Publicerad 23 september 2008

Inställd flygning

Om ditt flyg blir inställt ska flygbolaget underrätta dig så fort som möjligt och erbjuda dig återbetalning av biljettpriset eller ombokning av din biljett. Du har rätt att ringa, skicka fax och e-post om du behöver det och om du tvingas vänta på den nya flygavgången har du även rätt att bli ersatt för måltider och övernattning.

I det fall att flyget tvingas ställas in på grund av händelser såsom väderförhållanden, säkerhetsrisker och strejk ska du få hjälp, men du har inte rätt till ekonomisk ersättning.

– Dessa regler gäller både vid reguljära flygningar och vid charterresor, om flygningen avgår från en flygplats inom EU, säger Eva-Mari Löfqvist från Luftfartsstyrelsen. Detsamma om du flyger med ett europeiskt flygbolag från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU. Reglerna gäller endast om du har en giltig biljett och om du checkat in i tid.

Försenad flygning

Reglerna vid försenat flyg är liknande de regler som gäller vid inställt flyg. De gäller vid reguljära flygningar, paketresor och om flygningen avgår från en flygplats inom EU. Du har rätt till ersättning för måltider och tillgång till telefon, internet eller faxmaskin, under förutsättning att flyget är försenat:
– två timmar eller mer, med en flygning som är kortare än 1500 km.
– tre timmar eller mer, med en flygning inom EU och som är 1500 km eller mer.
– fyra timmar eller mer, med en flygning utanför EU och som är mer än 3500 km.

Om den förväntade avgången är nästa dag, ska flygbolaget ersätta dig för övernattning samt transport till och från boendet. Skulle flyget vara mer än fem timmar försenat har du rätt att få tillbaka dina pengar för biljetten.

Ekonomisk ersättning och ARN
Du ska alltid försöka lösa situationen på plats. Flygbolagen har strikta regler för hur de ska sköta situationen och har ofta representanter på plats som du kan vända dig till. Om du anser dig ha rätt till ekonomisk ersättning vid en försening ska du skriva ett brev till flygbolaget. Om du inte godtar deras svar ska du vända dig med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Om ARN:s beslut är till din fördel, rekommenderas bolaget att efterfölja deras beslut.

Länkar:
www.luftfartsstyrelsen.se
www.arn.se
www.lfv.se
www.arlanda.se