Tips om Guayaquil

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Guayaquil

Vilat på en bänk här på flygplatsen I Equadors näst största stad.

Färden ut till Arturo Merino Benites internationella flygplats tog sin tid, men jag hade inte bråttom. Förutom några avstickare så följde bussen ganska bra de vägar som taxichaufförerna hade använt. Var där i bra tid och kunde i lugn och ro gå igenom incheckning och sådant. Dock med ett problem! Har ju inget stort bagage och reser därför bara med handbagage. Men helt plötsligt så ingick inte handbagage i resan så jag fick punga ut med ytterligare 100 USD för att få med mig min lilla Peruväska. Dessutom så fick man ingen mat på 6-timmarsresan, vilket jag tycker är svagt. Men kommer nu ihåg att när jag åkte hem i vintras från Colombia så var det likadant. Avianca som bolaget heter får inga bra betyg av mig. Det värsta är att jag åker med dem även vid nästa hemfärd. Nåja, fram till Bogota kom vi i alla fall och där var det ett par timmars stopp innan nästa flyg ned till Guayaqil. Den färden gick väldigt fort och vi var framme ungefär vid elva. Igenom passkontroll och sådant trots att jag redan har boardingkort ut till Galapagosöarna. Jag måste nämnligen skaffa ett TCC även denna gång. Men det var snabbt avklarat när jag väl ansökte om det. Ett par frågor om hur länge jag tänkte vara där bara, så var det bra sedan. Men som jag antydde redan i rubriken så blev det en lång natt utsträckt på en av dessa bänkar som vi normalt sett sitter på. Ska väl inte påstå att jag sov något, men lite vila blev det ändå. Nu efter säkerhetskontroller och sådant så har jag nyss fått i mig en alldeles utmärkt frukost med kaffe, jordgubbsjuice, lite äggröra med skinka och lök, några sandvichbitar och en liten skål med frukt. Allt för gott och väl under hundringen, vilket jag märkt inte är ovanligt härnere på flygplatser på den här kontinenten. Det gäller dock inte Bogota, för där var det dyrt. Strax före tio på förmiddagen ska flyget ut till Baltra Island gå så jag har gott om tid på mig. Sedan blir det buss, färja och buss igen innan jag är framme i mitt stopp för natten. /Conny
av Gubbar_pa_drift 7 mars 2024 Resealbum: Ett nytt försök med Sydamerika!

Byte av land

I morse tog vi farval av Pilar och ljuva Mancora. Vi skulle aka kl 8 upp mot Tumbes for att ta oss vidare till Guayaquil. I Mancora ar det dock en helt annan tiderakning an i ovriga Peru sa vi kom oss inte ivag forran 9. Da hade vi plikttrogna svenskar suttit dar sedan 7.30.... Vi akte en skruttig buss som tog dryga 6 tinmmar pa sig for att ta sig fram. Gransovergangen passerades utan problem sa nu har vi annu fler stamplar i vara pass. Ecuador ar betydligt gronare an Peru och vi passerade miltals med bananodlingar. Det var nastan sa att man vantade sig att Chiquita skulle sta dar med sin bananklase pa huvudet. Men det enda vi sag var betydligt mindre glamorosa bananplantagearbetare. Guayaquil verkar vara en ganska trevlig stad, stor men ren och gron. Vi bor pa ett trevligt hotell, centralt och med pool. I mortgon ska vi forsoka utforska staden mera.
av Harrieth 8 okt. 2009 Resealbum: Från Norrland till Peru

Guaya by Night

If you visit Guayaquil you have to visit the old town by night! It's built on a slope so it's quite tough work to get up and around but it's well worth it. From the top of the old lighthouse in old town you have an splendid view over the whole town and by night it really glows! (check my picture) It's well worth the more than 400 steps to get up there ;-)