Yosemite, endast en natt. Tips på ställe

11 aug. 2018 12:47
Visningar: 89
drar på fotoresa till usa snart och startar i SF och ska köra längs kusten upp till seattle och sen köra tillbaka lite längre in genom staterna. jag kommer åka till yosemite men är inte säker på att jag hinner med mer än en natt där. Kommer alltså fota vis solnedgång och soluppgång i första hand för att få bra ljus.
Någon som vill tipsa om vilket ställe som skulle passa bäst för en landskapsfotograf som mig?
Jag tänker tälta så om det finns ett grymt ställe nära en campingplats där man kan utgå ifrån vore det toppen :)
Av Dryden
11 aug. 2018 17:49
Är det Half Dome du ska föreviga? :) När jag var där och gjorde två dagsturer för två år sedan bodde jag i Sonora, det tar dock två timmar enkel väg att åka därifrån till Yosemite Valley. Hur lång tid det tar att köra upp till Glacier Point vet jag dock inte, men minst det samma från Sonora gissar jag.
11 aug. 2018 18:09
Citerat från Dryden:
Är det Half Dome du ska föreviga? :) När jag var där och gjorde två dagsturer för två år sedan bodde jag i Sonora, det tar dock två timmar enkel väg att åka därifrån till Yosemite Valley. Hur lång tid det tar att köra upp till Glacier Point vet jag dock inte, men minst det samma från Sonora gissar jag.
jag vet inte vad jag ska föreviga. Det är ju precis det jag undrar över. Jag vill ju ha tips om bra ställen/områden för en dag och en natt.
Jag tänker tälta i parken så Sonora är ju inte så aktuellt när det ligger så långt bort.
Av Dryden
11 aug. 2018 18:26
Ah, då är jag med.

De klassiska är ju Half Dome. Den klippan fångas från bland annat Glacier Point som nås både till fots från Yosemite Valley (fyra timmars vandring, 945 höjdmeter på 7 km) och med bil.

El Capitan ses bra nerifrån dalen eller från en annan känd spot i Yosemite, nämligen Tunnel View (bild därifrån kan ses en bit ner i det här inlägget: http://www.dryden.se/2016/09/vandra-i-yosemite-nio-saker-att-tanka-pa/ )
Av Mipec
11 aug. 2018 20:06
Clouds Rest ger ju en makalös vy över yosemite. Men rätt krävande vandring att nå dit, ca 25 km t/r från Tenanya Lake. Är lite tveksam till hur tältbart det är också.
Av Marulk
11 aug. 2018 20:31
Om det är alldeles snart du ska resa, håll koll på vägstatus via nps.gov. Just nu är många vägar till/från och inne i NP avstängda pga skogsbränder. Sikten kan även påverka. Släkten bor i Turlock (söder om Modesto, mitt emellan SF o Yosemite ) , där avråder man känsliga personer för att vistas utomhus pga dålig luft iom rök från bränderna
12 aug. 2018 09:27
Citerat från Dryden:
Ah, då är jag med.

De klassiska är ju Half Dome. Den klippan fångas från bland annat Glacier Point som nås både till fots från Yosemite Valley (fyra timmars vandring, 945 höjdmeter på 7 km) och med bil.

El Capitan ses bra nerifrån dalen eller från en annan känd spot i Yosemite, nämligen Tunnel View (bild därifrån kan ses en bit ner i det här inlägget: http://www.dryden.se/2016/09/vandra-i-yosemite-nio-saker-att-tanka-pa/ )
tack ska du ha för tipsen. Det uppskattas :)
12 aug. 2018 09:27
Citerat från Mipec:
Clouds Rest ger ju en makalös vy över yosemite. Men rätt krävande vandring att nå dit, ca 25 km t/r från Tenanya Lake. Är lite tveksam till hur tältbart det är också.
tackar. Ska kolla upp stället :)
12 aug. 2018 09:29
Citerat från Marulk:
Om det är alldeles snart du ska resa, håll koll på vägstatus via nps.gov. Just nu är många vägar till/från och inne i NP avstängda pga skogsbränder. Sikten kan även påverka. Släkten bor i Turlock (söder om Modesto, mitt emellan SF o Yosemite ) , där avråder man känsliga personer för att vistas utomhus pga dålig luft iom rök från bränderna
tack. jo jag läste det på yosemites hemsida. Dock verkar dom öppna många av vägarna igen den 14 augusti. samt en del en vecka senare.
jag åker den 28aug och stannar i 15 dagar. så jag skulle kunna ta yosemite helt på slutet av resan, om en månad typ. Så då hoppas jag att dom fått ordning på bränderna så parken är öppen helt igen.