Leroslovers blogg

Äntligen kommer här blogg no 2. Fuskar lite och skriver den i Göteborg men den handlar om dagarna t o m 30/7.

Lördag 25/7. Dagen för Highland Games. Vädret ser lovande ut och att det blir av. Vi börjar dagen med en rejäl promenad. Hittar en väg som ger oss 3 miles (ca 5 km) promenad. På vägen plockar vi hallon och får syn på kantareller!!! (Vi lät dom vara och tipsade René på vår B&B...).

Från torget i Dufftown börjar ett 6 pipe band stort gäng med säckpipeblåsare, och trumslagare spela och marchera nerför huvudgatan till platsen där Highland Games höll till. Publiken följde efter bandet till ingången. Det kommer bilder på dom som tävlade i dans, i 'heavy games': slägga, kasta stock mm. Ganska mycket folk. Solen kommer fram och det börjar bli varmt. Vi köper lotter och vinner bl a en whisky (en okänd för oss, Highlander tappad på Glenfiddich).

Mycket vin, öl och whisky blev det under dagen... Strax efter vi kommit hem på kvällen knackar det på dörren. Eftersom detta var vår sista kväll i Dufftown ville René och Gloria bjuda oss på en whisky, eller två.

Vi pratade om dagen och René bjöd på en rökig blend whisky som han blandat själv av 4 st olika Islay whiskys (ni som kan det här med whiskys vet vad jag talar om). Mycket god. Sedan får vi frågan om vi testat den svenska whiskyn Mackmyra och det har vi förstås inte gjort. Det visar sig att han fått en sådan av en återvändande svensk kund, och nu öppnar han den för att bjuda oss. Lite kul faktiskt, dricka svensk whisky i Skottland! Den var helt ok tycker vi.

Söndag 26/7. Baksmälla!! Faktiskt den första på resan (och den enda visar det sig). Vi packar ihop oss och ger oss iväg norrut. Målet för dagen är någonstans kring Moray Firth. Vi åker norrut mot kusten och besöker Elgin, Johnston cashmere och ull tröjor/kläder. Ja det blev köp..dyrt.... Vidare norrut mot Lossiemouth och Burghead. Hittills har det nästan regnat hela tiden men nu börjar det bli bättre. Vi besöker Fort George (större fästning) på väg till Inverness. Här bestämmer vi oss också att köra ända upp till Dornoch där vi försöker hitta ett B&B. Det vi hittade var sista huset innan en golfbana och lite längre bort stranden. Lagom promenad in till centrumet för middag.

Måndag 27/7. Frukost! Vi och ett par från Österrike äter frukost samtidigt. Vi pratar en del om olika destillerier och värden pratar om sin favorit som är Lagavulin från Islay. Han bjuder oss 4 på varsin liten drink på morgonen! Det är inte varje dag man gör något sånt....

Vi startar vår resa mot nordväst först för att sedan vända söderut mot Ullapool. Jättevacker natur med en del utsprucken ljung. Vi var nog här några veckor för tidigt för att riktigt få se dom där helt lilafärgade kullarna, helt täckta av utsprucken ljung.

Vi väljer också den mycket smala vägen mellan Kylesku och Lochinvar. En rekommenderad vacker väg. Lika smal som bilen ungefär med täta mötesplatser. Men oj så jobbig att köra, även för mig som bara var passagerare... Men vacker var den! Kommer speciellt ihåg ett ställe. Det står en skylt om att det är 'blind sikt', liten uppförsbacke, vi ser ingen väg! på andra sidan krönet går vägen brant nedåt! Häftigt! Rena bergochdalbanan.

Vi anländer till Ullapool. Fin stad vid västkusten i norr. Vi promerar runt, shoppar lite, besöker pub, äter middag och fotar och filmar en härlig solnedgång!

Tisdag 28/7. Vi drar mot Inverness och Loch Ness. Tyvärr kunde vi inte klappa Nessie denna gång heller. Hon var nog inte intresserad... Vidare mot Fort Augustus för att kolla in slussarna och den lilla staden. Det var många båtar som ville bli slussade. Långa köer på båda sidor och det kändes som det tog en väldig tid. Sedan mot Fort William där vi hittade ett centralt B&B mer Guesthouse, dom hade ganska många rum.

Efter vi installerat oss gick vi på promenad i staden med kamera och filmkamera i högsta hugg. Så var det dags igen... regn! Ösregn! In på en pub och hoppas på att det skall sluta. Inga paraplyer med. Och inte slutar det. Vi går hem i regnet. Byter om, tar med oss paraplyerna och går iväg igen för middag.

Onsdag 29/7. Idag skall vi ta oss ner till Ayr där vi har våra 2 sista nätter i Skottland bokade. Det var länge sedan nu, känns det som, som vi besökte ett destilleri. Så besök på Oban destilleri blev det. Mycket bra guidning och provsmakning, här var också första stället du fick behålla det glas du använt vid provsmakning. Rolig souvenir. Dessutom en voucher på 3 GBP vid köp av en 0.7 flaska. Så plötsligt, med glaset och vouchern kändes inträdet på 6 GBP inte så dyrt....

Efter Oban körde vi i det närmaste direkt till Ayr. Vi hade tänkt besöka Inveraray Castle men tiden räckte inte till tyvärr. Får ta det en annan gång.

Efter lite snurr i både Glasgow (vi kom av en händelse förbi Glasgow Rangers hemma arena till sambons förtjusning, gjorde inget att vi körde fel, genväg som blev en senväg) och i Ayr innan vi hittade till vår B&B kom vi äntligen fram. Upp till rummet med all packning. Imorgon måste vi ju packa för hemfärd. Ner till stranden och sedan in till centrum för middag.

Torsdag 30/7. Vi drar iväg tidigt till Culzean Castle. Detta skall göras 'ordentligt'. Vi tillbringar totalt 3 timmar här. 10-13. Fika, rundtur på slottet (egen, det fanns info blad på Svenska), promenad i parken: Svanar, rådjur, blommor mm. Idag har vi bra väder. Inget regn. Vi kör vidare söderut, österut och sedan mot nordväst tillbaka till Ayr. Fin natur men man har blivit lite 'bortskämd' under resan så detta var inget märkvärdigt. Kul att vi körde förbi den golfbana där British Open hölls häromveckan.

Sista kvällen i Skottland. Vi som hittils kört Pub middagar ville idag ha en annan typ av restaurang. Vi hittade en som verkade trevlig och framförallt populär. Fullt med folk. Menyn som vi läst på utsidan lovade också gott. Flera olika fiskrätter. Så vi väljer en förrätt idag, Musslor från Shetlandsöarna som vi delar på,
det var riktigt många, tur att varje mussla inte ger så mycket mat.... Sedan en lax rätt och en fiskgratäng liknande, idag avslutar vi måltiden med kaffe och en whisky!

Avslutningsvis kan jag bara säga att hemresan gick bra. Vi var i tid och inga skador hade uppstått på bilen ;-). Vi räknade ut att vi kört nästan 200 mil.

Denna resa gjorde också att vi blev sugna på fler Skottlandsresor, dock inte så här långa. En långhelg på Islay t ex vore nåt.

Tills nästa gång!
Ha de
Fredag 24 Juli 2009 - Dufftown
Slainte! (Cheers pa skotska). Da har det redan hunnit ga nagra dagar har i Skottland. Full rulle med upplevelser. Lat mig borja fran borjan....

Mandag 20/7: Flyget gar sa vi landar pa Prestwick vid 18-tiden. Det tog en stund att fa ut bagaget och sedan fick vi vanta pa bilen ocksa. Vi hade bestallt Astrastorlek med 4 dorrar pa bilen och vi fick en VW Golf som vi kande var klart positivt! Frasch och ganska ny, gatt ca 100 mil.

Sambon kor och det gar bra med vanstertrafiken. Ut pa leden och ivag mot nordost, forbi Glasgow och till Perth. Vi hittade vart B&B direkt. Jattetrevliga agare och harligt rum. Vi gick ut en svang pa jakt efter var forsta middag i Skottland. Det blev en pub middag av enklare slag, panini med skinka/ost och lite tilltugg.
Vi gick forbi en Lidl och bestamde oss for att handla lite dar nasta dag och lata bilen sta parkerad dar nar vi tankt promenera i Perth en stund.

Tisdag 21/7: Kanonfrukost! Sonen i huset som serverade hade en stor badge pa sig dar det stod '18 today!' Sa nar vi checkade ut oss sa sjong vi Ja ma han leva pa svenska for honom. Det var populart!

Vi handlade och lamnade bilen pa Lidl's parkeringsplats. Gick igenom stan till floden, jattemysig stad och vi har tur med vadret, solen skiner! Efter nagon timme tillbaks till bilen och vi borjar var fard mot Dufftown.
Stannar till i butiken pa destilleriet Blair Atholl som tillverkar Bell's och kopte en 'Bell's klocka' (svart att forklara, bild kommer..)

Vi anlander till Dufftown pa eftermiddagen och checkar in oss. Vi ska bo har i 5 natter och vi fick samma dubbelrum som forra gangen vi bodde har. Vi fick ocksa reda pa att det blivit lite forandringar v g det som vi planerat. Tisdagens 'tasting & nosing' var flyttat till onsdagen och i och med det sa flyttade vi var Aberlour experience tour fran onsdag till torsdag. Mer om dessa ovningar sedan. Lugn tisdag blev det med middag och lite pub.

Onsdag 22/7: Ivag pa Destilleri rundtur. Forst Glenlivet (butiken), Cragganmore (butiken), Cardhu (rundtur+ butiken), Macallan (butiken), Strathisla (rundtur+butiken). Jobbig dag!

Val hemma tog vi det lugnt en stund och gick ut for en tidig middag.

Kl 20 borjade 'tasting & nosing'. Det var Glenfarclas Destilleri som holl i det denna gang. Jattekul! Vi fick prova 4 olika, sniffa och forsoka identifiera olika dofter, smaka/dricka och identifiera smakerna. Efter alla fyra var det ett blindtest. Man skulle sniffa pa dom 4 olika vi hade testat och identifiera vilken som var vilken. Vann man fick man en extra fin sort av Clenfarclas whisky. Tyvarr fick jag bara 2 ratt. Men det var 2 kvinnor som bada hade 4 ratt och dom fick varsin flaska! Vi alla (ett 30-tal) fick behalla det glas vi anvant under testandet!

Efter det var vi ett gang som gick till en pub for efterfest! Roligt med kontakt med lokalbefolkningen. Bl a visade det sig att en av killarna som var med, Chris, skulle halla i Aberlour Experience tour som vi skulle gora pa torsdag!

Torsdag 23/7. 3 stora saker gor vi denna dag. Pa morgonen/fm promenerar vi till Glenfiddich (snabb promenad 10 minuter!), gar turen och provsmakar efterat. Och butiken forstas! Promenad tillbaka hem.

Tar det lugnt ett tag innan vi ska ivag med bussen till Aberlour for denna speciella konesseur tur. Det ar flera destillerier som har denna typ av tur. I Aberlours fall har dom 2 turer per dag (1 fm och 1 em) max 16 pers per gang. Vi var pa den som startade kl 14. Flera destillerier har semester och verksamheten ligger nere. Aberlour var ett sadant, men p g a det fick vi ta hur mycket bilder vi ville, det far man normalt inte.

Vi avslutar med att provsmaka 6 olika whiskys. Allt fran den rena spriten som ej lagrats alls (helt ofargad alltsa) till en riktigt fin lagrad. Detta var jatteroligt och rekommenderas till alla som aker hit och som ar intresserade. Chris var dessutom en mycket rolig, kunnig och inspirerande guide.

Avslutningsvis fick man sjalv fylla 1 flaska med whisky som legat i Bourbon fat eller i Sherry fat om man ville. Sedan egen etikett pa. Detta var INTE billigt men vi resonerade som sa att kommer vi att gora detta igen? Troligen inte! Sa varfor inte....

Buss tillbaka till Dufftown. Aven idag tidig middag, dags for nasta aktivitet. Ceiligh! Fest! Ett sackpipeband spelar pa torget i Dufftown och gar sedan ner till British Legions quarters dar festen ar. Manga som dansade och manga upptradanden. Film och bilder kommer sa smaningom.

Fredag 24/7: Vi hade vikt denna dag for att aka till Aberdeen och vidare norrut utefter kusten till Fraserburgh och vidare vasterut. Dagen borjade bra med ok vader men sedan i Aberdeen (besvarlig stad att hitta parkering i tycker vi, tog sakert en halvtimme eller sa), borjade det regna, och inte sa lite heller.

Detta betydde att det inte blev sa mycket med var tur. Visst det var fina vagar och sa vidare, men mulet och gratt. Inge kul... Vi akte dock upp till Lighthouse museum i Fraserburgh, vid detta laget var kl ca 17 och vi borjade bli trotta, bade pa vadret och all korning.

Efter detta borjade vi dra oss hemat. Och jag hoppade in pa internet i princip direkt for att skriva detta. Vara vardar ar sjalva ute till sent idag sa vi fick egen nyckel sa vi skulle komma in. Jag hade ocksa fatt ok pa att anvanda deras dator pa kontoret....Det ar tillit det....I ovrigt blir det en lugn kvall idag. Jag hoppas att Highland Games som skall ga av stapeln har i Dufftown imorgon blir av. Jag vet andra Games som blivit installda p g a regnandet.... Klockan narmar sig 20 har och det borjar bli dags att fundera pa middag....

Snart kommer blogg no 2 fran Skottland!