Nya Zeeland - en tur runt sydön

Resealbumet skapat av: Rolf_52
8 apr. 2012
Visningar: 699
När man tar en vintervila i Thailand behöver man visum för längre vistelse eller så får man göra en "visa run" innan det gått en månad...i år gjorde jag min längsta "visa run" hittills...såg att Air Asia börjat flyga till Christchurch till hyfsat pris så Nya Zeeland och sydön fick det bli...hyrbil och i god tid inbokade B&B och hotell för en tur runt sydön på 10 dagar

vår engelske granne i Hua Hin sa att NZ "is so diverse, it´s like visiting the whole world..." och jag förstår honom nu...först var intrycken en kombination av ett storlaget Norge och australisk regnskog...med lite stänk av Skottland och Island...sen har man passerat Yorkshires böljande kullar...Österlen...Bretagnes dramatiska kust...lite Provence...stänk av Toscana...och vingårdarna med fantastiska provningar där man kunde ha turen att få träffa vinmakaren själv...långa stycken vilda västern känsla med gamla guldgrävarstäder...och förstås Sagan om Ringens overkliga natur...Dunedin backigare än San Fransisco...och synen av albatrossernas glidflygningar ute vid spetsen av Otago Peninsula var breathtaking...Mackenzie Country med bara 4000 invånare i ett av NZ största distrikt var också.otroligt vackert...såg ut som Wyoming eller Montana men hade fantastiska turkosfärgade sjöar och i fonden av dessa Mount Cook....knappt så man stod ut;)
Kategori: Sport, Natur & Fritid
Besökta länder: Nya Zeeland
Reslängd: 11 dagar
Datum: 9 - 19 februari 2012

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Samwise
21 apr. 2012 12:27
Helt klart det häftigaste albumet jag sett på RG! Fantastiska bilder, du har gjort ett kanonjobb med att fånga skönheten i landskapet. Jag längtar tillbaka!
Av Inah
17 apr. 2012 09:39
Otroligt vackert resealbum ! Måste bli en favorit :)
13 apr. 2012 10:17
Tack för inbjudan! Och det är bara att hålla med alla som skrivit här det är fantastiska bilder och vyer...... Va använder du för kamera?? Mvh Marre
12 apr. 2012 21:38
Innan jag ens har börjat bläddra i ditt album vet jag att det kommer bli en favorit! :) Kvällen är räddad, nu ska jag drömma mig bort en stund...
Av Kindbom
10 apr. 2012 20:40
Nytt album och redan månadens populäraste... Grattis! Det är inte bara jag som tycker att ditt album är fantastiskt. Det räcker inte bara med att det är en fantastisk natur, det krävs också att man har blick och intresse för bilden.
10 apr. 2012 10:51
Otroligt vackra bilder... Undrar vart jag skrivit in Nya Zeeland på min to-do-list... Dags att uppgradera :-)
Av Tima
10 apr. 2012 10:33
Vilka vackra och säljande bilder!! Nu vill jag också dit!! :-)
9 apr. 2012 19:04
Tusen tack för titten, mycket intressant album.
9 apr. 2012 18:39
Sparar resan som FAVORIT.
9 apr. 2012 13:21
Tack för din bildvisning, känner nu att jag "lärt känna" Nya Zeelands sydö rätt så bra - fantastiska bilder från fantastiska landskap! Jag gillar också dina inledande ord, de säger mycket om öns skiftande landskap. Blir det måhända en fortsättning från nordön nästa år?
Av Kindbom
9 apr. 2012 09:49
Vackert landskap som blivit skildrat med många bilder i hög klass. Alla bilder är väldigt bra och skildrar naturen i NZ på ett mycket bra sätt, bra komposition, färgerna är fantastiska liksom djupet du fått fram gör det till ett oslagbart album. Albumet är en klar favorit och ska senare plocka ut några bilder som är klara favoriter.