Visum + reseförsäkring

Av Kf93
8 jan. 2019 17:44
Visningar: 331
Hej!

I april planerar jag att göra min första resa någonsin till USA (1 vecka i New York). Har lite funderingar kring visum, då jag har dubbelt medborgarskap (Irakiskt) och varit i Irak (Kurdistan) efter 2011 för att besöka min farmor är jag inte berättigad till ESTA visum.

Behöver därför ansöka om turistvisum och besöka ambassaden i Stockholm, funderar på vad det är exakt man behöver ha med sig till intervjun? (Foton är ordnade) Hemsidan för visum är lite rörig, tacksam för all hjälp jag kan få! :)

Sen funderar jag lite på det här med reseförsäkringar, vet att man har visst skydd via hemförsäkringen osv. Men finns det någon försäkring att köpa till som ni rekommenderar? (Som täcker sjukvård, resan mm)
8 jan. 2019 21:11
Här finns infon om vad som ska tas med http://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-appointmentschedule.asp

Kolla villkoren för din hemförsäkring, kan ha mer eller mindre skydd.
Har du kreditkort så ingår ofta reseförsäkring & avbeställningsskydd om du betalar resan med det så kolla villkoren även där.

Tycker du inte att det du har räcker så kan det finnas tillägg till hemförsäkringen att teckna eller så kan du köpa en separat försäkring, Erv är ett sådant bolag.
Av Birgere
8 jan. 2019 23:57
Ang visumet så är det ju dels den vanliga biten med att du ska kunna påvisa att du verkligen vill komma tillbaka till Sverige igen...jobb, bostad, familj mm sedan kommer dom att rota i din resa till Irak.
Av Kf93
9 jan. 2019 07:30
Citerat från Floridasidan:
Här finns infon om vad som ska tas med http://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-appointmentschedule.asp

Kolla villkoren för din hemförsäkring, kan ha mer eller mindre skydd.
Har du kreditkort så ingår ofta reseförsäkring & avbeställningsskydd om du betalar resan med det så kolla villkoren även där.

Tycker du inte att det du har räcker så kan det finnas tillägg till hemförsäkringen att teckna eller så kan du köpa en separat försäkring, Erv är ett sådant bolag.
Tack! Jag ska kika på den sidan och även höra med mitt försäkringsbolag gällande vad hemförsäkringen täcker, för att sedan täcka upp med någon annan försäkring vid behov. Resan är betald med Mastercard, ska se över villkoren för mitt kort via min bank.
Av Kf93
9 jan. 2019 07:34
Citerat från Birgere:
Ang visumet så är det ju dels den vanliga biten med att du ska kunna påvisa att du verkligen vill komma tillbaka till Sverige igen...jobb, bostad, familj mm sedan kommer dom att rota i din resa till Irak.
Tack för hjälpen! Har ordnat en del dokument gällande mitt jobb (anställningsavtal, lönespec + brev från min chef gällande semester).
Av Kf93
13 feb. 2019 14:56 (redigerad)
Jag ogillar diskussionstrådar med lösa ”trådar”...tänkte därför skriva lite om min intervju på amerikanska ambassaden tidigare i veckan.

Jag hade tid på ambassaden kl.9, kom dit 7:40...var nr 3 i kön. Runt kl.8 började de kalla in oss en och en i vakthuset (Mao säkerhetskontrollen). Innan man fick gå in i vakthuset fick man visa upp sitt pass genom rutan, så att de kunde säkerställa att du hade tid bokad. Efter det blev man insläppt för säkerhetskontroll, det vanliga metalldetektor och x-ray maskin. Mobilen fick lämnas i vakthuset.

Efter säkertskontrollen fick man följa en gul linje utanför till en byggnad bredvid den stora byggnaden. Väl inne fick man instruktioner av en vakt att gå fram till första luckan. Där blev men ombedd att lämna pass, DS160 forumlär bekräftelsesida och anställningsavtal samt personbevis. Hade man samma bild med sig som man laddat upp på DS160 formuläret, behövde man inte lämna någon bild. Fick en nummerlapp och blev ombedd att sitta ner tills jag blev uppropad. Mitt nummer ropades upp, fick lämna fingeravtryck, fick sedan 3 frågor (vad jag skulle göra i NY, vad jag jobbade med samt när jag senast var i Irak). Den trevliga kvinnan sa sedan att mitt visum hade blivit godkänt och att de skulle behålla passet, vilken skulle skickas hem igen med visumet inom 7 dagar. Personbeviset och anställningsavtalet fick jag tillbaka. Visumet gäller i 10 år sa hon.

Idag kom passet med visumet efter ca 3 dagar.
Av Birgere
13 feb. 2019 17:34
Tack för uppdateringen och skönt att allt löste sig.
Frågorna verkar ju cirkulerat runt exakt vad jag beskrev tidigare i tråden och det behöver ju inte bli svårare än så.
Det är ju eg bara tre saker dom är intresserade av: Att du inte är en terrorist, att du inte kommer stanna kvar i USA olagligt och att du inte kommer att jobba där för att klara uppehållet.
Klarar man det nålsögat så vill dom ju jättegärna att du kommer på besök och frågeställningarna är ju eg desamma vilket land du än besöker.
Av Kf93
13 feb. 2019 20:49 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Tack för uppdateringen och skönt att allt löste sig.
Frågorna verkar ju cirkulerat runt exakt vad jag beskrev tidigare i tråden och det behöver ju inte bli svårare än så.
Det är ju eg bara tre saker dom är intresserade av: Att du inte är en terrorist, att du inte kommer stanna kvar i USA olagligt och att du inte kommer att jobba där för att klara uppehållet.
Klarar man det nålsögat så vill dom ju jättegärna att du kommer på besök och frågeställningarna är ju eg desamma vilket land du än besöker.
Ja precis, tack för din hjälp Birgere! :)

Nu är det bara 50 dagar kvar tills min resa till NY, ska bli väldigt spännande!
15 feb. 2019 00:37
Trevligt med en frågeställlare som skriver 'hur det gick sedan'...
Trevlig resa!!!
Av Kf93
17 feb. 2019 15:06
Citerat från Lisanilsson:
Trevligt med en frågeställlare som skriver 'hur det gick sedan'...
Trevlig resa!!!
Tack snälla! :)
18 feb. 2019 13:42 (redigerad)
Hej! Kul att det gick bra för dig. Förberedd dig för en tuff Immigration i NY. De är inte så trevliga att ha att göra med. Jag som själv kommer från Iran blev riktigt illa bemött i passkontrollen år 2014. När det var min tur tittade de på mig med en blick "va fan gör du här" typ. Fick gå igenom hela processen, de letade igenom alla mina kläder mm. Immigration var lite trevligare i Kalifornien när jag var där några år tidigare. Kände mig inte speciellt välkommen i NY heller då folk glodde med misstänksamma blickar hela tiden. Kan inte tänka mig att det har blivit bättre med Trump. Enda gången jag trivdes riktigt bra var i mitt hotellområde i Brooklyn. Där var alla från olika delar av världen och alla riktigt trevliga men när man kom ut i stan och bland det "vita" folket förändrades mycket i bemötandet.

Hoppas du får en bättre resa än vad jag fick.