Ziestas blogg

Onsdag 21 Juni 2006 - Amsterdam
Hejsan fran Amsterdam.

Har regnar det tyvarr idag... sa vi var bara tre i gruppen som tyckte att en stadsrundtur pa cykel var en god ide.. blev dock inte sa mkt till stads eftersom vi cyklade igenom en park och ut i ett fagelreserverat utanfor Amsterdam. Sag nagra faglar, kaniner och sa ett gang hariga kor.. Thane valde att stanna i taltet sa jag ska snart aka 'hem' och hamta honom innan vi ska traffa alla i gruppen vid 18-tiden for avskedsmiddag och kanaltur. Sorgligt! Och inte... 49 dagar ar lang tid...

Man kanner folk i gruppens sma egenheter.. Fafanga Hanna som speglar sig sa fort hon far en chans.. nar alla andra somnigt ramlar av bussen och letar ratt pa narmaste toalett vid vara 15-minutersstopp letar hon ratt pa fickspegeln och battrar pa makeupen.. (kanske har det dock att gora med att hon har ihop det med busschaufforen). Party-Greg som istallet for toaletten letar ratt pa narmsta affar dar han kan kopa sig en ol/sprit.. vare sig klockan ar 9 pa morgonen eller 16 pa eftermiddagen.. osv osv..

Igar avverkade vi Amsterdams/Hollands kannetecken: traskotillverkning, osttillverkning och sex show i okanda Red Light District.. (no comments.. ;) )... och ett par stycken i gruppen gick till en s.k coffee shop och rokte pa.. Imorgon packar vi ihop taltet for sista gangen (Yahoo!) och styr kosan mot Calais, Dover och sedan London.. dar vi flyger mot Sverige pa fredag morgon. Hoppas pa fint vader och manga grodor kring stangen sa att Thane far se svensk midsommar! :-)

Sen forra inlagget har vi besokt bade Polen och Tyskland.. Warsawa var finare an forvantat! Av ngn anledning hade jag inbillat mig att det skulle vara ganska gratt och trist... men det var en fin gammal stadsdel (dock med nybyggda hus eftersom de flesta blev bombade under kriget) och en nyare med de gamla vanliga affarerna. Det fina vadret gjorde val sitt till och att jag lyckades hitta en trevlig veg restaurang med alla mojliga 'veg kott-produkter (tofu, sojakott, seitan etc etc)..

Berlin var overfyllt med fotboll i alla horn.. tv-tornets glob var malad som en fotboll och Brandenburger Tor var skymd av en stor fotboll... Massa talt med souvenirer och matstand.. lite likt goteborgskalaset men desto billigare.. Kul att va dar det hander!
Vi gick en 3-reich rundtur med en guide som berattade om hur nazisterna kom till makten och var deras byggnader statt.. och hur absurda de flesta av dem var... Ovanfor Hitlers bunker lag idag en lekplats och ett stort monument over alla mordade judar.. imponerande monument i form av en labyrint med olika stora kuber som ska symbolisera alla olika individer. Vi sag rester av Berlin-muren och jag gick in i museet vid Checkpoint Charlie med historier om folk som forsokt fly fran ost till vast. Bland annat en kille som gomde sin flickvan i en urgropt surfbrada! Berlin kandes dock alldeles for stort for bara en dag.. vi avverkade bara ett kvarter.. om ens det..

Next stop: London...
Torsdag 15 Juni 2006 - Kraków
Hej!

Daliga nyheter... vaknade i gar morse kl 5 av att Thane undrade varfor jag stallt ut handvaskan utanfor taltet i det daggvata graset.. min forsta tanke var att jag maste ha haft en konstig drom... sen oppnade jag handvaskan och fann till min fasa att bade mobiltelefon, kamera och minneskort var borta.. och konstigt nog lag Thanes planbok och vardevaska i handvaskan.. Min andra tanke var att ngn spelade oss ett spratt.. Tyvarr var det inte sa.. Vi hade blivit ranade! I taltet! Medan vi lag och sov! Otackt!! Och overkligt! Det varsta av allt ar att min handvaska stod langst in i taltet till hoger om huvudkudden.. och Thanes planbok var till vanster om honom.. De maste alltsa ha gatt in i taltet medan vi sov och strackt sig over oss utan at vi vaknat... Fast jag antar att det nog var lika bra att vi inte vaknade.. hade nog dott av skrack.

Bada vara planbocker var tomda pa kontanter men som tur var hade de haft 'artigheten' att lamna kvar bade pass och visakort.. och knepigt nog stoppa ner alltihop prydligt i handvaskan och dra for dragkedjan och stalla den utanfor taltet.. Vi for upp som skallade rattor och gick ivag de ca tio metrarna till campingreceptionen. De hade haft oppet hela natten men var tyvarr vanda at andra hallet sa de sag ingenting.. Dar stod redan en flintskallig fransman med stora polisonger som hade haft ovalkommet besok i sitt talt ocksa.. Vi knackade pa dorren till Candice (guide), Dani (kock) och Adams (chauffor) stuga och vackte sedan resten i gruppen. Som tur var hade inte alla haft samma otur men tva andra talt hade blivit bestulna. En stackars tjej hade fatt hela resvaskan stulen sa jag antar att vi hade "tur"... Dessutom hade hon ALLA sina branda CDs med foton dari...

Egentligen skulle vi lamnat campingen i Prag klockan 8 och akt vidare mot Polen men istallet fick vi prata med tjeckiska polisen. Som tur var slapp vi aka till polisstationen utan de kom istallet till oss med en skrivmaskin och skrev rapport.. Som tur var kunde campingreceptionisten - en ung kille med stort har och skagg - engelska och kunde tolka mellan oss och poliserna. De tre talten som haft inbrott fick inte packas ihop utan skulle fotas av en brottsplatsfotograf.. rena CSI:n.. som tur var utan fysiska skador!!!!! Campingreceptionisten var ocksa snall och lat oss ringa utlandska forsakringsbolag, mammor etc ifran campingens telefon..

Narmare 11 kom vi sa ivag mot Polen och Krakow. Anlande inte forran sent i garkvall. Var morkt och kyligt sa vi valde aterigen att uppgradera till ett rum.. kostade visserligen 10 euro per person och natt men kandes inte sa varst lockande att talta.. (jattekonstigt....) Sa nu ar jag kameralos igen.. Otroligt frusterande! Vi far dela Thanes kamera de sju dagar som ar kvar. Och ni kan inte langre na mig via sms pa jobbmobilen.

Men nu ar vi alltsa i Krakow och forsoker njuta av de sista sju dagarna av turen. Fin stad. Sitter pa ett internetkafe med utsikt over ett stort torg med massa restauranger och folk. Har varit ivag och besokt Krakows saltgruvor som stangde 1996. Vandrat i gangar 135 meter ner i marken.. sett underjordiska kyrkor och altare.. speglat oss i en underjordisk saltsjo.. och sedan akt en liten skraltig hiss upp till ytan igen.. En upplevelse bara det! :-)

Prag kommer ju tyvarr for alltid att ha en lite dalig klang.. (Mamma & Pappa, precis som Sillans-la-Cascade..).. men det var en riktigt trevlig stad det med! Vi akte sparvagn in till centrum.. vandrade runt lite pa de sma gatorna i gamla delen av Prag.. Sag en kand bro med massa statyer (sorry, glomt namnet..) .. hittade en trevlig vegetarisk restaurang dar de hade takeaway av en stor salladsbuffe och massa varmratter med olika sojaprodukter.. Mums! Satte oss i en park i skuggan och at lunch..

Snapsprovningen i Wien var forresten ocksa trevlig.. Leddes av en skojig man som agt snapsfabriken i fyra generationer. Visade olika sorters snaps och likorer.. en med guldstoft i som passade bra ihop med champagne.. en rod blandning som han kallade 'rocket fuel'.. ("drinking this will make it a really funny party, even if there is no party...").. och en gron absint.. m.m och sedan fick vi smaka.. de i gruppen som skulle pa operakonsert pa kvallen fick nog en underhallande konsertkvall...

Next stop: Warsawa..
Söndag 11 Juni 2006 - Wien
Hejsan igen!

Har varit spackat program den senaste tiden.. Igar hann vi med tre lander.. Lamnade Budapest, Ungern pa morgonen, tillbringade lunchen i Bratislava, Slovakien (mkt trevligare stad an jag trott..) for att sedan anlanda i Wien, Osterrike pa kvallen.. Vi var pa ett nojesfalt (Prater?!) igarkvall och testade lite attraktioner.. skot pa pinnar och fick sallskap hem av en lila asna.. Om en liten stund ska vi ga pa schnapps-provning.... Nog bast att ata lite granna forst...

Inte klokt.. for lite mer an en vecka sedan var vi i Turkiet.. sedan dess har vi varit i osteuropa och ar nu alltsa ater i vast.. Osteuropa och de gamla kommunistlanderna har varit spannande! Staderna har blivit valdigt moderniserade sedan kommunismen foll 1989 (reklampelare, McDonalds, H&M..) men pa landsbygden ar det fortfarande ratt annorlunda..for att inte tala om fororterna med sina hoga, gra hus.. Liten snabbrepetition..

Vi borjade med Bulgarien.. Lantligt.. gront och fint.. och vagarna vimlade av hast och vagn ekipage.. Tyvarr ville dock inte bli fangade pa foto till min stora fortret. Kom fram till huvudstaden Sofia dar vi bodde pa hotell Moskva.. middagen var pa hotellet. av ngn lustig anledning fick jag en annan forratt an de andra trots att de fick sallad utan spar av kott.. och jag fick chokladtarta till eferratt istallet for fruktsallad.. inte mig emot.. :-) Sedan tillbringade vi kvallen i hotellets 70-tals bar med roda plyschfatoljer. Dagen efter hade vi stadsvandring med en lokal guide. Regnade tyvarr lite.. promenerade sedan runt i stan.. sag en hast o vagn mitt i stan.. (inte sadan for turister utan lassad med brador).. Kikade lite pa en marknad.. Skont att slippa bli tjötad pa som man blev i Turkiet.. men riktigt tragiskt med de gamla tanterna som sitter dar med sina hemvirkade dukar och sager "Look madame..". Hittade tva helt olika shoppingcentre.. ett for "yuppies" med markesklader och smycken. och precis over gatan ett mer gammaldags med mer charm... Hittade ett food court dar vi lunchade och kopte sedan med Subway till kvallsmat.. (jag vet...inte direkt traditionellt bulgariskt.)

Dagen efter besokte vi en liten medeltidsfastning innan vi lamnade Bulgarien och akte in i Rumanien. Till min stora gladje var vagarna har ocksa fyllda av hastar o vagnar sa jag fick antligen ett par foton.. Rumanien sag annu mer lantligt och gammaldags ut an Bulgarien med hastar som plojde akrarna och folk som saljer frukt vid vagkanterna. Mysigt pa nat vis! I Bukarest mottes vi av lokale guiden Sebastian i en grillig Hawaii-skjorta. En lustig prick! Visade oss bland annat stadshuset (tror jag det var..) som forst var tankt som hem for presidenten som avrattades.. ett av varldens storsta byggnader.. nast efter Pentagon.. Aterigen en hotellnatt och hotellmiddag.. rena Falwty Towers med en servitor som nog inte pratade sa mkt engelska som han ville ge sken av (eller sa var han bara rejalt trott pa oss..).. (ex. "Chicken steak, yes yes.. nar han delade ut flask och oxstek... det vegetariska fick han dock ratt till.. som tur var..) . I Rumanien besokte vi ocksa Draculas slott som dock inte var Draculas slott... Dracula ar bara en bok och forfattaren hade tydligen inte ens besokt slottet.. dar hade dock bott en man som sags vara kallan till Dracula.. Alla standen utanfor salde dock anda massa Dracula-prylar.. Vi var ocksa i staden Brasov - var sista hotellnatt - en mysig stad med fargglada hus (sa lange man inte kikade pa fororterna..). Sedan dags for talt igen.. det hade dock blivit lite kallt och regnigt sa vi uppgraderade till cabins de tva sista natterna i Rumanien.

I torsdags lamnade vi sedan Rumanien for Ungern.. och atervande till talten och campingplatsern pa riktigt. Helt ok. Har lart mig de tre viktigaste grejerna man kollar nar man kommer till ett nytt stalle:
1. Varmvatten i duscharna?
2. Toappapper pa toaletterna?
3. Vanliga toaletter eller hal i golvet?

Nu borjar internettiden ta slut.. far skriva mer om Budapest och Wien nasta gang...

Next stop: Prag
Fredag 2 Juni 2006 - Istanbul
Hej pa er igen!

Nu har vi lyxat till det ordentligt och lamnat taltet for hela SEX natter.. bor pa ett hotell i hjartat av Istanbul.. Ar visserligen 'bara' trestjarnigt men ser lyxigt ut varre. Och inte minst skont att slippa satta upp taltet och sova i riktig sang. For sex personer i gruppen ar detta rundturens sista stop och ikvall kommer fem nya.. Lite sorgligt.. kanns lite konstigt att vi har nastan tre veckor kvar. Latt att vanja sig vid det har livet..

Istanbul ar en spannande stad och det kanns som om den kommer att bli de 49 dagarnas hojdpunkt! Vasterlandsk men anda inte.. Folk tjotar pa en overallt.. kom och kop.. var kommer ni ifran... konstigt nog minns de en ocksa.. vi forsoker ignorera dem och nar vi kom tillbaks till samma stalle igen sa de: 'ah.. the silent people....'.. Har ar ordentligt varmt ocksa. Ar glad att vi inte kom hit mitt i sommaren. Vi kom hit i onsdags pa eftermiddagen efter ett besok och overnattning i Gallipoli (en plats fran forsta varldskriget dar ANZAC - Australien NZ army corps stred mot Turkiet) och lite strul i passkontrollen fran Grekland. De flesta behover visum for att komma in i Turkiet men nar jag visade mitt pass skakade mannen bakom kassan pa huvudet och mumlade Syrien och Slovakien.. 'No, no.. Sweden...' Som tur var har vi Hanna, New York bo med turkiskt pabra i gruppen som kunde reda ut situationen. Nej, jag behovde inget visum.. hoppas det stammer.. annars kanske jag inte far lamna landet imorgon.. Efter att ha lamnat in var tvatt pa ett litet stalle gick vi ut och at med hela gruppen pa en turkiskt restaurang tre vaningar upp med utsikt mot 'the blue mosque'.. At aubergine kebab med yoghurt och ris. Sedan var det dags for turkiskt te en vaning ner och, for de som ville, roka appletobak i vattenpipa...

Igar var det sedan dags for rundvandring med en inhemsk guide. Besokte den bla mosken (som inte alls ser bla ut.. har fick vi ta av oss skorna innan vi gick in..), ett palats m.m. Sen traffade vi pa Kungen och Silvia som valt att ha stadsbesok i Istanbul just den dagen.. Lustigt!
Guiden tog ocksa med oss till en mattaffar dar de berattade om de olika teknikerna.. och sedan forsokte salja pa oss ett gang gamla (och dyra) mattor.. vi var nog inte ratt malgrupp men det var valdigt svar att slippa undan.. de bjod ju pa te och allting.. Pa kvallen gick vi ut till en bar och tittade pa turkisk magdans.. Tjejen tog upp nagra i publiken.. som tur var varken mig eller Thane...

Idag var var fria dag i Istanbul. Vi gick forst till Spice Bazaar och undvek att kopa kryddor och te fran pastridiga forsaljare.. sen gick vi till Grand Bazaar.. Ett myller av orientaliska mattor, sultanhattar, oljelampor, vattenpipor, fejkade markesklader och allt mojligt annat. Till skillnad fran ett annat par i gruppen som blev forbannade och gick ut efter 5min tyckte vi det var ratt underhallande med alla forsaljarna som forsokte fa uppmarksamhet... Rena skadespelet! 'what time is it sir?'.. thane svarade kvart i ett varpa forsaljaren sa 'a good time to buy a carpet sir..'..
En annan fragade rakt pa sak; 'can i spend ur money here?'.. och sa ska man ju pruta, pruta, pruta... lattare sagt an gjort.. vi gick runt sakert i tre timmar.. rena labyrinten darinne... hann ata pa ett litet stalle och kom sedan ut med allt mojligt.. (orientalisk kudde nagon?? ;) ) kandes som om vi lyckats fa ner priserna men jag vet inte riktigt...

Next stop; imorgon bar det av mot Sofia, Bulgarien..
Lördag 27 Maj 2006 - Aten
Ohoj! Har kommer en halsning fran ett valdigt varmt Aten. Tyvarr har Thane akt pa min forkylning sa han stannade 'hemma' i taltet idag.. typiskt precis nar min holl pa att ge mig sig..

jag har gatt runt med tva tjejer i gruppen och tittat pa Atens stora turistattraktion Akropolis. Fascinerande! Om anda stenarna kunde tala.. Tydligen var det diskussion om huruvida gudinnan Athena eller guden Poseidon skulle bli stadens skyddsgud.. men sa tog ju Goteborg Poseidon sa det fick bli Athena... *ler* Akropolis ligger hogt uppe pa en kulle med utsikt over ett stort Aten. Bor 5 miljoner manniskor har. Vi at lunch i Atens marknadskvarter Plaka, fyllt pitabrod. Har sett den gamla OSarenan dar det forsta OS halldes 1896.. Changing av guards vid parlament house.. Tva soldater ikladda stora skor som liknande traskor med stora tofsar.. sag himla lustigt ut....

Annars ar val Atens som stader ar mest.. Inte lika risk for ran som i ROm antar jag.. (for dar varnade Candice oss sakert 17 ggr.. 'Kick the kids and drop the babies'.. tydligen anvander de latsas-babies som de kastar till folk for att de ska tappa sina vardesaker.. men det var ju som sagt Rom..)

Har kommer lite bilder ifran seglingen m.m... An sa lange verkar den nya kameran fungera ok..

Next stop; Meteora, Kavalla och sedan Istanbul...
Torsdag 25 Maj 2006 - Korfu stad
Hejsan,

tackar for grattishalsningarna :) Kackt att man kan annonsera i GP via internet...

Sitter nu pa ett internetkafe i ngn liten hamnstad pa P... pa grekiska fastlandet. Har varit ute och seglat i Ioniska havet i dagarna tre. Varit soligt och varmt och ljummet i det klarblaa vattnet.. Pa natterna har vi overnattat pa batarna i olika hamnar pa Korfu. Vi blev uppdelade i grupper om sex personer, med en kapten och en 'first mate'.. dessa stackare (Thane blev kapten) fick en liten miniintroduktion i hur man seglar av 'kapten casanova' (en pratglad nya zeelandare som garna gick runt och kollade sa att alla batar var 'fastsurrade ordentligt' klockan 1 pa natten.... och garna berattade historier om hur han fick sina manga arr...) och sen var det bara att forsoka sig pa att styra och manovrera den stora baten.. I arlighetens namn hade nog hela upplevelsen varit mkt mer givande om det funnits proffessionella seglare pa varje bat och vi istallet kunnat agna oss at att bara slappa i solen... men som 'tur var' var det inte mkt till segelvindar sa vi gick mest for motor hela tiden.. Forsta kvallen gick vi ut och at grekiskt pa en liten restaurang.. den aldre mannen som agde restaurangen fick igang hela ganget till att dansa zorba och andra grekiska danser.. riktigt kul, men oj sa svettigt!

Har ju inte skrivit pa ett tag... har varit ett par mindre bra dagar med forkylning och andra hemskheter (magsjuka eller nat..).. Forra fredagen i Rom var rena otursdagen som borjade med att Roms kollektivtrafik strejkade sa jag o Thane fick ta en taxi till Canon service center dar de tyvarr inte kunde laga kameran sa snabbt som vi hoppades... blev alltsa till att kopa en ny... sen tog vi en annan taxi till Colloseum.. gick pa rundvandring och horde spannande historier om gladiatorer och romare.. tyvarr blev jag lite dalig och fick satta mig utanfor och vanta.. fick darfor skippa vatikanstaten och istallet aka 'hem' till taltet och vila.. sen vandrade vi ivag till ett supermarket for att storhandla infor seglingen. Hittade en elektronikaffar och kopte en lamplig kamera.. givetvis hade de dock bade billigare och mer kanda marken i supermarketen vi gick in i efterat... shit happens.. dessutom kopte vi fel vatten (6 st 2 liters flaskor av mineralvatten med bubblor...) vilket vi givetvis inte kom pa forran vi redan vandrat tillbaks till campingen... sa stackars Thane fick vandra tillbaka och kopa vanligt vatten...

Efter Rom akte vi mot Sorrento med stop i Pompei pa vagen, staden som dranktes av vulkanen Vesuvios aska.. Gick runt med en guide som berattade om hur folk levde och bodde.. jag lyckades dock stanna lite for lange inne i ett hus sa jag tappade bort resten av gruppen.. men fram till dess var det valdigt intressant! :) Sorrento var en mysig liten stad vid vattnet... pa var fria dag dar kunde vi valja att aka over till Capri.. ocksa ett mysigt stalle!

Sedan korde vi mot Bari over till Grekland.. Nattfarja i sma hytter.. allt gick enligt 'grekisk tid' sa man kunde inte riktigt vara saker pa nar farjan skulle ga och vara framme... Men nu ar vi alltsa precis pa land igen efter seglingen.

Next stop; Aten
Onsdag 17 Maj 2006 - Florens
Har kommer en liten halsning fram Florens! Har ar ordentligt varmt sa det ar riktigt harligt. Kom hit igar efter ett stopp i Pisa for att titta pa det lutande tornet... eller "leaning tower of pizza"... ;-)

Med hjalp av mamma darhemma (tack!!!!!!) har jag konstaterat att kameran nog ar bortom all raddning.. konstigt.. har inte tappat den eller sa.. sa idag roade vi oss med att aka med okand buss ut i Florens fororter for att leta ratt pa ett Canon Service Center.. Allt gick bra fram tills att vi val steg in genom dorrarna och damen bakom disken konstaterade att det stod fel pa internet och de inte alls lagade Canon-kameror.. (Jamen andra pa internet da!!!) Ska nog gora ett nytt forsok i Rom... kanner mig halvnaken utan kameran.... Far val se vad som hander.. Har iallafall brant ner en cd med de foton jag tagit hittills.

Efter detta misslyckade aventyr at vi lunch pa en mexikansk restaurang och tog sedan siesta i en liten park utmed floden med utsikt mot Ponte Vecchio (=kand bro i Florens med massa guldsmedsaffarer). Just nu ar Thane med de andra i gruppen och kikar pa den kanda statyn "David".. Enligt guiden ar den ngt alldeles extra och hennes favoritsevardhet i Europa. Jag nojde mig med en kopia pa ett torg i narheten.. atminstone jamfort med att betala 12 euro.. och gick istallet och tog en kaffe latte och laste lite i en bok.. och nu sitter jag alltsa har.. :-)

TIPS: KIKA I GP PA LORDAG (TROR JAG)... :-)

Next stop: Rom
Måndag 15 Maj 2006 - Venedig
Ciao! Sitter just nu pa ett otroligt segt internetcafe pa en campingplats utanfor ett varmt Venedig. Tangenterna fungerar inte riktigt sa jag haller pa och blir tokig.. men bortsett fran det ar allt bra. (hittar inte tangenterna for smileys sa det far bli utan.... inte heller slutparentesen

Idag har vi gjort en stadsrundtur till fots i Venedig, sett glasblasning, broderi och sa givetvis gjort en obligatorisk gondoltur. Mysigt! Tyvarr tyckte nog inte alla i var grupp det.. Inte mindre an 3 personer spydde under rundvandringen.. fast det ar klart, ska man spy kan man ju lika garna gora det pa historisk mark.. som st markusplatsen i Venedig.. Nu berodde det inte pa att kanalerna var fulla av vagor eller sa utan pa gardagkvallens togaparty.. ihop med tva andra top deck turer som bodde pa samma stalle... da vi alla kladde upp oss i lakan.. nog en lustig syn for dem pa campingen som inte tillhorde top deck. Campingbaren hade happy hour mellan 9 och 10 med drinkar for 2 euro., shots for 1.5 euro... ett litet tips dock, att dricka 5 tequilashots under loppet av en timme ar ingen bra ide. Det fick iallafall ett gang ifran gruppen erfara... och det redan vid 11... marklig kvall.... sa nar jag gick hem till taltet vid 11 var det hulkande bade har och var... talt ar ju inte sa isolerade tyvarr. Om det var nagon som undrade, nej, jag o thane tillhorde inte denna skara... men vi hade kul pa togapartyt anda...

Vi kom hit till Venedig igar ifran franska Riverian. Bodde pa en campingplats i Antibes i narheten av dar jag var pa sjukhus for malarian 2002.. Markligt att vara tillbaks dar igen.. Jag o Thane valde att inte folja med in till Nice eftersom han hade skoskav och jag ju redan sett Nice sa vi slappade pa campingen istallet. Skont att ha en lugn dag. Gick och tog ett dopp i medelhavet.. ratt kallt... men "friskt".. och sa var "favoritsysselsattning", tvatta.... denna gang tittade vid dock inte pa maskinerna utan spelade pingis istallet. Pa kvallen akte vi in till Nice och at middag.. och sen bar det av till Monaco .. vann storkovan sa vi kopte oss en yacht och seglade till Venedig istallet for att ta bussen med de andra... Nja... men vi forlorade bara 10 euro pa roulette.

Jag ska forsoka lagga ut nagra bilder ngn dag.. men just nu strejkar tyvarr kameran och vill inte fota nat mer... hoppas det loser sig snart.

For ovrigt ar allt bara bra. En blandning av folk pa turen. 3 andra par fran nz och australien, tva galna systrar, en syster och en bror fran kanada.. en amerikansk tjej.. och fyra koreaner.. nagra fler austrialiensiska tjejer.. sa inte sa varst stort utbud av killar for de singeltjejer som ar pa turen. Man borjar vanja sig vid att satta upp taltet nu... bast nar vi stannar tva natter pa ett stalle sa man slipper ta ner det ingen morgonen efter. Vi har blivit indelade i grupper sa jag ar med i "laundry duty" med sex andra sa vi diskar kockens disk tre dagar i rad, tre dagar fria.. alla diskar sina egna tallrikar och sant.. Thane ar i boot backer gruppen, dvs ska hjalpa till att plocka ur bussen och satta upp kocktaltet.

Next stop. Florens.
Fredag 12 Maj 2006 - Barcelona
Hola from Barcelona!! Har inte hunnit hitta sa manga internetkafeer sa jag ligger lite efter i dagboken.. Efter Paris styrde vi kosan sydost.. Mot Lauterbrunnen i Schweiz. Eftersom talten blivit plaskevata i Paris natten fore fick vi valet att uppgradera till cabins for 26 franc. En mkt god ide visade det sig for det blev kyligt varre. Sista natten i Schweiz snoade det t.o.m en bit upp (eller om det va frost). Vi delade cabin med det nygifta paret Christie o Rene och underholls pa natten av Rene's pratande i somnen. Pa mandagen grundade vi for dagen pa bergstoppen med stekt frukost, dvs (bacon och) stekt agg. Sen vandrade vi mot taget som skulle ta oss upp sisadar 3000m upp till Jungfraujoch. Det mesta av ralsen var insprangd i tunnlar i bergen. Blev kallare och kallare, snoigare, och konstigt nog en massa blommor som vaxte mitt i snon (krokus, tussilago och violer).. Vackert! Tyvarr var det lite dimmigt pa toppen sa den vackra utsikten lyste med sin franvaro. En del av australiensarna var valdigt uppspelta over snon, gjorde snoanglar, byggde en liten snogubbe (eller mer en snoblob).. Jag var val inte riktigt lika uppspelt.. Pa toppen fanns restauranger, souvenirer och langa tunnlar byggda i is med isskulpturer. Vi at den medhavda lunchen som Danni fixat fram. Sedan bar det av ner igen.. Passerade ett par rara alpbyar pa vagen. Resten av dagen roade jag o Thane oss med att glo pa tvattmaskinerna o torktumlaren.. Pa kvallen vankades det fondue. Mums!

Efter Schweiz var det deja vu Frankrike.. Sag the terminal pa vagen.. Filmen med Tom Hanks som baseras pa en verklig man som FORTFARANDE bor pa Charle de Gaulle airport.. Sen 18 ar tillbaka! En lang dag pa bussen.. Overnattade i Avignon dar vi gick ut och at pa kvallen allihopa pa en restaurang pa torget. Hade en underhallande kypare vid namn Momo som verkade gilla att prata engelska..Sen gick vi till en karaokebar. Tog hela kvallen att komma fram till vilken lat vi skulle valja att framfora men det blev till slut Dancing Queen...

Onsdagen (?.. Man glommer latt bort veckodagarna nar man reser sahar.. Det ar lordag hela veckan lang.. :) forutom alla tidiga mornar dock. Har annu inte gatt upp senare an sju..) var ocksa en langdag pa bussen. Avignon till Barcelona. Efter en liten kvallstur for att se nagra sevardheter hade Danni lagat klart Paellan. Jag fick en egen variant utan korv o kyckling. Sen blev det en heldag pa egen hand i Barcelona. Tiden rusade ivag men vi hann med att se en del iallafall. Bl.a huvudgatan Las Ramblas med marknadsstand med blommor och djur.. Gatukonstnarer.. Sana dar som star blick stilla tills de far pengar. Alla mojliga.. En man utkladd till hast, che guevara, en indianhovding,ceasar... Pa kvallen var det flamencoforestallning. Stampande fotter, kastanjetter och virvlande klanningar.. Hojdpunkten var dock nastan att se nar de stackare som togs upp pa scenen skulle dansa..och nar vi dansade allihopa pa golvet till lite enklare rorelsedanser.. Typ Macarena. Himla skoj, speciellt efter tva glas sangria...

Next stop: Franska rivieran.
Lördag 6 Maj 2006 - Paris
Efter att top deck guiden prickat av oss och vara 21 resekamrater styrde vi kosan mot Dover, Calais och sa smaningom Paris dit vi kom fram pa kvallskvisten i fredags. Fick en liten lektion i att satta upp talten.. sa nu har vi gjort det en gang - bara 18 ggr kvar.. Under tiden hade Danni, var kock, fixat klart maten.. Spenat o ricottafylld tortellini med tomat o champinjonsas och sallad. Mums, badar gott for kommande 48 dgar. Efterratten - chokladmousse - at vi i skenet fran ett upplyst paris by dark. Akte runt och tog fina 'blixt genom fonsterrutan' foton pa eiffeltornet, operan, triumfbagen, louvren.. Sedan stannade vi i montmartre och promenerade upp till sacre coeur med utsikt over hela paris. Enligt tradition tande jag ett ljus for mormor inne i kyrkan. Akte tillbaks till campingen for forsta campingnatten. Som tur var beholl madrasserna sin luft hela natten. Lite kyligt men 'no worries' :)

Lordagen borjade med frukost i fransk anda med croissants och pain au chocolat.. Sen blev vi inkorda till paris for var fria dag. Pa vagen passerade vi en marknad med parkerade bilar overallt.. Stod en motorcykel i vagen sa gruppens 'starka grabbar' fick ge sig ut och lyfta bort den. Sedan kunde bussen kora at sidan. Stannade med utsikt mot en liten slant bakom marknaden..och en valkladd liten farbror som satt sig ned for att bajsa gomd fran marknaden.. Han sag himla chockad ut da han drog upp byxorna och vande sig om o mottes av en hel buss full med folk. Haha. Efter denna hojdpunkt gick jag o Thane av vid Notre Dame. Han stallde sig i ko for att ga upp medan jag satte mig utanfor och tittade pa folk i solskenet. Delade en crepes och sedan vandrade vi mot Louvren (eller som guiden sager 'the louv', later som 'loo', toaletten). Thane gick in for att se 'mooning lisa' och jag vandrade runt lite. Hittade Paris Japan town och en japansk lunch. Valdigt franskt...

Sen traffades vi igen och vandrade uppfor Champs Elysee mot triumfbagen och Paris farligaste rondell. Enligt Candice, guiden, sker dar en olycka var 8e minut. Sag ingen olycka men motte Andreas - svensken jag bodde med i Sydney, under triumfbagen. Gick pa jakt efter ett cafe dar kaffet inte kostade en halv maltid men champs elysee var tydligen inte ratt stalle. Blev ett stalle vid Seine istallet dar vi kom undan m fem euro for en cola. Vilket kap... Men skoj att traffa Andreas igen.

Efter att ha sagt hejda t andreas gick vi vidare mot eiffeltornet. Var jattelang ko till hissen sa vi stallde oss i trappkon istallet. Vandrade de over 600 stegen upp till andra plattformen och stallde oss sen i hisskon. Borjade bli brattom for 30 minuter senare skulle vi traffa gruppen nedanfor. Sa det blev en mkt snabb fotopaus pa toppen, hiss till andra vaningen och sedan var det bara att rusa nedfor de 600 trappstegen igen.. Skynda, skynda. Vi anlande till gruppen samtidigt som kvallsregnet sa det var bara att skyffla at sig fran buffen, rycka at sig ett glas champagne och picknicka pa bussen. Ostar, rokt lax, skaldjurspasta, pate, m.m och sa passade jag pa att smaka snigel.. (raknade det till samma grupp som krokodil, dvs 'konstig mat som nastan tillhor fiskriket'..) Blev bara en pyttebit for jag sag framfor mig hur den stackaren kravlade pa marken och stack upp sina sma antenner.. Sedan var det dags for en battur pa Seine. Mysigt men lite regnigt.. Som tur var hade inte taltet regnat in alltfor mkt..