Petsods blogg

Söndag 12 Januari 2020 - Hong Kong
Lördag 11/1
Checkade ut från hotellet och lämnade våra väskor i bagagerummet. Mycket varmt. Åkte över till Central och gick i affärer (läs Zarah). Sedan Ladies Market. Tog en Uber till flygplatsen vid niotiden. 368 HK$. Tar cirka 30 minuter. På flygplatsen sökte vi upp disken där vi köpte våra Octopuskort. Den ligger i ankomsthallen som ligger en våning under Departures. Hiss ner en våning, alltså. Hade laddat alla korten med 100 HK$ plus 50 HK$ deposition. Totalt 600 HK$. Nu fick vi tillbaka 379, trots att vi åkt en hel del. Allmänna kommunikationer, och taxi, är billigt! Sitter nu på flyget (CX 271) hem. Mellanlandning och planbyte i Amsterdam, KLM flight KL 1107 tar den sista biten till Stockholm. Och så var resan slut. Det gick fort, samtidigt som det känns att har varit borta länge.
Fredag 10/1
Jag, Ester och Viking tog en tur upp till Victoria Peak. Lite väl disigt, men inget att göra åt. Tunnelbanan till TST, sedan Star Ferry över Victoria Harbour till Hongkongön. Färjan tar 10 minuter. Sedan buss 15C upp till Lower Tram Terminus. Bussen står till vänster när man går av färjan. Vi hade förköpt biljetter på nätet till bergbanan för att undvika den enorma kö vi stod i för två år sedan. Det hade inte behövts. Väldigt lite folk och inga köer alls. Bergbanan upp till toppen tar 10 min och är en fin färd. Köp Sky Pass där både bergbana och utsiktsterass ingår. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet. Hela denna köfria utfärd tog exakt fem timmar. Mat på den vietnamesiska restaurangen vid hotellet. Kvällen ägnades åt shopping på Ladies Market.
Torsdag 9 Januari 2020 - Hong Kong
Torsdag 2/1
Uppe med den berömda tuppen, eller i alla fall med vår vän tuifågeln. Tog farväl av Remuera för den här gången och körde till Britz. Lämnade in bilen. Hade köpt Express Return Pack, vilket innebär att man kan lämna in bilen med tom bränsletank, tom vattentank, fullt hårvatten och svartvatten. Sue skjutsade oss till flygplatsen. Flight VA 146 med Virgin Australia lyfte 10.40 lokal tid. Framme 11.45 Sydneytid. Köpte Telstra Boost Travel Sim på flygplatsen. 45 G för 20 dollar på discount. 20G kostade också 20. 3G kostade 10 dollar. Lätt val. Bara att sätta i och det funkar direkt! Tog en taxi till hotellet. 90 dollar. Taxi finns utanför utgången. Bara att gå fram så blir man anvisad bil. Färden till hotellet i Pyrmont, Oaks Apartment Hotel, tog cirka 20 minuter. Kanonhotell! Fick ett penthouse högst upp. Stort kök, vardagsrum, två sovrum, två badrum och jättealtan med utsikt mot Darling Harbour och Sydney Tower. Gick ett varv på stan, Pitt Street Mall. Åt i foodcourten under Myers. Laddade våra ”gamla” Opalkort på en liten Convenience store. 10 dollar på barnkorten (under 15 åker för halva priset och har särskilt kort för barn). Vuxenkorten laddade vi med 20 dollar. Det kallas top up att ladda. Handlade frukost mm på Woolworths. Ingen orkade ut på kvällen.

Fredag 3/1
Jag, Viking och Ester åkte upp i Sydney Tower Eye. Resten av dagen ägnades åt shopping på Pitt Street.

Lördag 4/1
Mycket varm dag. Tillbringade hela dagen på Bondi Beach. Men först lite marknad! Tog en Uber till Paddington Market och gick lite där. Marknad varje lördag med hantverk och övrigt krims krams. Inte så mycket att ha. Väldigt varmt, så det blev bara en kort stund. Tog bussen från Paddington till Bondi. Kostar cirka 5 dollar med Opal-kortet.

Söndag 5/1
Sydney Fish Market på morgonen. Köpte ett halvt kg (12 st) King Prawns för 28 dollar.

Måndag 6/1
Hyde Park, Anzac Monument, James Cook Statue, The Domain, Botanical Gardens, Mrs Macquaries Point etc etc etc. Finns hur mycket som helst att göra! Åt lunch på Fish Market. Jag och Anneli köpte en Seafood Platter för två. Ester och Viking olika rätter. Mycket folk. Väldigt rörigt vid disken. Fick maten snabbt men allt låg blandat i en och samma papplåda! Kostade 65 dollar men när jag skulle betala så tog de bara kontanter. Som tur var hade vi! Betyg: dyrt, stressigt, ok mat men inte mer. Kändes väldigt turistiga och ”ogenuint”. Stället ligger inne i foodcourten och heter Grill någonting.

Tisdag 7/1

Jag och Viking gjorde Bridge Climb på Harbour Bridge. Tog stora turen (Summit). Andra alternativ finns. Vi betalade cirka 3000 kronor men då ingår keps, diplom och ett gruppfoto. Mycket häftig upplevelse! Dyrt men värt pengarna, tycker jag. Rekommenderas! Turen upp tar 3,5 h inklusive vissa förberedelser. Efteråt åkte vi till hotellet och duschade. Mat på Myers foodcourt med andra halvan av familjen. Jag åt stor portion kinamat 3 choices with rice för 13 dollar. Sedan tog vi spårvagnen, Light rail (nyttt!) till Circular Quay och sen färjan till Manly. Båten kostar 7 dollar enkel med Opal. Gick ett par timmar på The Corso och fikade på Manly Beach. Sen hem och packade.

Två tips om Sydney.
Här finns så otroligt mycket att göra och se att man nog kan spendera hur mycket tid som helst här.
De centrala delarna av stan (Circular Quay, Chinatown, Pitt Street, Darling Harbour, Opershuset, Harbour Bridge) är inte större än att det går jättebra att promenera.

Onsdag 8/1
Sitter på Cathay flight CX 162 till Hongkong. Planet är en Airbus A 330-300. Uber XL från hotellet till flygplatsen 48 dollar. Hälften mot vad en vanlig taxi kostar. Viktigt att vara tidigt på flygplatsen. Flygplatsen är mycket stor, säkerhetskontrollerna rigorösa och tar tid. I morse vaknade vi till ett rökigt Sydney pga alla bush fires. Enligt taxichauffören är det en blandning av rök och smog. Väldigt ”dimmigt” är det i alla fall. Enligt appen Weatherzone (gratis) ska det vara sol och 28 grader idag. Varmt är det men solen orkar inte igenom röken. Nu är det ett par timmar till landning i Hongkong. Jag har sett ”Rocky”. Inte sett den på 45 år. Typ. Bra film! Landat i HKG. Köpte turist-SIM från 1010. 88 dollar (lika mycket i kronor). De har shop på flygplatsen. 3G och häller i fem dagar. Octopuskort till bussar, tunnelbana, färjor kostar 50 dollar plus påfyllning. 50 dollar deposition. Tog en Uber till hotellet Metropark på Waterloo Rd i Kowloon. Kostade 357 dollar. Den stackars chauffören hade oss som första kund efter sju timmar. Kanske säger något om hur lite turister det är här pga av protesterna. Man ser över huvud taget väldigt lite turister. Checkade in på hotellet, som är samma som vi hade för två år sen. Jättefint! Det blev en sen hamburgare på McDonalds vid hotellet, sedan sängen.
Onsdag 1 Januari 2020 - Auckland
Nyårsdagen
Sista dagen i Nya Zeeland för den här gången. Alltid lika trist att åka hem, men som tur är ska vi inte hem utan vidare till Sydney! Tog en morgonpromenad på Takapuna Beach vid åtta. Jättemycket folk ute redan. Och hundar! Varmt. 24 grader. Packade ihop och lämnade trevliga Takapuna. Hann in på Rip Curl och köpte en t-shirt. Körde upp till Waitakere Ranges och hälsade på Sue. Peter, Kaight och Caiden var i stugan i Anawhata, se dem träffade vi inte tyvärr. Fikade och gick en kort led genom den täta vegetationen upp till Arataki Visitor Center. Passerade genom känslig skog och fick borsta och spreja skorna både när vi gick in i skogen och när vi gick ut. Åkte från Sue vid 16. Handlade på K-Mart i Henderson. Nu står vi på kära gamla Remuera Motor Lodge och packar. I morgon flyger vi till Sydney! Vi köpte ett Spark travel sim 10G för 49 dollar. Det räckte gott och väl i tre veckor, trots två storsurfare i familjen. Den (typ jag), som har hand om karta, GPS, bokningar etc kan dock behöva ha 10 G.
Tisdag 31 December 2019 - Auckland
Nyårsafton
Vaknade till vindstilla och ljummet. Åt frukost ute med Stilla havet kluckande fem meter bort. Pratade med grannarna från Auckland. Jenny och ?. Körde norrut längs kusten i soligt och mycket varmt väder. Vände inåt land mot Clevedon och sedan norrut igen mot Maraetai. Stannade i Kawakawa Beach och åt lunch och badade i det smaragdgröna vattnet. Fortsatte sedan mot Whitford och kom upp på hwy 5 i Shamrock Park. Körde en bit söderut på 5:an och handlade på K-Mart och på Pak’ n Save i Northpark. Vidare genom Auckland upp till Takapuna Holiday Park (70 dollar). Något nedgången men ändå trevlig camping alldeles vid Takapuna Beach. Satt i solen och tog ett dopp. Väntade in tolvslaget men oväntat lamt nyårsfirande. Såg dock fyrverkerierna från stan på håll.
Måndag 30 December 2019 - Kaiaua
Måndag 30/12
Mulet och duggregn. Dags att vända hemåt. Jag och Viking tog ett morgondopp i poolen innan vi åkte. Tog hey 2 mot Auckland. Stannade och åt på McDonalds i Paeroa, L&P:s huvudort på jorden! Också Nya Zeelands andra hands-, kuriosa- och antikvitetshuvudstad. I alla fall om man får tro reklamen. Många andrahandsaffärer fanns i alla fall. Typ alla längs huvudgatan Belmont Rd (hwy 2). Mycket folk i rörelse. Flera huvudvägar korsar här, så kanske därför. Stan ser annars ut som en vilda västernstad, lite guldgrävarstuk. Åkte vidare på 2:an mot Ngatea. Sol och regn om vartannat. Sedan via Mangatarata och Waitakaruru längs kusten norrut via Miranda Rd och East Coast Rd. Övernattade på en freedomcamping, Rays Rest Reserve, vid stranden av Firth of Thames. Mycket bra ställe. Inga faciliteter, men lugn och bra trots många ekipage, cirka 20. Väldigt långgrunt och tidvatten gör att det inte går att bada här. Inte ens vid high tide. Bara någon decimeter djupt och dybotten. Fin strand att promenera på annars. Miljarder snäckor.
Måndag 30 December 2019 - Tauranga
Söndag 29/12
Vaknade i ett söndagsstilla och lugnt Te Puke. En lugn och bra plats att övernatta på. Åkte till Mclaren Falls i Lower Kaimai cirka 30 min söder om Tauranga. Platsen ligger längs hwy 29 men syns inte från vägen. Man tar av till vänster och vägen tar dig ned i en ravin där fallen finns. Inte det största vattenfall jag sett, men väldigt vackra omgivningar med mycket jätteormbunkar och andra växter. Väldigt lummigt. Väl väl ett besök. Efter fallen begav vi oss iväg tillbaka till Papamoa Beach för ett sista dopp. Papamoa har verkligen blivit vårt favoritställe och vi vill inte åka härifrån. Efter badet hur pandlade vi på Pak’ n Save och åkte sedan till campingen för dagen, Fernland Spa, 70 dollar för alla fyra samt fritt bad i deras stora pool. Bra pris. Väldigt fin camping i trevliga omgivningar. Campingen ligger nere i en ”gryta” nära vägen. Lite svår att hitta. Brant nedfart, endast en (1) toalett, ett mycket litet kök. El med inget vatten på platsen. Jag såg detta i appen, så jag var beredd med både fulla och tomma tankar! Vi badade i poolen under södra stjärnhimlen. 27 mineraler och varmt vatten från jordens inre. Ingick i priset. God natt.
Måndag 30 December 2019
Lördag 28/12
Checkade ut tidigt från campingen. Kylig vind, men soligt. Mycket moln. Åkte direkt till en freecamping några hundra meter väster om Papamoa Beach Resort. Två platser. En ledig.,vi backade in och började med frukost. Vi räknade med att stanna hela dagen och övernatta. Ändå tills tjejen i bilen bredvid fiskade fram en rökpipa av glas. Rökheroin, tror jag. Åkte över till nästa freedomcamping en bit bort men det var upptaget och ingen skulle flytta under dagen. Åkte till Papamoa Hills och gick upp på toppen (45 min och 220 möh). Fantastisk utsikt! Åt och badade och var tvungna att åka vidare. Letade fricampingar längs beachen men inga lediga. Ringde några campingar men allt fullbokat. Högsäsong! Fick åka 20 km söderut till Te Puke för att hitta en ledig fricamping! Stod ensamma på en stor parkering vid en rugbystadion, Hayward Park. Helt ok. Ingen toa, men lugnt och skönt. Faktiskt skönt att inte höra bruset från havet!
Måndag 30 December 2019 - Papamoa
Fredag 27/12
Åter en solig dag. Den varmaste hittills. Knappt ett moln på hela dagen. Ca 25 grader. Idag byter vi ”site” från V5 till S7. Ett steg ner både geografiskt och utsiktsmässigt. V5 klart bättre. Nu står vi närmare havet. Jag och Viking gick till receptionen för att förlänga till på måndag, men det gick inte. Helt fullt fram till 3/1! Åkte till en hantverksmarknad vid Simpsons Reserve 3 km österut, men ingen där! Handlade på Pak och åkte tillbaka till campingen. Långpromenad pånarrande och sen bad med Viking. Lagade fisk (red snapper och en annan som jag inte minns namnet på. Potatis och gräddsås till. Badade. 19 grader i vattnet. Härliga vågor! Åkte in till The Mount och en food market i Coronation Park. Mycket folk men inte mycket att ha. Några matvagnar som sålde hamburgare mm. Som hemma. Gick och köpte fish and chips på Mag’s på Rata Street istället. 8.40 dollar för en stor portion. Gick till bilen som vi parkerat vid Marine Parade/Banka Ave. Satt på en filt i gräset i den ljumma kvällen. Sen var det hemåt längs Marine Parade och Oceanbeach Rd. Klart väder gjorde att vi såg södra halvklotets stjärnhimmel.
Torsdag 26 December 2019 - Papamoa
Annandagen
Stormat hela natten, men fint på morgonen. Annandagsrea på Bayfair, strandpromenad, bad, strosat på The Mall i The Mount. Fin dag.