Visum till Vietnam via webben

26 jan. 2017 19:13
Visningar: 1941
Hej!

Vi är ett gäng som ska åka till Vietnam i slutet på februari och kommer således att behöva skaffa turistvisum. Har hittat ett formulär på Vietnams ambassad i Sverige som man ska fylla i och skicka in till dom, och med det brevet ska man även skicka med betalningen till visumet. Problemet är att de har inte skrivit ut någonstans på hemsidan vad det kostar? Har försökt ringa till dom nu i två dagar utan att komma fram..

http://www.vietnamemb.se/en/service/visa.html

Någon som har ett hum om vad det kostar eller vet något annat sätt vi kan skaffa våra visum på?

Tack på förhand!
Av Anhn
27 jan. 2017 06:04
Har för mig att det kostade strax under 1000kr på Vietnams ambassad.
Annars kan man fixa det på alla visum för 1225kr lite dyrare men enklare.
https://www.allavisum.se/vietnam
Av Linnb
31 jan. 2017 04:37
Hej!

Vi är i Saigon nu och använde oss av http://www.visa-vietnam.org och det fungerade smidigt för oss.

Ni betalat en avgift, har för mig att vi betalade 300:- för två personer, när ni ansöker på webben och sedan ytligare 25 dollar/per person på flygplatsen. Måste betalas i dollar.

Det enda negativa är att det kan vara kö på flygplatsen när man ska ansöka om visumet, men de verkar vara hyfsat snabba och för oss tog det cirka 20 min och sedan hade vi våra visum. Se dock till att ha fyllt i visumpapperna i förväg.
Av Lockig
7 feb. 2017 15:47
Hej!

Jag funderar på vad skillnaden är mellan detta nya sätt att söka visum på jämfört med Visa On Arrival? Skulle det nya sättet innebära att man slipper köa på flygplatsen i HCMC för att hämta ut sitt visa? Och vet någon vad kostnaden är med det nya sättet?
Av Hille2
7 feb. 2017 18:43
Citerat från Lockig:
Hej!

Jag funderar på vad skillnaden är mellan detta nya sätt att söka visum på jämfört med Visa On Arrival? Skulle det nya sättet innebära att man slipper köa på flygplatsen i HCMC för att hämta ut sitt visa? Och vet någon vad kostnaden är med det nya sättet?
Om du följer länkarna i Wanderlusts inlägg ovan så får du svar på det mesta ;)
Av Strip
7 feb. 2017 23:36
Hej!

Besöker man vietnam under 15 dagar så behöver man väl inget visum? Eller har jag förstått fel nu..?
Av Lockig
8 feb. 2017 07:15
Citerat från Hille2:
Citerat från Lockig:
Hej!

Jag funderar på vad skillnaden är mellan detta nya sätt att söka visum på jämfört med Visa On Arrival? Skulle det nya sättet innebära att man slipper köa på flygplatsen i HCMC för att hämta ut sitt visa? Och vet någon vad kostnaden är med det nya sättet?

Visa mer
Om du följer länkarna i Wanderlusts inlägg ovan så får du svar på det mesta ;)
Nej, jag tyckte inte att jag fick tydliga svar efter att ha läst länkarna, var liksom därför jag ställde frågorna.....
Av Lockig
8 feb. 2017 07:16
Citerat från Strip:
Hej!

Besöker man vietnam under 15 dagar så behöver man väl inget visum? Eller har jag förstått fel nu..?
Du har förstått helt rätt! ☺
Av Hille2
8 feb. 2017 08:27
Citerat från Lockig:
Citerat från Hille2:
Citerat från Lockig:
Hej!

Jag funderar på vad skillnaden är mellan detta nya sätt att söka visum på jämfört med Visa On Arrival? Skulle det nya sättet innebära att man slipper köa på flygplatsen i HCMC för att hämta ut sitt visa? Och vet någon vad kostnaden är med det nya sättet?

Visa mer
Om du följer länkarna i Wanderlusts inlägg ovan så får du svar på det mesta ;)

Visa mer
Nej, jag tyckte inte att jag fick tydliga svar efter att ha läst länkarna, var liksom därför jag ställde frågorna.....
Länkar till ansökan: https://www.immigration.gov.vn/ https://evisa.xuatnhapcanh.gov.vn/en_US/web/guest/khai-thi-thuc-dien-tu/cap-thi-thuc-dien-tu
Visumet kostar 25 dollar. Och vad det gäller köerna så får man väl anta att det kommer att gå fortare då man kan visa upp ett färdigt visum, men köer kan det ju bli ändå. Och åtminstone betydligt enklare och även billigare än att söka via ombud i Sverige samt att man slipper skicka iväg passet nånstans.
Av Simona6
8 feb. 2017 13:22
Har jag uppfattat rätt?

Man fixar visumet online, printar ut det. Sedan är det bara gå till passkontrollen och inget mer.
Av Hille2
8 feb. 2017 13:23
Citerat från Simona6:
Har jag uppfattat rätt?

Man fixar visumet online, printar ut det. Sedan är det bara gå till passkontrollen och inget mer.
Ja :)
Av Simona6
8 feb. 2017 19:53
Vilken skillnad i pris.
Vi är 6pers så nu kan vi ha roligare för pengarna som blir över :)
Av Hille2
8 feb. 2017 19:58
Felpost som inte gick att ta bort utan att skriva nåt ;)
Av Nick1
23 juli 2017 18:23
Citerat från Hille2:
Citerat från Simona6:
Har jag uppfattat rätt?

Man fixar visumet online, printar ut det. Sedan är det bara gå till passkontrollen och inget mer.
Ja :)
Någon som har testat e visum?
Hur fungerar det rent praktiskt då jag ser man ska fylla i vilket flygplats man reser in via och vi har köpt en resa med turkish airlibe där vi ska mellanlanda i Saigon för att komma till Hanoi o då är frågan om vi ska skriva Saigon som vi mellan landar i eller Hanoi där vi kommer att gå in i landet via?
Någon som har erfarenhet av detta?
Av Hille2
23 juli 2017 18:56
Citerat från Nick1:
Citerat från Hille2:
Citerat från Simona6:
Har jag uppfattat rätt?

Man fixar visumet online, printar ut det. Sedan är det bara gå till passkontrollen och inget mer.
Ja :)
Någon som har testat e visum?
Hur fungerar det rent praktiskt då jag ser man ska fylla i vilket flygplats man reser in via och vi har köpt en resa med turkish airlibe där vi ska mellanlanda i Saigon för att komma till Hanoi o då är frågan om vi ska skriva Saigon som vi mellan landar i eller Hanoi där vi kommer att gå in i landet via?
Någon som har erfarenhet av detta?
Ni ska skriva den plats där ni går genom immigrationen, passerar ni inte immigrationen i Ho Chi Minh så är det Hanoi ni ska skriva.
24 sep. 2017 08:49
Om man kommer via buss från Kambodja ?
Har också försökt kontaktat ambassaden i Stockholm ingen kontakt...
24 sep. 2017 22:30
Citerat från Emelie1991:
Om man kommer via buss från Kambodja ?
Har också försökt kontaktat ambassaden i Stockholm ingen kontakt...
Jag läste på Vietnams ambassads hemsida och där står det att man får 15 dagars visa on Arrival. Dock kan jag inte hitta något om det bara gäller om man flyger in i landet.

Jag reste från Laos till Vietnam 2009 och om jag inte minns helt fel ordnade vi visum i Laos. Men det var ju ganska länge sedan så det har säkert ändrat sig. Men för att vara på säkra sidan, ordna visum före du åker så slipper du vara orolig!
Av Simona6
1 nov. 2017 22:08
Hej
Har säker suttit i över 2tim för att ansöka om e-visum. På www.immigration.gov.vn sidan och vi kan inte ladda upp pass sidan. Vi har skannat in som pdf och som vanlig bild utan att lyckas. Vad gör vi för fel? Är det någon som sökt på denna sidan och lyckats?
Med vänlig hälsning
7 feb. 2018 01:31
Jag har sökt visum för vietnam och har blivit godkänd. Behöver jag ändå en utresa bokad ifall jag måste visa upp den? Och måste jag åka ut via den ”ort” jag angav i ansökningen eller kan jag åka ut via en annan?