Bengteriks blogg

Söndag 27 December 2009 - Frösö
Nu har vi varit hemma nästan en vecka och solbrännan börjar blekna bort. Resan hem gick bra men det vara förseningar med flyget både i Ho Chi Minh Hong Kong och London ja till och med flyget upp till Östersund. Så någon whisky hann vi inte med att köpa på Heathrow och alla beställningar på parfymer hann vi inte heller med. När vi väntade på våra väskor på Arlanda ropade de upp våra namn i högtalarna för att meddela att våra väskor var kvar i London. Väskorna dök upp på kvällen före julafton.

Om vi ska försöka oss på en sammanfattning av resan nu när vi är tillbaka i vardagen så har det varit en bra resa. Många nya intryck. Vietnam och Kambodja är inte alltför turistexploaterade ännu. Prisläget är otroligt positivt och människorna är genuint hjälpsamma och trevliga. Phu Quoc är en ö som bör besökas nu innan de bygger sönder den med för många stora hotellkedjor. Det är en ö som man kan ta det lugnt på men är man ute efter hålligång och party så är det inte rätt ställe att åka till. Ön kan med fördel utforskas på egen hand med moped. Det är lätt att hitta och trafiken är lugn direkt man kommer utanför Duong Dong. Stränderna och baden är väl okej men tillhör inte de bästa vi besökt. Snorkling och dykning är heller inte något att skryta med men helt okej.

Ho Chi Minh är en livlig storstad som man utan problem kan ta sig fram i till fots eller med cyklo. Moped på egen hand är väl inget man rekommenderar eftersom trafiken är intensiv. Trots att vi inte är några storstadsmänniskor så trivdes vi i staden.

Mekongfloden ska man absolut färdas på om man är på dessa breddgrader. Vår tur gick både i Kambodja och Vietnam och var en mycket trevlig tur.

Nu när vi avslutar denna resa är det dags att börja drömma och planera för nästa. Vart det bär av då har vi inte bestämt än men reslustan brukar börja dra i oss ganska omgående. Så vi får se vart vi ses och hörs ifrån nästa gång.
Söndag 20 December 2009 - Ho Chi Minh
Ja nu är den här semestern slut, bara ett par timmar på flygplatsen här i Ho Chi Minh innan flygningarna via Hong Kong, London och Stockholm tar oss till Östersund. Vi använde den sista dagen här till massage och manikyr och pedikyr, dom två sista till Catarina. Så fort vi kommit hem lägger vi ut en sammanfattning av resan. Tills dess Ha det så bra och en god jul till alla.
Lördag 19 December 2009 - Ho Chi Minh
Idag har vi varit på en obligatorisk utflykt när man befinner sig i Ho Chi Minh, nämligen Cú Chi tunnlarna några mil norr om staden. Det är ca 1 1/2 timmes bussresa dit. Mycket turister och köbildning bitvis men här får man inte gå själv utan guider så det är bara att foga in sig i tillsammans med alla andra. En intressant plats att besöka för att förstå hur deras befrielserörelse åstadkom under kriget mot USA. De byggde många mil tunnlar i olika nivåer där de kunde sova, äta, det fanns sjukrum och framförallt flyktvägar åt olika håll. Vi kröp i en liten bit av en tunnel som är anpassade efter vietnameser och inte oss. Det var varmt, mörkt och otroligt trångt, inget för den som har klaustrofobi. Så även om det var lite för turistiskt för vår smak så är det värt ett besök.

Nu har vi vår sista kväll i Vietnam så hur vi ska spendera den är inte riktigt klart ännu. Men det får bli en god middag och kanske någon drink på någon terrass innan vi kryper till kojs. I morgon kväll lyfter flyget mot Hong Kong så vi har en hel dag till i staden.
Fredag 18 December 2009 - Ho Chi Minh
I dag gick vi ut med kartan i högsta hugg för att upptäcka staden samt att ta en cache här i Ho Chi Min. Cachen låg i närheten av vårt hotell i en park. Vi var där vid 10 tiden så det var full aktivitet men vi lyckades logga den. Sedan var det färdigt med detta så vi tog oss mot Ho Chi Mins Notre Dame. Är en kopia av Paris byggnad men inte alls i samma storlek. Alldeles bredvid ligger stadens post och det kan man kalla en riktig post. Ett vackert hus som sjöd av aktivitet från inhemska som turister.

Vi fortsatte vår stadsvandring mot Saigon Zoo och den botaniska trädgården. En parkoas mitt i den täta trafiken. Är väl inte så jätteförtjusta i Zoon men det var skönt att undvika trafiken någon timme. Det blev en picknick i en annan park på väg tillbaka mot centrum. Lite shopping hans också med innan vi gick tillbaka till hotellet för att duscha och vila en stund innan kvällspasset tar vid med middag och en drink på terassen på Hotell Rex, där korrespondenterna under kriget hade sin samlingsplats.

Godnatt
Torsdag 17 December 2009 - Ho Chi Minh
Efter frukosten tog vi på oss penningbältet och gav oss ut på shoppingrunda. Vi började med att gå "optikergatan" och var in och beställde ett par glasögon till Bengt Erik, priset är inte ens en bråkdel av vad det kostar i Sverige och snabb leverans är det också eftersom vi får hämta dem i eftermiddag. Sedan gav vi oss in i Ben Thanh marknaden som har allt du vill ha och lite till. Försäljarna är på en som bara den och ska sälja.Och visst lyckas de. Vi kom ut med en del nya grejor som vi inte visste att vi behövde förrän vi var där.

Tog sedan en varsin cyclo för att åka iväg och titta påWar museum. Det är inte någon glädje med att gå där utan man blir bara nedstämd över krigets fasor och alla oskyldiga som blir drabbade.

Vi fortsatte sedan vår cyclo tur till China town, där vi besökte en jättestor marknad. Tror att det mer var som en grossistmarknad och när Catarina frågade efter jeans i sin storlek så tittar de på henne och skrattade och ruskade på huvudet och då är inte hon jättestor utan har normalt storlek 30 tum på jeans, så det blev inga affärer. Nu kändesdet som lunchdags så våra cyclo killar stannade till vid en restaurang som hade god vietnamesisk mat. Vet inte om de tror att vi inte k an någonting men servitriserna kom hela tiden och lade upp maten från serveringsfaten till oss. Cyclo avslutades vid floden där vi strövade en stund innan vi sakta promenerade tillbaka mot hotellet. På vägen stannade vi till vid Saigon Tax, ett stort lyxigt varuhus med AC, så vi kunde svalka oss lite.

Tillbaka på hotellet blev det en dusch innan det är dags för kvällspasset med middag och vem vet kanske lite mera shopping.
Onsdag 16 December 2009 - Ho Chi Minh
Ja, idag är det dags att lämna Phu Quoc. Vi var nere på stranden före nio i morse och tog en paddeltur in mot Duong Dong. Tyvärr så var det mulet nästan hela tiden. Vi tillbringade sedan hela förmiddagen på stranden för att njuta av sol och bad. Efter en dusch och utcheckning från hotellet åkte vi till flygplatsen för en resa mot storstan.

Vi var framme vid hotellet vid 5 tiden så det blev en snabb runda i närheten av hotellet innan vi åt middag på en liten restaurang. Innan det var godnatt tog vi en drink och Whisky i hotellbaren, som ligger på trottoaren vid en livligt trafikerad gata.
Tisdag 15 December 2009 - Phu Quoc
Idag bestämde vi oss för att utforska nya delar av ön med moped. Till att börja med åkte vi norr ut för att ta den andra och sista cachen här på ön. Den var lätt att hitta och vi vände sedan för att köra söderut och komma närmare havet. Inne i Duong Dong hamnade vi i morgonens rusningstrafik men det funkar även det. Tror inte att vi skulle testa detta om det vore i Ho Chi Min City. Vi stannade vid en fin strand och badade och solade en stund innan vi fortsatte österut. Tog en lunch på en liten gatrestaurang som inte kunde någon engelska alls. Det blev biffnudelsoppa som inte var så god men den mättade i alla fall. Vi fick dricka eget vatten eftersom de inte hade annat än varm öl att sälja.

På vägen tillbaka stannade vi och tittade vid ett vattenfall. Vi fick vandra en bit i regnskogen, vilket var mycket trevligt och vackert men så mycket till vattenfall är det inte eftersom det är ett tag sedan det var regnperiod här.

Slappade lite på stranden när vi kom hem innan det är dags att gå upp och börja packa eftersom vi åker till Ho Chi Min City i morgon.
Måndag 14 December 2009 - Phu Quoc
Nä, nu får det vara slut på slöandet så idag blir det en snorkeltur till norra delen av Phu Quoc. Vi tog en båt upp till Turtle island utanför den nord västra kusten. Varför den heter Turtle island vet vi inte eftersom det inte fanns några sköldpaddor där men troligtvis lägger de väl kanske ägg där. Reven var fina men det var lite fisk i området. Det kan nog bero på att det i natt var ett oväder med åska, blixtar och ösregn. Det blev en trevlig dag som vi avslutade med att gå in till Duong Dong och köpa lite presenter eftersom det snart är jul och då kommer tomten om man varit snäll.
Lördag 12 December 2009 - Cho Dok
Vi startade tidigt den sista deletappen innan vi är tillbaka på Phu Quoc. Hotellet bjöd till frukost på te och 1 smörgås med smör och marmelad. Bussen som hämtade oss vid hotellet var en lokalbuss. Dessa fylls som vanligt till bristningsgränsen, vi var alltså återigen 20 personer i en liten buss. Det var så trångt så vi fick turas om att luta oss bakåt mot ryggstödet, vi fick inte plats om vi alla lutade oss samtidigt. Men vi är ju som vanligt väldigt tålmodiga så resan till Rach Gia som tar 3 timmar går som bara den genom den vietnamesiska landsbygden.

Framme i Rach Gia letar vi oss tillsammans med ett tyskt par oss ner till hamnen och färjan över till Phu Quoc. Vi har dock ganska gott om tid så det blir en rundtur även i denna lilla stad samt en lunch på en trottoarservering.

Resan över med Superdongen tar 2 1/2 timme och vi får sitta och ha ett varsitt eget säte så det känns väldigt lyxigt. Kommer fram till Phu Quoc och Ham Ninh där vi delar en taxi tillsammans med 2 andra par in till Duong Dong och vi känner att nu är vi hemma. Hotellpersonalen blir otroligt lättade och glada när vi kommer eftersom de trott att något hänt oss när vi nu blev borta så många dagar och den vi meddelade att vi skulle åka iväg nog inte förstod riktigt vad vi menade. Men det känns ju skönt att de bryr sig om oss i alla fall. Skönt att vara tillbaka och i morgon blir det en heldag på stranden.
Fredag 11 December 2009 - Phnom Penh
Inget med den här turen till Kambodja har varit riktigt enkel, så varför skulle det funka nu? Vi har bokat en resa via Mekongfloden tillbaka till Vietnam.Glada i hågen stod vi plikttroget på plats i receptionen klockan 7 som vi blivit tillsagda. Vi skulle bli upphämtade och transporterade till hamnen och båten som sakta ska tuffa sig mot dagens mål i Chau Doc. Men ingen bil kommer, så vi blir tvugna att boka en taxi (många dollar igen) via hotellet som lovar att de kan köra oss till hamnen. Chauffören som ska köra visar sig vara totalt oduglig som bilförare, han slirar på kopplingen hela tiden och det går mycket sakta fram. Vi ber honom skynda på för att vi ska hinna med båten. När vi kommer till hamnen vet han inte vart han ska utan stannar och frågar och som vanligt vet ingen någonting men många blir inblandade. Till slut när vi redan insett att vi redan missat båten, kör han oss till agenten som vi bokat turen med. De säger att det inte är några problem utan vi sätteross i en ny bil som ska köra oss rätt, den chauffören lyckas på vägen köra på en mopedist (otroligt eller hur?), men med några ursäkter så löstes det. Vi lämnas sedan av vid en minibuss som vi tydligen ska åka med och vi fattar ingenting, vi ska ju åka båt!!!

Vi sätter oss och så börjar en 2 timmar lång bussresa, där vi hinner bli stoppade av polisen och bötfällda, innan vi äntligen kommer till vatten och kan kliva på båten. En liten smal båt på den stora breda Mekongfloden men vi får frisk luft och turen är riktigt trevlig trots träbänkar.

Vi kommer efter några timmars resa fram till den Kambodjanska gränsövergången och här är det inte några problem med onödig pappersexercis utan vi kan snabbt kliva på båten igen och fortsätta till den Vietnamesiska kontrollen. Där upptäcks att våra visum endast gäller för en inresa till Vietnam och som ni vet har vi ju redan varit i Vietnam och ska in för andra gången. Hm, hur gör vi nu? Men med hjälp av en jättetrevlig och hjälpsam guide som kunde engelska ger de oss ett nytt visum för ytterligare 2 veckor så vi kan ta oss tillbaka och hem den väg vi ska, och detta utan att vi behöver betala något. Jippie!!!

Den fortsatta resan till Chau Doc sker på en biflod till Mekongfloden. Vi kommer närmare allt och det är en jättetrevlig resa. Vi kommer fram till Chau Doc sent på eftermiddagen och promenerar upp till vårt hotell (bokat via arrangören). Det är ett riktigt dåligt hotell mer som övernattningsrum, det finns inte ens lakan i sängarna och inte att hyra heller så det är tur att vi har våra strandlakan med som får fungera som lakan men handdukar ingick faktiskt.

Promenerar runt i staden och besöker som alltid den lokala marknaden innan det är dags för middag och att försöka få lite sömn innan sista etappen.