Zanzibar

Av Margot
26 sep. 2008 17:08
Visningar: 1572
Hejsan!
Åker snart till Zanzibar där det behövs visum. Har hört att det går att få på flygplatsen men det kan vara omständigt. Jag tycker det verkar omständigt att skicka passet till ambassaden. Hur gör jag lättast och bäst
undrar Margot tacksamt
27 sep. 2008 20:16
Hej!

Jag var i Tanzania i somras och det är inte alls omständigt att ordna visum på plats. Du fyller bara i ett papper, betalar 50 USD och får en stämpel i ditt pass. Kan vara rätt långa köer, men de går rätt snabbt. :-)

Zanzibar! Du kommer få det helt underbart. Jag längtar tillbaka dit varje dag!

/Anna
Av Annans
27 sep. 2008 20:24
Jag håller med föregående talare, inga bekymmer på flygplatsen att få visum. Zanzibar är en pärla, jag längtar dit ofta ofta. Rekommendera enkelt men mysigt boende på östra stranden www.kinaziupepo.com dessutom godaste käket på den stranden.
17 nov. 2008 23:04
Hej!

Håller med om att det inte var några som helst problem med visum, visserligen ansökte jag om det på fastlandet vid Kilimanjaro. Däremot kan ni behöva stå på er om att gula febern vaccination inte behövs. De kan fråga efter om ni är vaccinerade fastän det inte ska behövas när man reser från Sverige (även om man mellanlandar i Kenya och Etiopien behövs det inte) Argumentera och ge er inte i så fall!

Angående Kinazi Upepo har den adressen slutat gälla sist jag kollade. Jag bodde där för några veckor sedan och jag tror de byggt om en del, såg inte ut som på bilderna de hade på nätet. Vi betalade 50 dollar för ett dubbelrum med fläkt men när det började regna så droppade det in från taket. Maten var mycket bättre på en muslimsk restaurang som låg bredvid, tyckte vi, och där fick vi maten ganska snabbt jämfört med andra ställen. Fick däremot inte dricka alkohol där.

Ett svenskt par driver ett hotell längre ner på stranden i Paje (Ndame hette det tror jag) det såg trevligt ut men var nog lite dyrare.

Annars kan jag rekomendera Kendwa beach i norra ändan. Skillnaden mellan ebb och flod är inte lika stor där som på östsidan. White Sand beach hotel var bra. Vi betalade 60 dollar för ett dubbelrum med AC och varmvatten och frukosten var bra.
Ha med mycket kontanter. Dollar eller shilling. Uttagsautomat finns bara i Stone Town.

Trevlig resa!