Viva la Mexico!

11 maj 2018 22:39
Visningar: 348
Har nu bokat vinterresan till Mexico och skulle gärna vilja ha lite tips och råd på vad man inte får missa när man är där,
Vi ska bo i Akumal så det är ganska nära till Tulum.
Har läst en del om olika "Cenotes" som ska vara jätte fina men man vill gärna slippa turistfällorna.
Tacksam för alla tips :)!
Av Vronkan
12 maj 2018 08:19
Mexiko är underbart! Hur länge stannar ni? Vi var där i två veckor och startade på Cozumel (vår absoluta favorit), därefter Akumal några dagar och avslutningsvis Playa del Carmen några nätter. Tulum är fint! Vi såg någon Cenote också, men överlag var det mest dykning och snorkling som gällde. Mexiko måste vi tillbaka till - har gjort många resor men just Mexiko tar hem förstapriset.
12 maj 2018 22:17
Citerat från Vronkan:
Mexiko är underbart! Hur länge stannar ni? Vi var där i två veckor och startade på Cozumel (vår absoluta favorit), därefter Akumal några dagar och avslutningsvis Playa del Carmen några nätter. Tulum är fint! Vi såg någon Cenote också, men överlag var det mest dykning och snorkling som gällde. Mexiko måste vi tillbaka till - har gjort många resor men just Mexiko tar hem förstapriset.

Tack för ditt svar :) !
Vad roligt att ni tyckte om Mexico så mycket!
vi ska också vara där i två veckor,
vad tyckte ni om stranden i Akumal?
ja vi tänkte att det kanske kan vara kul att göra en utflykt till Cozumel då det ser ut att ligga ganska nära.
12 maj 2018 23:16
Stranden i Akumal var den jag gillade minst av alla jag besökte under min rundresa. Mycket folk, mycket hus, många båtar, lite stenigt (jämfört med de andra som knappt hade någon sten alls) och inte så klart vatten.

Åker ni till Cozumel finns en jättefin strand i Punta Sur Eco Park.
Södra Tulum är fantastisk.
Av Vronkan
13 maj 2018 09:53
Njaa...säger som föregående person. Akumal var det ställe vi gillade minst, men vi hade absolut fina stunder även där (på morgnarna, innan alla turister vällde in för att simma med sköldpaddorna). Tulum är jättevackert - hade gärna varit där två eller tre dagar istället för enbart en dagsutflykt.
13 maj 2018 14:58
Citerat från Worldofmarie:
Stranden i Akumal var den jag gillade minst av alla jag besökte under min rundresa. Mycket folk, mycket hus, många båtar, lite stenigt (jämfört med de andra som knappt hade någon sten alls) och inte så klart vatten.

Åker ni till Cozumel finns en jättefin strand i Punta Sur Eco Park.
Södra Tulum är fantastisk.


Tack för ditt svar! :)
Ok vad synd att den är inte så fin :(, men perfekt då får vi åka till dom andra stränderna, googlade den stranden du rekommenderade, ser jätte fint ut.
Hur lång tid tar det att åka ut till Cozumel ungefär?
13 maj 2018 14:59
Citerat från Vronkan:
Njaa...säger som föregående person. Akumal var det ställe vi gillade minst, men vi hade absolut fina stunder även där (på morgnarna, innan alla turister vällde in för att simma med sköldpaddorna). Tulum är jättevackert - hade gärna varit där två eller tre dagar istället för enbart en dagsutflykt.
Då får det bli många utflykter dit då haha :).
Tack för tipsen!
13 maj 2018 16:26
Kolla in Playa Xcacel också, ligger inte långt från Akumal.
Färjan till Cozumel tog väl en halvtimme från Playa del Carmen.
Av Evoline
13 maj 2018 18:26
Åker också till Playa del Carmen i slutet av juli, söndag till fredag, 4 heldagar.

Har bokat en heldag guidetur till Chichen Itza, cenote Ik Kil och Coba.

Planerar att besöka Tulum ruinerna och sen till Akumal för sköldpadds snorkling.
Nåt annat man borde göra samma dag?

Hade dessa 2 i listan också men tror jag iaf skippar Xcaret Eco Theme Park.
-Xcaret Eco Theme Park
-Cenote Chaak Tun

Hur ofta åker färjan till Cozumel och vad kostar det?

Tack på förhand
Av Vronkan
13 maj 2018 19:47
Minns inte hur lång resan till Cozumel var, men gissningsvis ca 45-60 min.
13 maj 2018 20:21
Citerat från Evoline:
Åker också till Playa del Carmen i slutet av juli, söndag till fredag, 4 heldagar.

Har bokat en heldag guidetur till Chichen Itza, cenote Ik Kil och Coba.

Planerar att besöka Tulum ruinerna och sen till Akumal för sköldpadds snorkling.
Nåt annat man borde göra samma dag?

Hade dessa 2 i listan också men tror jag iaf skippar Xcaret Eco Theme Park.
-Xcaret Eco Theme Park
-Cenote Chaak Tun

Hur ofta åker färjan till Cozumel och vad kostar det?

Tack på förhand
Går ganska ofta. ToR kostar runt 300 pesos och turen tar 30 min. Tänk på att det finns flera bolag som kör så om du köper en ToR-biljett måste du åka samma bolag tillbaka om du inte vill betala igen.

Varför inte besöka stranden i Tulum efter ruinerna istället?
Av Evoline
13 maj 2018 21:33 (redigerad)
Ligger stranden i Tulum nära ruinerna, gångavstånd eller måste man ta taxi?

Vad är det som kostar 14 dollar i Cozumel, är det inträde när man kommer fram med båten?
Vill snorkla, se krokodiler, osv.

Tack på förhand
13 maj 2018 21:46
Citerat från Evoline:
Ligger stranden i Tulum nära ruinerna, gångavstånd eller måste man ta taxi?

Vad är det som kostar 14 dollar i Cozumel, är det inträde när man kommer fram med båten?
Vill snorkla, se krokodiler, osv.

Tack på förhand
Stranden ligger strax söder om ruinerna, men stranden är finare och mer folktom ju längre söderut man kommer (iså fall krävs taxi).

Vet inte var du fick 14 dollar ifrån? Själva Cozumel kostar inget. Jag snorklade vid Palancar Reef och lite vid Punta Sur Eco Park (som tar inträde, är det denna du menar?). I den senare har jag för mig att man kunde se krokodiler.
Av Evoline
13 maj 2018 22:01 (redigerad)
https://imgur.com/a/W2AKp47
14 dollar för inträde Punta Sur Eco Beach Park.

Är det gång avstånd från där båtarna stannar till nr 4, 5, 6?

Edit: Hittade info att man måste ta taxi, vet nån vad det kostar att ta sig till ingången till parken?

Tack på förhand
13 maj 2018 23:08
Citerat från Evoline:
https://imgur.com/a/W2AKp47
14 dollar för inträde Punta Sur Eco Beach Park.

Är det gång avstånd från där båtarna stannar till nr 4, 5, 6?

Edit: Hittade info att man måste ta taxi, vet nån vad det kostar att ta sig till ingången till parken?

Tack på förhand
Det är långt från färjan till Punta Sur och det är även långt från Punta Surs entré till de olika sevärdheterna. Därför rekommenderar jag att hyra bil.