Tips om Malé

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar
Paradiset för dig som söker turkosa laguner, kokospalmer, vita sandstränder och snorkling. Maldiverna har en flygplats i staden Male’, därifrån nås de 6 olika atollerna via båt eller flygplan. På atollerna finns olika typer av hotell, allt från lyx till bungalower.
Blogginlägg om Malé
Male.
Chauffören som körde oss till flygplatsen i Colombo var inte särskilt vass på det här med bilkörning. Fladdrade fram och tillbaka över vägen och det här med att hålla sig i en fil verkade han inte känna till. När vi närmade oss flygplatsen fick han dessutom för sig att han skulle ta en genväg som inte alls fungerade. Det blev en riktig senväg istället. Nåja, fram kom vi till slut och kunde borda vårt plan. Kvällsplan hade vi valt den här gången och klockan var halv nio lokal tid innan vi landat . Efter att ha letat på färjan från flygplatsen över till huvudstaden så kom vi över till Male. I alla fall Rune och jag. Stefan hann inte riktigt med innan flytetyget lade ut, men det gick snart en ny båt. Det finns ingen uppsjö av taxibilar här så den vanligaste transporten är med någon av de pickup-er som väntar vid de olika färjelägen. Stefan och jag tog packningen och hoppade upp där bak, medan nestorn fick sitta inne i hytten. Särskilt långt var det sedan inte till det hotell vi bokat, men där tog det tid. När vi kom fram och presenterade oss så sade de först att där var fullbokat och ville flytta oss till ett annat hotell. Eftersom vi redan betalat så vägrade vi och efter ett tag så började man försöka lösa situationen genom att städa ett par rum. Tog dock ett tag och mitt rum blev inte klart förrän närmare midnatt. Förutom den fadäsen så var dock hotellet riktigt bra. Vi tog sedan en skapligt tidig frukost för att få lite tid på oss och utforska den lilla huvudstaden. Folkmängden här är inte mer än 130-140 tusen (ca.300 tusen i hela riket), så den är ungefär som Västerås och Örebro. Det tog oss alltså inte särskilt lång tid att lokalisera de sevärdheter som finns och även att hitta den plats där vår speedboat till nästa ö skulle utgå från. Stefan och jag hittade också en restaurang där vi hastade i oss en lite sen lunch innan det var dags att dra till båten. /Conny
av Gubbar_pa_drift 13 jan. 2019 Resealbum: Gubbarna drar på charterresmål, men på egen hand.
Näst sista dagen
I natt har det varit ett djävulskt oväder vi har tydligen hamnat i ett riktigt lågtryck. Det stormade så man trodde att taket skulle lyfta eller att nått hårt skulle komma in genom detsamma. Det är svårt att sova när stormarna ryter utanför. Morgonen har varit bättre vi har varit ut på en snorkeltur men det är dålig sikt på grund av blåsten. Så det blev en film till på rummet (Brooklyns Finest). Nu går vi till baren och kopplar upp oss mot övriga världen. Då kan vi även passa på att ta en drink det är ju happy hour de är ju synd att missa. Nu håller vi tummarna för lungnare hav och soligare himmel så vi kan tillbringa morgondagens timmar i vattnet och se fler underbara fiskar Vi lämnar Helengeli 17.00 imorgon.
av Bengterik 7 dec. 2010 Resealbum: Sri Lanka med Maldiverna
Dåligt väder
I går kväll var det stjärnklart så vi gick på en sen krabbjakt utrustade med ficklampa och kamera men dom är så skygga så det är svårt att komma dom in på livet. På morgonsidan drog molnen in över oss och det har regnat till och från hela dagen, och det har blåst för mycket för snorkling och bad, så det har varit en dag med sällskapsspel läsning och kortare promenader mellan skurarna. Vi tittade även på film (Red) på rummet. Vi får trösta oss med lite bilder från när vädret var bättre.
Ännu en underbar dag
Vilket väder det har varit i natt. Det har regnat och blåst som bara den. När vi klev upp till frukosten var det grått och det blåste fortfarande så vi trodde att det skulle bli så hela dagen men så fungerar det inte här. När frukosten var uppäten så började det att skina upp så vi smorde oss och skyndade ner på stranden. Ön Helengeli är inte så stor, drygt 800 meter lång och 50 meter bred där det är som bredast så vi har inte speciellt långt för att nå en underbar strand. Vi tog på oss snorkel och cyklop och satte simfenorna på fötterna och gav oss ut. Man blir lika betagen varje gång man kommer i vattnet. Att det kan finnas sådant mångfald utan att man behöver bege sig så långt ut. Dagens höjdpunkt kom när vi upptäckte en havssköldpadda som betade bland korallerna. Vilken upplevelse!! Den gick upp för att andas alldeles intill oss, det var inte mer än 1 meter ifrån när den hämtade andan medan vi höll andan istället. Och det bästa är att vi hade med oss kameran och fick några närbilder. Tänk att man kan känna sådan glädje över att ha förmånen att få vara med om något sådant.Vädret har varit strålande hela dagen får se om det håller i sig i kväll så vi kan få avnjuta en vacker solnedgång och se stjärnhimlen över oss. I övrigt har vi sett många av öns djur idag, det var häftigt att ligga och titta på en grå häger som landar alldeles intill en och går upp och tar sig lite vatten ur poolen. Vi har även sett flygande hundarna hängande i träden och flygande förståss och gökarna. Kameran uppför sig bra igen nu när luftfuktigheten inte är lika hög. Vi har nu duschat och smort våra röda näsor. Känner att det är dags för en öl eller drink, vi får väl se om plånboken tillåter detta. (haha). Ha det så gott kram från oss.
av Bengterik 5 dec. 2010 Resealbum: Sri Lanka med Maldiverna

8 / 10
Jacuzzin på Hilton Irufushi
9 / 10
En vacker och folktom strand