Lenils blogg

Onsdag 17 Juli 2019 - Skivarp
Resealbum: Cavtat 2019
Sista morgonen i vår fina lägenhet med den fantastiska utsikten.Vi packade det mesta redan igår men går ändå upp tidigt för att hinna äta frukost i lugn och innan det bär av till flygplatsen.
Vi har bokat med uthyraren att köra oss klockan åtta och så blir det. Flygplatsen är liten så det går rätt snabbt men i säkerhetskontrollen hände spännande saker.Plockade upp min dator och la den i en låda om man brukar men då sa kontrollanten att jag skulle stoppa ner den i ryggsäcken igen.Trodde jag fattade fel och frågade men hon insisterade och pekade på att den skulle tillbaka.När den åkte ut blev den uppfångad av en annan kontrollant som läxade upp mig för att jag inte tagit ur den och när jag förklarade vad som hänt så ryckte hon på axlarna och sa att det väl blivit något missförstånd och sen frågade hon om jag hade mer elektronik där vilket jag ärligt kunde svara nej på fast hon rotade runt lite i alla fall och hittade inget att anmärka på.

Gott om tid för en sväng i tax free-shopen men där fick man en smärre chock, detta måste vara den dyraste tax freen någonsin! Det enda priset jag verkligen kunde kolla med säkerhet var Bombay Sapphire som kostade 175 danska kronor (236 Sek) för en liter på Kastrup, här kostade den 47 € (478 Sek)! Men allt kändes svindyrt i alla fall.Så det blev 210 Kuna med hem igen, ungefär lika mycket som senast vi var i Kroatien.

Flyget gick i tid och ett par timmar senare landade vi i Köpenhamn, hämtade bilen och åkte hem.

Sammanfattningsvis har det varit en bra resa, lägenheten var riktigt bra med den underbara balkongen.Vädret var varierande men passade oss den här gången.Det blev en del bad och många promenader.Maten är bättre i norra Kroatien eller vi tycker bättre om den men Cavtat är en liten stor stad som är väl värd att besöka.

PS! Lucia då? Hon som alltid brukar dyka upp på våra resor.Jodå, hon dök upp i form av en pizza....med ansjovis..inte vår grej men vi tackar för hälsningen DS!
Tisdag 16 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
Helt plötsligt har hela veckan gått och vi har lite kvar som vi tänkt göra.Man kunde också gjort mycket mer men det har varit så skönt att vara på samma ställe hela tiden och ta det lugnt.

Men idag så blev det i alla fall en rundtur genom staden för att kolla de sevärdheter som ändå finns på promenadavstånd.

Efter ett snabbstopp på posten (värt att nämna är att den kroatiska posten har en massa oväntade prylar som leksaker, mobiltillbehör, souvenirer, cyklop och mycket mer),började vi med ett litet museum med saker som Baltazar Bogisic samlat ihop.Det var intressant, han var jurist och författare så det fanns många böcker men även annat.Precis där man kom in mötte vi även en liten kattfamilj som precis fått mat.Svårt att veta om de är ordentligt omhändertagna men en av ungarna var väldigt liten och smal och en rann det lite i ögonen på.

Nästa stopp blev kyrkan, St Nicholas (han som så småningom blev jultomten, Sankta Claus ) som är väldigt fin och rätt typiskt för Kroatien med sitt runda torn. Vi tände ett par ljus som vi brukar göra när vi är på semester.

Fortsatte vidare till Bucovac galleri som verkar varit konstnären Vlaho Bukovac hem.Vackra väggmålningar, teckningar och tavlor.

Fortsatte sen till det mest märkliga och mycket vackra mausoleet för familjen Račić, skeppsbyggare där hela familjen dog i spanska sjukan 1918/19 och mausoleet är gjort av Ivan Meštrović, klart 1921.Märkligt och vackert.Det var fint sett från utsidan för några kvällar sen men inuti, går inte att beskriva i ord hur fint det är.

Efter den mäktiga upplevelsen är det ett stopp kvar, Franziskanerklostret med kyrka, Our Lady of snow.Också fin med ett runt torn men ganska liten och ovanligt nog med totalt fotoförbud.

Efter vår tur så gick vi hem och bytte om till badklädet och valde ett bad nedanför rådhuset där det var cementplattor utan solstolar och bra stegar ner i vattnet.Inte bara för att lättare ta sig i utan även för att undvika sjöborrar som fanns i riklig mängd här.Badskor hjälper en del men inte helt om man råkar trampa på en.Blev ett par långa bad men utan snorkling, vattnet är så salt att man kan endera bara ligga still eller till och med ställa sig och bara röra lite på händerna så sjunker man inte.
Lite glass och sen upp för den branta backen en näst sista gång för lite balkonghäng innan det är dags för en sista Cavtat-middag.

Vi avslutar på samma middagsställe som vi började, restaurang Galija. Även om det finns många restauranger är inte utbudet så där jättebra.Få restauranger dit man känner att det fanns fler rätter än den man redan ätit som man vill ha.Här fanns i alla en räkrätt till som jag ville testa, räkspett som serverades med samma typ av gräddkokt risotto som jag fick på ett annat ställe häromkvällen, dock utan samma tillbehör men med lite vitlökssås runtomkring, klart godkänt.Mannens grillade fläskfilé var däremot lite torr,kanske för att han lyckades avstyra polentan och ta pommes till i stället.Men med en kompletteringsorder på barbequesås så slank även den rätten ner.

På promenaden hem blev det lite mer glass och sen upp för backen ännu en gång hem till lägenheten.
Måndag 15 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
Vi tänkte utforska sevärdheterna i stan idag men eftersom vi hittade en broschyr i lägenheten där det stod att det skulle ta ca en timme att gå till Močići och Mitrej där det finns en klippa med hyllning till kung Mithras uthuggen.Nu gick det inte att hitta just den klippan, verkar som turistvägen blivit avskuren men vi såg ett helt gäng fina katter på ett tak och fick en fin promenad med otrolig utsikt.
Vi sprang även på en stor orm, eller gick nästan på....det var lite läskigt vilket även innebar att jag inte lyckades fotografera den.

På väg hem stannade vi till på den restaurang som ligger mellan vår lägenhet och affären för lunch, avocado sallad och kycklingburgare, burgare här innebar en hel filé i bröd.

Sen in och shoppa lite för våra sista två frukostar här plus ett par bullar, en med plommonmarmelad för mig, den är typisk för Balkan vilket även kolorna Ki-Ki är vilka också fick följa med hem från butiken.
Väl hemma igen blev det lite vila på balkongen med bullar, kaffe, läsk och godis.

Tanken var att sen gå ner till staden för att äta middag men vi var inte speciellt hungriga och balkongen är så fin.Lite vin hade vi kvar också så vi knallade bara upp till kvartersbutiken och kompletterade med lite chips och nötter.Sen satt vi där och njöt hela kvällen.
Söndag 14 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
I dag hade vi bestämt oss för en heldag på stranden.För oss brukar det innebära max två timmar men i dag blev det runt 5 med avbrott för en stunds lunch.Skönt här att man kan hyra en solstol och sen lämna lite grejor på den och gå för att äta utan att alls vara orolig för att något ska försvinna.

Vi har nu kommit på att den bästa stranden för oss är den första på udden när man går ut från staden och där vi också var en gång tidigare i veckan.Det är en betongstrand med bad, solstolar, parasoller och en bar.Stolarna kostar 40 Kuna styck och ett parasoll går på 30 Kuna.Drinkarna verkar också ha enhetspris, 50 Kuna.Botten är ganska stenig men det går bra med badskor och det är fint att snorkla här, mycket fisk ganska nära kanten så man behöver inte simma långt ut.Kanske beror mängden fisk på att barpersonalen gick och matade fiskarna.
Ett extraplus är också att de har en egen strandkatt som dök upp i maj och då var ganska liten.Nu hoppade den upp i en solstol och somnade bredvid en kvinna som kanske inte var fullt lika förtjust i det som jag hade varit!

Lunchen intar vi på på Buffet Atlas, det blir pizza för mig och pasta för mannen, båda rätterna var klart godkända.
Efter lunch gick vi tillbaka till våra stolar och badade lite till.Efter ett tag blåste det upp rejält men stora vågor som skvätte upp vatten över oss.Vi fick flytta oss längre och längre från vattnet för att inte bli översköljda stup i kvarten.Då var det också läge för en drink att sippa på innan vi styrde kosan hemåt en stund på balkongen innan det är dags för middag.Drinken blev även idag en Blue Hawaii för den är ju både snygg och god.

Kom iväg lite sent på kvällen men lagom till solnedgången.Efter lite snurrande hamnade vi på restaurang Zino där jag äntligen fick havskräftor när jag beställde scampi, tillsammans med ris typ som risotto men med grädde, vin, kapris,tomat, gorgonzola och oliver.Mannen beställde en biffstek som serverades med klyftpotatis, grillade grönsaker och sås med tryffelsmak.

När vi ätit färdigt var det ett discoband på stadens sommarscen som spelade alla favoriter från 1979-1981 ungefär och låtarna håller för det var mest barn som dansade loss nedanför scenen.

Sen blev det glass så klart, fikon idag och efter det tömde vi en bankomat på alla 100 Kuna-sedlar eftersom vi ska betala boendet med kontanter.
Man får se upp lite när man tar ut pengar för en del bankomater lägger på en uttagsavgift även om ens bank inte har det.
Lördag 13 Juli 2019 - Dubrovnik
Resealbum: Cavtat 2019
Efter sovmorgon, frukost och lite shopping så blev det en båttur till Dubrovnik. Vi hade fått tips från hyresvärden att man kunde ta båten dit och bussen hem men när vi köpte båtbiljetten blev vi lite bortkollrade av säljaren och köpte tur och retur.Enkel båtresa kostade 60 Kuna, t o r 100 Kuna och bussbiljett 25 Kuna.

Dubrovnik var sig likt sen vi var där senast, mycket folk och mycket katter men ändå lite mysigt.
Dock reagerade vi på att maten kändes billigare än i Cavtat, vi åt hemmagjord Tagliatelle med tomatsås och räkor för 93 Kuna som var jättegod och en stor vällagad portion trots att man använde begreppet Light lunch vilket vi inte sett tidigare förrän vi kom till Cavtat.

Efter det blev det varsin glass, jag tog Lavendel som jag inte sett i Cavtat och mannen valde Caramel.

Vi kom hem strax efter 17 och i kväll tänkte vi ta en Light dinner hemma, har köpt lite extra korvar, ost, skinka, oliver,en baguette och en flaska vin.Det ligger nämligen en varning för åska och regn under kvällen.
Med tak på balkongen känns det onödigt att chansa på en stadsmiddag.

Och det blev både åska och ösregn men lite senare än vad prognosen sa, började runt åttasnåret och fortsatte långt in på natten.
Fredag 12 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
Idag tänkte vi bada på den andra halvön som känns lite mindre och det var den också men även mycket högre.Spännande promenad men inget bad.
Tar en stund att ta sig runt och när vi är tillbaka i staden så är det lagom att äta lunch.Det blir restaurang Dolium, fiskburgare och Pljeskavica. Inte någon gastronomisk sensation men helt okej och ganska billigt.
Sen ska det bli bad, vi går ut på södra delen av stadshalvön och hittar ett bra ställe vid Little Star Beach Bar med solstolar för 35 Kuna.Inte helt lätt att ta sig fram och inte helt lätt att ta sig ut i vattnet men otroligt vackert och bra snorkelställe.Ser en hel del fina fiskar och vacker botten.

Efter sol och bad några timmar drar vi oss hemåt och slappar på balkongen i oljudet inte bara från flygplanen utan också från ett nybygge intill där de håller på att sätta ihop en balkong med hur många metalldelar som helst som ska borras, skruvas och metallsågas.Och att montera en balkong går inte snabbt fattar man nu!

Kommer hemifrån rätt sent men passar på att ta en promenad till familjen Račić mausoleum som ligger på en höjd och är väldigt vackert.Visar sig även vara den perfekta platsen att njuta av solnedgången på.
På väg upp träffade vi så klart några katter, en perfekt ursäkt för att stanna och vila sig.

Efter den lilla utflykten går vi till restaurang Supetar som gör mycket reklam för sin veganska och vegetariska meny men vi testar på ett par fiskrätter med marulk och havsaborre med en flaska kroatiskt vin eftersom vi kom på att vi skulle fira vår bröllopsdag som inföll i maj men brukar bli firad på semestern.Vi slog även till på ett par veganska desserter, en chokladkaka med kokossgrädde och fikon med bland annat mascarponekräm.Riktigt gott och trevlig på den här restaurangen som har en terass på andra våningen.

När vi gick hem stannade vi till på en bar med ett par lediga stolar med utsikt över båtar och turister för ett par drinkar innan vi fortsatte vandringen uppför backen till vår lägenhet.
Torsdag 11 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
Eller inte riktigt som hemma alls men man känner sig som hemma.Att äta frukost på den här balkongen blev precis som man kunde önska sig och man sov gott här.Jag brukar bli störd av ACn men den här sitter i vardagsrummet och är väldigt tyst.Konstigt nog störs jag inte alls av att stora flygplan nuddar taken flera gånger om dagen och långt in på kvällen.Det är så klart något som någon skulle kunna tycka är jobbigt.För fördelen att man är nära flygplatsen betyder ju också att man har både in och utflygning precis över sig.Vet inte om det inte flygs på natten eller om fönstren är väl isolerande för det var knäpptyst i sovrummet. Är väldigt nöjda med vårt val av lägenhet, det var inte helt lätt att bestämma sig, finns många boenden här,

Efter frukost i lugn och ro så gick vi till vår närmsta affär ett par hundra meter från där vi bor.Lägre priser än inne i centrum så vi fortsätter nog att handla där.Passade på att köpa några påsar av nya favoritkryddan Vegeta Natur och så fanns det även kycklingkrydda som så klart får följa med hem. Natur finns nu även i Sverige men den för kyckling har jag inte sett.

Eftersom vi sov lite länge så bestämde vi oss för att köra även lunch hemma med bröd och pålägg eftersom vi hittade en massa gott bröd i affären.Verkar inte finnas såna där kvällsöppna bagerier som vi sett på många andra ställen men butikernas utbud verkar bra så det gör inte så mycket.

Efter lunch tänkte vi bada men först köpa nya badskor och cyklop med snorkel.Skorna behövs eftersom det mest är klippor och småstenstränder. Finns visst en med småsten på stranden och sand i vattnet.Vi snurrar runt lite bland butikerna och inser att priserna skiljer sig åt en del.På ett ställe kostar cyklop med snorkel 240 Kuna och på ett annat 192 Kuna.Vi tar det för 192 Kuna men på väg till stränderna på norra sidan kommer vi förbi ett ställe som tar 150 Kuna! Vi gillar inte riktigt stränderna på den sidan, trångt och mycket folk så vi bestämmer oss för att gå tillbaka ut på udden istället.Då börjar det blåsa upp med stora vågor vilket känns lite osäkert bland de vassa klipporna.Vi vet ju att Adriatiska havet kan kasta runt en ordentligt sen våra besök i Novigrad.Vid fyra-snåret är vi tillbaka till staden och hyr varsin solstol vid ett ställe med bar, omklädningsbås och riktig toalett.Vattnet känns till en början iskallt men efter någon minut har man vant sig och det är riktigt härligt att plaska omkring där samtidigt som man kan se staden, båtarna och bergen.
Dock känns det som poolhäng så vi köper varsin Blue Hawaii och stannar ett par timmar innan vi går hem och fixar till oss inför kvällen.

För middag hamnar vi på restaurang La Boheme precis intill sommarscenen där det ungefär när vi ätit klart bjuds på uppvisning i drill och det var spännande för det är ju inget man ser varje dag precis.
Vi åt ost, pasta med tryffel och en köttbit med tryffel, riktigt gott!

Innan middagen hann vi med att se på solnedgången och efter blir det glass, bara en skopa den här gången för vi är rätt mätta.
Onsdag 10 Juli 2019 - Cavtat
Resealbum: Cavtat 2019
Upp i ottan och gör oss i ordning.Parkering är förbokad på flygplatsen (P4) väldigt nära terminal 2 som vi flyger från.Bokar man i slutet av maj till början av juni brukar det vara halva priset.Hämtar ut bagagelappar, lämnar in väskorna och går till säkerhetskontrollen via Fast track och slipper stå i kö.Säkerhetskontrollen har lite synpunkter på att jag har en sax i handbagaget men efter att ha fått kolla på den så får både den, virknål och nål följa med.Vi har lagom tid till en snabb frukost och sällan smakar kaffet så gott som när man fått vänta några timmar.Från frukoststället är det ca 12 minuter till gaten men trots ännu en passkontroll så är vi framme lagom till att de släpper på.

Planet lyfter ungefär en kvart sent på grund av att det tog längre tid att lasta på väskorna än beräknat men vi landar ändå i tid, strax innan 9:30.
Det går i alla fall snabbt att lasta av väskorna och strax är vi på väg ut för att hitta vår transfer till lägenheten hos Villa Ana.Och där står minsann en kvinna som håller upp en lapp med mitt namn.Det tar inte många minuter från flygplatsen till lägenheten men vi får lite guidning på vägen, Bosnien är på andra sidan bergen och från vissa delar av Cavtat ser man Dubrovnik på håll.

Lägenheten är precis som vi förväntat oss och det vi egentligen mest såg fram emot är den stora balkongen med solstolar och utsikt över havet och bergen.Fantastiskt vackert.Vi stannar en stund på balkongen innan vi går ner till stan och på vägen träffar vi en katt vilket vi gillar.Den är supermysig och först tror vi den tänker följa med oss men det gör den inte utan stannar efter en stund och går tillbaka.

Staden gör oss inte besvikna, det är så fint och finns massor av små restauranger längs strandpromenaden med palmer.Vi går runt hela halvön och det tar ungefär en halvtimme.Vi ser flera fina badställen och strandstolar går att hyra för 30-40 Kuna om man känner för det.
Lunch blir pizza med en sallad och kroatisk öl på Konoba Cavtat, får även bekräftat att de inte är så intresserade av dricks, notan är på 202 Kuna, jag lämnar 210 och får tillbaka 10:an.Efter det blir det glass så klart, ny smak Coca-Cola!
Shoppar på vägen hem för i morgon ska vi göra egen frukost på vår fina balkong.Hittar den Kroatiska goda salamin Kulen och några färdigskivade kroatiska ostar.Det är ju ändå semester.

På vägen hem träffar vi på samma katt igen och faktum är att vi träffade flera katter även inne i staden.Knappt framme börjar det regna så smått och sen blir det värre och värre med ordentlig åska och lite kyligt men det var vi lite beredda på, prognosen sa att det skulle börja redan i morse så vi är glada att det väntade och det är inte kallare än att man kan sitta på sin balkong och njuta av ovädret!

På kvällen klarnar det upp även om det är lite kyligt så är det inte värre än att vi kan äta middag ute på restaurang Galija som ligger i utkanten.Grillade scampi som inte verkar vara havskräftor här utan stora räkor och revben med öl och vin.Till båda rätterna får man polenta med stekta grönsaker.Gott och ganska prisvärt.Till dessert lyckas vi med nöd och näppe få i oss varsin glasscup innan vi drar oss hemåt.

Nöjda med vår första dag i denna härliga lilla vackra stad.
Tisdag 9 Juli 2019 - Köpenhamn
Resealbum: Cavtat 2019
Eftersom flyget går tidigt i morgon bitti så tar vi en övernattning på Zleep Hotel Copenhagen Airport.Vi är inte så sugna på att åka in till Köpenhamn på kvällen så åker vi dit rätt sent på eftermiddagen och äter en god middag på Løjtehus Restaurant i närheten.Somnar rätt tidigt men det är alltid lite svårt att sova borta första natten fast det gör inget eftersom vi ska upp runt 04:30.Hotellet är fint och modernt och serverar frukost från 03:00 men vi väljer ändå att äta på flygplatsen när man är säker på att det finns tid över till det.