Bengteriks blogg

Söndag 12 December 2010 - Frösö
Ja nu har vi varit hemma två dagar, och har hunnit tvätta upp alla kläder och ställt undan resväskorna för denna gång. Tur att vi är vana att dricka vatten på flaska för här i Östersund med omnejd kan man inte dricka kranvattnet, p.g.a Cryptosporidium en parasit som man inte vill ha i sig. Det samlade intrycket av vår resa är att Sri Lanka är en underbart vacker ö med en varierande natur. Vi inser att vi har mycket kvar att upptäcka i landet. Det är billigt att resa runt, helst med hyrd chaufför, för trafiken är ganska häftig och intensiv. Att äta och bo är också billigt. Det finns många sår efter Tsunamin och p.g.a kriget som också lämnat sår har man inte kunnat bygga upp allt ännu. Det bästa vi upplevde här måste vara turen uppe i bergen kring Ella. Vi tycker att en tur med tåg uppe i bergen är ett måste. Naturen teodlingarna och alla stup gör resan med tåget minnesvärd. Vandringen till toppen av Adams Peak (Sri Pada) är också en riktigt trevlig upplevelse, jobbigt men väl värt mödan när man möter soluppgången ovanför molnen. Vidare bör man besöka någon av Nationalparkerna vi besökte Yala men det finns flera att välja på. Sen finns det gott om fina stränder med härliga bad, vilket aldrig är fel. Eftersom vi hade ganska regnigt bör man nog åka hit senare än november om man vill ha mycket sol. Det finns gott om tempel utspridda över ön som befolkningen gärna visar upp, men vi tröttnade efter ett par det är ju ganska lika överallt. Människorna är trevliga och gästvänliga man möts av ett leende hela tiden vilket ju är trevligt. Vi kommer gärna tillbaka hit i framtiden och vi har ju skaffat vänner här som gör det hela enklare och billigare nästa gång. Vi hoppas då att den norra och östra delen är mer öppen.

Maldiverna uppfyllde inte dom höga förväntningar vi hade kanske mest beroende på det dåliga vädret. Det är dyrt och en aning stelt inte lika många leenden här inte. Det känns som att dom bara vill ha mer pengar. Under dom dagarna som vi va på Helengeli blev det inte någon utflykt till någon annan atoll på grund av att dom absolut skulle fylla en båt med passagerare lite tråkigt tyckte nog alla som var där. Visst finns det fina rev att upptäcka det kan vi lugnt lova. Och det var en upplevelse utöver det vanliga att simma bredvid en haj, och mångfalden av fisk är väldigt stor, reven är lättillgängliga direkt från stränderna. Det ända som saknades var solen så att alla färger på fiskarna syns bättre.

Det var den här resan. Många bilder och minnen har vi med oss men nu börjar planeringen för nästa resa. Vart den bär i väg vet vi inte ännu men redan nu börjar reselustan att dra i oss. Vi ses och hörs.
Onsdag 8 December 2010 - Colombo
Sista dagen på Maldiverna bjöd på hyfsat väder det är i alla fall uppehåll. Så det blev ut med cyklop och snorkel efter frukosten. Och idag fick vi se en riktigt stor muräna som kikade fram precis på kanten av revet, när vi låg där och studerade muränan dök det upp en revhaj och den här var stor 1,5 till 2 meter lång det är svårt att uppskatta längden exakt,men den var stor. Visst slår hjärtat lite extra när man ser sådana djur. En ny bekantskap här var även maneter vet ej vilken sort det var men dom var små genomskinliga och dom brändes, men det gick över ganska fort. Som vanligt har man många olika fiskar simmande runt oss hela tiden. Lagom tills vi skulle gå och ta en dusch och packa kom regnet igen men det blev en liten skur denna gång. Efter utcheckning blev det båtfärd ut till flotten där planet väntade på oss. Snabbt igenom Male airport för vidare flyg till Colombo där vi får vänta ca 5 timmar så det här blir det sista inlägget innan vi tar mark i Sverige.
Vi hörs senare.
Tisdag 7 December 2010 - Maldiverna
I natt har det varit ett djävulskt oväder vi har tydligen hamnat i ett riktigt lågtryck.
Det stormade så man trodde att taket skulle lyfta eller att nått hårt skulle komma in genom detsamma.
Det är svårt att sova när stormarna ryter utanför. Morgonen har varit bättre vi har varit ut på en snorkeltur
men det är dålig sikt på grund av blåsten. Så det blev en film till på rummet (Brooklyns Finest).
Nu går vi till baren och kopplar upp oss mot övriga världen. Då kan vi även passa på att ta en drink
det är ju happy hour de är ju synd att missa. Nu håller vi tummarna för lungnare hav och soligare himmel så vi kan tillbringa morgondagens timmar i vattnet och se fler underbara fiskar
Vi lämnar Helengeli 17.00 imorgon.
Måndag 6 December 2010 - Maldiverna
I går kväll var det stjärnklart så vi gick på en sen krabbjakt utrustade med ficklampa och kamera men dom är så skygga så det är svårt att komma dom in på livet. På morgonsidan drog molnen in över oss och det har regnat till och från hela dagen, och det har blåst för mycket för snorkling och bad, så det har varit en dag med sällskapsspel läsning och kortare promenader mellan skurarna. Vi tittade även på film (Red) på rummet. Vi får trösta oss med lite bilder från när vädret var bättre.
Söndag 5 December 2010 - Maldiverna
Vilket väder det har varit i natt. Det har regnat och blåst som bara den. När vi klev upp till frukosten var det grått och det blåste fortfarande så vi trodde att det skulle bli så hela dagen men så fungerar det inte här. När frukosten var uppäten så började det att skina upp så vi smorde oss och skyndade ner på stranden. Ön Helengeli är inte så stor, drygt 800 meter lång och 50 meter bred där det är som bredast så vi har inte speciellt långt för att nå en underbar strand. Vi tog på oss snorkel och cyklop och satte simfenorna på
fötterna och gav oss ut. Man blir lika betagen varje gång man kommer i vattnet. Att det kan finnas sådant mångfald utan att man behöver bege sig så långt ut. Dagens höjdpunkt kom när vi upptäckte en havssköldpadda som betade bland korallerna. Vilken upplevelse!! Den gick upp för att andas alldeles intill oss, det var inte mer än 1 meter ifrån när den hämtade andan medan vi höll andan istället. Och det bästa
är att vi hade med oss kameran och fick några närbilder. Tänk att man kan känna sådan glädje över att ha förmånen att få vara med om något sådant.Vädret har varit strålande hela dagen får se om det håller i sig i kväll så vi kan få avnjuta en vacker solnedgång och se stjärnhimlen över oss. I övrigt har vi sett många av öns djur idag, det var häftigt att ligga och titta på en grå häger som landar alldeles intill en och går upp och tar sig lite vatten ur poolen. Vi har även sett flygande hundarna hängande i träden och flygande förståss och gökarna. Kameran uppför sig bra igen nu när luftfuktigheten inte är lika hög. Vi har nu duschat och smort våra röda näsor. Känner att det är dags för en öl eller drink, vi får väl se om plånboken tillåter detta. (haha).
Ha det så gott kram från oss.
Lördag 4 December 2010 - Maldiverna
Vaknade tidigt. Var redo för frukosten klockan 8 när den började serveras. Sedan tillbaka och byta om och ut i solen. Vi la oss vid poolen som ligger alldeles vid stranden där vi snorklar idag. Snorklingen är väldigt häftig. Man måste simma ut på vissa ställen för annars så är revet för grunt. När man kommer ut till kanten av revet blir det direkt ca 35 meter djupt, Och där simmar stora fiskar i massor. Vi har sett många nya sorters fiskar ska sätta oss och leta reda på vad de heter. Men vi har i alla fall sett revhajar!!! Men vi har också sett muräna. I luften har vi sett flygande hundar som är jättestora och vi har sett lite andra djur som ödlor och krabbor.
Nu ska vi gå och ta en drink innan maten men vi måste ta paraply för att det regnar!! Tänk att det regnar på Maldiverna det trodde vi inte att det skulle göra.
Fredag 3 December 2010 - Maldiverna
Vi startade från Unawatuna klockan 2 på natten. Vi kom fram till flygplatsen vid 5-tiden på morgonen. Vårt plan till Mahle går 7.20 så vi har några timmar att slå ihjäl. Efter incheckning satt vi oss och åt frukostlådan vi fått med oss från hotellet. Flyget över till Mahle tar runt 1 timme.Efter detta åkte vi sjöflyg till Helengeli, den lilla atoll vi ska bo på. En härlig flygresa där vi kan se en massa vackra atoller. Planet landade en bit ut från ön och vi hämtades upp av en motorbåt som tog oss den sista biten. Framme vid ön tog vi våra ryggsäckar och visades till baren där vi fick en välkomstdrink tog av oss skorna och bara njöt. Här är det vit korallsand nästan
överallt (inte inne på våra rum) i baren, matsalen är det så i alla fall. Rummen är jättemysiga med öppen toalett och dusch under delvis bar himmel. Bytte snabbt om för att ta ett bad innan vi beställde in lunch. Här kostar allt i dollar och priserna är som hemma, men det är ju semester. Snorklingen är helt otrolig. Man behöver inte komma ut nästan något från stranden innan man ser fiskar som i ett akvarium.
Eftersom vi är lite trötta så blir det en tidig kväll efter middagen. Vi hann dock med att ta en drink i baren. Förresten det kom en häftig regnskur på kvällen.
Torsdag 2 December 2010 - Unawatuna
Ja då var det slut på denna resa i alla fall på Sri Lanka. Idag har vi bara slappat på stranden och på balkongen. Vädret har som vanligt varit blandat. Nu är det packat och vi har ätit middag och betalat alla räkningar. Klockan två i natt kommer en kille (samma som körde oss till Colombo) och hämtar oss för en fyra timmars färd till flygplatsen. Hotellet ska fixa en frukostpåse som vi får med oss, det kan nog behövas framemot sextiden. Det kommer ett sammandrag och utlåtande om tiden här i Sri Lanka senare. Nu ska vi avsluta här och sen njuta av Maldiverna. Vi har i alla fall skaffat lite kontakter här så om vi kommer tillbaka har vi det ganska förspänt. Det finns väldigt mycké kvar att se och göra här.
Tack för idag ska försöka sova ett par timmar nu, klockan är nu 21.30. God Natt.
Onsdag 1 December 2010 - Colombo
Idag har Bengt-Erik och Kjell tagit en tur upp till Colombo för att träffa en tillverkare av fiskeutrustning för eventuell import till Sverige, vilket verkar kunna bli nåt i framtiden. Ägaren var en riktigt trevlig gentleman som gärna gör affärer med Sverige. Som hjälp på vår utflykt hade vi en kille som jobbar på vårt hotell och en kompis till han som hade en minibuss och gärna tjänade några rupier. Vi passade även på att titta på all ödeläggning Tsunamin 2004 orsakade, det är en sak att sitta hemma och se det på TV mot för att höra drabbade visa och berätta om katastrofen. Bland annat berättade de om tåget mellan Colombo och Galle som hamnade mitt i ödeläggningen, bara där dog 3500 människor. Ruggigt. Vi lärde även dom lite om geocaching och tog dom på ett litet äventyr för att hitta en cache vilket dom tyckte var roligt, dom hade aldrig sett en GPS förut och hade många frågor kring det. Alltid kul att få visa nått för våra värdar. Vi stannade och åt två ggr under dagen och betalade då de inhemska priserna, och det kan vi lova är inte det samma som vi turister betalar, lunch för 4 gick på 28 kronor och gott var det. Jag köpte även batterier till kameran 4 st AA kostade 6 kronor så jag kostade på mig 8 stycken, ofattbart när det är samma batterier som vi köper hemma. Vi tänkte även besöka en tatuerare i Galle men vi insåg att det kanske inte var rätt tid för en tatto när vi ska till Maldiverna i övermorgon, tatueringen är ju lite känslig för solen den första veckan, men jag lovar att jag är sugen på en ny tatuering. Vi hamnade även mitt i en bussolycka kanske inte så roligt men man är ju brydd att det inte händer mer olyckor. Vad vi hört så är det privata bussar som gärna kör om så dom kan plocka upp fler resenärer och på så vis få in mer pengar. Men dom statliga bussarna som för övrigt är helröda kör lika fort dom också,så jag vet inte riktigt hur det ligger till. Hur som helst tänker jag inte satta mig bakom ratten på något fordon här så vida vi inte står stilla. Ja det var något av dagens övningar, nu får vi hoppas det är sol i morgon för jag är inte solbränd. Det kanske man ska va om man varit här i tre veckor. men å andra sidan så åker man nog inte till Sri Lanka för att sola landet har så mycket bättre att erbjuda. Mer finns att berätta men jag orkar inget mer nu, ska avsluta en Lion beer innan jag tar en dusch och går och lägger mig. Jag tycker att ni ska göra det samma dvs ta en öl för det är ni säkert värda.

Nedan följer Flickornas dag.

Catarina och Monica hoppades på en sol och stranddag vid hotellet men det blev det inte. Hela dagen har varit mulen och med regnskurar.Så då fick det bli lite vardagslyx istället. Vi letade upp en skönhetssalong och tog manikyr och pedikyr. Efter den avkopplingen tog vi en lunch inne i byn innan vi gick runt och tittade lite i butikerna och även shoppade lite. Tillbaka på hotellet blev det en dusch och lite relax innan vi gick ner till baren och tog oss en drink medan vi väntade in våra makar.

Vi åt middag och hade sedan tänkt gå en sväng in till byn med då kom det en regnskur igen så då blev vi kvar och slöade innan det blev dags för sängen.
Tisdag 30 November 2010 - Galle
Efter ett par timmar på stranden tornade molnen upp sig så vi beslöt att åka in till Galle för lite shopping kanske. Men väl där började det regna lite smått så vi beslöt oss för att gå till fortet för en bit mat. Men innan vi hann fram till restaurangen öppnades himlen för fullt. Vi blev fångade i en portuppgång, där vi såg vatten nivån på gatorna stiga med en faslig fart. Som tur var blev vi räddade av en Tuk Tuk som råkade passera. Vi 4 klämde in oss bak i den som normalt är för trång för 3 och för 100 rupier (6 kr) tog han oss till restaurangen där vi åt och väntade på bättre väder. Vi var ganska less och blöta så vi struntade i någon shopping och åkte tillbaka till hotellet.