Ellismellis blogg

Torsdag 2 Oktober 2008 - Sverige
Resealbum: 14 dagar i USA
För femton dagar sedan började min resa, min födelsedagsresa till USA. I dag har vi kommit hem med lite större packning än när vi åkte och med upplevelser och erfarenheter som är betydligt större än när vi gav oss av.

Det har varit en otrolig resa och jag har ännu inte landat i min hjärna, roligt har det varit, på många sätt. Senast i måndags var jag i Kanada och tittade på Niagara fallen...i måndags! I dag är det torsdag och jag sitter hemma vid datorn, det känns så overkligt men jag vet ju att det är sant.
Niagara fallen var enorma, vattenmängderna som forsade ner med en otrolig kraft och styrka. Vattnet som steg uppåt och föll som ett regn.

I går innnan vi lyfte från JFK i New York hann vi åka in till Manhattan och solen visade sig, Manhattan blev betydligt trevligare än de tidigare dagarna som vi hade varit där. Även där hittade vi en gigantisk Disney store (jag undrar hur många vi har varit inne i under den här resan? Mer än 10 i alla fall.)

NY är precis som man har föreställt sig och ändå inte. Det är enormt, högt tempo och människor i rörelse, hela tiden. Någon "I love NY"-t-shirt köpte jag inte..... Inte heller några jeans.....men där emot har det passerat väldigt många hamburgare......(nu blir det ingen mer skräpmat det här året) :-)

Jag har varit på Hard Rock Café i Miami, New York och Niagara fallen och ätit samma mat på alla tre platserna. Miami´s hamburgare var godast och bäst tillagat. Hard Rock Café-t-shirt har jag där emot tre nya nu......

I lördags var vi på Broadway och såg musikalen Mamma Mia, på fjärde bänk fram i från :-) Vilken härlig föreställning, vilka proffs. Dom bjöd verkligen på sig själva och gav även publiken ett och annat oväntat skratt.

Till sist vill jag bara rekommendera ett café, ägt av två svenska killar vid namn Lars Åkerlund och David Johansson. Deras ställe heter helt enkelt "Fika". Där finns kaffe som smakar som hemma, sju sorters kakor och goda kanelbullar, smarriga mackor och mycket annat.
Jag fick upp ögonen för detta ställe via programmet "Niklas mat" som har gått på tv:n. Han var i NY i ett av sina program och besökte detta café. Jag skickade ett mail till Sveriges television och dagen innan vi åkte fick jag svar från dom med adress till "Fika". Vill du besöka dom är adressen:
FIKA espresso bar
41 w 58th Street (mellan 5th och 6th)
NY 10019
Tel.nr 212.832.0022 http://www.fikanyc.com

I morgon börjar vardagen igen, tillbaks till jobbet. Jag ser redan fram emot nästa resa....som jag ännu inte vet var den ska gå men det brukar inte vara några svårigheter att finna platser i denna värld som jag vill besöka.

Ha det bra till nästa gång!!! Ellis
Söndag 28 September 2008 - New York
Resealbum: 14 dagar i USA
Det är nu dags att lämna New York och köra vidare mot Niagara fallen. Vi har spenderat tre dagar här och inte hunnit med allt som jag hade hoppats på, NY är stort och det tar tid att ta sig runt, oavsett om man går eller tar tunnelbanan. Central Park är en plats vi inte har sett men där emot har vi sett Frihetsgudinnan, Empire state building och Chrysler building och vi var vid World Trade center och såg den enorma byggarbetsplatsen men full aktivitet. Området är stort men inte så stort som jag hade väntat mig.

Vi har vandrat Broadway upp och ner, fram och tillbaka och vilket skådespel det är där, fram för allt när mörkret har lagt sig och alla skyltar lyser, blinkar och visar sitt budskap i form av reklam.

Ett besök på Madame Tussaud´s tyckte vi var ett måste (vi tog inte chansen i London när vi var där senaste) men vad vi blev besvikna. Dyrt var det självklart att gå in där men jag trodde att vaxdockorna vi skulle få se skulle vara i stort sett identiska mot originalen. Om jag säger att jag inte såg att Madonna var Madonna!? Jag tror att Elvis hade skrattat åt sig själv om han hade sett sig själv......

I går såg vi musikalen Mamma Mia, otroligt bra!

Nej nu måste vi i väg.....

Förresten...vädret här i NY har varit grått, blött och dimmigt..... Vi har sett halva byggnader......Rätt så regnit men dock varmt och behagligt.

Vi hörs senare...
Torsdag 25 September 2008 - Sarasota
Resealbum: 14 dagar i USA
I går lämnade vi Fort Lauderdale och körde väster ut. Jag har sen tidigare sett att en annan medlem här på Reseguiden hade varit i Sarasota och jag blev lockad av att också åka hit så nu är vi här sedan i går. Vi har bott på Holliday Inn Express och det har varit ett bra hotell hitintills, nu väntar frukosten som är inkluderad.

När vi hade checkat in i går så bytte vi snabbt om till badkläder och gav oss i väg till stranden, vi hittade en strand vid namn Turtle beach, oändligt lång och vacker. Någon trängsel behövde vi inte uppleva.Massor av snäckskal och en del fåglar som gick runt och stoppade ner sin långa näbb i sanden på jakt efter smakbit. Vi fick uppleva något nytt...flygfiskar som hoppade mellan oss i vattnet.

Efter badstunden fick vi ytterligare en ny upplevelse, ingen direkt trevlig sådan.... Vi var hungriga och letade upp ett matställe, Taco Bell. Vad ska man säga om den matupplevelsen...? Jäusch....blä... Jag rekommenderar det inte..... Var hellre hungrig! :-)

Efter frukosten ska vi köra upp till Orlando och sedan flyga tillbaks till NY. På tv:n varnar dom för stormar och försenade flyg under dagen....hmm... Låter ju inte som en hit men vi får se vad som händer.

Det ska bli lite tråkigt att lämna Florida, det har varit härligt här och jag kan inte riktig förstå att det bara har gått en vecka sedan vi kom till USA. Vi har hunnit med mycket och varierande. Det ska bli spännande att se och uppleva NY. På lördag ska vi se musikalen Mamma Mia.

Ha det bra till nästa gång jag skriver...

Måndag 22 September 2008 - Fort Lauderdale
Resealbum: 14 dagar i USA
I går kom vi hit till Fort Lauderdale. Vi bor på Courtyard by Mariott Fort Lauderdale Beach, på åttonde våningen med havsutsikt.
Jag vaknade först i morse av oss tre, dom andra sov djupt men jag vaknade som vanligt tidigt. Jag ville gärna se soluppgången och strax efter sju steg solen upp över horisonten. Det har nu gått två timmar sen då och nu står solen högt på himlen och värmen känns genom fönsterutorna. Det blir en härlig dag i dag tror jag :-).

Frukost och sen är det stranden som gäller.......

Hälsningar från ett soligt Florida/Ellis
Söndag 21 September 2008 - Orlando
Resealbum: 14 dagar i USA
Då har vi varit i Orlando sedan i torsdags, flygresan hit från NY gick smidigt och utan några spektakulära händelser, vi somnade innan planet lyfte......

Vi hade bokad rum på Country Inn & Suites och efter att ha hämtat ut hyrbilen och kopplat in GPS så kom vi hit utan problem. Hotellet ligger inte alls långt från Orlandos Internationella flygplats. Jag kan mycket lätt rekommendera detta prisvärda hotell, vi har betalat 1700 kr för tre nätter inkl. frukost. Bokningen är gjord via Resfeber.

Vad har vi då gjort dom senaste dagarna.... Jo, DISNEY WORLD!!!!!!!!!!!!!! Från morgon till kväll. Oavsett vad man tycker om Disney så kan jag bara säga...WOOOWWW!!.. På två dagar har vi plöjt i genom Magic Kingdom, Epcot, Animal Kingdom och Disney´s Hollywood Studios. För er som inte vet vad dessa fyra parker innebär så kan jag bara säga att det är fyra helt separata parker i samma område. Med hjälp av Monorail och bussar åker man mellan de olika parkerna. Det är ett helt otroligt äventyr och jag har aldrig någonsin upplevt något liknande. Vi har träffat Musse och hans vänner, fått uppleva Jack Sparrow från Pirates of the Caribbean, simmat med Nemo, flygit flygande mattor, fyrverkerier och så mycket mer. Hela min hjärna är full av upplevelser och intryck. Helheten är total och galet fantastisk.

I dag ska vi lämna Orlando och åka ner till Fort Lauderdale, vi har nyss vaknat efter ytterligare en skön natt på detta hotell.

Till sist......för 25 år sedan bestämde jag mig för att någon gång i mitt liv besöka Disney World och nu har jag gjort det! Var det som jag hade tänkt mig? Upplevde jag det som jag hade förväntat mig? Nej.... Det var hundra gånger bättre, tusen gånger fantastiskare och en miljon gånger mer beroendeframkallande.
Hit vill jag igen!!! :-)

Hälsn. Ellis

Ps: Jag glömde ju berätta att vädret är kanon, runt 30 grader och hög luftfuktighet. Underbart!! Ds.
Torsdag 18 September 2008 - New York
Resealbum: 14 dagar i USA
.....och snart ska vi tillbaks till flygplatsen för att flyga vidare till Orlando. Vi kom hit i går efter en bra flygresa från Kastrup till London och vidare hit till New York. Maten mellan London och New York var över förväntan, flygplansmaten brukar ju inte vara den godaste men vi blev glatt överraskade av allt som serverades.

Vad hände då mer på resan....Jo, jag har upplevt något mycket märkligt och underligt och helt klart oförstående av varför det hände. Planet var inte fullbelagt, vi satt vid fönstret och i mittraden intill med fyra platser var bara en upptagen. Där satt en underlig man..... Jag har inget emot olika religioner, kulturer och seder men den här mannen förstod jag inte.
Hur ska jag beskriva honom...? Han var klädd i svart rock, svarta byxor, svart stor hatt och tro det eller ej, han hade en slags svart kloss på huvudet. Den satt ovanför pannan, ungefär där håret börjar, den satt fast med en läderrem som gick ner mot hans ena handled där den var lindad flera varv.
Under hela resan satt han och läste, rabblade för sig själv, gungade fram och tillbaka med överkroppen, benen gick som trumpinnar och i bland gjorde han utsvävningar med händerna. han verkade vara i extas emellanåt. Han läste böckerna bak-å-fram och samtidigt satt han och drog i sitt hår som var tvinnat i krorkskruvar vid öronen. Han verkade mässa för sig själv, gungande och rabblande. Rätt var det var så somnade han till mitt i sitt rabblande och somnade lutande på ena armen och den andra handen i boken.

Det är nog tur att han inte hade några passagerare intill sig, dom hade inte fått en lugn stund, det kan jag lova. Min dotter blev nästan lite rädd för honom och för mig är han ett mysterium.

Om några timmar lyfter vi mot Orlando...vem vet vad som händer då..... :-)