Fem dagar i Sarajevo med omnejd

Resealbumet skapat av: Peroerik
24 okt. 2014
Visningar: 286
Sarajevo, huvudstad i Bosnien – Hercegovina (BiH) är en vacker stad med en fantastisk blandning av olika kulturer och religioner. Här finns tydliga spår av både romare, turkar och österrikare men även efter senare tiders ”härskare”. Här har genom århundraden muslimer, ortodoxa kristna, katoliker och judar ”samsats”. Här står moskéer och kristna kyrkor sida vid sida och ändå är det i religionens namn man än idag är oense.
Efter Jugoslaviens fall splittrades landet och under 1990-talets krig höll staden Sarajevo på att helt gå under i ett av serberna planerat folkmord på den i huvudsak muslimska befolkningen i Sarajevo.

Staden är dock kanske mest känd för mordet på ärkehertig Franz Ferdinand och hans hustru 1914, vilket anses vara utlösningen till första världskriget.

I denna smältdegel av kultur, politik och religion har jag och hustrun tillbringat fem underbara dagar i slutet av oktober med ett fantastiskt brittsommarväder och i sällskap med våra vänner som bor där och kan staden utan och innan. Vår manlige vän är född och uppvuxen i Sarajevo och har alltid bott och verkat där.

Det är många bilder och mycket text som beskrivning av denna resa men det är en av de allra bästa resor jag någonsin gjort. Därav omfattningen på dokumentationen
Kategori: Weekend & Storstad
Besökta länder: Bosnien-Hercegovina
Reslängd: 5 dagar
Datum: 17 - 22 oktober 2014
Blogg: 1 inlägg

Bilder

Karta

Kommentarer

26 okt. 2014 09:00
Ja, som jag skrev en av mina absolut bästa resor. Spännande, intressant, vackert och väldigt god mat.
Av Bibchen
25 okt. 2014 21:58
En verkligt historisk och kulturell resa med gastronomiska inslag. Spännande!
25 okt. 2014 13:29
Tack för ett informativt album om vår "nutidshistoria"!