Weekend Amsterdam

Av Ischaaa
19 feb. 2016 21:28
Visningar: 4141
Hej!
Jag och tre tjejkompisar (20-21år) planerar att åka till Amsterdam över en weekend i maj. Ingen av oss har varit där förut så vi behöver lite tips;
Vi tänkte boka boende genom airbnb men var ska man bo? Område?
Vad får vi inte missa att se/göra?
Alla svar är välkomna :)
Av Desires
19 feb. 2016 23:38
I maj är det nog jättemysigt att vara där, Amsterdam har så många härliga uteställen vid floden, att slå sig ned på för att ta en lunchmacka, en öl, fika eller dyl. Maj kan ju vara riktigt skönt! airbnb är väl bra om ni är tre som ska bo i lägenhet, vi bodde på hotell just i Amsterdam, men har nyttjat airbnb på andra platser, och varit väldigt nöjda!

Ja Amsterdam är en härlig stad, med alla sina fina kanaler! Den finaste kanalen är Prinsengracht, där intill ligger många tjusiga hus och flest husbåtar. Mysigt att promenera i det vykortsvackra området!

Området Jordaan tyckte vi var mysigt, kan nog också passa er unga! Arbetarstadsdelen är den mest bohemiska delen av alla. Här ligger charmiga gator med smala lutande hus, kanaler, husbåtar, gallerior, småboutiquer som säljer mode, märkeskläder och heminredning, presentbutiker. Och mängder med cafeer, pubar och restauranger! Lite mer tips o foton om ni tittar in här http://www.desires.se/#post173

Hoppas ni hittar ngt mysigt boende, via airbnb kan man ju verkligen bo mitt i smeten i personliga inredda ägenheter!

Av Ischaaa
20 feb. 2016 07:24
Tack för ditt tips, superbra!
Nån mer som har erfarenhet av staden? :)
20 feb. 2016 12:49
Var där i maj 2013, tyvärr regnade det hela tiden så det var lite tråkigt. Tycker stan var kul, många bra affärer om ni vill shoppa. Det bästa var annars att det var så lätt att ta sig från Shippol till centrum. Många bussar precis utanför och många resvärdar som visade tillrätta och som man köpte biljetter av (kontant betalning funkade bra). Minns inte riktigt var vi bodde men det var lätt att ta sig från olika platser. Vi promenerade hela tiden (i regnkläder).
20 feb. 2016 12:58
Om ni ska på Anne Frank museumet, boka biljett hemifrån, skriv ut hemma , och spara en massa tid.
Det är så skönt att kunna gå före i kön, då förköpta har för tur, men leta rätt på dörren , den ligger strax in till biljettkassan, men den kan ni då hoppa över.
I bland kan det vara 2-3 timmars kö.
Att besöka amsterdam så bör man gå dit......livet blir livet blir lite annorlunda efter en sådan "resa".
Av Nicken
20 feb. 2016 19:42
Jag kan bara instämma i både att maj är en trevlig tid att åka dit och att det är rekommenderat att förboka biljetter till Anne Franks hus.

Vill man ha lite avslappning efter en utekväll tycker jag Vondelpark är ett bra alternativ om vädret tillåter. Även jag kan rekommendera att strosa längst prinsengracht och stanna till på något mysigt Cafe eller pannkakshus, gärna utomhus. Oavsett vad man tycker är det ett måste att promenera genom de wallen iaf en gång.

Jag har varit i amsterdam många gånger eftersom min flickvän har bott strax utanför. Men jag har aldrig tagit en tur på kanalerna så just den attraktionen har jag ingen uppfattning om, mer än att det ser mysigt ut.

Har man någon dag över tycker jag Rotterdam är ett alternativ. Ett besök på Euromast följt av en vandring kring kubikhusen för att sedan ta en bit mat på lämplig uteservering är helt okej.
Av Ischaaa
21 feb. 2016 11:33
Tack, vilka bra svar!!
I vilket område ska man bo då?
Av Nicken
21 feb. 2016 14:07
Egentligen kanske någon annan kan svara på var man bör bo. Jag har så gott som alltid bott hos flickvännen 15-20 minuters tågresa från Amsterdam Centraal. Vi gjorde bara två övernattningar i själva Amsterdam och det var i anslutning till Amsterdam Centraal.

Skulle jag boka hotell idag hade jag valt att bo i halvcirkeln innanför Amsterdam Centraal och Prinsengracht. Är jag på kräset humör och ska avgränsa lite mera säger jag innanför Singel. Personligen hade jag, om möjligt, valt att bo en bit ifrån Oude Kerk men det hade inte varit avgörande.
Av Desires
21 feb. 2016 20:13
Vad gäller sevärdheter så ska ni självklart besöka Anne Franks hus... Mycket sevärt o viktigt att uppleva där! Vi gick dit o ställde oss i kö, men just den dagen hade vi nog tur , för vi behövde bara vänta 15-20 min, så att boka biljetter i förväg är nog bäst!
Vi bodde intill Vondelpark, vilket vi tyckte var centralt o nära till allt, kommer ej ihåg namnet på hotellet...men det låg flera hotell där.
Av Bergabo
21 feb. 2016 20:39
Att förstå vad man ser, att förstå Amsterdam ! Inte "tungt" att ta med sig till Amsterdam:

Missa inte att husfasaderna lutar ofta framåt !
Lägg märke till krokspelet högst upp på många hus !
Varför detta?
Jo,
Mycket kanaler, mycket handel, expansion, trångt... hus byggdes smala på höjden, trånga trappor inne...
Man bogserade upp med krokspel på framsidans utsida det som skulle till övre våningar !
Av Zahide
21 feb. 2016 22:51
Hade ni åkt nån vecka tidigare skulle ni ha fått vara med om King´s Day (lär heta så nuförtiden, Queen´s Day var namnet förut). Kan ej beskrivas utan måste upplevas. Jag gillade det inte, men kan tänka mig att den yngre generationen gör det.
På youtube ser man nog ganska bra vad som pågår i Amsterdam den dan.
Av Ischaaa
22 feb. 2016 20:07
Tack för alla svar, superbra!
Av Ischaaa
3 mars 2016 20:56
Nu åker vi 13-16 maj, tips på boende tas gärna emot! :)
Av Ischaaa
16 maj 2016 14:46
Nu har vi varit på vår weekend och jag tänkte dela med mig av vår resa:

Boka biljetter lååångt i förväg till Anne franks hus - vi hade tänkt boka tre-fyra dagar innan för vi tänkte att det skulle räcka men då var onlinebiljetterna slut och kön flera hundra meter lång i flera timmar - vi kom aldrig in...

Ät pannkaka och andra godsaker i stadens alla bagerier och caféer. Våffla med choklad som värms - mums!

Promenera runt i stadsdelen Jordaan, mysigt och det är här alla husbåtar finns att se!

Red light district - ett måste att besöka. Gå dit på kvällen, vi va där runt kl 21 och det va full action då. Man blir förundrad över hela grejen men det känns inte alls otryggt.

Kanaltur är nog otroligt mysigt men då vädret inte va på topp gjorde vi inte detta.

I am Amsterdam-skylten framför Rijksmuseumet är rolig att ta en bild framför. Man kan även gå av vid Museumplein för att gå dit. Mysig liten marknad här på söndagarna!

Äta mat på uteserveringen vid Leidseplein, flera restauranger som har servering tillsammans - mysigt och gott!

Strosa längs Prinsengracht - den finaste kanalen.

Shoppingen är grym i denna stad! Gatan Kalverstraat har öppet hela veckan och där finns alla bra affärer, både märken och kedjor.

Många säger att man ska cykla i Amsterdam men det är inget jag rekommenderar, det är sååå mycket cyklister, bilar och människor. Bättre att cykla utanför själva stadskärnan i så fall.

Vondelpark är absolut värt ett besök!

Av Ebbajao
12 sep. 2016 17:08
Hej! Vart var det ni bodde? I vilket område skulle du rekommendera? Jag och en tjejkompis ska åka i oktober och vill vi centralt och ändå "Säkert"! :)
Av Ischaaa
12 sep. 2016 20:01
Hej! Vi bodde ganska långt utanför centrum, i en lgh via airbnb. Jag hade hellre betalat mer och bott mer centralt. Jag kan tänka mig att det är mysigt att bo i området Jordaan och runt Leidseplein & Museumplein! Mer centralt :)
Av Nicken
14 sep. 2016 18:53
Citerat från Ischaaa:
Hej! Vi bodde ganska långt utanför centrum, i en lgh via airbnb. Jag hade hellre betalat mer och bott mer centralt. Jag kan tänka mig att det är mysigt att bo i området Jordaan och runt Leidseplein & Museumplein! Mer centralt :)
Bättre sent än aldrig, men tack för återkopplingen av er resa. Det är alltid intressant att höra hur ni upplevde Amsterdam och de tips ni fick i tråden.
14 sep. 2016 18:57
Vi bodde på ett hotell som hette The Owl, perfekt läge, bra pris, rent. Minns inte alls vad området heter, men googla gärna.
1 okt. 2016 21:39
Hej! Härligt att läsa tidigare inlägg, funderar själv ut en resa till Amsterdam just nu, Tanken är att åka i november. Någon som vet hur vädret är då? Tjock jacka eller mer tjock tröja?

Tack på förhand
Rebecca