Vita stränder men vill inte resa 12-26 timmar!??

15 sep. 2014 12:48
Visningar: 1428
Hej! Jar har tittát på massor av resor, vita stränder och även öar, typ Maldiverna, Mauritsius, Seyschellerna, Burma mm mm , nu sista har jag tittat på är Cooköarna, och tyvärr är resorna jättelånga. Om man ska ha semester så vill man ju inte att flera dagar ska gå bort på bara resor.

Är det någon som har förslag på fantastiska ställen med stränder gärna långgrunt som det är kortare ressträcka till. Vill gärna bo vid strand och antalet gäster bör vara lågt.

Skulle bli superglad för goda råd och förslag till paradis, vill gärna boka en resa så snart som möjligt.

Ser fram emot,alla förslag - tiotusen tack :)
Av Paulina
15 sep. 2014 15:34
Hej,

Det är ju så, att de finaste och häftigaste paradisstränderna ligger en bit bort från oss här i Sverige. Gäller det vinterresmål så hittar du de närmaste i Dubai. Dock är det inte så tomt på dem stränderna. Annars är det Thailand, Florida och Karibien som gäller. Du kan ju komma till Florida och Karibien på ca 10-12 timmar.

Om det gäller sommarresmål finns en bra artikel här om Medelhavets finaste stränder:
http://www.reseguiden.se/artiklar/medelhavets-finaste-charterstrander-7421

/Paulina
16 sep. 2014 00:04
Förr i tiden fanns en vit strand vid sjön Largen när man åker via Åkersberga och vänster där vägen går mot Ljusterö :)
Mvh
16 sep. 2014 10:19
Citerat från Turbogittan:

Är det någon som har förslag på fantastiska ställen med stränder gärna långgrunt som det är kortare ressträcka till. Vill gärna bo vid strand och antalet gäster bör vara lågt.

Skulle bli superglad för goda råd och förslag till paradis, vill gärna boka en resa så snart som möjligt.

Ser fram emot,alla förslag - tiotusen tack :)
Det beror ju på när på året du vill resa men Sardinien har underbara stränder. Jag vet dock inte vilken som har minst antal besökare.

Vackra stränder med vit sand finns det ju massor ännu närmare men inte med lika varmt vatten.
16 sep. 2014 10:22
Citerat från Canada2000:
Förr i tiden fanns en vit strand vid sjön Largen när man åker via Åkersberga och vänster där vägen går mot Ljusterö :)
Mvh
Ja, och hela Skåne kust har underbara vita finkorniga stränder. Det är få stränder i världen som slår t.ex. Skanör och Falsterbo (med tanke på vit finkornig sand)!
16 sep. 2014 12:36
Citerat från Gevalia:
OMAN!
Hotell Crowne Plaza t.ex. God mat och härligt läge.Ligger intill en liten by där du kan köpa vatten m.m istället för dyrt på hotellet.
Den fantastiska vita stranden sträcker sig öde ända in till Salalah 7 km bort.
Har bott där två gånger och längtar nu tillbaka:)

http://www.solresor.se/resa-till/oman/salalah/crowne-plaza-resort/#oversikt
Tack snälla för ditt svar, ska kika så snart jag kan. Ska kolla vilka varma tider det är där. Tack en en gång.
16 sep. 2014 12:37
Citerat från Canada2000:
Förr i tiden fanns en vit strand vid sjön Largen när man åker via Åkersberga och vänster där vägen går mot Ljusterö :)
Mvh
Den har jag inte hört talas om, intressant :)
Tack
Mvh
16 sep. 2014 12:41
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Turbogittan:

Är det någon som har förslag på fantastiska ställen med stränder gärna långgrunt som det är kortare ressträcka till. Vill gärna bo vid strand och antalet gäster bör vara lågt.

Skulle bli superglad för goda råd och förslag till paradis, vill gärna boka en resa så snart som möjligt.

Ser fram emot,alla förslag - tiotusen tack :)
Det beror ju på när på året du vill resa men Sardinien har underbara stränder. Jag vet dock inte vilken som har minst antal besökare.

Vackra stränder med vit sand finns det ju massor ännu närmare men inte med lika varmt vatten.
Tack ska titta lite, men tidigare har det känts som om boende inte finns på finare platser vid stranden. Och oerhört mycket människor. Men jag kan ju ha fel :)

Har däremot tittat på Sicilien.

Mvh
16 sep. 2014 12:42
Citerat från Marie78:
Citerat från Canada2000:
Förr i tiden fanns en vit strand vid sjön Largen när man åker via Åkersberga och vänster där vägen går mot Ljusterö :)
Mvh
Ja, och hela Skånes kust har underbara vita finkorniga stränder. Det är få stränder i världen som slår t.ex. Skanör och Falsterbo (med tanke på vit finkornig sand)!
Tack, har varit mycket i Skåne men aldrig vid kusten så det lät intressant till sommaren.
Mvh
16 sep. 2014 12:45
Citerat från Canada2000:
Förr i tiden fanns en vit strand vid sjön Largen när man åker via Åkersberga och vänster där vägen går mot Ljusterö :)
Mvh
Tack, det kände jag inte till bara om fisket. Det var intressant till våren sommaren.
Mvh
16 sep. 2014 12:47
Citerat från Turbogittan:
Citerat från Gevalia:
OMAN!
Hotell Crowne Plaza t.ex. God mat och härligt läge.Ligger intill en liten by där du kan köpa vatten m.m istället för dyrt på hotellet.
Den fantastiska vita stranden sträcker sig öde ända in till Salalah 7 km bort.
Har bott där två gånger och längtar nu tillbaka:)

http://www.solresor.se/resa-till/oman/salalah/crowne-plaza-resort/#oversikt
Tack snälla för ditt svar, ska kika så snart jag kan. Ska kolla vilka varma tider det är där. Tack en en gång.
Måste bara tillägga jag tror att jag kikat på detta hotell tidigare :) men känner sig lite tryggare när ngn annan varit på plats. Tack
16 sep. 2014 19:47
Vet ej hur stranden ser ut numera men jag minns att det kändes som om man vore utomlands då sanden var så vit, den kanske blivit smutsig och gul nu. :)
Mvh
Av Asok
17 sep. 2014 08:47
Har en kollega som precis har varit på semester i Gdask/Sopot och rekommenderar Sopot varmt. Jättefin strand o sköna bad.
17 sep. 2014 20:29
Citerat från Canada2000:
Vet ej hur stranden ser ut numera men jag minns att det kändes som om man vore utomlands då sanden var så vit, den kanske blivit smutsig och gul nu. :)
Mvh
Det märks :)
17 sep. 2014 20:38
Citerat från Asok:
Har en kollega som precis har varit på semester i Gdask/Sopot och rekommenderar Sopot varmt. Jättefin strand o sköna bad.
Åh tack, Polen har jag inte tänkt på tidigare alls. Blir intressant till nästa sommar kanske :)
Av Asok
17 sep. 2014 20:42
Citerat från Turbogittan:
Citerat från Asok:
Har en kollega som precis har varit på semester i Gdask/Sopot och rekommenderar Sopot varmt. Jättefin strand o sköna bad.
Åh tack, Polen har jag inte tänkt på tidigare alls. Blir intressant till nästa sommar kanske :)
Nej inte de heller men de var så nöjda så de skall åka tillbaka i vår igen
18 sep. 2014 19:17
Ja Largen är fin, där har man badat mycket. Jag skulle föreslå Ellafonissi på Kreta, rosa-vit strand och underbara bad. Sedan så finns även Oman-Salalah som Solresor har. Också härlig strand och 8½ timme med flyg.
18 sep. 2014 22:43
Citerat från Brigitta:
Ja Largen är fin, där har man badat mycket. Jag skulle föreslå Ellafonissi på Kreta, rosa-vit strand och underbara bad. Sedan så finns även Oman-Salalah som Solresor har. Också härlig strand och 8½ timme med flyg.
Tack Birgitta
I maj var jag på Kreta för första gången och hade hyrbil, det ångrar jag inte. Vi var på Falassarna och såklart även på Elafonissi, en fantastisk strand, hoppas åka sådant igen, men det börjar snart bli kyligt. Hoppas på att hitta ett boende nästa gång vid Elafonissi stranden :)

Festligt jag kikade häromdagen på Oman Salalah, blev nyfiken ser fint ut och tänkte inte då på att restiden är 8,5 timme, så den informationen var toppen. Kanske ska sikta på den :) ska kika en gång till tack vare dig :) tack. Såklart ska jag kika på Solresor också, de är bra att åka med.
19 sep. 2014 12:54
Jag har varit i Oman 3 gånger med Solresor och bodde då på Crowne Plaza ett jätte trevligt hotell med mycket aktiviteter och bra läge med fin strand. Vill man in till Salalah så finns taxibilar utanför hotellet. Gör upp ett fast pris. Vi betalade för Hotellet-Salalah t.o.r samt diverse stopp i Salalah ca 5 riad(tror att valutan hette så). Då väntade han på oss och gav oss även tips på saker att se eller handla. Det man bör tänka på är att när man lämnar hotellområdet så bör man täcka axlar och knän, t-shirt och kortbyxor eller kjol, som går över knäna.
19 sep. 2014 14:01
Citerat från Brigitta:
Jag har varit i Oman 3 gånger med Solresor och bodde då på Crowne Plaza ett jätte trevligt hotell med mycket aktiviteter och bra läge med fin strand. Vill man in till Salalah så finns taxibilar utanför hotellet. Gör upp ett fast pris. Vi betalade för Hotellet-Salalah t.o.r samt diverse stopp i Salalah ca 5 riad(tror att valutan hette så). Då väntade han på oss och gav oss även tips på saker att se eller handla. Det man bör tänka på är att när man lämnar hotellområdet så bör man täcka axlar och knän, t-shirt och kortbyxor eller kjol, som går över knäna.
Åh tusen tack Birgitta!
Det var ju mycket bra information, spännande ska titta på ert hotell, bra läge låter ju toppen för mig.
Tack en en gång :)
19 sep. 2014 14:05
Citerat från Turbogittan:
Citerat från Brigitta:
Jag har varit i Oman 3 gånger med Solresor och bodde då på Crowne Plaza ett jätte trevligt hotell med mycket aktiviteter och bra läge med fin strand. Vill man in till Salalah så finns taxibilar utanför hotellet. Gör upp ett fast pris. Vi betalade för Hotellet-Salalah t.o.r samt diverse stopp i Salalah ca 5 riad(tror att valutan hette så). Då väntade han på oss och gav oss även tips på saker att se eller handla. Det man bör tänka på är att när man lämnar hotellområdet så bör man täcka axlar och knän, t-shirt och kortbyxor eller kjol, som går över knäna.
Åh tusen tack Birgitta!
Det var ju mycket bra information, spännande ska titta på ert hotell, bra läge låter ju toppen för mig.
Tack en en gång :)
Måste bara meddela att det hotellet hade jag tittat på tidigare från en annan rekommendation ovan i detta forum. Härligt att flera rekommenderar, tack Birgitta
23 sep. 2014 11:19
Tyckte mig inte se något om Zanzibar här i tråden.
Zanzibar rekommenderar jag starkt. Och det tar inte våldsamt lång tid att ta sig dit heller.
26 sep. 2014 19:08
Citerat från Ixploretheworldcom:
Tyckte mig inte se något om Zanzibar här i tråden.
Zanzibar rekommenderar jag starkt. Och det tar inte våldsamt lång tid att ta sig dit heller.
Toppen, det var ju också en bra ide.
Tackar och niger
27 sep. 2014 13:18
Citerat från Turbogittan:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Tyckte mig inte se något om Zanzibar här i tråden.
Zanzibar rekommenderar jag starkt. Och det tar inte våldsamt lång tid att ta sig dit heller.
Toppen, det var ju också en bra ide.
Tackar och niger
Kenya/Tanzania generellt har ju fina stränder.
Mozambique med, men det är lite längre flygtid dit och dessutom lite krångligare att ta sig till "turistorterna" där.
4 jan. 2015 17:14
Tack till er alla.
Har varit på Elafonossi i maj förra året och Falassarna det var fantastiskt. Ich bodde på ett hotell i ett litet samhälle Kolymbarihotellet på Chaniakusten
Var sedan på Kreta igen i oktober utanför Rethymnon även där ett hotell vid beachen.

Nu hár jag äntligen bokat en långresa till Karibien, tar det stora klivet att flyga 10 timmar. Åker den 19 januari och ser med spänning fram emot Dominikanska Republiken, Playa Dorada.

Ha de gott och stort tack
Turbogittan