Lengans blogg

Tisdag 14 Februari 2017 - Gambia
Resealbum: Gambia 2017

Gambia / Senegal 2017

Jag har ofta genom åren tittat på Gambia som resmål men har hört lite dåliga rykten från resenärer som varit där. Nu hör det till
saken att de varit i Gambia för längesedan så det borde ju ha ändrat sig... Under vintern 2017 så började jag titta på resor till
värmen och de billigaste charterresorna fanns just till Gambia så jag slog till.
I December 2016 genomfördes ett presidentval i landet och den sittande presidenten förlorade. Han vägrade lämna posten vilket
skulle ske i Januari och UD gick ut med en varning för resor till landet. Självklart så blev min resa inställd och det såg ut som om
det inte skulle bli någon resa till värmen. När min resa blev inställd så fanns det inte så många alternativ att välja på. Jag chansade
och bokade om till Gambia med avresa 14 dagar senare. Flera länder i Afrika började skicka soldater till Gambia för att avsätta
presidenten och till slut gav han upp och UD hävde sin varning för resor till landet. Dags att börja packa.
Väl på plats fick jag uppleva ett land som kände sig befriade och på nationaldagen den 18/2 så installerades den nya presidenten
och det firades i Gambia.
Gambia är Afrikas tredje minsta land och huvudstaden heter Banjul. Landet är omringat av Senegal och ligger på västkusten.
Att jag valde landet som resmål var att det ligger bra till med tidsskillnad, ingen jetlag, solsäkert, 35 grader, kort flygtid, chansen
att få två nya länder på listan (Gambia/Senegal) och roliga utflykter.

Resedagbok
14/2:
Härligt med charter igen! Jag åker på många eventresor under året och då gäller det att sy ihop egna billiga paket för att ha råd.
Det är väldigt skönt att bryta av dessa resor med en charter då och då och bli ompysslad av en reseledare som talar om vilken
buss man ska ta och vilken tid man blir hämtad vid hotellet...
Jag reste med Ving och flygresan ner till Gambia blev intressant.. Mina stolsgrannar var ett par som blev mer och mer osams..
En svensk kvinna och hennes gambiska pojkvän.. Hon drack upp sin taxfree-sprit och blev berusad medan pojkvännen var
nykter och bad henne att sluta dricka. Hon blev vansinnig och skällde ut honom. -You are not my dad, I drink if I want, shut up,
fuck you! I wont use my safety belt, I wanna die, I go home tomorrow! Sedan grät hon under en handduk medan pojkvännen
bad mig om ursäkt.. Spännande start :) Efter en mellanlandning i Las Palmas så flög vi 2,5 timme till innan vi landade i Banjul.
Under bussresan till hotellet så fick vi stanna efter vägen för att släppa fram den nye presidenten som kom åkandes.
När jag checkade in på rum 104 på hotellet Sunset beach så hade resan tagit 14,5 timme, dörr till dörr.
Hotellet verkade helt okej och vistelsen inleddes med en alla hjärtans dag-buffé. Ett band spelade vid poolen och poolbaren
visade Champions league på TV, bra start!! Självklart var jag trött efter en lång resdag så vid 22-snåret så gav jag upp.

15/2:
Känslan att vakna upp, kliva ut ur rummet och vandra bland palmerna och stora gröna tropiska växter med en blå himmel
ovanför skallen, det är så j***a underbart! Lycka! Frukostbuffén var bra och jag gillar när en kock står och steker ägg och
omeletter efter gästernas önskemål.
På förmiddagen var det dags för det klassiska välkomstmötet och jag brukar för det mesta delta för att få resa på bra tips.
Reseledarna var väldigt duktiga och de presenterade utflykterna samt berättade om resmålet.
Sedan var det äntligen dags att bege sig ut på beachen och ta årets första dopp. Atlantens vågor var höga och det var väl ingen
njutning direkt med temperaturen var okej och känslan att få bada i Februari medan det är arbetsdag hemma i Sverige...
Fiskare drog in nät från havet med spännande fångst. Försäljare gick längs vattenbrynet och bjöd ut olika varor men de fick inte
vandra runt bland solstolarna vilket gjorde att man fick vara ifred när man låg och solade. Kotustranden var lång så det gick bra
att ta långa promenader i solskenet. Jag kände direkt att jag hade valt ett bra resmål!
De sista soltimmarna fångade jag vid poolen där man hade wifi så jag kunde rapportera hem att jag hade det bra.
På kvällen var väl servicen inte 100 % vid middagen men jag hade ju semester och wifi.. Mannen bredvid mig väntade en timme
på varmrätten... men fick in efterrätten istället haha glad... Poolbaren visade Champions league även denna kväll så jag var nöjd!

16/2:
Efter 9 timmars sömn vaknade jag av väckarklockan istället för att som i Karibien vakna 04 på grund av tidsskillnaden.
Efter frukosten blev det en lång strandpromenad bland trevliga människor, solsängar, hängmattor och juice/fruktstånd.
Sju soltimmar senare så hettade det ordentligt i ansiktet!! Skulle kanske ha valt en högre solfaktor på krämen...
Bra vilodag med strand och poolhäng, middag, fotboll i baren och sedan lite bokläsning på rummet.
Natten blev lång med sveda och smärta i ansiktet och på ryggen haha

17/2:
Dags för utflykt till grannlandet Senegal. Vi var en liten grupp som for iväg i en minibuss tillsammans med guiden Kalle.
I soluppgången kom vi till hamnen i Banjul där vi skulle ta färjan över till Barra. Det var gott om folk i hamnen och när färjan
kom in så steg det av många människor som skulle in till marknaden i Banjul för att sälja varor. Vi klev ombord och i det
magiska morgonljuset lämnade färjan hamnen. Jag teamade ihop mig med en trevlig familj från Mariestad.
I Barra klev vi ombord på en ny minibuss och 20 minuter senare var vi framme vid Senegals gräns. Där blev det passkontroll
och vi fick även visa upp våra gula kort som visade att vi var vaccinerade mot gula febern. Många barn ville sälja frukt men vi
tackade vänligt nej.
En stund senare var vi framme vid naturskyddsområdet Fathala i Senegal. Där klev vi ombord på en öppen safaribil och det var
dags för resans höjdpunkt, gamedrive i Afrika! Under två timmar åkte vi runt i parken på små stigar och vägar. Ibland körde
vi rakt ut bland träden och buskarna för att hitta djuren. Vi såg zebror, hjortar, antiloper, vildsvin och apor. Bästa upplevelsen
var när vi hittade en familj giraffer bland buskarna. Vackra djur! Det var bara skog och små vattenhål, ingen savann. Vid ett av
vattenhålen låg krokodiler och solade. Till sist kom vi fram till parkens noshörning som lugnt stod och betade. Vi kunde kliva ur
bilen och fotografera oss med noshörningen och zebror i bakgrunden!
Sedan blev det lunch i skuggan och efter lite vila så åkte vi tillbaka till Barra för att ta färjan över till Banjul. Det var kaos i
hamnen eftersom väldigt många människor ville ta sig till Banjul. Nästa dag var nationaldag och alla ville vara med när den nya
presidenten skulle installeras. Det var väldigt trångt ombord på färjan så jag tog plats på övre däck ifall något skulle hända..
Men resan till Banjul gick bra och en stund senare låg jag vid poolen och njöt av den vackra solnedgången.
På kvällen var det buffé och en usel underhållning vid poolen. En usel sångare tillsammans med en person som spelade synth :)

18/2:
Independence day i Gambia. Den nya presidenten Adama Barrow skulle installeras på nationalstadion som låg endast en liten bit
från mitt hotell så jag hade lite funderingar på att åka dit men när jag vaknade så såg jag på Twitter att arenan redan varit fullsatt
klockan 05 på morgonen! Ca 20 presidenter från andra länder skulle också närvara så det var fullt drag i Gambia.
Jag kunde ju ha åkt till arenan och upplevt något häftigt utanför men valde att ta en lugn dag på beachen istället. Det blev inte så
lugnt eftersom helikoptrar flög i skytteltrafik över stranden hela dagen. Gambierna bar tröjor med texten "Gambia has decided"
och de var väldigt glada över att landet bytt president.
Jag gick till den lokala marknaden och tittade på utbudet. Träfigurer, tyger, kläder, väskor och skrikande försäljare...
När jag kom ut på den lite lugnare bygatan så hördes högtalarna från nationalstadion och överallt satt folk och följde händelserna
via radio och tv. På kvällen var det show på hotellet med en massa trummor och dansare, energi!

19/2:
Härlig dag på stranden, förutom att jag hamnade bredvid en stor engelsk släkt som festade på ordentligt haha.
Fiskarna drog in sina nät, försäljarna försökte sälja nötter och juice, jag brände på och livet var som bäst.
Sju timmar senare tog jag en promenad till marknaden igen och överallt möttes man av "hello hello"
Ännu en lugn semesterkväll med middag och underhållning vid poolen. Det var faktiskt skönt att resa ensam även om det
naturligtvis hade varit roligare att ha någon kompis med.

20/2:
Dags för utflykt igen. Vi åkte med en stor öppen lastbil som hade säten på flaket. Bland guppiga vägar och slitna byar åkte vi
runt och besökte olika platser. Första stoppet var vid en skola, vilket j***a liv det var !!! Barnen skrek och lärarna hade fullt
upp med att hålla ordning. Barnen blev förstås uppspelta av att ha oss på besök. När någon av turisterna tog upp lite godis för
att dela ut så blev det kaos hahaha. Vi åkte vidare till ett museum som visade upp Gambias historia samt djurliv och sedan for
vi vidare till ett ställe där vi fick smaka på palmvin, inte jättegott..
Lunchen serverades vid Paradise beach och där hann vi med att vila en stund på stranden.
Sedan gick turen vidare till en fiskeby, herregud vilket myller av människor, båtar, nät och... fisk. Man fick ha koll på grejerna
i fickorna bland allt folk.. Det var väldigt intressant att se försäljningen och omhändertagandet av fisken. Ett bra besök!
På vägen hem fick vi stanna efter vägen då den nya presidenten kom och åkte förbi i en kortege.
På kvällen var det poolhäng i solnedgången. Lite sorgligt att det var sista kvällen på semestern, jag hade haft det väldigt bra!

21/2:
Packade väskan så att allt var klart, fixade så att jag fick ha rummet kvar ett par timmar längre och sedan var det bara att ta sig
ut till poolen för att bränna på ordentligt sista dagen. Gick ut till stranden och tog ett sista dopp i Atlanten.
En bra vecka var över och det var dags att åka till flygplatsen. Det var mycket folk på plats men jag hade tur och kom igenom
allt snabbt och kunde sedan invänta flyget hem i lugn och ro på uteserveringen.
Jag såg att paret som bråkat på nedresan var sams igen....
En mycket bra resa och jag kan absolut resa tillbaka till Gambia igen!!!