Visum till Bali och pengar

26 sep. 2014 07:50
Visningar: 9041
Hej!
Vi ska till Bali om knappt tre veckor och har kollat upp att vi behöver VOA, men sett lite olika priser för den: 25$ och 35$. Någon som vet vilket det är och om man måste betala det i $ kontant eller om det går bra med kort också?
Sen undrar vi även om det är bäst att ta med sig Indonesiska rupiah eller använda kort eller både och?
Av Ewa_h
26 sep. 2014 08:45
Hej,

Vi va på Bali förra året och då kostade VOA $25, Vi betalade kontant, snabbt och smidigt.
Ang Indonesiska rupiah så finns det uttagsautomater på flygplatsen, så du slipper växla pengar här hemma. Automaterna har bättre kurs än tex forex. På en del ställen kan du betala med kort men inte överallt. På större hotell och butiker funkar kort men kontanter är alltid bra att ha.

Trevlig resa!

Vi åker till Bali imorgon, ska bli såååå skönt!
Av Ewa_h
28 sep. 2014 16:21
landade presis på Bali! VOA kostar $35 (nytt från juni i år) Sjukt lång kö till passkontrollen, typ 1 h. suck. Men nu är vi äntligen här så nu ska vi bara njuta!!
Av Tittin
28 sep. 2014 19:19
Är dekontanta dollar som gäller eller funkar de med lokal valuta som man tar ut på flygplatsen eller kort
Av Sierra
28 sep. 2014 20:50
Citerat från Tittin:
Är dekontanta dollar som gäller eller funkar de med lokal valuta som man tar ut på flygplatsen eller kort
Kontant med $, inte lokal valuta.
Av Tittin
29 sep. 2014 07:40
Tack Sierra;) har du varit på borneo?
29 sep. 2014 08:31
Tack för uppdateringen Ewa. Hoppas ni har en underbar semester. Du får gärna skriva tips till mig om bra ställen siom ni besökte under er resa : )
Frågan är hur mycket pengar man ska ta ut på flygplatsen för tre veckor? ´Vi tänker nog betala för hotellen med kort på plats, men annars.
Av Sierra
29 sep. 2014 12:06
Citerat från Tittin:
Tack Sierra;) har du varit på borneo?
Nej, jag har inte varit på Borneo.
Av Macho
29 sep. 2014 16:46
Hej.
Varför skall du ta ut pengar för hela vistelsen på flygplatsen?
Det blir i så fall en stor hög med pengar att släpa runt på.
ATM finns överallt.

Macho
30 sep. 2014 10:29
Macho: skrev lite fel där. Självklart ska vi inte plocka ut hela tre veckors pengar, för som du säger det lär ju bli en hög annars ; )
Tänkte på hur mycket man kanske ska börja med, så man inte behöver springa till ATM de första dagarna.
5 okt. 2014 02:25
Maxuttag vid ATM som har 100 000 IDR sedlar är 2,5 miljoner. Maxuttag på de ATM som har 50 000 IDR sedlar är 1 250 000 IDR. Jag brukar tar ut 2 500 000 IDR per gång. Det är 1500 SEK vid kurs 600 SEK per 1 miljon rupier. Då har man pengar så man klarar sig ett par dagar. Tänk på att Taxi inte gärna ger växel tillbaks så ha jämna pengar. Välj Blue Bird taxi i första hand som man efter lite väntande hittar utanför avgångsterminalen. Passa på få växel då ni handlar tex vatten på minimarket. Eller växla till mindre valörer gratis på bank eller växlingskontor. Visumavgiften är höjt till 35 USD. Men har man inte dollar så kan man ta ut IDR i ATM och betala visumavgiften med IDR: Vet dock inte om det är sämre kurs göra så. Säkrast är nog att ha med USD från början till visumet. De officiella reglerna är att man måste ha returbiljett att visa upp. Dock är det sällan de frågar efter det.
6 okt. 2014 10:43
Tack för ett jättebra svar FreJohan :)
Nu närmar sig vår resa med stormsteg (vi åker nästa vecka), så det är mycket som snurrar i huvudet nu kring vad man ska ta med sig. Men det känns smidigast att ha med sig dollar till visumet och att ta ut lite pengar på flygplatsen, så man klarar sig ett par dagar i alla fall.
10 nov. 2014 09:21
Hej
Jag var I augusti och jag betalde lokala valuta inte dollar. De höjde samma dag vi landade till Bali till 35 dollar. Lycka till
Diskussionen är stängd för nya svar