Visum- och biljettfrågor ang. resa genom Sydostasien

8 okt. 2013 20:38
Visningar: 7792
Hej! Har tänkt vara i Sydostasien i några månader från och med nyår. Har försökt att hitta fakta ang. visum mellan alla länder på egen hand väldigt länge nu, men det är så många frågor som dyker upp och försöker knyta samman allt.

Tanken är att jag ska börja i Thailand i Bangkok och sedan arbeta mig nedåt, besöka Malaysia, Indonesien och efter det Vietnam och Australien och sedan tillbaka till Thailand, de sistnämnda är väldigt vaga just nu hur exakt det kommer bli, men något i den stilen.

Som jag förstått det så får man vara i Thailand 30 dagar, Malaysia 90 dagar, Indonesien 60 dagar, Vietnam 30 dagar utan att söka visum på förhand, gäller det för alla dessa länder att man får åka in och ut ur landet ett visst antal gånger per år (i så fall hur många?) och förnya sitt besök? Och man måste dessutom visa en resa ut ur varje land när man anländer, fungerar det med en open/ombokningsbar biljett i alla länder?

Hur skulle det fungera egentligen, om jag anländer i Bangkok och backpackar mig nedåt mot Malaysia, ska jag ha bokat en resa från en flygplats i Thailand nära gränsen till Malaysia (jag vill inte behöva ta en omväg och åka tillbaka till Bangkok för att sedan åka ned Malaysia) och visa upp biljetten när jag anländer Thailand? Och sedan gör jag samma sak från Malaysia till Indonesien?

Det blev rörigt nu med massa frågor hit och dit, men det jag vill veta egentligen hur man gör och i vilken ordning man gör saker någonting. Finns det någon här som gjort en liknande resa och kan berätta hur du gjorde?

Tack på förhand.
Av Hille2
8 okt. 2013 22:30
Många frågor!

I Vietnam får man bara vara i 15 dagar utan att söka visum i förväg

Hur det är med Indonesien vet jag inte, men i övriga länder finns det inga begränsningar på hur många gånger man får åka in och ut. Men det är klart att tullen kan väl börja knorra lite om man gör det flera år i sträck ;)

Öppen biljett funkar bra. Ingen kommer att fråga efter biljetten ut när du kommer till Thailand, däremot förekommer det i Malaysia och är ett absolut krav i Vietnam. Däremot kan flygbolagen som du ska resa med neka dig ombordstigning om du inte har en utresebiljett ur nästa land.
9 okt. 2013 20:07
Men jag läste att man kan ansöka om 15 dagar till när man är där. Det stämmer väl?

Ok, jag tror inte att jag kommer åka in i ett land mer än tre gånger, så det borde inte vara något problem då.

Men brukar man chansa och åka in utan biljett ut om man har ungefär samma plan som mig? Förutom i Malaysia och Vietnam då. Vad skulle hända om man inte bokat resa ut och dom skulle kräva det? Får man chans att boka en biljett ut där på plats? Får man böter?

Fler får gärna svara! Jag behöver så mycket kött på benen som möjligt :)
Av Hille2
9 okt. 2013 21:49
Får du kliva på flyget dit utan utresebiljett så är risken minimal att de skulle kolla när du kommer fram. Har faktiskt ingen aning om vad som händer om de skulle göra det. Kanske att det går att prata sig ur, i värsta fall får du åka därifrån (flygbolaget som du kom med är skyldiga att se till att du kommer därifrån om de inte kollat utresebiljetten)Böter får du i alla fall inte.
Av Marilcj
10 okt. 2013 06:59
Citerat från Mojojojojo:
Men jag läste att man kan ansöka om 15 dagar till när man är där. Det stämmer väl?

Ok, jag tror inte att jag kommer åka in i ett land mer än tre gånger, så det borde inte vara något problem då.

Men brukar man chansa och åka in utan biljett ut om man har ungefär samma plan som mig? Förutom i Malaysia och Vietnam då. Vad skulle hända om man inte bokat resa ut och dom skulle kräva det? Får man chans att boka en biljett ut där på plats? Får man böter?

Fler får gärna svara! Jag behöver så mycket kött på
I Vietnam kan du inte förlänga 15 dgr, en månad är det minsta.
Har du max otur och riktigt nitisk tullpersonal så kommer du inte in i landet ens på dina 15 dagar om du inte har en utresebiljett att visa o pass giltigt i 90 dagar.
En kollega höll på att få ta ett vändande plan dit han kom ifrån (som han hade fått betala), nu klarade han sig tack vare att han reste m våra chefer som på den tiden var Vietnameser, så de förklarade varför han saknade hembiljett, den e ju betydligt billigare o boka där.
Han fick dock ordna ett en månaders turistvisum direkt, kravet han fick för att de skulle släppa in honom och det stod stämplat i passet oxå, så han hade inte kommit ut annars.

Men sen har man hört många som inte behövt visa oxå.
Av Hille2
10 okt. 2013 09:16
I Vietnam kan man ju ordna med visum på flygplatsen också men det kräver att man har med sig ett rekommendationsbrev från en Vietnamesisk medborgare/företag som är kontrollerat av Vietnamesiska myndigheter.
10 okt. 2013 20:17
Jag ringde Thailändska ambassaden idag och dom sa att svenskar brukar inte behöva visa biljett ut ur Thailand, så länge man kan förklara vad man ska göra där. Det var viktigare med utresa om man kom från östländerna. Så vad tror ni ang. Thailand, är det värt att chansa?

När det gäller Vietnam så står det på ambassadens hemsida:
"Travelers who intend to be in Vietnam for under 15 days but wish to have the visa can still apply for it and will generally be granted a 1 month tourist visa."
Är det jag som missförstått?

Tack för alla svar hittills! Uppskattas otroligt mycket :)
Av Hille2
10 okt. 2013 21:40
Citerat från Mojojojojo:
Jag ringde Thailändska ambassaden idag och dom sa att svenskar brukar inte behöva visa biljett ut ur Thailand, så länge man kan förklara vad man ska göra där. Det var viktigare med utresa om man kom från östländerna. Så vad tror ni ang. Thailand, är det värt att chansa?

När det gäller Vietnam så står det på ambassadens hemsida:
"Travelers who intend to be in Vietnam for under 15 days but wish to have the visa can still apply for it and will generally be granted a 1 month tourist visa."
Är det jag som missförstått?

Tack för alla svar hittills! Uppskattas otroligt mycket :)
Det är ganska lustigt att de säger så på ambassaden. För när man ansöker om visum måste man visa upp bokningar för ALLA utresor för ambassaden. Men, som sagt, det är väldigt sällsynt att man behöver visa upp någon utresa när man går genom tullen i Thailand. Den största risken för att det ska bli något problem är när du ska stiga på planet TILL Thailand. Ett sätt att lösa det på skulle kunna vara att maila det flygbolag du tänker flyga med och fråga om de kräver att du ska ha en utresebiljett. Svarar de nej så skriver du helt enkelt ut mailkonversationen och tar med utifall någon annan skulle ha en annan åsikt.

Vad det gäller det Vietnamesiska visumet så tolkar i alla fall jag texten som så här; "Resenärer som tänker vara i Vietnam under 15 dagar men ändå vill ha visum kan fortfarande ansöka om det och i allmänhet beviljas 1 månads turistvisum".
Av Marilcj
11 okt. 2013 07:52
Planerar du bara stanna i Thailand 30 dagar behöver du inte visa utresebiljett, de har vi aldrig gjort under våra 9 år, det är bara när du ansöker om Visa som du ska kunna visa både in och utresa.
15 dagar i Vietnam är ingen garanti, du kan komma till gränsen och få inresa på mindre men med anmodan att skaffa dig turistvisum direkt, det var så de gjorde med min kollega efter att de insett att han var bara där för ren nöjestripp och för att våran chef ville visa honom sin hemstad, de skulle bara stanna 14 dgr, men ett visa el returbiljett var han tvungen att visa upp inom några dagar....chefen hade ju aldrig tänkt på de eftersom han har dubbla medborgarskap o kan komma o gå som han vill.
Av Hille2
11 okt. 2013 12:55
Citerat från Marilcj:
Planerar du bara stanna i Thailand 30 dagar behöver du inte visa utresebiljett, de har vi aldrig gjort under våra 9 år, det är bara när du ansöker om Visa som du ska kunna visa både in och utresa.
15 dagar i Vietnam är ingen garanti, du kan komma till gränsen och få inresa på mindre men med anmodan att skaffa dig turistvisum direkt, det var så de gjorde med min kollega efter att de insett att han var bara där för ren nöjestripp och för att våran chef ville visa honom sin hemstad, de skulle bara stanna 14 dgr, men ett visa el returbiljett var han tvungen att visa upp inom några dagar....chefen hade ju aldrig tänkt på de eftersom han har dubbla medborgarskap o kan komma o gå som han vill.
Ja, det är ju det jag menar också. Ingen stor risk att behöva visa upp en utresebiljett när man landat i Thailand(trots att den regeln finns). Som sagt så är det flyget du ska åka dit med som det kan bli problem med. Exempelvis Finnair kräver att man ska ha en utresebiljett för att få gå ombord.
Av Marilcj
11 okt. 2013 13:06
Citerat från Hille2:
Citerat från Marilcj:
Planerar du bara stanna i Thailand 30 dagar behöver du inte visa utresebiljett, de har vi aldrig gjort under våra 9 år, det är bara när du ansöker om Visa som du ska kunna visa både in och utresa.
15 dagar i Vietnam är ingen garanti, du kan komma till gränsen och få inresa på mindre men med anmodan att skaffa dig turistvisum direkt, det var så de gjorde med min kollega efter att de insett att han var bara där för ren nöjestripp och för att våran chef ville visa honom sin hemstad, de skulle bara stanna 14 dgr, men ett visa el returbiljett var han tvungen att visa upp inom några dagar....chefen hade ju aldrig tänkt på de eftersom han har dubbla medborgarskap o kan komma o gå som han vill.
Ja, det är ju det jag menar också. Ingen stor risk att behöva visa upp en utresebiljett när man landat i Thailand(trots att den regeln finns). Som sagt så är det flyget du ska åka dit med som det kan bli problem med. Exempelvis Finnair kräver att man ska ha en utresebiljett för att få gå ombord.
Har aldrig varit med om de var det gäller flyg till Thailand heller, och vår kompis som bor 7 månader i Thailand o 5 i Sverige säger samma sak, aldrig när du ska till Thailand, sen om de kan bero på alla våra giltiga stämplar, men aldrig hört någon heller, men när man reser inom Asien, från ett land till ett annat där de kräver utresebilj!
Av Hille2
11 okt. 2013 14:03
Citerat från Marilcj:
Citerat från Hille2:
Citerat från Marilcj:
Planerar du bara stanna i Thailand 30 dagar behöver du inte visa utresebiljett, de har vi aldrig gjort under våra 9 år, det är bara när du ansöker om Visa som du ska kunna visa både in och utresa.
15 dagar i Vietnam är ingen garanti, du kan komma till gränsen och få inresa på mindre men med anmodan att skaffa dig turistvisum direkt, det var så de gjorde med min kollega efter att de insett att han var bara där för ren nöjestripp och för att våran chef ville visa honom sin hemstad, de skulle bara stanna 14 dgr, men ett visa el returbiljett var han tvungen att visa upp inom några dagar....chefen hade ju aldrig tänkt på de eftersom han har dubbla medborgarskap o kan komma o gå som han vill.
Ja, det är ju det jag menar också. Ingen stor risk att behöva visa upp en utresebiljett när man landat i Thailand(trots att den regeln finns). Som sagt så är det flyget du ska åka dit med som det kan bli problem med. Exempelvis Finnair kräver att man ska ha en utresebiljett för att få gå ombord.
Har aldrig varit med om de var det gäller flyg till Thailand heller, och vår kompis som bor 7 månader i Thailand o 5 i Sverige säger samma sak, aldrig när du ska till Thailand, sen om de kan bero på alla våra giltiga stämplar, men aldrig hört någon heller, men när man reser inom Asien, från ett land till ett annat där de kräver utresebilj!
Reser flera gånger om år till Sydostasien och har vid många tillfällen varit med om att resenärer fått lämna Finnairs incheckningskö för att gå och skaffa sig en utresebiljett. Nu kanske just Finnair är lite speciella men har hört att det även förkommer hos andra bolag. Även när jag rest från Vietnam/Laos till Bangkok med flyg har de krävt utresebiljett eller visum vid incheckningen, dock inte alltid.
Av Marilcj
11 okt. 2013 14:46
Då är det ju säkrare kolla med flygbolagen än med gällande tullbestämmelser, men som sagt ingen jag hört som behövt visa in i Thailand när de kommit fr Europa...men när de flyger inom Asien som Vietnam/Laos-BKK är.
Vi har bekanta som flyger BKK-KualLumpur ett par gånger vart år på enkel biljett, de måste ha papper som styrker varför de är svenskar som bara har enkel bilj och de är researrangörer som utgår ifrån Malaysia o sen tar sig landvägen in i Thailand.
11 okt. 2013 17:45
Det verkar vara väldigt delade meningar på erfarenheter och regler man läser. Frågan är om det är värt att chansa? Det är nog värt att ha en resa ut ur Thailand i alla fall så jag slipper åka ända tillbaka till Sverige.

Har funderat en plan. Om jag ska åka Thailand -> Malaysia -> Indonesien och vara i varje land, för enkelhetens skull, 30 dagar vardera. Jag kommer till Thailand 1 januari och har bokat billigaste resan jag kan hitta ut ut Thailand den sista januari, då har jag en biljett jag kan visa upp och dessutom skita i att åka med om jag vill. Sen när jag väl är nere i Thailand och bestämmer att jag åka till Malaysia, då bokar jag en flygbiljett dit från Thailand och samtidigt den billigaste resan jag kan hitta ut ur Malaysia den sista februari. Sedan gör jag samma sak i Indonesien. Vad tror ni om det? Är det smart? :)
Av Marilcj
11 okt. 2013 17:58
Känns som du ska slänga onödiga pengar i sjön me o boka resor du sen inte ska nyttja!
De skickar dig knappt m vändande flyg (fr Bangkok), som sagt de lär nog bero på vem du flyger med ner istället! (Ring ditt flygbolag o fråga)
De jag hört som fått visa retur har varit när de flugit inom Asien el som kollegan som kom till Hanoi utan returbilj fr Köpenhamn, de sa inget i Köpenhamn bara i Hanoi.
Vi flyger alltid från Köpenhamn men tror ju inte de ser annorlunda på de där, för vi har bekanta som flyger både från Göteborg o Stockholm oxå
Av Hille2
11 okt. 2013 18:29
Citerat från Mojojojojo:
Det verkar vara väldigt delade meningar på erfarenheter och regler man läser. Frågan är om det är värt att chansa? Det är nog värt att ha en resa ut ur Thailand i alla fall så jag slipper åka ända tillbaka till Sverige.

Har funderat en plan. Om jag ska åka Thailand -> Malaysia -> Indonesien och vara i varje land, för enkelhetens skull, 30 dagar vardera. Jag kommer till Thailand 1 januari och har bokat billigaste resan jag kan hitta ut ut Thailand den sista januari, då har jag en biljett jag kan visa upp och dessutom skita i att åka med om jag vill. Sen när jag väl är nere i Thailand och bestämmer att jag åka till Malaysia, då bokar jag en flygbiljett dit från Thailand och samtidigt den billigaste resan jag kan hitta ut ur Malaysia den sista februari. Sedan gör jag samma sak i Indonesien. Vad tror ni om det? Är det smart? :)
Många gör så och det fungerar alldeles utmärkt.
11 okt. 2013 23:17
Jag får ringa mitt flygbolag helt enkelt! Tack för alla svar. Jag kommer nog börja med en resa ut ur Thailand bara för att vara på säkra sidan. Är det något mer jag bör tänka på när det gäller åka mellan länderna? Tips?
Av Hille2
12 okt. 2013 08:50
Citerat från Mojojojojo:
Jag får ringa mitt flygbolag helt enkelt! Tack för alla svar. Jag kommer nog börja med en resa ut ur Thailand bara för att vara på säkra sidan. Är det något mer jag bör tänka på när det gäller åka mellan länderna? Tips?
Många av de syostasiatiska flygbolagen kräver att du ska kunna visa upp det bankkort som du betalat biljetten med, det kan vara bra att veta. Gäller flygningar inom Sydostasien alltså.
Av Zenzera
7 nov. 2013 21:01
Jag undrar också hur vår lilla familj ska göra. Vi ska vara i Thailand i 90dagar men kom nu på att vi vill besöka Singpore och Malaysia. Besökte konsulatet i Göteborg och tyckte inte att jag fick så mycket hjälp trots att vi pratade thai...

Frågan var då, om vi kan resa utan att söka visum i förväg och tar de 30 dagar som man får, resa ut med flyg dag 28 och kommer tillbaka till Bangkok. Vi får väl 30 dagar igen, eller hur? Å så reser vi ut igen dag 28 å in med 30 nya dagar? Gör inte många så, utan att söka visum?

Kvinnan på konsulatet tyckte att vi skulle ansöka om single entry och resa ut dag 60 och kommer tillbaka å går 30 dagar visum när vi kommer tillbaka till Bangkok. För ansöker vi om 90 dagar på en gång så försvinner de per automatik när vi reser ut innan. Hmm

Förslag? Kan vi slippa ansöka om visum genom att resa ut och in?
Av Hille2
7 nov. 2013 21:11
Ja, det fungerar att resa in ut och in i Thailand på det sätt som du beskriver och det går bra med ombokningsbara biljetter. Det finns numera ingen begränsning på hur många gånger man kan göra det.
Av Kallio
5 juni 2016 02:23
Nyfiken om denna tråd fortfarande existerar. Finns det begränsningar för Thailand, Malaysia, Kambodja för resa ut och direkt in igen? Tänker mig ett eller några år i Asien utan att jobba. Tips?
Av Hille2
5 juni 2016 09:56
Citerat från Kallio:
Nyfiken om denna tråd fortfarande existerar. Finns det begränsningar för Thailand, Malaysia, Kambodja för resa ut och direkt in igen? Tänker mig ett eller några år i Asien utan att jobba. Tips?
Denna tråd kan man nog säga är ganska inaktuell, åtminstone vad det gäller Thailand. Man har blivit mycket mer noggrann med att kolla returbiljetter och immigrationen är mycket mer nitiska och vill veta adress, vad du ska göra i landet mm. Åka ut och in i Thailand och få ett nytt uppehållstillstånd på 30 dagar gång på gång skulle nog innebära problem. Däremot kan du skaffa ett visum med multipla inresor men det ställs en del krav för det, läs om reglerna på ambassadens hemsida; http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa
Det finns även nyare inlägg som beskriver situationen...förstår inte att du fastnade för ett så pass gammalt ;)