Hakanmags blogg

Lördag 19 Februari 2011 - Rio de Janeiro
Resealbum: Brasilien
Idag har vi varit med om lite karnevalstämning. Precis innan vi gick från stranden så samlades Ipanema områdets sambaskola och hade sin lördagsträning.
Mycket musik, mycket hålligång och mycket utav allt. Nu är det kvällen och vi skall strax ta en taxi till flygplatsen för låååång färd hemåt.

Chao! Sweden next!
Fredag 18 Februari 2011 - Rio de Janeiro
Bom!
Idag gick vi upp tidigt för att åka upp till Jesus-statyn. En otrolig färd samt en otrolig utsikt över Rio. Här fick man helikopterperspektiv på de olika stränderna. Såg Cobacabana, Ipanema stranden osv.
Efter de så var det bara taxi hem til hotellet och vandra iväg så nu har vi oxå gått på Ipanema och Cobacabana och det är som dom säger, Flickorna från Ipanema.... Alla verkar göra allt för att vara på rätt ställe och synas mest fast visst finns det normala oxå som bara ligger och solar och badar.
Lite chopping han vi med i slutet på dagen.
Vad som är lite tråkigt är att efter mörkrets inbrott som är vid 7 tiden så går man inte ut på gatorna. Alldeles för faligt. Vill man bli rånad så är det en enorm risk. Till och med Rio borna själva säger att gå inte ut utan vänta på en taxi oxh låt dig den köra dig dit du skall. MAn blir liksom lite låst.
Men men, imorgon bär det hemåt men först en hel dag på stranden.

Chao.
Torsdag 17 Februari 2011 - Rio de Janeiro
Bom Dia!
Idag har vi städat ur lägenheten sedan har det varit en resdag så nu har vi landat i Rio och kommit fram till hotellet på kvällen.Vet inte om det blivit något fel men vi bor på 12 .e våningen och har en lyx-suit med 2 rum och jacuzzi i badrummet.
Tja, blir väl och ta ett dopp!

Onsdag 16 Februari 2011 - Natal
Bom!
De sist två dagrna har det bara varit stranden och poolen. Lagom slappa och bara njutit av värmen. Jo, varmt är det. Kollade på tempmätaren idag innan vi gick till stranden och den snuddade på 35 grader i skuggan. Idag när vi gick på stranden så sa några som känner till det at aldrig har vattnet varit så högt under den tiden de har varit här och de har varit här i flera omgångar och då några månader i taget. Vågorna slog över strandlinjen som har blivit som en liten avskärmare och de slog högt over. Märkligt.
JA, imorgon bär det iväg till Rio de Janeiro.

Måndag 14 Februari 2011 - Natal
Bom!
Idag är det alla hjärtans dag. Tror inte att Brassarna firar de för har inte märkt de i alla fall. I morse bestämde vi ossför att åka till världens största Cashewnöt träd. Det är 110 år gammalt cirka och det täcker en yta av 8500 kvm. De påstår de i alla fall och det är gigantiskt stort. De har byggt trägångar både över och under trädet. Jode skall vara et träd och samma rotsystem annars kan man säga att det sticker upp ur jorden lite överallt men alltså samma rot. Sedan gick vi ut och funderade på vad vi skule gra och då kom ett gammalt par i en bil och frågade om vi skulle in till Ponta Negra och var det så fick vi åka med. Det gick i sakta fart men vi fick lära oss en hel del om norra brasilien. Fantastiskt faktiskt. De pratade om allt möjligt och att de hade sina barn i europa samt att de skulle träffa några i Pipa imorgon. Jo då, de ville att vi skule åka med men nu fick det vara nog. De skulle ju bra övernatta i Pipa ennatt och sedan åka upåt igen. Hä vet man inte vart man hamnade så vi tackade för omtanken och förklarade att vi skulle ju snart åka till sverige igen och var inte färdiga med Tabatinga riktigt och det förstog dom. Puh.. Ponta Negra stranden är full av folk och vimmel. ALlla vil att man skall sitta på deras solstolar alla vill att man skall äta på deras restaurang osv. men det har sin charm det oxå. Fram på kvällen var det dags att åka till Tabatinga igen. Lagom med folk på bussen från Ponta men när vi åkt en bit så började bussen fyllas och i utkanten av stan stog hur många som helst och skulle på, det går inte tänkte ja, det gick, mer folk på en buss har jag aldrig varit med om bara sett. Nu var man mitt i detta inferno. Tror inte att han åker förbi nästa hållplats, ne då, det går på några till, helt sanslöst men häftigt. Många stopp på vägen hem blev det men en upplevelse rikare. Världsmästerskap på att fylla en buss.Brasilien - Världen 1-0.

Söndag 13 Februari 2011 - Natal
Bom dia!
Söndag och då händer inte så mycket här heller. Gick upp och tänkte åka in till Natal men då vi kom ut så var det svarta moln i kanten. Jo, de kom närmare i rask takt så vi var i valet och kvalet om vi skulle kliva påbussen som skulle komma om några minuter. Det kom inten buss vilket var tur för vi gav upp och gick och sat oss och tita ut över havet och in mot land kommer en riktig tromb. Det var en ordentlig strut som började uppe i molnen som sedan slutade i vattenytan som riktigt kokade. Den kom närmare och närmare men precis innan land så dog den ut. Då hade vi redan gått in under tak på resorten men regnet stannade inte ute över havet. Det började riktigt att ösa ner. Tropiskt regn där vattendropparna är som enlitershinkar. Så har det hållt på hela dagen så nu i kväll småduggar det bara. Det värsta regnet kom väl från tromben som sugit upp stora mängder vatten i molnet innan den försvann.
Så det som skulle bli en dag ute efter Ponta Negra stranden har blivit en dag inne under tak med en bok.
Får hoppas på bättre väder imorgon.

Lördag 12 Februari 2011 - Natal
Bom dia.
Imorse vaknade vi av att strömmen gick klockan 6 och då AC-n slår av blir det väldigt varmt att sova. Vid 9 var det dags att ta tag i varför strömmen var borta och det visade sig då jag gick ut. En bil hade kvaddat i elstolpen utanför vårt hus. Slagit av stolpen, genom muren till huset brevid och stannat på tomten. Det låg strömkablar och telekablar över hela vägen. På 12-tiden kom det elektriker och bytte stolpe och trixade så kl 16 hade vi ström igen men alla telekablar fick de jobba med långt in på natten. Förutom denna händelse så har det mest kretsat kring slappa, bada i poolen, äta och åter slappa. Börjar verkligen kännas att man har semester.
Fredag 11 Februari 2011 - Natal
Bom Dia.
Nu börjar man att landa och komma in i semstertakterna. Slappa, sola, sova, slappa osv. Gick upp och ut vid strax före tio och tittade ut över havet för där finns det delfiner omkommer in punktligt vid 10-tiden varje dag. De kommer in och jagar fiskar i bukten som är aldeles utanför vårat hus. Det kommer bilar och stannar till varje dag så stället måste vara berömt.
Stranden blev det idag oxå fast solen är enormt stark så man bättrade ju på sin röda färg. En spännande sak oxå är att sköldpaddor kommer in och äter i strandkanten. Ibland ser man ett huvud som sticker upp då de hämtar luft. På kvällen blev vi bjudna på fest som var här i området. Det var vaktmästaren, en Brasilianare med familj, som lagade mat och så blev det dricka till. Vi var väl ett 20-tal från världens alla hörn men mest norrmän var det. Vaktmästaren hade lagat typisk Brasilians mat. Räkor, kött, potatisgratäng, fisk ja massor av mat och det blev ju inte sämre av att han var en mästare på att blanda drinkar oxå. Sent blev det och mycket trevligt hade vi.

Torsdag 10 Februari 2011 - Natal
Bom.
Idag tog vi bussen in till Natal. Bussen till Natal kostar 4,80Rs. Bara ta det lungt och shoppa lite. Solen igår gjorde sig påmind så idag försöker vi att undvika den. Hittade ett varuhus som heter Extra. Är som vårat Coop ungefär. Visst det blev flera kassar med mat, vin och olika saker så nu ikväll blir det bara att sitta ute i solnedgången och smutta på lite rött och äta en ostbricka. Visst är det skönt, som en svensk sommarkväll när den är som bäst.

Chao!
Onsdag 9 Februari 2011 - Natal
Bom Dai!
Varmt. Otroligt varmt och full solsken. Idag tänkte vi vandra runt och titta på omgivningen. Jo, man är ju smart i denna värmen men man har ju inte vant sig vid att hålla sig stil under dygnets mest intensiva timmar. Vi vandrade söder ut ca en halvtimme för det skall det liga en sötvattenslagun. Vi frågade några på vägen om de visste var den ligger och konstigt så pratar de på. Vi frågar på engelska, de svarar på portugisiska och jag fortsätter på svenska för inte någon av oss begriper va den andre säger men till slut så enas vi om ett resultat. Hmm. Jo, man kommer fram til att lagoun är sjö osv så til slut hittade vi. Över en kulle in mot land och där låg en klarblå sjö med sötvatten. Mallorca-stämning och massor av folk men härligt ändå. Trampbåtar osv. Vi fikade lite där och tog en öl sedan var det nog. VI bor ju intill sveriges störst sötvattensjö så då hägrar havet mer. Fortsatt vandring i värmen ut mot havet och där möter vi ett klarblått-grönt hav. Otrolig sandstrand, knappt en människa. Några brasilianare som fiskar nät men inte mer. Vi tog några dopp men sedan var det för varmt och vi fick gå tillbaka. Trodde knappt jag skule orka för vi hade för lite vatten med oss men det gick men tusan vad varmt det va. Rundan tog nog säkert 3 timmar. På kvällen bestämde vi oss för att ta bussen in till Ponta Negra vilket är nästan som Natal. Det ligger ihop så vad som är vad vet jag inte. Där hade vi fått tips om en restaurang som heter Caktus och drivs av en svensk med namn Olle. Helt fantastisk mat och trevlig personal. Där åt vi och tittade ut över solnedgången över Ponta stranden. Nu till dagens tabbe man har ju hört att man skall vara "street smart" i Brasilien och inte utsätta sig för risker. Oj säger ja bara. Tog fel buss tillbaka til Tabatinga och blev avsläpta på slutstationen i Pirangi, kl 21 på kvällen, kolsvart, många människor som smyger omkring i omgivningarna, vi två vitingar och ingen kan engelska. Hur det slutar? Jo, det kom en buss efter en timme och gick vidare förbi stället vi stog och vidare till vår by. Här får jag faktiskt erkänna att det var en av de få gånger som jag blivit rädd på våra resor omkring i världen. Changsen att bli rånad var väl rätt hög men nu gick det bra. Pust....