Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 31 Juli 2014 - Rønne
Vi tre musketörer har lata härliga dagar här nere på Bornholm. Men de börjar rinna ut. På lördag är det oåterkalleligen dags att dra hem och och börja ställa in sig för att arbeta nästa vecka. Eller.......förresten, Rune är pensionär och kan fortsätta att leva livets glada dagar, medan Stefan och jag får fortsätta att slita för brödfödan under ytterligare några år.

Under de här dagarna vi varit här har vi farit runt och sett hela ön. Eller i alla fall alla de små mysiga städer och samhällen som finns utspridda över hela ön. Badplatser är det lite värre att hitta, men tar man sig ned till den sydöstra delen av ön så finns där gott om sanddyner och stränder. Där har vi i spenderat några dagar i lugn och ro.

Kvällstid har vi mestadels tagit det lugnt. Mest suttit och umgåtts i huset vi hyr eller gått ned på byn och spelat biljard.

Rune och jag mår som prinsar, medan vekligen Stefan testar den den danska sjukvården. Han har sprungit som en tätting de senaste dagarna, men ska nu kunna klara sig fram till hemkomsten.

Fredag 25 Juli 2014 - Ystad
Pallrade oss upp strax före nio och fick i oss lite frukost Sedan blev det dags för stranden ett par timmar. Skönt att kunna få svalka av sig då dagen verkligen är het.

Framåt tolvtiden drog vi in till centrum och unnade oss kaffe med våfflor på ett litet fik. Lagom då vi avslutat vårt kråsasmörjande så ringer vår kamrat Rune och berättar att han anlänt till turistinformationen. Dit hade vi bara fem minuters promenad så vi gjorde honom sällskap per omgående. Han letade boende kring staden, men hittade inget passande så vi bestämde att han får plats i mitt tält. Så medan han och Stefan provianterar så sitter jag nu på ytterligare ett bilbliotek nere i sydsverige och skriver detta.

Nu är själva resan slut, men vi fortsätter med Rune till Bornholm och något blir säkert skrivet även där.

Torsdag 24 Juli 2014 - Smygehamn
Trots att jag tog mig en liten sovmorgon kom jag ändå iväg från min boplats strax efter åtta. Efter en dryg mils framfart på den sydsvenska landsbygden så kom jag till Abbekås där ett vägcafe just höll på att slå upp portarna. Vilket passade bra då jag var kaffesugen. Kaffe och vienerbröd till rena vrakpriset av 25:- smakade mumma.

Upp på hojen och trampade på de sista milen och anlände till Smygehuk vid elvatiden. Jag hade nästan förväntat mig att Stefan redan skulle vara på plats, men se, han hade somnat på badstranden i Beddingestrand och anlände inte förrän ett par timmar senare. Till sedvanlig bubbeldricka blev vi till slut fotograferade nere på den allra sydligaste udden i riket och resan gick därmed i mål! Lite tomt nu och känslan är nästan; var det inte värre än så?.

Nåja, lite värre blev det sedan, då vi fick motvind de tre milen tillbaka mot Ystad och den tältplats jag hittade igår. Väl inlogerade igen så cyklade vi in till hamnen och unnade oss en måltid med ett par färsköl på en av de finare hamnkrogarna. Tidig kväll sedan.

Onsdag 23 Juli 2014 - Ystad
Det gick fort att ta sig den korta biten in till Ystad. Väl där passade jag på att slänga in min platta och mobil på laddning inne på turistinformarionen, medan jag gick runt och provianterade lite grann. Var ned till hamnen för att höra mig för om cykelplatser på färjan över till Bornholm på lördag och vi fick plats på samma färja som Rune ska åka med.

Passade på att ta mig en matbit när jag ändå var i staden och flanerade runt lite i byn. När jag sedan satte mig på cykeln igen så stannade jag bara några kilometer utanför stadsgränsen, då jag hittade ett alldeles utmärkt ställe bland dynerna nere vid stranden att slå upp mitt tält på. Så idag blev det inte ens fyra mils cyklande, men desto mer badande.

Onsdag 23 Juli 2014 - Kåseberga
Är inte alltid så lätt att hitta en bra plats för natten, när man som jag vill tälta i det fria men samtidigt nära till havet. Fick ta mig ända ned till Mälarhusen innan jag hittade ett lämpligt ställe. Men då var klockan ändå inte mer än vid femtiden på eftermiddagen. Gott om tid för bad o avkoppling innan kvällsmat och tältet.

I morse sov jag till strax före åtta innan det var dags att kliva upp. Färdig med morgonbestyren före nio och satte mig på cykeln för att trampa iväg den dryga milen till Kåseberga. Här finns Sveriges största bevarade skeppssättning och när man är i trakterna kan man inte bara dra förbi. Imponerande, även om det bara är ett skepp. Här finns även en fin liten hamn med gott om fiskrestauranger o dyl.

Klockan är nu inte mer än elva på förmiddagen och jag ska fladdra iväg de två milen in till Ystad, för lite proviantering. Ska inte träffa Stefan i Smygehuk förrän i morgon så jag inser att jag har gott om tid att slå ihjäl. Får se vad jag hittar på?

Tisdag 22 Juli 2014 - Simrishamn
Rev nattlägret skapligt tidigt så redan halv nio hade jag ätit frukost och var klar att ge mig iväg. Ganska liten väg de första milen, men ganska stark trafik, Förvånande många stora bussar var det också och jag funderade på hur det kunde komma sig. Svaret kom några mil senare när jag stannade och pratade med en av de många fuktionärer som stod utposterade vid vägkorsningar här och var. Han förklarade att det var orienteringstävlingen O-ringen som höll på, vilket förklarade all trafiken, men även den orienteringskontroll jag sett bara hundra meter från mitt tält.

Nåja, trots trafiken var det lättcyklat, i alla fall tills jag kom till Brösarps backar. De var en utmaning, men jag tog mig över utan att behöva gå och bara det kändes skönt. Stannade i Brösarp för en fika inne på Cafe Smulan som hade gott kaffe och hemlagat bröd.

En mil söderut låg sedan Kivik och det hade väl varit tjänstefel att ej stanna där så jag gav samhället en knapp timme. Liten trevlig by och nu när det ej var marknad så var där heller ej överbefolkat. De flesta av turistfällorna, med äkta Kiviksglass i spetsen låg nere vid den lilla hamnen.

In till Simrishamn sedan för lite käk och ett besök på biblioteket så jag kom åt att skriva lite. Lite inhandling nu bara, så är jag klar att avverka ytterligare en mil eller så innan jag stannar för kväll.

Måndag 21 Juli 2014 - Åhus
Fick till slut tag i Stefan och då hade han redan slagit upp tält någon halvmil norr om mig. Han vill fortsätta att följa leden medan jag vill se ostkusten i Skåne med Österlen i spetsen, så vi bestämde oss för att ta varsin väg och synas igen vid Smygehuk på onsdag eller torsdag.

Så mätt och belåten svingade jag mig upp på min bike och satte kurs mot Åhus ett par tre mil söderut. Passade på att handla lite innan jag fortsatte ytterligare en bit söder om staden. Det råder tydligen tältförbud vid stranden här så jag fick sätta upp mitt natthärbärge några hundra meter in i skogen. Men den promenaden ut till havet för det obligatoriska kvällsdoppet gick med lätta steg.

Väl tillbaka återstod inte mycket mer än att inmundiga det inhandlade och att gå och lägga sig.

Måndag 21 Juli 2014 - Bromölla
Stefan och jag delade på oss redan efter någon mil idag. Han ville fortsätta Sverigeleden ned mot Svängsta medan jag, trött på alla backar och kringelkrokar hellre fortsatte via Kyrkhult och Olofström vidare söderut. Vi bestämde oss för att träffas igen i Näsum, men leden ledde mig förbi och jag fortsatte därför ytterligare en mil till Bromölla där jag nu sitter vid biblioteket (tack och lov för dem) och skriver. Ska nu få lite krubb i mig innan jag kontaktar Stefan igen. Han har nyligen anlänt upp till samhället jag for förbi för ett par timmar sedan.

Söndag 20 Juli 2014 - Tingsryd
Vid återkomsten till campingen igår så tog jag mig någon timme nere vid stranden. Skönt med ett dopp och att få slappa lite. Vi gjorde i ordning lite mat framåt kvällen och sköljde ned med en öl eller två innan natten smög sig på.

Vi har inte så bråttom längre utan försöker hålla etapplängderna nere kring sju-åtta mil. Så idag cyklade vi inte längre än till det lilla samhället Midingsbråte vid sjön Mien i denallra södraste delen av Småland. Vägen var mestadels bra, men jag börjar tröttna på kringelkrok o backar som den ändå innehöll. Nåväl, väl framme fann vi en liten fin badplats vid södra änden av sjön som vi kunde campa vid. Fanns inte mycket att göra där dock så efter det vanliga doppet och kvällsmat så var det bara att söka skydd frå snålblåsten inne i tältet.

Lördag 19 Juli 2014 - Växjö
Hade inte heller igår någon direkt brådska på morgonen då jag ändå räknade med att få vänta in Stefan under dagen. Efter rivning av tält, blött av nattdagg, så unnade jag mig en frukostbuffe på hotellet. Var färdig att dra vidare vid halv tio när Stefan helt plötsligt dök upp. Så jag väntade på honom och tillsammans fattade vi beslutet att skippa leden och istället ta riksväg 23 ned till Växjö. Hör egentligen inte till vår färdväg, men eftersom det var på väg att bli helg så bestämde vi oss för att tillbringa den i residensstaden. Någon fredagspilsner skulle vi kunna få och möjligheten att kunna träffa ett par fagra småländskor att sitta och prata med lockade.

De knappa åtta milen gick ganska fort och vid fyratiden så höll vi på och resa våra tält på Evedals camping i de norra delarna av staden. Ett efterlängtat dopp och att få sträcka ut sig en stund i gräset hanns också med innan vi framåt kvällen äntrade restaurangen för lite kvällsmat och ett par öl. Lånade en bok av Stefan då det var för tidigt att sova sedan.

Sömnen smög sig till slut på och framåt åttatiden var jag så utvilad att jag klev upp. Satte mig utanför receptionen och läste vidare ett tag tills Stefan dök upp och det var dags för frukost. Småmätta letade vi sedan upp närmaste hållplats och tog sjuans buss in till centrum. Strosade sedan runt ett tag för att kolla in staden och småhandla. Då WIFI:en ute vid campingen är under all kritik sitter jag nu på Växjö stadsbibliotek och författar detta blogginlägg. Ska väl tillbaka ut till campingen om någon timme eller två och förena mig med min resekompis nere vid badet. I morgon bär det vidare söderut. Stefan har kollat och vi verkar inte ha mer än 25-30 mil kvar vilket ger fyra snälla dagars cykling.