Gullsings blogg

Tisdag 16 Juni 2009 - Kastrup
Resan gick ju fint hem, förutom, att flyget var försenat. Men ändå lyckades man ta in på tiden, för att vi hade medvind. När vi sen kom fram till Kastrup, så fick vi vänta jättelänge på vårt bagage. Det berodde på, att eftersom både vårt plan och även andra var försinkade, så blev det stockning, vid bagagebanden. Jag tror minsann, att vi väntade i 3/4 på våra väskor.

Vi hade tur med tåget, för vi behövde inte vänta länge, innan det kom och tog oss till Helsingör för vidare befordran till Helsingborg med färjan. Sen var det taxi hem och då var det skönt att slappa av litegrann med posten som hade kommit under tiden. Barnbarnet hade passat både blommor och post, så allt var i sin perfekta ordning, när vi kom hem.

Vi hade ju fått hjälp, att beställa resan genom Resia. Det blev ju reguljärflyg, taxi från flygplatsen och hotell Tobago och vice versa, när vi reste hem. På hotellet hade vi halvpension. Det vill säga frukost och middag. Det var serverat som buffé. Frukosten gick väl an, att plocka lite vad man ville ha. Men gudars skymning, så mycket det var. Man hade anpassat frukosten efter engelsk smak med ägg i alla former, pommes frites, bacon och massa annat, som jag aldrig skulle drömma om att ta för mej. Det blev en macka med lite pålägg och lite tomat och gurka. Så drack jag thé till. Sen tog jag antingen färsk eller konserverad frukt.

Middagen var inte i min smak helt och hållet. Det var en massa olika grönsaker (som jag plockade bland), sallader, pasta, ris, pommes frites, pastasåser och sen fisk och kötträtter. Det som förväntades vara varmrätter var sällan varma. Men jag lyckades några gånger på slutet få tag på gott kött i form av tunna skivor grytkött. Fisk älskar jag, men efter några försök tog jag inte av fisken. För de har någon konstig krydda, som inte är i min smak. Men desserterna frossade jag i. Det var chokladpudding, brülépudding, tårtliknande grejor och olika färska frukter. Att jag inte gick upp mer i vikt av det, kan jag inte förstå.

Sammantaget kan jag väl säga att halvpension inte passar oss så bra. Vi vill vara lite mera fria och bestämma vår tid för oss själva och inte behöva passa måltiderna. Det fanns inte ens ett kylskåp på hotellrummet, som vi har blivit bortskämda med, när vi har varit i Grekland.
Tisdag 2 Juni 2009 - Helsingborg
I dag har vi varit hos Resia och köpt en resa till Mallorca. Bilden visar Son Matiasstanden i Palma Nova och det är där vi hoppas kunna bada så småningom. Marcus, vår resesäljare, räknade fram ett mycket bra pris med flyg och hotellvistelse inklusive ½-pension. Det blev nästan 3000 kronor billigare, än om vi skulle köpt en charterresa. Toppen. Nu får vi börja räkna dagarna till avfärd.

I dag fick jag ett mejl, att jag hade vunnit en tävling på recept.nu. Det gällde Paulo Robertos bok om gemensam träning. Som slogan hade jag skrivit: Vi är två pensionärer 73 år gamla. Maken, han, har tränat i alla tider, man jag har aldrig varit flitig med det. Nu tyckte maken, att vi skulle börja tillsammans, så då skulle boken komma väl till pass. Gympapass. ;-) Annars gör vi allting tillsammans. Boken heter Parträna med Paulo Roberto. Den ska komma med posten. Det var roligt, för jag har aldrig tur i spel och lotterier. Mera i kärlek får jag väl ändå säga.

Nu ligger Noach och sover vid balkongdörren. Vi får se, om han stannar över natten. Matte jobbar kväll, så vi tycker synd om henne, att hon ska behöva gå ut sent på kvällen med honom. Vi ska gå ut och rasta honom så småningom.

Nu har vi precis lyssnat och tittat på Barac Obamas installation och hans tal till nationen. Man kan ju bara önska, att han lyckas att ta hem sina soldater från Irak och att han kan påverka, så det blir fred mellan Israel och Hamas på Gazaremsan.

Obs, jag har fuskat med datumet, för att Mallorcaresan inte skulle bli fel i tiden.