Lenils blogg

Måndag 15 Juli 2013 - Sverige
Resealbum: Semester 2013!
Åkte rätt tidigt idag, nu längtar vi hem.
Bra frukost och sen iväg!
Hyfsat flyt i trafiken, några mindre köer men det står aldrig helt still, inte norrut i alla fall.
Söderut ser vi många och långa köer.
Det får bli en klassisk currywurst med klyftpotatis till lunch, riktigt gott.
Sen är det ut på motorvägen igen och helt plötsligt får mannen syn på en Krämer-skylt och en halvtimme senare har jag de svarta ridstövlarna jag trånat efter så länge!
Kom precis lagom till färjan för trots att vi tog den lite billigare biljetten behövde vi bara vänta ungefär 5 minuter innan vi var ombord.
Sista biten hem är lite jobbig med snart 100 mil i ryggen idag och nästan lika många mil igår.
Stannar till på första McDonalds i Sverige för lite kvällsmat, funderar på om vi låste och hoppas att allt är okej hemma.
Strax innan 23:00 vet vi!
Allt är okej, vi är äntligen hemma med ännu ett äventyr i bagaget.
Söndag 14 Juli 2013 - Novigrad
Resealbum: Semester 2013!
Det kom ett åskväder på natten så sömnen blev lite orolig men frukosten är fin och vi får riktig Cappucino. Vi förstår också att familjen tillverkar prisbelönt olja trots att ingen av oss pratar riktigt samma språk, men med hjälp av penna och lappar får vi med oss ett par flaskor av oljan för några 100-lappar.
På vägen till bilen går vi in på turistinformationen för att betala och få tillbaka våra pass. Vi köper också med oss lite mer läsk och vatten för vem vet vad Kroatien har för valuta nästa gång vi kommer hit. Vid gränsen är det en liten, liten kö ut ur Kroatien och en liten in i Slovenien men jämfört med förra året är det ingenting, känns otroligt skönt att inte behöva tillbringa timmar i bilkö.
Framme i Österrike vid lunch och tar mackor och kaffe på Rosenberger i Gralla.
Sen kör vi tills det känns lagom och bestämmer oss för att Neustadt där vi hittar Hotel Am Hofgarten får bli vårt övernattningsställe.
Hela stan verkar vara i dvala så när som på ett par glasscaféer och imbiss. Pizzeria Gino som ser urtråkig ut från gatan visar sig dock vara en pärla när man hittar ingången till deras mysiga innergård. Här får vi varsin fantastisk italiensk pizza på tunn botten och utan kanter! Till dessert tar vi Tartufo, glass som försöker likna en tryffelsvamp och smakar gudomligt! Nu är vi redo för morgondagens sista etapp!
Lördag 13 Juli 2013 - Cres
Resealbum: Semester 2013!
Idag lämnar vi Krk men först en frukost med de spexande kattungarna och deras mamma.
Jag tog lite extra pålägg till dem i dag.
Istället för att åka tillbaka kustvägen vi kom har vi bestämt oss för att ta färja mellan öarna, målet i dag är Opatija. I guideboken vi hittade på Konzum stod det att man rehabiliterar Griffon-fåglar (Gåsgam) på Eko-Centar i Beli. Dit är vägarna om möjligt ännu mer nära stupen och det finns knappt någon plats för möte men på något underligt sätt kommer alla möten precis där det finns speciella mötesplatser. Vi ser en fågel i ett träd och några som cirkulerar högt upp i luften men blir ändå besvikna när vi kommer fram och får veta att de inte har fåglar där längre. Vi får ta samma väg tillbaka och är framme i Cres stad lagom till lunch. Staden är fin, man får lite Venedig-känsla bland de färgglada husen. På en restaurang nära vattnet beställer vi varsin risotto med scampi. Mätta och belåtna fortätter vi till Porozina för att ta nästa färja över till Istrien. Så klart börjar vi vela när vi kommer fram till Opatija, det är fint men känns lite stort och inte riktigt som vi tänkt oss. Ska vi satsa på ett säkert kort i stället och köra västerut mot Novigrad? Jo, så får det bli, lilla mysiga Novigrad här kommer vi!
Styr direkt mot Hotell Cittar där vi bodde sist vi var där men döm om vår förvåning när det är fullt?
Och deras andra hotell är också fullt! Vad vi vet finns det inte fler hotell i centrum så det var ju ett bakslag, nu börjar det ju bli lite sent också, klockan är runt 19. Vi tar bilen till köpcentrat i utkanten för att fundera lite. Det finns en skylt med rum precis bredvid så vi kollar men det är också fullt. På hotellet tog vi en karta och ser att det finns några turistinformationer i centrum så vi bestämmer oss för att kolla med dem. Vi tar första bästa och frågar om rum och jodå det ska finnas ett i centrum, vill vi kolla? Klart vi vill, han låser sin lilla lokal och så går vi in mot city, efter en stund svänger han av mot havet och vi börjar kolla husen, är det det eller det men han bara fortsätter tills vi kommer fram till stadsmuren och en av öppningarna mot havet och vi börjar undra om det går att bo så mycket närmare, precis där vid sista huset svänger han in till höger.
Och man fattar ingenting men ser att här finns matsal, en innergård och man ser dörrar till rum men om man inte vetat om det hade man aldrig hittat, fast möjligen beror det på att vi kommer in från baksidan för på Torci 18s hemsida ser ingången helt annorlunda ut.
Vi går upp en trappa och följer en loftgång fram till rum nummer 12, där ser man både stadsmuren och havet, är det vårt rum? Japp, vill vi ha det? Klart vi vill! Tillbaka till bilen, packa det nödvändigaste i ryggsäckarna och snabbt tillbaka, nu måste vi bara bada innan middagen. Här är vattnet mycket varmare och läget på vårt lilla hotell är perfekt.
Vi besöker en av restaurangerna mitt emot tivolit som är kvar även i år och njuter av en hel fisk med fantastiska rostade potatisar och ett gott vin. Här är lika fint som vi kom ihåg det och det blir säkert fler besök i framtiden även om det verkar som fler turister hittat hit nu jämfört med för ett par år sedan.
Några fina glasscupar på det, en liten promenad i stan och sen är vi jättetrötta men helnöjda, en perfekt avslutning på ännu en härlig Krotatientur.
Fredag 12 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!
Kattungarna var tillbaka till frukosten idag och minsann var de inte tre stycken! En lite större hane, kanske pappan kom också på besök den här morgonen. Ungarna busade runt som attan och alla verkar charmas av dem. Efter frukosten testade vi stranden precis nedanför hotellet och den var bäst hittills, åtminstone om man ville snorkla och se lite fisk.
Cyklade in till stan för lunch, det blev en liten bosnisk restaurang, FAD som hade cevapi i bröd med lök, grymt gott.
Att det är kallt i vattnet kan inte hjälpas, man vill ändå bada mer så det gör vi men efter några timmar är vi sugna på glass igen och cyklar tillbaka till centrum för varsin ordentlig glasscup.
När vi cyklar tillbaka passar vi på att lasta in cyklarna i bilen, det är sista kvällen i Krk.
Fixar till oss lite och på promenaden in till middagen ser vi för första gången en bil bli bortforslad, stackars den tyska turisten men regler är regler även om det är väldigt ont om parkeringsplatser här.
I kväll blev det marulk och cuttle fish, en av de godaste bläckfiskarna någonsin enligt mannen.
Dessert intogs som vi tidigare bestämt på baren i utkanten av city som för kvällen hade disco sponsrat av Red Bull, inte lätt att beställa glass i den ljudnivån men det lyckade på något sätt.
Vi är nöjda och trötta, i morgon åker vi vidare.
Torsdag 11 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!
Nu har vi solat och badat några dagar och känner oss sugna på utflykt. På ön finns grottan Biserujka, den är inte så stor men fantastiskt vacker, väl värd ett besök. När vi gått ut och är på väg till bilen så kommer det ett par små ödlor springande men de stannar till lite så man både hinner titta och fotografera. Här flyger det också omkring massor av fjärilar och syrsorna låter enormt mycket just här. Vrbnik ska visst vara vincentrum så vi åker dit och inhandlar några flaskor Zlahtina. Det får bli några glasscupar också i värmen. När vi känner oss färdiga med Vrbnik fortsätter vi mot Baska och strax innan, i Jurandvor, ser vi skyltar mot en sevärdhet. Det visar sig vara Church of St. Lucy (jovisst är det vår egen Santa Lucia som dyker upp igen, hon gör det lite här och där på våra resor) där man hittat en stor sten där texten är skriven med Glagolitiska bokstäver, en bra sevärdhet där man först fick se en kort film om historien bakom kyrkan och stenen i ett hus bredvid kyrkan och sen stenen i kyrkan med en guide. Allt för bara 20 Kuna.
I Baska äter vi underbar grön tagliatelle med scampi och en sås med tomater, grädde och konjak, mannen satsar på en god pizza. Baska har ett akvarium som vi passar på att besöka men man får samma känsla där som på många djurparker, visst är det kul att få se djuren på nära håll men är det rätt att stänga in dem i så små utrymmen? På väg hem åker vi till Valbiska för att kolla färjetider och priser till Cres eftersom vi planerar att ta sista Kroatien-natten i Opatija. Passar på att gå in på Plodine för att kolla om de har någon lokal olja men det har de inte, däremot pasta från Klara Maric och mera vin! Väl hemma på hotellet fixar vi till oss för middag men precis när vi går ut så kommer det en ordentlig regnskur med åska. Det får bli en öl på hotellet medan vi väntar ut ovädret. Så småningom kommer vi in till stan och det är lite lugnare, vi hittar en liten mysig bodega och det blir grillade kräftor igen. Vi är inte så hungriga men trots att det inte fanns på menyn så vågar jag mig på att beställa en sallad med bara tomater och lök. När jag lämnade bordet för ett ögonblick kommer servitrisen in med en sallad som innehåller allt utom tomater och lök! Mannen skickar ut den igen och strax kommer en sallad enligt mitt önskemål. Restaurangen är trevlig och de bjuder på snaps innan maten (för att vi inte varit på restaurangen innan och hur sjutton kan de hålla reda på sånt?) och potatis blandad med spenat till kräftorna.
Onsdag 10 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!
Idag är det nya katter till frukosten, 2 vuxna och otroligt söta.
Vi cyklade förbi staden och det är många stränder, hittade en plats med en bra mur man kunde ligga på där tallarna skuggade lite lagom. De två stränder vi testat nu är inte så snorkelvänliga men det är skönt att svalka sig i det kyliga vattnet ändå. Jättegod pizza till lunch idag sen lite vila och efter den stack vi in till centrum för att kolla runt på sevärdheter och köpa lite souvenirer och vykort. Det är verkligen massor av söta katter och förvånansvärt många är långhåriga. Lite glass och sen satte vi oss på en bänk och njöt av fantastiskt utsikt en stund innan det blev dags för middag. I kväll blev det grillade havskräftor och sallad med vin, mumsigt! Avrundade kvällen med mera glass, en promenad och sen i säng.
Tisdag 9 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!
Hotellet är lite Fawlty Towers, vägen till vårt rum är 2 trappor upp, sen en liten trappa ner och sen en till och efter det 2 trappor upp!
Frukosten är fantastisk och då menar jag inte maten för den är ganska enkel fast precis vad man behöver utan underhållningen av en kattmamma med sina 2 busiga ungar, Kroatiens katter är så smala att våra egna katter i jämförelse skulle framstå som extremt överviktiga. Det är väl just därför man inte kan låta bli att ta lite extra pålägg och dela med sig, mamman tar lite själv och delar med sig till ungarna. Idag måste vi ju bada men först behöver vi shoppa lite badskor, liggunderlag och vatten. På Konzum hittar vi också en guidebok för området som åker med i varukorgen. Vid första badet testar jag min nya videokamera som är vattentät, känns helt märkligt att stoppa ner kameran i vattnet men när man kommer över det går det bra. Vattnet är kallt, mycket kallare än vad det brukar vara i Kroatien. Snart blir det dags för lunch, vi har packat upp våra små ihopfällbara cyklar och cyklar kanske mer för att vi kan än för att det behövs, staden ligger närmare än man tror. Det blir grön tagliatelle med räkor och efter det lavendelglass, det var en nyhet som smakade väldigt gott!
Vi upptäcker att staden vimlar av katter, fler än vi sett på något annat ställe i landet, Rovinj inräknat. Vi vilar en stund efter lunchen och sen är det dags att hoppa i det kalla vattnet igen. Till middag blir det förrätt med lokal ost och sen mera pasta men nu med tryffel o bacon, mannen passar på att äta musslor. Mera glass och så är man proppmätt igen. Fler människor på stan i kväll än på måndagskvällen och även fler försäljare. Som vanligt ingen som tjatar utan man kan kolla i lugn o ro och köpa om man vill. Vid Frankopan-fästningen sitter en kvinna och gör fina lavendelpåsar så jag passar på att köpa en för 15 kuna.
Att Kroatien nu är med i EU märker man inte av mer än skylten vid gränsen när man körde in, hoppas på något sätt att de, precis som vi, behåller sin egen valuta.
Måndag 8 Juli 2013 - Kroatien
Resealbum: Semester 2013!
Fin frukost och 9 verkar vara den tiden vi kommer iväg, så även idag.
Bra flyt hela vägen men det tar ändå långt tid och framåt eftermiddagen når vi Rijeka där de byggt ett läskigast avfart/bro-komplex som vi måste passera. Höga höjder och branta stup är inte riktigt min grej och hela kustvägen härifrån är bara högt och sen ännu högre! Tur att mannen inte tycker det är så märkvärdigt alls. Vi börjar med att titta på Selce, Novi Vinoldolski och sen Senj men det är inte riktigt som vi tänkt. Alldeles för mycket av samhället ligger högt och de har inte den där fiskebykänslan vi är ute efter. Nästa mål är ön Krk och staden med samma namn som vi tror bättre ska uppfylla våra förväntningar. 18:30 är vi framme där och det finns några lite större hotell strax utanför gamla stan. Vi kör en bit in i hotellområdet och ser en skylt för Hotel Bor där vi kör ner. Det ligger nästan vid stranden och har en ledig parkering, bra tecken. Vi går in och frågar om de har ett rum för 5 nätter och killen i receptionen svarar självklart! Efter att ha installerat oss tar vi 10-minuterspromenaden till centrum där vi hittar en restaurang där vi äter Scampi Parisien style och Marulk tillsammans med en flaska lokalt vin, Zlahtina.
Sen blir det så klart glass och en stadspromenad, äntligen framme!
När vi kommer tillbaka till hotellet är det lugnt i mysigt, på en balkong sitter en dam och läser med ett glas vin och i restaurangen en annan, även hon med en bok och ett glas. Det är lite som en filmscen.
Söndag 7 Juli 2013 - Tyskland
Resealbum: Semester 2013!
Kom iväg vid 9-tiden, ganska lagom. Lugn trafik tills vi började närma oss Nürnberg, där blev det kö och nästan tvärstopp. Timmar i kö på motorvägen är inget vidare så vi körde tillbaka en bit mot Regensburg och valde en mindre väg mot Landshut i stället. Det tog säkert lika lång tid men man slapp stå i kö och fick se lite vackert tyskt landskap. Lunch idag fick bli McDonalds och på kvällen blev det (vi vet att man inte ska men) jätteräkor med stekta grönsaker i Dorfen där vi också övernattade på Hotel Marienhof.
Lördag 6 Juli 2013 - Sverige
Åkte strax efter 12:30 och det här var nog årets hittills varmaste dag!
Någon stackare hade fått punktering i Öresundstunneln så vi andra fick lugnt hålla oss till 50 kilometer i timmen.
Sen flöt trafiken på bra fram tills att jag missade att svänga av till Rödby men efter ca en mils omväg kom vi ganska lagom till färjan.
Tog som vanligt den lite dyrare biljetten och kom på snabbt, var först in i restaurangen och tog genast de två sista räkmackorna som numera är tradition tillsammans med en stor kopp kaffe.
Trafiken var lugn och vi var framme vid Quality Hotel Kieferneck i Bad Bevensen strax utanför Hamburg runt 19:00. Värsta lyxrummet med, morgonrock, tofflor och en liten balkong. Dessutom en fin present med doftvärmeljus och rökelse på varje säng. Vi lämnade dock snabbt rummet för en snitzel och öl i kvällsolen inne i centrum. Efter middagen startade vi årets glassfrossa och vilken glass, supergod. När solen började gå ner gick vi tillbaka till hotellet och satt på vår fina balkong och njöt en stund innan det var dags för lite sömn. Ungefär då började vi fundera på om vi verkligen låste ytterdörren hemma??