Här hittar du vanliga frågor och svar om Reseguiden och våra tjänster. Du hittar även tänkvärda tips vid bokning, vem du ska kontakta vid frågor och annat matnyttigt. Läs gärna igenom detta innan du kontaktar oss.

I vår sökmotor jämför vi resor från över 500 olika reseföretag. Allt från flygbolag, hotellsajter, charterarrangörer, hyrbilsbolag till resebyråer till olika typer av turistföretag. Vi hjälper dig att skapa en översikt över vilka resor som finns och hur mycket det kostar. Du kan sortera utifrån dina kriterier, kanske söker du ett familjehotell för max 5000 kr på Gran Canaria eller en flygbiljett till New York med endast 1 stopp och en flygtid under 20 timmar? Hjärta dina favoriter så sparas de och du kan sedan kika på dem tillsammans innan ni bokar. På telefonen, paddan eller datorn.

Sortera och jämför de olika alternativen innan du bokar. Konkurrensen är stor mellan de olika reseföretagen och ett sätt att pressa priserna är att minska på servicenivån. Titta gärna på vilken servicenivå reseföretagen erbjuder och hur mycket du är beredd att betala. De billigaste biljetterna innebär oftast att man får sköta allt själv. Kontrollera alltid dina uppgifter innan du bokar och betalar. Stämmer datum, flygtider, hotellets namn och adress, rätt antal personer, är namnen korrekt stavade? Skriv ner ditt bokningsnummer och reseföretagets namn så att du har koll på vilket företag du bokat med. Kontrollera också så att du får en bekräftelse.

Vi är ingen resebyrå och kan tyvärr inte hjälpa dig att boka dina resa via telefon. Det sköter du själv utan kostnad på Reseguidens hemsida. Har du frågor om din resa eller vill du ha hjälp att boka, ska du kontakta reseföretaget direkt. Kontaktuppgifterna hittar du på företagets hemsida eller i bokningsbekräftelsen om du redan har bokat.

Det lättaste sättet att komma i kontakt med företaget du bokat resan med, är att söka rätt på bokningsbekräftelsen som skickades till din e-post. Det näst lättaste sättet är att titta på ditt kontoutdrag från din bank för att se vilket företag som har dragit pengarna från ditt konto. Du kan också leta bland skräpposten i din e-postkonto, ibland kan bekräftelser från företag fastna där.

Det beror på vilken typ av resa du har köpt. Läs noga igenom villkoren för din resa när du bokar. De flesta flygresor betalas direkt och är inte avbokningsbara medan endast hotellrum ofta har möjlighet till av- eller ombokning. Kontakta företaget direkt och hör vad som gäller för din resa. Gäller det avbokning pga sjukdom eller dylikt, kan du också kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om det ingår någon form av försäkring via din hemförsäkring. Har du betalat resan med kontokort, kan du också ha ett extra försäkringsskydd via kortföretaget. Kontakta dem för mer information. Reseföretagen säljer ofta kompletterande reseförsäkringar och avbeställningsskydd vid själva bokningstillfället, läs även där vad som gäller. Är du förhindrad att resa, eller vill göra en ändring, kontakta alltid det aktuella reseföretaget för att höra vad som gäller.

Priserna varierar upp och ner beroende på faktorer som valutakurser, tillgång och efterfrågan, kampanjer hos reseföretagen mm. Hittar du ett bra pris gäller det att boka omgående för att försäkra dig om att få resan till just det priset. Ju tidigare du söker, desto större chans att resan finns kvar dagen, men det finns givietvis ingen garanti.

Ja, det händer tyvärr. Tänk dig att vår sökmotor surfar ut på internet och hämtar priser och produkter i realtid medan du väntar. Det är stora mängder information från många olika reseföretag som hämtas och sammanställs samtidigt. För att du inte ska behöva vänta för länge lagras delar av informationen både hos reseföretagen och hos oss på Reseguiden. Det ger dig snabbare svar, men det gör också att svaren ibland kan ha hunnit bli inaktuella. Detta trots att vi uppdaterar flera gånger i timmen. Både vi och reseföretagen arbetar för att ha så aktuella priser och produkter som möjligt. Men vi kan inte garantera att informationen är korrekt och tar heller inte på sig ansvar för eventuella förluster, kostnader eller skador som kan uppkomma vid användandet av denna tjänst. Kontakta oss gärna om du hittar priser eller annan information som inte stämmer.

Generellt kan sägas att resor är färskvara och kan ta slut snabbt. För att din sökning på Reseguiden ska gå snabbt, måste en del av informationen lagras i en sk cache. Det kan i vissa fall innebära att resan sålt slut under tiden som du har gjort din sökning. Om du dessutom påbörjat din bokning men inte betalar i tid kan resan komma ut till försäljning igen. Läs mer om hur det fungerar under ”Priset på Reseguiden stämmer inte när jag går vidare?

På Reseguiden samarbetar vi bara med seriösa reseföretag och vi håller oss hela tiden uppdaterade på vad som händer i branschen. Bl a har våra Svenska partners ställt garantier till Kammarkollegiet. Läs mer om Resegarantier hos Kammarkollegiet. Du kan också prova att söka i vårt diskussionsforum om det finns någon med erfarenhet av det aktuella reseföretaget eller ställa en egen fråga. Kontakta oss om du har en dåliga eller bra erfarenheter av något av våra partnerföretag. Tyvärr hinner vi inte resa med alla olika företag så din åsikt är guld värd.

På Reseguiden används en teknik som kallas cookies. En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du använder våra tjänster. Denna teknik används på de flesta webbplatser. Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003 ska alla som besöker en webbplats få information om cookies används. Reseguiden använder cookies bland annat när du loggar in, postar formulär och gör sökningar. Allt för att göra din upplevelse av Reseguiden till det bättre.

Mer om våra allmänna användarvillkor står att läsa här.