Peroeriks blogg

Fredag 13 September 2019 - Baveno

Sex dagar vid Maggioresjön

Så är åter en resa med Specialresor i Karlstad till ända. Denna gång for vi till Maggioresjön i norra Italien.

Denna resa tillhör inte de bästa vi gjort, detta i första hand beroende på, oväntat nog, att maten var ganska trist och smaklös. Det är inte vad man väntar sig i Italien.

Resan började med att vi, p g a strulet med Boeings plan 737 MAX 8 vilka alla står på marken, tvingades flyga via Oslo, Gardermoen istället för direkt Stockholm Milano. Norwegian hade ändrat sina flygrutter på grund av flygplansbrist. Det innebar tre timmars väntan i Oslo. Detta hade vi dock meddelats redan före resan.
Väl framme i Milano väntade en ca 1,5 timmars bussresa till vårt hotell i Baveno vid Maggioresjön.
Hotellet heter Splendid och är ett mycket bra hotell. Första kvällen serverades vi en tre rätters middag på hotellet och redan då blev vi besvikna på maten. Ingen smak.
Vårt hotellrum var mycket bra med sköna sängar, balkong med utsikt över sjön och bergen i fjärran.

Dag två började med frukost som inte var något att skryta över heller. Begränsat utbud av både bröd och pålägg. Men värst av allt en oerhört hög ljudnivå på grund av massor av gäster som alla skulle äta samtidigt för att de sedan skulle ut på någon utflykt.
Detta låter ju inte som någon bra start men det ska sägas att vi är mycket nöjda med hotellet, personalen från Specialresor samt med vår fantastiska lokalguide Johanna.
Första dagen gjorde vi utflykt med båt från hotellets brygga till två av de Borromesiska öarna i sjön. Vi körde först en sväng runt Isola Madre för att sedan åka vidare till Isola Bella där vi gick iland för ett besök i det stora barockpalatset och den tillhörande parken. I palatset fanns ett överdåd av konst i gyllene ramar. Vackra rum, varav ett sovrum där Napoleon sägs ha övernattat.
I slottsparken fanns ett antal vita påfåglar som gick omkring bland oss besökare.
Vi avslutade besöket i parken med en kopp cappuccino i väntan på båtfärd till nästa ö, Isola Pescatori. På den ön vandrade vi runt en stund själva innan det var tid för återfärd till hotellet.
Vi kunde välja på att stiga av båten i centrum av Baveno, vilket vi gjorde, eller att åka till hotellets brygga. Vi stannade i Baveno för att äta lunch på en av strandrestaurangerna. Vi åt en lasange som smakade mycket bra. Efter lunchen vandrade vi tillbaka till vårt hotell.
Vi hann sedan med att bada i sjön, mycket skönt. Hustrun vilade sedan på hotellet medan jag gav mig ut på en liten vandring för att söka ett par geocachar. Att gå utmed landsvägen i Italien är förenat med livsfara. Det finns ingen vägren och italienarna kör förfärligt fort. Jag klarade mig dock helskinnad men valde att gå en annan väg tillbaka efter att ha klättrat upp på ett berg för att söka en cache i resterna av en gammal borg från 1200-talet. Till denna plats hade jag aldrig kommit utan min fantastiska hobby Geocaching. Från det gamla tornet hade man milsvid utsikt in i en dalgång samt åt andra hållet ut över Maggiorsjön. Min promenad, inklusive ”bergsbestigning” tog mig två timmar.
Därefter var det tid för dusch innan det var dags att åter klä sig för utflykt. Kvällens middag skulle intagas på restaurangen La Pescheria som ligger på ön Isola Pescatori som vi besökt tidigare under dagen.
Huvudrätten bestod av ”vitfisk från sjön”, inte heller den någon stor smakupplevelse.

Dag tre startade som alla dagar med frukost på hotellet. Frukostutbudet var detsamma och ljudnivån i matsalen lika hög som dagen innan. Vi försökte få sitta ute på terrassen men blev avvisade eftersom vi tillhörde en grupp som hade sina platser inomhus. Märkligt eftersom terrassen var helt folktom.
Efter frukosten gick vi åter ner till sjön för att bada innan det var dags för samling och promenad till Baveno centrum och dagens utflykt. Vi gick gemensamt och passade på att gå igenom två av de andra hotellen som tillhör samma ägare, familjen Zacchera. Detta för att bese den konst som finns i den underjordiska gången mellan hotellen Simplon och Dino.
Från centrum i Baveno skulle vi sedan åka båt till den norra änden av sjön som ligger i Schweiz. Ombord serverades lunch medan vi såg båten lägga till vid diverse små orter utmed sjön.
Inte heller lunchen ombord var någon riktig höjdare. Även här serverades vi en gaska smaklös fisk från sjön.
Efter ca tre timmar på båten gick vi iland i Locarno i Schweiz. Vi hade uppmanats ha passen med oss men någon passkontroll skedde aldrig.
I Locarno hann vi med att sörpla i oss en milkshake från Mc Donalds innan det var dags att kliva på tåget som skulle ta oss från Locarno till Domodossola i Italien. Järnvägen är smalspårig och kallas för Centovalli-tåget. Centovilli står för hundra dalar men så många dalar är det inte man passerar.
Jag hade sett fram mot denna tågresa men den var långt ifrån så spektakulär som jag föreställt mig. Visst passerade vi en och annan djup dalgång men mestadels var det gröna träd man såg från tågfönstret. Se vidare min video. https://youtu.be/RVHKMPEUsHs
Framme i Domodossola väntade vår buss på att ta oss tillbaka till hotellet och ytterligare en medioker middag i matsalen.

Den fjärde dagen hade vi ledig förmiddag. Vi passade naturligtvis på att bada i sjön samt att besöka den lokala marknaden. Vi hade lite svårt att hitta marknaden eftersom de just denna dag hade flyttat den från sin ordinarie plats dit alla skyltar pekar, till en plats nere i centrala Baveno vid kajen där vi tagit båten ett par dagar tidigare. På marknaden fanns mest kläder och krimskrams samt lite italienska ostar vilka jag provsmakade några.
Vi gick sedan tillbaka till hotellet för att äta en enkel lunch på vår balkong.
Klockan 12.30 var det tid för avfärd till Milano, vilket innebar en bussresa på ca två timmar under vilken vår fantastiska lokalguide gav oss en hel del ytterligare information om Italien och hur det är att bo och leva där.
I Milano klev vi av bussen alldeles invid Operan La Scala och den stora gallerian Vittorio Emanuele II. Vi guidades genom denna och ut på torget framför den stora domen i Milano. Därefter var det fri tid för egna upptäckter.
Efter fritt strövande och kaffe på en skuggig uteservering (det var 30 grader varmt denna dag) återsamlades vi på samma plats som vi stigit av bussen för att gemensamt åka till Navigli-området där vi skulle äta middag på restaurangen Officina 12.
Navigli-området blev en positiv överraskning. Det är ett område där det fortfarande finns kanaler och broar och många små trevliga restauranger. Folklivet var brokigt. Utmed kanalen bjöds diverse varor ut. Jag fann några killar som representerade ett lite microbryggeri (Pico Brewery) som sålde provsmakning av sina olika ölsorter. En mycket trevlig upplevelse av italienskt öl som vanligen är ganska karaktärslöst.
Middagen på Officina 12 var den bästa under resan även om köttet var lite för lite stekt i min smak. Restaurangen låg i en gammal industribyggnad med kala tegelväggar och grova balkar i taket, en mycket trevlig lokal med fantastiskt servicevillig personal.
Tyvärr var det i samband med denna middag som jag blev smittad av den förkylning som sedan däckade mig i två veckor efter hemkomsten. Min närmaste bordsgranne hade just denna dag blivit rejält förkyld och var då i sin mest smittsamma fas.
Efter middagen var det åter två timmars bussresa tillbaka till hotellet.

Dag fem var det för dem som så önskade fritt att följa med på en tur till toppen av berget Mottarone. Vi åkte gemensamt i två minibussar från hotellet till linbanestationen i Stresa. Vi åkte med kabinbana i två etapper samt avslutande i en stollift till bergets topp. Se videoklipp. https://youtu.be/JQkh2yYJnKA
Denna dag var vädret mycket klart och utsikten åt alla håll helt fantastisk. Vid serveringen på bergets topp drack vi kaffe och njöt av utsikten. Många av deltagarna passade också på att ta en tur med den rodelbana som finns på berget. Jag ägnade mig istället åt att söka en geocache och därvid också ”frälsa” vår lokalguide för denna sysselsättning.
Efter nedfärd till Stresa promenerade många av deltagarna till centrala Stresa för lunch. Vi for dock åter med taxi till hotellet i Baveno där vi åt lunch på vår balkong samt badade i sjön.
Ca klockan 16 samlades vi åter för att göra en busstur till Ortasjön och byn Orta. Vi åkte först till Pella där vi steg ombord på en båt som tog oss över sjön till Orta samt ett varv runt den lilla ö som finns i sjön.
I Orta tittade vi runt i gränderna och vi såg också det gamla hotellet med utmärkt läge mitt i byn nere vid vattnet. Tyvärr är hotellet stängt. Ingen tycks kunna köpa det på grund av att ägarskapet är en stridsfråga inom maffian.
Orta var en mycket trevlig liten by där vi vandrade kring en stund innan vi åter tog båten tillbaka till andra sidan sjön och byn San Filiberto. Här plockades vi åter upp av vår buss och for till kvällens middagsrestaurang La Rampolina som låg högt uppe ovanför Stresa. Från restaurangen har man en fantastisk utsikt över sjön och de Borromeiska öarna som vi besökt tidigare i veckan. Tyvärr var det ju redan mörkt då vi anlände till restaurangen. Vad jag minns av denna måltid är att jag serverades ett mycket bra öl, dock inte italienskt utan tyskt.

Dag sex, sista dagen startade med frukost och därefter packning för hemresa samt utcheckning. Avfärd från hotellet skedde klockan 09.00 och på vägen mot flygplatsen i Milano stannade vi i Arona för att vara med om ostprovning hos familjen Guffanti. Denna familj har sysslat med att lagra ost sedan 1876. De tillverkar ingen ost utan är proffs på att lagra den för att uppnå bästa tänkbara smak.
Det blev en spännande och informativ stund i svala källarvalv med diverse olika lukter/dofter. Besöket avslutades med provsmakning samt möjlighet att köpa med sig av deras produkter. Vi köpte en bit mycket vällagrad Parmegiano.
Till flygplatsen kom vi ca 12.00 där incheckningen för de flesta gick smidigt. Ett par blev dock tvingade att stanna kvar p g a hälsoskäl.
Vi flög också hem via Oslo och landade på Arlanda med ca en halvtimmes försening. Detta på grund av tidigare tekniska problem som gjorde att vi var försenade från Oslo.

Sammantaget en trevlig resa till en fantastisk miljö. Tråkigt bara att maten inte levde upp till våra förväntningar.