Flys blogg

Torsdag 17 Augusti 2017 - London
Efter frukost så blev det packning och efter att ha njutit det sista av hotellet så tog jag taxi till victoria station och därefter Gatwick express till Gatwick för att hoppa på planet, denna gång till Stockholm :-)

Har ni nu läst allt detta så droppa gärna en kommentar :-)

Tack
Onsdag 16 Augusti 2017 - London
Denna dag kände jag mig ganska tom i huvudet. Inte bara för att jag varit ute och festat, men det tar på krafterna att vara turist.
Tanken var att lära mig Londons tunnelbana, men jag gjorde aldrig detta. I stället tog jag det lugnt på hotellet på fm och sen taxi (blev en stor taxinota på denna resa) till Harrods, för det bör man väl upptäcka... Var inte så imponerad - ett finare NK, men jag gillar miljön med elegans och exklusivitet - synd bara att man inte kan köpa något ;-)
Efter det gick jag bort för att se Vickoria & Alberts museum + National history museum, men jag var aldrig inne...
Därefter taxi tillbaka och på kvällen gick jag bort mot London eye igen och käkade middag på en uteservering i närheten och precis vid Themsen.
Tisdag 15 Augusti 2017 - London
Hade funderat mycket om jag skulle beta av turistattraktionen London eye eller inte. Då hotellet låg bara 15 minuters gångväg från London eye så bestämde jag mig på tisdagen att beta av det. Köpte biljett på hotellet innan, och trodde att jag skulle slippa köer, men det visade sig att man fick lösa ut biljetten, vilket innebar en del köande, men för de som hade förbokat var det en speciell kö som gick lite snabbare. Efter att ha fått biljetten var det först en 4D film/upplevelse som skulle genomgås - helt OK, men då man inte har perfekt syn så blir inte upplevelsen som det var tänkt...
Jag hade köpt "Fast track" vilket jag är mycket tacksam för - slapp alla långa köer och kom ombord direkt, så det rekommenderas verkligen. Själva turen tog ca 30 min. Sen föll jag ju för turisttrycket och köpte bevis på att jag varit där :-)
Efter det flanerade jag vidare på promenadstråket vid Themsen och fikade vid Nationalteatern innan jag vände tillbaka. Härligt folkliv var det stora delar av sträckan.

Tillbaka till hotellet för en dusch mm och sen promenerade jag in till Piccadilly circus och åt middag där.
Kvällens huvudattraktion var att hänga med på "London party pub crawl". Har varit på sådana tillställningar i S:t Petersburg och Gdansk tidigare, och det går ut på att turister får en guidad tur på 4 pubar och en shot + bra priser i baren och sen avslutar man på en nattklubb. Ett bra tillfälle att se Londons nattliv, även om jag var äldst... Det är rätt häftigt, vi var kanske 25 personer den kvällen och vi kommer från hela världen - Canada, Mexico, Ryssland, Australien mm och träffas en helt vanlig tisdag i London :-) Det har varit den variationen på alla sådana tillställningar jag varit på och jag tycker det är rätt häftigt! Pubarna vi besökte i London var det lite mer klass på än på de andra ställena jag varit på, dock tycker jag att värdarna inte var så aktiva här. Det brukar vara mycket lekar mm för att lära känna varandra, men det var det inte så mycket av här...
Kan rekommendera ett ställe vi var på - Road house, svårt att komma in, så glöm inte leg även om ni är över 30, men häftig uppträdande - tävling i "Lip sync" och där tävlingsdeltagarna fick bakgrundsdansare med, så kommer jag till London igen så ska jag ställa upp ;-)
Det var bra partystämning i gruppen, men tvärr var jag inte lika partysugen, så jag drog efter att ha varit på nattklubben i ca 30 min.
Tog en burgare på burger king innan hemfärd i taxi :-)
Måndag 14 Augusti 2017 - London
Då det var min första gång i London så ville man ju orientera sig och se de kända landmärkena och då jag är bekväm av mig så hade jag bokat en heldags sightseeing med bolaget Evan evan... Vi skulle avgå med buss från Victoria 8,45 så det var till att gå upp tidigt. Frukosten på hotellet var inte så märkvärdig, men det var klass på servicen och fick tilldelat ett bord. Var inte mycket folk så tidigt så det var avslappnat - men de andra dagarna när jag åt frukost på mer "rusningstider" var det heller ingen stress och alla fick plats, imponerande, då det var ett stort hotell.
Taxi till Victoria och efter ett tag var vi iväg. Fick se de stora landmärkena och det ingick inträde och guidning på St Paul´s och The Tower. Ingen lunch eller fika ingick. Hade förväntat mig mer av denna utflykt, då den var ganska dyr, men man fick ju ändå se en del. Den avslutades med en båtfärd på floden Themsen, vilket nästan var det bästa av allt.

Denna kväll blev lugn med tidig sänggång.
Söndag 13 Augusti 2017 - Cardiff
Vanemänniska som jag är så blev det frukost på Subway denna dag också, därefter packning då detta var avresedag. Ceckade ut 11, men bussen gick inte förrän 12, så istället för att ta taxi så gick jag till busstationen, som tog 15 min....
Nu skulle jag återigen ta National Express, men denna gång till centrala London och victoria coach station. Det var en direktbuss så det var en helt OK resa på ca 3,5 tim.
Väl framme i London inspekterade jag stationen, då jag skulle åka från den dagen efter. Därefter så blev det taxi till hotellet. WOW vilken upplevelse - det är kul när man har låga förväntningar och blir positivt överraskad. Det var ett tag sedan jag bokade hotellet, det var i och för sig ganska dyrt, men jag tänkte att det är det väl oavsett när man ska bo nära Big Ben som jag hade som utgångspunkt... Hade också uppfattningen om att hotellstandarden i England inte var så vidare. Detta hotell visade sig dock vara i mycket bra internationell klass. 4 stjärner, med ett 5 stjärnigt hotell i samma byggnad så det kändes. Bra service och stort och bra rum. Låg också precis vid Themsen så det blev många kvällspromenader här.
Efter installation så tog jag en tur i omgivningarna och hamnade på en trevlig uteservering med helt OK mat!
Lördag 12 Augusti 2017 - Cardiff
Upp och hoppa och startade dagen på Subway. Efter detta blev det ett besök på Cardiff castle, och jag gick en guidad tur i slottet, vilket rekommenderas för att få ut mer av besöket - var inte så mycket dyrare...
Därefter blev det hop on/off bussen igen, men nu åkte jag ner till Cardiff bay och utforskade det stället. Var mysigt och vackert, som förhoppningsvis bilderna antyder om :-)
Efter det försökte jag ta mig till hotellet igen till fots, men gick lite vilse, men hamnade på några gågator istället som var mysiga att flanera på. Här hade de också en stor galleria som jag besökt, utan att inhandla något...
Efter fika + lite sightseing på egen hand hamnade jag på hotellet för att ta en liten siesta dusch och drink innan nattlivet körde igång för sista kvällen i Cardiff...
Hamnade till slut denna kväll också på Coyote ugly, och denna kväll var det mer drag och en hel del möhippor så stämningen var på topp :-)
Fredag 11 Augusti 2017 - Cardiff
Då det hade varit en lång resdag dagen innan + att jag hamnade på nattklubb så sov jag till 10 denna dag. Ingick inte frukost i hotellpriset, men som tur var så låg det en Subway alldeles i närheten, så det blev frukost där alla dagar :-)
Då jag bodde på en av centralgatorna så var det mycket liv och rörelse + restauranger mm. Jag gick upp mot Cardiff Castle som ligger centralt inne i stan. Därifrån tog jag en hop on / hop off buss för att orientera mig över de kändaste ställena i staden. Då Cardiff är ganska litet, ca 500 000 invånare, så kan man gå mellan dessa sevärdheter, men turistnäringen ska ju leva :-) Funderade på att boka biljetten på nätet innan, men gjorde aldrig detta och det var bra, för det blev billigare att köpa på plats + att biljetten varade i 2 dagar :-)
Åkte hela rundan runt första gången och det tog ca 50 min. Hoppade av vid Castle igen och gick och åt och efter detta så orienterade jag mig lite runt universitetsområdet där också National museum of Wales och stadshuset låg.
Efter detta blev det fika, sen lite vila, dusch och middag. Som jag sa så bodde jag centralt och det var inne i nöjeskvarteren så det var mycket restauranger, pubar och barer runt där jag bodde.
Hamnade denna kvällen också på Coyote Ugly som startat upp i Cardiff för knappt ett år sedan. Rekommenderar stället om ni har vägarna förbi, men det var inte så mycket folk denna dag och för att det ska vara en häftig upplevelse krävs det att det är mycket folk och partyglada sådana...
Torsdag 10 Augusti 2017 - Skåne
Efter att tillbringat en vecka i vackra Skåne så bar det iväg på Malmö och sen öresundståget till Köpenhamns flygplats. Var ute i god tid då man aldrig kan lita på Skånetrafiken. Just idag fungerade det dock bra, men tyvärr var det inte lika bra med flyget. Skulle flyga med Norweigan till Gatwick, men flyget var försenat så det lyfte först 1,5 timme efter att det skulle, vilket innebar att jag missade den bussen jag bokat som skulle ta mig från Gatwick till Cardiff som var mitt första stopp.
I och med detta fick jag boka en ny resa, men denna gång med tt nytt bussbolag. Gick smidigt att göra detta över telefonen, men det blev tyvärr en extrakostnad. Kollade också på tåg, men det skulle bli 5 gånger dyrare och jag hade inte sparat mer än ca 1 timme - på papperet...
Väl i Gatwick (för första gången) var det lite lurigt att hitta bussen, men det gick bra. Åkte med National Express till Cardiff och det var inga byten, och det var skönt, men tyvärr var det trafikstockning så bussen blev också typ 1,5 timme försenad...
Kom till Cardiff och deras busstation runt 9 lokal tid och tog en taxi därifrån till Hotellet, vilket låg ganska nära, men kommer man på kvällen för första gången så är man lite osäker...
Efter att ha checkat in, duschat och bytt om så blev det en liten tur i omgivningarna runt hotellet, som låg mycket centralt.
Hamnade till slut på en bar / nattklubb som var en av orsakerna till att jag åkte till Cardiff...