Blomkruka21s blogg

Onsdag 12 Oktober 2011 - London
Resealbum: London 7 - 11/10

Intensiv helg var förnamnet, London är efternamnet!

Så där ja! Så var man hemma efter en lååång weekend i London.
I fredags den 7e okt kl 06.40 började jag min resa i spöregn från Rosendal till Bergen. Kan ni gissa vädret i Bergen? Hårt, kraftigt regn, som en kall dusch ungefär!

Efter några timmar på tåget så hamnade jag sakta men säkert uppe vid Geilo/Gol och regnet hade förvandlats till 5 cm snö istället. PRISA GUD tänkte jag, TJIIIHO vintern är här! Jag började genast planerat min nästa TUR i Rosendal som skall gå upp till Folgefonna, men det kan ni läsa om i ett annat resealbum. Efter att garnet till min stickning tog slut (jäkla skit det blev bara en halv mössa) var snön borta och jag kom fram till ett vackert höstigt Oslo. Min kära vän Jessica mötte mig på stationen och vi hann med en pizza och en guldfisk-skål med rödvin. (kanske överdrev lite där men hennes vinglas är enorma).

Väl framme i London så inser jag att Attans, jag har minne som en guldfisk (de berodde inte på vinet) att jag har inte använt mina svenska bankkort på evigheters evighet och kommer inte ihåg koderna. Så utan koder försmäktade jag på denna halvö i tusentals minuter innan de kom till rätta igen. Dessutom vimsig som jag är, efter försök 2 att komma ihåg koden avstår jag o väntar på att kolla med Internet-banken först.

Jag hade bestämt att möta Angelica på Tottenham Hale som är en av stationerna på Victoria Line och en av hållplatserna på Stansterd express. Easy tänkte jag o sätter mig på det enda tåg som går en annan linje, alltså ikke via Tottenham Hale. Väl nere på Liverpool Street, mitt i centrum, utan batteri på mobilen, utan kontanter och i halv panik så frågar jag en konduktör hur jag lättast jag ska ta mig till Tottenham Hale. På en brittisk english som jag inte förstod utan att fråga 23 ggr så ska jag tillslut ta mig via sista tåget för kvällen till Walthamstow.
Så det första jag gör när jag kommer in till London är att jo planka på tåget. Sjo här ja! Trevligt värre! Väl framme springer jag ut i gatan, stoppar en taxi (väldigt new york aktigt) och säger att han ska köra mig till Muswell Hill för där bor min guide för helgen.

Lördagen gick bättre. Angelica pekade med hela handen vilket håll jag skulle åt och hon visade mig allt jag behöver se. Resultatet blev blåsor på tårna och flera mils promenad under 8 timmar ungefär. Högpunkterna var King's Cross Station för Harry Potter skull, M&M worlds och kaffen på Starbucks! Att nämna Big Ben, Drottningens crib, St Pauls katedralen, London Bridge och London Eye är ju så självklara sevärdigheter att de nästan framstår som tråkiga när man kan koncentrera sig på Diagon Ally och Harry Potter :P

Kvällen slutade med en blöt utekväll med tequila, baileys och WKD Blue, en nattklubbsvisit på Penthouse och en svarttaxi resa med en awesome dude i dreads. Halv 6 ramlade vi in och sov fram tills 10 innan vi gjorde i ordning oss för en lång dag ute på Camden Market. Det blev lite shopping och god mat. Gillade helt klart Camden, bra priser (för jag är grym på att pruta) och roligt folk o kolla på. Vissa ser ut som freaks and I love it. Tycker också det är spännande när man ska gissa om det är en ful dam man har framför sig eller om de bara är en helgrym tranny :) Kvällen avslutades med en mysig kväll mellan mig och min pojkvän Harry Potter i 3D. Angelica satt brevid otittade när vi hade vår 2 timmars långa dejt!

I går måndags, så jobbade Angelica och jag gjorde London själv. Det blev Madame Tussaud och shopping på Oxford Street som var dagens höjdpunkt. Gäller ju att utnyttja den starka norska kronan nu så man tjänar lite mot den låga pundet. På kvällen så var vi på Bröderna Oslon, en svensk restaurang med specialité på vitlök. Vi åt vitlökslimpa till förrätt. Vilökspotatismos, vitlöksköttbullar med brunsås och ligonsylt. MUMS! Tyckte dock synd om dem som tvingades va i vår närhet :) Tror inte det fanns så många vampyrer på den restaurangen heller, det kändes som min förkylning var som bortblåst när jag vaknade dagen etterpå.

Dagen till ära har jag spenderat på resande fot via tunnelbana, tåg, flyg, färja och buss!
Visst finns de nästan en skriven lag som säger att man absolut inte behöver ta hand om sin uppackning samma kväll?

Nu vill jag ha semester från semestern!