Fnms blogg

Söndag 17 Februari 2013
Hej hej!

Dags för ett nytt land igen och vi lämnade Botswana för Namibia.
Spenderade en natt i Rundu innan vi åkta till Etosha NP.
Här bjöds det friskt på zebror, giraffer, kudu, impalor, antiloper, gnu och vid ett vattenhål fick vi se 8 lejon gotta sig i skuggan av några träd vilket de andra djuren inte va så imponerade av.
Även 2 gosiga hyenor bjöd dagen på innan vi kom fram till vårt camp som va mitt i parken.
Det blev en blöt natt med rikligt med regn men dagen efter va det ändå full aktivitet vid vattenhålen som va fulla med djur.
Riktigt trevlig park och efter 2 dagar lämnade vi parken för att åka vidare till Cheetha park, en camping där ägarna hade 4 geoparder i sin stora trädgård. Den yngsta va bara 8 månader gammal så den busade omkring och bet i allt den kunde, bla i mitt ben :)
Vi besökte även en stor inhägnad där de rehabliterar geoparderna till det vilda igen, de matades med hästkött som de glatt mumsade i sig :)

Färden gick vidare till Spitzkoppe som är Namibias 2:a högsta berg. Hela området va fullt med stenbumlingar och klippor. Det blev bushi bushi camping utan dusch och toalett. Sov gjorde vi så klart i en grotta där man kunde ligga och titta upp på den stjärnfyllda himmlen innan man somnade :)

Befinner mig nu i Swakopmund, en liten stad mitt i öknen.
Gott om restauranger och caféer, även en strand med havet höll 15 grader så lite för kallt för att njutas av.
Har idag varit ute på quadbikes i öknen, fasen så skoj. Full gas uppför sanddynorna :)
Fick se den efterlängtade dancing lizard, cameleon, en giftig spindel och så klart den giftiga ormen som rör sig sidleds i sanden och gömmer sig så att bara huvudet sticker upp :)

En vecka kvar på resan, typiskt!

Häpp!
Lördag 9 Februari 2013
Hej hej!

Bytade lastbil och guide, kock och chaufför i Vic falls. Lämnad med andra ord bästaste Alois och Dunkan som vi rest med i 6 veckor och som tagit sjukt bra hand om oss.
Åkte med nya gänget tillbaka till Botswana. Många nya deltagare i lastbilen och nationaliteterna va allt från Tyskland, Italien till Australien och Japan.
Kom tillbaka mot Chobe NP som dagen till ära bjöd på ett rejält regnoväder så vi fick finna oss i att kolla på djur blöttare än fasen. Som tur va slutade det regna så fick se en massa elefanter, impala, giraffer, mongoose och ett gäng glada impalor som skuttade omkring nöjda med att va blöta :)
Även denna natt spenderades i parken med gott om vildliv utanför tältduken.
Andra dagen bjöd förutom de vi sett dagen innan lejon, babianer och bufflar.

Färden gick vidare mot Maun som va utgångspunken för vår trip in i Okavango delta.
Trots en lång dag dit i lastbilen så gick färden snabbt så stora delar va i national parker så det bjöds friskt på djur såsom elefanter, zebror och hyenor.
Kom iväg ut till deltat där vi åkte 2 och 2 tillsammans med vår polas (snubben som stackar fram kanoten) i makurun-kanoten. Våran va sjukt lg så vattnet va bara 5 cm från kanotkanten.
Åkte genom vass i små kanaler som flodhästarna är snälla att plöja fram.
Framme i vårt camp smällde vi upp vårt tält och slappade för de va varmare än helvetet själv.
Vår exclusiva toa va ett hål i marken som man besökte med en skyffel och en rulle toapapper :)
Våra 3 dar i deltar bjöd inte på jätte mycket vildliv men några gäng med zebror, insekter och kryp fick vi se i alla fall.
Lämnade deltat och kom tillbaka till Maun där en dusch va välbehövlig.

Söndag 3 Februari 2013
Hej!

Lämnade underbara Malawi och färden gick vidare till Zambia.
Med Livingstone som utgångspunkt besökte vi mäktiga Victoria falls, 1700 meter långt och 100 meter högt.
Man fick sig en och annan dusch men utsikten ovanfrån där man ser vattnet rinna över kanten va jäkligt nice så en dusch eller två gjorde inte så mycket :)

Tog oss vidare in i Botswana för ett besök i Chobe NP. Redan på båtturen fick vi se en massa elefanter leka i vattnet, denna park har över 75.000 elefanter så dem går det ingen nöd på.
Inne i parken bjöds det på flodhästar, bufflar, impala, mongoose och annat gott.
Natten spenderades i parken och under nattens gång hörde vi elefanter, hyenor och babianer utanför tältet. Sova med spänning är det bästa.
Dagen efter fick vi se 2 lejonhannar, tydligen hade de flyttat ner från en mer avskiljd plats i parken och va inte vana vid fordon. Fick se en av dem jaga en buffel, bufflen blev förbannad och jagade sen lejonet. Lejonet blev såklart inte helt nöjd och när han fick syn på vår jeep sprang han mot den och morrade argt. Inte helt tykna turister i jeepen efter det ha ha

Lämnade Botswana för några dagar och åkte vidare till Zimbabwe och Vic Falls från denna sidan.
Flög helikopter över fallen för en fantastisk utsikt, fasen så sköj.
Blev även en båttur på Zambezi river som är floden som vattnet i fallen kommer från.
I Vic falls gjorde vi även ett besök i en lejonpark där man efter lejonen blivit ca 2 år släpper ut dem i det vilda igen.
Vi besökte 2 16 månaders lejon, en hona och en hane som brottades och lekte i gräset.
Sen fick vi ut och gå med 2 busiga 12 månaders tjejer, riktigt rolig upplevelse :)

Mvh. Madde
Söndag 27 Januari 2013
Hej hej!

I Dar es Salaam blev det ett tårfyllt farväl då 4 av våra bästa reskamrater lämnade oss, sjukt tråkigt när man rest ihop så länge.
Bara 4 av oss kvar från dag 1. Min tältkompis Andrea åkte hem så delar nu i stället tält med Kristy som ska med hela vägen till Cape Town.
Va inte helt okej i kroppen efter saltvattenintaget efter båtolyckan så denna dagen va mest skit.

Lämnade Da och reste vidare till Iringa. Tydligen va inte problemen över för oss för denna natt hade vi inbrott i lastbilen. De hade brutit upp kassaskåpet men som tur va förvarade ingen passagerare nåt där i. Några av tjejerna blev av med kameror och lite pengar. Mest läskigt va att vi sov 5 meter från lastbilen när det hände.
3 veckor tidigare hade samma camp blivit rånat av 7 personer som tvingade upp alla ur tälten och stal alla deras värdesaker så vi hade i alla fall "tur".
Polisen kom och de blev en lång morgon med rapporter och dyl.
Ägarna har beslutat att stänga ner stället så ingen mer kommer bli drabbad i detta camp i alla fall.

Vi kom tillslut iväg och in i Malawi, första stoppet blev Chitimba precis vid Malawi lake.
Härlig sanstrand men vattnet va inte helt säkert då det hade regnat mycket några dar tidigare och krokodiler hade spolats ner från en flod.
Vi gjorde ett besök i byn hos häxdoktorn och han spådde oss alla.
Frågade om vi skulle ha mer bekymmer under resan men han sa att allt skulle ha en lugn och skön resa fom nu. Skönt :) För det häxdoktorn säger måste ju va sant?

Kom vidare till nästa stopp i Malawi som va Kande beach. Fick en bungalow mitt på stranden.
Blev mycket slapptid för vädret va inte helt bra, sånt som händer :)

Tisdag 22 Januari 2013
Hej hej!

Längsta resdagen hittills blev mellan Arusha och Dar es Salaam på 15 timmar, trötta slängde vi upp vårt tält på stranden där vårt camp va.

Dagen efter åkte vi till Zanzibar för sol och bad :)
Började med en natt i Stone town. Gjorde en spice tour där vi kom iväg och kollade på kryddor och massor av frukt. Kollade även runt i stone town och besökte stället där de sålde slavar.
Stan bjöd på en skön känsla, nästan lite som i Karibien.
Åkte vidare till Nungwe för kritvit sand och turkost vatten, trevigt sällskap och god mat.
Massage och goda drinkar blev det oxå så klart och på 3:e dagen åkte jag med 5 nya på vår trip och 20 andra ut på snorklingstur.
Blev en 2 timmars båtfärd innan vi kom fram till snorklingsstället, va inte jätte impad men de fanns en hel del fisk och sjöstjärnor.
Vi grillade tonfisk på båten och käkade lunch sen va det dax att åka tillbaka.
Första timmen gick bra, de blåste en del så vågorna va hyfsat höga.
Vi styrde närmare land för att komma in på lugnare vatten, jag kollade bakåt och fick se en stor våg komma mot oss. Hann precis plocka åt mig mina saker innan vågen slog in i båten bakifrån. Inom loppet av 5 sekunder hade båten blivit fylld med vatten och sjunkit. Jag hade turen att sitta på den sidan som gick ner sist så satt mig på utsidan och hoppade ner i vattnet.
Fastnade i de stora vågorna och lyckades efter nån minut ta mig in mot lugnare vatten. Överallt simmade folk, chockade så klart. Sakerna från båten flöt omkring och även brädor hade lossnat och folk klängde sig fast på dem. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Är sjukt glad över att man är bra på att simma, Rashika som jag reser med skull varit med och kan inte simma, de hade varit katastrof.
Ingen hade flytväst på sig, smart nog hade de bundit ihop alla så när vi väl kom fram till dem i vattnet så gick det inte att få loss dem. Folk klängde sig fast vid dem i stället.
Vi såg land långt bort och jag försökte få folk organiserade så att vi kunde simma ihop dit, men de flesta va så chockade så de gick inte att nå fram.
Efter 5 minuter såg vi en annan båt komma så vi började simma mot den i stället. Efter ett tag kom ytterligare en båt så vi delades upp på dessa båtar och började färden tillbaka.
Många hade förlorat allt de hde tagit med sig, kameror, telefoner, pengar, kläder m.m Jag hade turen att bara bli av med shorts och solglasögon.
Blev en lång timme tillbaka och styrde direkt mot mina vänner och baren för en rejäl drink.
De som förlorat saker fick åka till polisstationen för att göra en anmälan.
Rena turen att ingen blev alvarligt skadad och att ingen fastnade under båten, hoppas att de fom nu använder flytvästarna och bara låter erfaren personal ta med turister ut.

Lämnade Zanzibar med blandade känslor och åkte tillbaka till Dar es Salaam.

Söndag 13 Januari 2013
Hej hej!

Lämnade Lake Bunyoni och åkte vidare till Jinja, blev en lång dag i lastbilen.
Tyvärr hade några problem under natten, en snubbe hade kommit in i ett av tälten under natten och en av tjejerna vaknade upp av att en man tar hennes väska och springer därifrån.
Sjukt läskigt.

I Jinja åkte vi i alla fall lite båt på Nilen och ut i Victoria sjön, vackert med mycket fåglar :)
Dagen efter lämnade vi Uganda och åkte tillbaka till Kenya och Nakuru, ännu en lång dag i lastbilen.
Besökte Nakuru NP, otroligt vackert med en stor sjö och fullt med djur.
Flamingos, pelikaner, noshörningar, bufflar, impala, hjortar och mycket mer. Körde förbi ett filmteam och vips så blev man intervjuad av BBC World, sånt som händer ;)
Nöjda med dagen åkte vi till Lake Naivasha där vi spenderade 2 nätter. Softade vid poolen och åkte på en båttur på sjön. Massor av fåglar och ett gäng glada flodhästar va det vi såg.

Åkte sista biten ner till Nairobi där vi bytade ut mesta delen av folket på lastbilen, bara 9 av oss kvar som fortsätter nästa etapp.
Blev en kväll med god mat och drinkar för att fira av de som åker hem.

Ingen vila på denna resa så nästa dag fyllde vi upp lastbilen med nytt folk och åkte vidare mot Arusha i Tanzania. Detta är platsen att ugår från när man ska ut på safari :)
Kom iväg till Ngorongoro crater, sjukt vackert med hur mycket djur som helst.
Överflöd av lejon, zebras, bufflar, elefanter, giraffer, gnu, antiloper, impalor, fåglar och massor av goa hyenor. Jäkligt nice :)
Åkte vidare till Serengeti där vi fick se lite av the big migration med stora flockar av gnu som följer regnet. Fick även se en leopard i ett träd med 2 ungar som mumsade på en gessel.
Så på en dag fick vi se alla big 5, inte helt vanligt att man gör det så vi va jäkligt nöjda :)
Sov den natten mitt i Serengeti med hyenor utanför tältet, spännande natt.
Kollade mer djur dagen efter och även denna dag va bra med massor av lejon och annat kul.

Åkte nöjda och glada tillbaka till Arusha.

/Madde
Måndag 7 Januari 2013 - Bunyonyi
Hej hej!

Sitter vid lake Bunyoni sjukt nöjd efter en fantastisk dag med härliga gorillor.
Men för att börja från början så kom vi hit för 3 dagar sedan, väldigt trevlig sjö perfekt för bad och kanotpaddling.

Trots detta stack 12 av oss till Rwanda första dagen, besökte en kyrka där tusentals människor dog under inbördeskriget.
Folk hade sökt skydd i kyrkan men det hjälpte inte då de kastade in granater och sen torterade de överlevande till döds.
Besökte massgraven där det fanns hylla efter hylla med döskallar och ben, sjukt.
Åkte vidare till dåtida hotell Rwanda där de folk som faktiskt sökte skydd här överlevde, de drack vattnet i poolen och höll sig inne och lyckades klara sig tills hjälp kom.
Besökte genocide memorial där man kunde läsa sig till allt det hemska som hänt och även se bilder. Över 1 miljon människor fick sätta livet till. Helt galet.

Efter dessa tråkigheter blev det en slappdag i solen vid sjön, perfekt när man har kock med sig som matar oss 3 gånger om dagen med :)

Idag har då färden gått till de dimmiga kullarna med gorillor.
Vi fick gå upp kl 4:30 för att efter frukost åka till samlingsplatsen som låg 2,5 timmar bort.
Efter genomgång så va det bara 2 tjejer från Australien och jag som skulle va vår grupp, perfekt då man annars är 8 pers.
Vi åkte till en by och började därifrån vår vandring tillsammans med vår guide, vakt och en kille som bar min väska, bra spenderade 20 us dollar då man fick mycket hjälp.
Första 30 min va okej då vi gick mellan grönsaksfält och hus, se blev det brant uppför i 1 timme och 30 min i djunglen.
Där hade våra 2 killar som va förtruppen hittat gorillorna så vi klättrade uppåt och fick ganska omgående se en 10 mån baby i ett träd och mamman nedanför. Coolt!
Gick vidare och fick se ytterligare baby och mamma, ungen lekte i gräset och va väldigt nyfiken på oss :)
Sen va det dax att kolla in Mr. Silverback him self på 350 kg, jösses vilken pjäs.
Han skrämmde oss genom att komma mot oss skrika för att sen sätta sig ner för att käka gräs, går knappt att beskriva kännslan men helt fantastiskt i alla fall.
Sjukt häfigt att bara sitta och se på när dessa stora djur sitter helt lugnt och käkar gräs.
Fick se 2-3 gorillor till och efter 1 timme va det dax att säga hej då och klättra ner till byn igen.
Träningsvärken i morgon är självklar men detta är bland det häftigaste jag sett så de va klart värt det :)

Ha det gott!
Onsdag 2 Januari 2013
Jambo!

Resan är i full gång och allt är toppen :)
Började i Nairobi med barnhemmet för elefanter, här matas elefanter med nappflaska model xl, inte helt tråkigt. För tillfället hade det runt 14 elefantungar inne som sen får komma ut i parken och bli adopterade av Mammaelefanter.
Hälsade även på i giraffcentret där man fick mata giraffer uppe på en platå, man fick sig även en och annan puss om man ville.

De blev dax att träffa gruppen som ska med ut på äventyr, man kan välja olika etapper av trippen att va med på och vi va bara 2 som ska hela vägen ner till Cape Town på 56 dagar. Gruppen består av folk från Australien, USA, England och Nya Zeeland, toppen :)
Lastbilen är toppen med massor av plats och fönster så man ser allt som man vill.
Kom iväg till Masai Mara där vi bodde i ett camp mitt i parken, utanför tältet fanns det hyenor och ett och annat kattdjur model större jäkligt nice att höra alla ljud utanför tältduken när man lagt sig för att sova.
Ute i parken fick vi se det mesta giraffer, zebror, bufflar, elefanter, hyenor, flodhästar, impalor och bäst av allt 2 geparder som låg och sussade i gräset. Tyvärr kom det en del regn så efter lunch hade alla djuren gått och gömt sig , typiskt.
Vi besökte även en masai by där det bodde 200 pers och 700 kor och en massa getter. I varje hydda bodde det ca 16 pers, knappt trångt.

Skumpade vidare mot Uganda och vi åkte genom en massa små byar uppe i bergen, massa teplantage överallt. Helt logiskt hade varje by ett hotell som låg vägg i vägg med ett slakteri, för det är klart att man vill ha ett köttstycke på rummet :)
Framme på kvällens camp blev det till att resa tältet, käka kvällsmat och hoppa i säng. Utanför tältduken denna natt hade vi flodhästar som kom upp från lake Victoria för att käka gräs, så man va inte helt tyken om man skulle på toa mitt i natten eftersom flodhästar är de djur som dödar mest folk i Afrika (ja okej efter myggjävlarna då).

Idag har vi tagit oss in till Uganda, varmt och härligt och här väntar gorillor och även ett besök i Rwanda :)