Tips om Lima

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Lima

Lite kultur.

På min väg in till Trujillo har jag sett ett museum över Chan Chan, så jag besökte det i torsdags. Chan Chan var huvudstad i Chimuväldet (ungefär 1000-1466 enligt vikipedia). Staden var cirka 18 kvadratkilometer stor och är den största pre-columbianska staden byggd i Adobe. Detta är då I huvudsak lera som blandats med lite organiskt material och sedan bränts till tegelstenar. Här bodde ungefär 26000 innevånare och hela området håller på att grävas ut. Inne på museet så har man ställt ut en del av det man hittat och visar med foton och en stor modell hur det hela såg ut. Två kilometer från museet finns själva utgrävningarna och det var ju bara en rask promenad i ökenhettan dit. Men det blåste en ihärdig vind så det var ingen risk för att svettas all för mycket. Utgrävningarna är då inte som nere i Luxor , Egypten, men ändå intressanta på sitt vis. På fredagen fick jag då äntligen mitt efterlängtade dopp i början. Men det var definitivt ingen höjdare. Stranden här består av svart sand och det är väl inget problem, men där jag valde att gå i så lurade massvis med stenbumlingar under ytan några meter ut. Med påföljd att jag tappade balansen på de hala rackarna och dråsade omkull. Jag slog mig inte utan låg och guppade omkring där ett tag innan jag kunde ta mig in till stranden igen. Det fick bli det enda doppet i den staden. Medan jag kommer ihåg det så ska jag nämna att de här stora fåglarna jag såg dyka efter fisk på Galapagos var pelikaner. De såg definitivt inte ut som de pelikaner man ser nere bland de grekiska öarna, men var säkert en endemisk art. Min sista dag i Huanchaco gick bara åt till att vänta in kvällen och de nattflyg jag använder mig av. Mitt boende var hyggliga och lät mig använda rummet till sju på lördagkvällen så jag passade på att sova en del då jag sällan sover på planen. Just nu är det mellanlandning i Lima innan nästa flyg tar mig till Cusco. /Conny
av Gubbar_pa_drift 17 dec. 2023 Resealbum: Ett nytt försök med Sydamerika!

Lima

Peru Runt Dag 1-2: Wow, det måste bli mitt första ord i min reseberättelse. Lima är det som ger de känslorna. Efter en lång flygresa, runt 14 timmar, så landar jag där. De första två nätterna bor jag på ett enkelt hotell och delar rum med en snarkande man från Leksand, kan det bli bättre? Lima är en jättestad med över 10 miljoner invånare och en trafik som inte visar hänsyn till någon. Men när jag går omkring så finns det ändå ett annorlunda lugn där. Det jag ser är ett ordnat kaos. Jag har en bokad träff med José, det är Lorenas väninnas son, som pluggar i Lima. Han ska visa mig lite av sin stad. Jag får med mig två medresenärer från RB och vi upplever en fantastisk dag. José tar hand om oss på ett förträffligt sätt och vi gör bland annat en guidad visning i San Francisco kyrkan. Där finns katakomber, målningar och ett fantastiskt bibliotek som med dess utseende för tankarna till Harry Potter. Lunchen blir min första Chevische, Perus nationalrätt, jag väljer en classico. Rå fisk syrad i lime, serverad med sötpotatis, rostad majs, chili, röd lök, kokt majs och rostad majs. Så mycket smaker i en rätt gör det till en gastronomisk höjdpunkt. Måste ätas igen. På em tar vi oss tillbaka till Millaflores, den delen av staden vi bor i och tar oss ned till havet för att uppleva en solnedgång i Stilla Havet. Senare på kvällen äter José, jag och hans kusin Alejandro middag vid Huaca Pucllana. Det är en restaurang som ligger vid lämningar från tiden före Inka. Vi pratar om runt 1500 år sedan, pyramider på sydamerikanskt vis. Där vi tillsammans med tre amerikaner får oss en fullmatad rundvandring och en inblick in i hur de levde och offrade till deras gudar. Före middag dricker jag även min första Pisco Sour, Perus nationaldryck. Flera sådana så blir man snurrig, men den här gången nöjde jag mig med en. Tack vare José så har min Peruresa fått en fantastisk start. Nu har dag tre börjat och jag sitter äntligen på en Rosa buss längs kustvägen mot Ica och Huacachina där nya äventyr väntar. Det här kommer att bli så spännande.
av Vacaciones 28 okt. 2016 Resealbum: Peru runt med Rosa bussarna 2016

Lima..

Sovmorgon och ledig förmiddag. Frukost med mycket kaffe ( ett utsökt sådant). Promenad i Lima med Thorbjörn, Monica & Christer. Monica & Christer hade inte fått sitt bagage så de ville shoppa lite ombyte... Passerade en park och lunchade lite innan det var dags för välkomstmöte och träff med en annan grupp som oxå skulle åka med ett par dagar. Buss till Pisco. Dagens överraskning när vi checkade in på hotellet i Pisco...översta våningen...öpnnar dörren...åh nä...våningsäng!! Öppnar upp hela dörren...5 sängar till! Halva våningen var vårt rum med sju sängar och en lång balkong! Middag på inhemsk restaurang. Smakade cheviche, Perus nationalrätt. den består av rå fisk som "marinerats" i lime och rödlök. Ganska gott. Dagen avslutades med en drink på den öppna terassen.
av Snickarhelle 14 mars 2013 Resealbum: Stora Sydamerikaresan

Fråga Patrik om Peru

Hej käre läsare! Om ni planerar att åka till Peru och har frågor om klimat, resmål, Machu Picchu, Inkaleden, eller något annat så kan ni fråga det här! Jag bor sedan 2,5 år tillbaks i Peru och jag har sedan jag kom arbetat inom turismen så jag har bra koll på det mesta. Så fråga på! Mvh, Patrik Sundqvist