Famlofquists blogg

Tisdag 6 Januari 2009 - Helsingborg
Så var vi hemma igen...

Flygresan hem gick hur bra som helst. Man känner sig som en globetrotter.
William och Gustaf hittar på flygplatserna så snart kan man skicka dem på en egen semester :-)

Vi har har haft 3 helt underbara veckor med så många stunder, oförglömiga minnen och otroliga upplevelser.

Alla de upplevelser och människor man träffar under resans gång ger en så mycket minne och framför allt mer smak på att resa mer.

Thailand är ett härligt land med trevliga människor, god mat och underbart väder.

Vi är nog överens om att Ko Tarutaos Ö-värld ( Ko Lipe)var fantastisk med så många fina öar som vi tyvärr inte hann se.
Kritvita stränder, blått hav och djurliv i mängder.

Koh Chang ligger oss varmt om hjärtat men tyvärr bygger de på tok för mycket för att det pittoreska och genuina Thailand få finnas kvar.

Vardagen är tillbaka för oss alla 4, jobb, skola, träning och allt annat runt omkring, så nu får vi njuta av de fina bilder vi tagit och de minnen vi bär med oss.

Tack för att ni följt oss på resa och alla era inlägg.

Cecilia, Stefan, William och Gustaf.
Söndag 4 Januari 2009 - Hong Kong
Efter 2,5 dag i Hong Kong är huvudet fullt av intryck.
Innan man åker till STORstad krävs det viss planering, införskaffande av information för att få så effektiva, roliga och minnesvärda dagar.

Böcker har vi skaffat, google har använts och tips från vänner och bekanta,
så vad har vi då hittat på under dessa dagar??

Vi bodde på Kowloon på ett stort hotel som heter BP International. Där hade vi fått ett familjerum på 14-vån med utsikt över Hong Kong Ön och alla skyskraper.-Härligt.
Vi har haft sån tur med vädret. Solen har lyst på oss båda dagarna men kvällarna har varit ganska kalla..
Det största problemet i Hong Kong var maten. Är man backpackers så är man och då passar inte de dyra fina restaurangerna. Dock fanns det en hel del "hål i väggen" med diverse kinesiska rätter, som Din sum, Pekinganka och ett antal fiskrätter.
Det såg inte speciellt tilltalande ut och kineserna har ju som ni vet ett annat bordsskick än oss. Willaim och Gustaf sa.. Nääää det ser inte så trevligt ut..

Med ett fullspäckat schema bar det iväg till Mc Donald´s för frukost innan sightseeingen började båda dagarana. Vad hade man gjort utan Mc Donald´s

Första dagen åkte vi till by som heter Ngong Ping.
Där vi åkte Linbana upp en av världens största Budda.
Även den nya flygplatsen finns här.
Tian Tan Buddha är namnet på Buddha staty. Den är tillverkad i bronz och är fantastiskt imponerande att titta upp på underifrån!
Buddha-statyn står på Lantau Island i Hong Kong, på Lantaus näst högsta berg (och tro mig, bergen är höga här!) Buddhistiska statyer som står vid foten av Buddha som tillber och kommer med offergåvor åt honom. Dessa statyer är också gjorda i brons och är otroligt vackra.
Det går också mängder av vandringsleder längs hela ön, och huvudleden som går rakt över ön tar ungefär ett dygns vandring om man går non-stop.

Vi besökte även templet som ligger alldeles intill Buddan. Vi tände rökelser tillsammans innan vi kiakde in på munkarnas cermoni som pågick.

När vi kändes oss klara där förflytatde vi oss till Viktoria Peak, den berömda utsiktsplatsen över Hong Kong.
Tyvärr var det såååååå långa köer till tåget som tar en upp för de branta backarna så det blev taxi både upp och ner för vår del.
Vi kom upp på sen eftermiddagen så vi skulle få se Hong Kong i både dagsljus och kvällsljus.
Vi passade på att ta en fika och bara suga i oss av omgivningen innan solen försvann ner i Hong Kong.

Strax innan 8 på kvällen åkte vi de berömda båtarna Star Ferry som trafikerar Hong Kong ön och Kowloon för att se Symphony of Lights som inträffar varje kväll 20:00-20:15.
Då är det skyskraperna som har ett ljusspel på himmeln och det är ju sååå häftigt..

sedan var det dags för kvällsmat innan vi stupade i säng.

Andra dagen tog vi en promenad i Kowloon parken precis där vi bodde och såg många som tränade Tai Chi.
Sedan åkte vi ut till ett område som heter Stanley, där vi besökte Stanley Market där vi gjorde en del fynd...
Stanely var en supermysig stadsdel vid havet med fin strandpromenad och roliga små butiker.
Lunch på en uteservering den 3 jan och ca 20 grader... Inte dumt alls.-Livskvalitet tror jag det kallas :-)
Sedan tog vi bussen in till Central och Wan Chai där vi promenerade omkring bland de "höga" husen och alla shoppingmalls.

Kvällen tillbringades på Ladies Market där de sista inköpen gjordes.

Hong Kong är en stad som måste upplevas då den har så mycket internationell karaktär men Kinesiska inslag, en ganska charmig blandning av kulturer.

Dock hade vi trott att de berömda marknaderna skulle ha betydligt mer utbud av kläder och roliga saker än vad de hade.
Thailand och Bangkok anser vi har betydligt bättre shopping om man inte har obegränsat med pengar...

Tiden går så fort och man måste föröska hinna njuta av tiden samtidigt som man vill se så mycket.
Ett par dagar till hade man behövt för att få bättre grepp om denna "världsstad", men det är fantastsikt kul att varit här...
Vem vet , man kommer kanske tillbaka.

Imorgon bär det av hemåt och semestern börjar nå sitt slut..., MEN bara för denna gång.

/ Cilla, Stefan, William och Gustaf.
Torsdag 1 Januari 2009 - Koh Chang
Nyårsdagen här och vi har lämnat Koh Chang för denna gång.
Vi har nu varit de 3 sista dagarna på White Sand beach där vi bodde för 2 år sedan.

Vi har badat, fått massage, badat, ätit, badat och ätit oss dagarn igenom. men så bra vi har haft det.
Vi bodde granne med vår förra bungalow 10 meter från havet. Här är så härligt.
William blev igenkänd både av massagefolket ch på vår favoritrestaurang Pens.

Nyårsafton var mysigt och det smällade en hel del.
vi satt nere vid stranden med drinkar och hade det toppen.

Nu bär det av mot Hong Kong och allt vad det innebär. Ska bli kul att se denna häftiga stad.
Måndag 29 December 2008 - Koh Chang
Här tillbringade vi våra 3 sista dagar.
Vi bara älskar detta ställe...( då i norra delen efter Rock Sand)

Det var ngn festival under tiden vi var där och det hade världens största julkort som skulle komma in i Guiness Rekordbok, så självklart fick vi sätta vår hälsning på detta.

De hade även Waterball som killarna provade förstås. Hur kul som helst, men varnmt och svettigt förstås. Ca 15 min klarade de innan lyften tog slut.

Massagen på stranden är ju såklart en upplevelse.

Vi åt mestadels på vårt favortiställe "Pens", som är så mysigt och charmigt och såg likadant ut som för 2 år sedan.
Samma goda mat och dricka.
Söndag 28 December 2008 - Koh Chang
Idag vaknade Stefan och Jag redan vid 07:00. solen var på väg upp, inte en vindpust eller moln på himmeln. Kan man vakna bättre?

Vi tog våra böcker satte oss på verandan och njöt i fulla drag av den fina miljön runt oss.

Idag har varit på en strand som heter Lonley Beach och tror vi har badat mest hela dagen, med paus för lunch vid strandkanten under ett träd.

Gustaf är mer under vattnet än över och det känns som man badar i en enda stor pool.
28-29 grader i vattnet och en hel del fler i luften.

Vi kan inte ha det bättre...

Bye bye
Lördag 27 December 2008 - Koh Chang
Gomorron!
Första natten avklarad och jisses vilken natt. Vi hade bokat snorkelutflykt direkt igår eftersom vi har 2 dgr här och man badar inte gärna från piren då de inte har något reningssystem direkt..
Men inatt har det blåst..... bor man som vi i en hydda som är så charmig men liggger på vattnet så känns varenda vindpust..
Vi funderade skarpt på att hoppa av utflykten men när vi tog en promenad på piren så packade alla dykarna på sina saker så vi tog en chansning.

Vi fick en härlig dag med strålande sol, fin snorkling och härliga bad...

Kvällen mös vi på vår altan och åt god mat på piren..
Vi gillar boendet skarp.. en stor fin Hydda med 2 uteplatser där de kommer och serverar vår frukost vid önskad tid...
Förmodar det är så det känns att ha betjänt :-)

Vårt grannhus trodde vi var en restaurang som tillhörde vårt boende så vi traskade in och kikade runt i tidningar och böcker. Sedan kom är fram en kille och sa hej och kiakde på oss och undrade om han kunde hjälpa oss, då visade det sig att vi hade traskat rakt in i ett privat boende... Oj så pinsamt... men han verkade vara van. men det bjuder vi på
:-)

Vi har det så bra, och det fina vädret fanns här till oss..

Man får mersmak... så det blir till att spara till nästa resa direkt när vi kommer hem.
Det finns så mycket fina platser, Spännande kulturer, och trevliga människor man möter varje dag.

Kram Kram till er alla
Fredag 26 December 2008 - Koh Chang
Efter en liten flygtur på ca 40 min landande vi på lilla Trats flygplats som tillhör Koh Chang.
Vi landade i strålande sol, och 33 garder varmt.. precis vad vi behövde...
Vi bor längts ner på ön på en pir som heter Bang Bao. När vi kom fram hade solen precis gått ner så det ska bli spännande att se hur det ser ut är vi vaknar. Vi har fått en liten Bungalow som ligger PÅ vattnet.
Vi tog en promenad på den lilla piren som är full mer små butiker och mysiga restauranger.

Vi valde ett mysigt ställer där det visade sig att 2 svenskar jobbade. Tvärr var det ett ställe där man har all til i världen för det tog 2 h innan maten kom och då var det ändå fel. William fick bara sina pommes....men å andra sidan har vi ju oxå all tid i världen.
Fredag 26 December 2008 - Suvarnabhumi Airport
Imorse lämande vi ett regningt Ao nang, för att flyga till Bangkok och sedan vidare till Koh Chang.

Just nu sitter Bangkok airways lounge och myser på popcorn, frukt och annat gott.

Vi hoppas att vi ska få bättre väder nu sista veckan... dock ser inte prognoserna ut så. Tydligen är det väldigt ostadigt i Thailand, vilket många av dem vi träffat bekräftat.
Jag tror vi har haft tur ändå. Vi har nog mer haft blåsten emot oss.
Vindarna har varit optimala för Stefan om han hade haft Kiten med sig...

Nu ska vi ta tillvara på sista veckan innan ve beger oss till Hong Kong om 1 vecka.
Torsdag 25 December 2008 - Krabi
Idag bestämde vi oss för att ta en longtail till en ö-grupp norr om Ao Nang som heter Hong Islands.
Vädret var mulet men vi hoppades att det skulle spricka upp.

Resan började med att vi fick den äldsta och långsammaste Longtailen i hela Ao Nang ... skulle ta ca 40 min dit , men efter drygt 70 min och 4 andra båtar som kört om oss kom vi fram till en Lagun som finns på Hong Island.
Vår chaufför var helt vilse och visste ingenting...

Efter bara 10 min på första stoppet kom regnet.. :-(.
Vi begav oss iallfall vidare till nästa ö där vi stannde och badade och snorklade innan det regande förmycket. Inte varje dag man är på stranden när det regnar...

Kanske inte den mest lyckade utflykten, men man har ju inte roligare än vad vi gör oss....

Kvällen förblev regning och det känns bra att åka här ifrån imorgon.
Ao nang har verkigen förändrats sedan vi var här för 2 år sedan och vi känner verkligen att det var för turistigt.
Har man varit på så fina öar som vi innan så är det svårt att matcha det.

Cilla, Stefan, William och Gustaf
Onsdag 24 December 2008
GOD JUL på er alla där hemma...
Känns lite konstigt att det idag är julafton. Vi hoppas att ni alla får en härlig jul och att tomten kommer till er.

Själva tillbringade vi dagen på Chicken Island, Poda och Tup Island.
Vi hade en supermysigt dag med mycket snorkling och bad.

Kvällen hadepaketleken, skumtomtar, god mat ( Indiskt)

På kvällen skickade vi alla därhemma en tanke genom att skicka upp en rislampa...