Bibchens blogg

Lördag 28 Augusti 2021 - Gotland

En tripp till Gotland tisd. - fred.

Redan på försommaren bestämde vi med ett par grannvänner att maken och jag skulle besöka dem i sommarhuset på Gotland.
- Buss till Barkarby stn
- Pendel till Nynäshamn
- Färja till Visby
- Hämtning med bil.
Solen sken från klarblå himmel och det var sensommar i luften. Vi åkte till "Södra Hällarna" där vi bjöds på picnic. Underbart gott i en så vacker natur.
Väl installerade i vännernas gäststuga blev vi bjudna på middag i storstugan.
Gotlands nationaldessert saffranspannkaka med salmbärssylt smakade mums!

Nästa dag var himlen grå och till den digra frukosten öste regnet ner. Vi hade bestämt oss och genomförde dagens program
- utsikt mot Lilla och Stora Karlsö
- Besök på Körsbärsgården i Burgsvik
- Hoburgsgubben, där vi stannade för en läcker restauranglunch med utsikt över blåsigt hav.
Seneftermiddagsvila och hemmakväll med div. släkthistorier från Gotland.

Bröllopsdag (54). Grattis maken! Vi firade den med besök i Visby tillsammans med vårt värdfolk. SMHI hade lovat skurar och det blev ofta och i stora mängder, men vi plaskade längs Adelsgatan. Iklädda regnkappor till reapris och paraply. Hamnade på en utställning med färgglada tavlor samt shoppade salmbärssylt och ramslökssalt. Nostalgitripp till Klosterbrunnsgatan, där maken och jag med familj hyrde för 30 år sedan. Många minnen väcktes. Vi gick ända fram till "Stora torget" där vi kunde gå inomhus (med behörigt avstånd) och inta en god lunch och ett gott glas kall öl.
Kvällen avslutade vi med festfirande, drink på "Beach House" och middag på där intilliggande restaurang.

Trötta nöjda och några kilon tyngre gungade vi hem i 12 sekundmeter med Gotlandsbåten till Nynäshamn. Som tur var hade vi försett oss med sjösjukepiller!!