Visum -flera inresor

Av Vigren
13 apr. 2016 20:39
Visningar: 566
Hej
Jag undrar en sak...
vi ska åka till Thailand och vara där längre än 30 dagar så måste ha visum vilket vi ska ansöka om här hemma.
Min fråga är nu..står ibland hur många inresor man ska göra..?
Vi funderar på att åka till Bangkok och koh samet men sedan flyga vidare til Singapore en vecka och sedan till Krabi där vi ska vara 6 veckor..
kostar visumet mer om man gör så här, flera inresor??
Tack på förhand
Av Sierra
13 apr. 2016 22:52
Det enklaste och billigaste är att ni inte skaffar Visa. Skall ni vara i Bangkok och Samet max 30 dagar innan ni flyger till Singapore behöver ni inget sådant.

När ni återvänder till Thailand (Krabi) från Singapore får ni nya 30 dagar som ni kan förlänga med ytterligare 30 dagar på Immigration Office i Krabi Town. Pris 1900 THB.

Om ni skaffar Visa för era två inresor måste ni skaffa ett Multiple Entry Tourist Visa. Det kostar 1500 SEK.
Av Vigren
17 apr. 2016 20:37
Vi ska vara på koh samet och Bangkok max 10 dagar sen flyga vidare, ut ur landet och sedan landa igen en 10 dagar senare i Krabi.
Där kommer vi vara över 30 dagar och behöver visum, vilket vi de sista gångerna sökt här i Sverige.
Men måste man betala för 2 inresor trots man inte stannar så länge första gången ??
Varit smidigt söka det här hemma innan men betala för två inresor är vi inte sugna på
TACK
Av Sierra
17 apr. 2016 22:12
I dag finns inte Tourist Visa Double Entry. Det ändrades 2015 och numera finns endast Tourist Visa Single Entry som kostar 300 SEK och Tourist Visa Multiple Entry som kostar 1500 SEK.

Eftersom ni skall göra två inresor till Thailand och vill ha ett Visa så blir det Multiple Visa för 1500 SEK.

Men som jag nämner i mitt första inlägg så behöver ni inget Visa så som er resa är upplagd. Första gången ni kommer får ni 30 dagar "gratis". Nästa gång när ni återvänder från Singapore får ni nya 30 dagar som ni kan förlänga enligt ovan för 1900 THB (knappt 500 SEK i dagens kurs).

För mig är det enkelt om man inte vill betala 1500 SEK/pers......
Av Vigren
18 apr. 2016 14:41
Hej
Men då skulle vi kunna göra det även här hemma också, om vi slipper klydda med visum när vi kommer ner.
Att vi då ansöker om visum från den dagen vi anländer till Thailand andra gånger , dvs då vi ska till Krabi.
De sista gångerna vi gjort den betalt ca en 1000 lapp för vår familj(3 st) så priset blir ca detsamma.
Men det kan man göra om även om vi har en vecka mellan där i Thailand ?!
ansöka hemma från andra inresan?
Tack jenny
Av Sierra
18 apr. 2016 15:22
Nej, du kan inte ansöka om detta hemma för det blir förverkat när du gör din första inresa. De.t är därför det finns ett Muliple Entry Visa.
18 apr. 2016 15:22
Nej det tror jag inte går. Du kan inte ha ett visum i ditt pass och sedan åka in visumfritt. Visumet måste sökas efter er första inresa om det ska vara single entry. Jag skulle garanterat valt att gå och förlänga uppehållstillståndet på plats i Thailand - det är inte särskilt krångligt.
Av Vigren
18 apr. 2016 21:29
Tänkte också fråga om någon av er vet om Shanghai..??
Om vi nu inte kan göra så med två inresor och fixa visum hemma-kanske vi lägger om resan och börjar med Shanghai ett par dagar innan Thailand-
Min fråga är..behöver man visum till shangai om man är där under 72 timmar(som i Peking)eller är det annorlunda där?
Vilken flygplats är det man åker till ?Är det nära in till centrum där ifrån?
Ni verkar kunna så mkt och vara så beresta så ni kanske vet :-)
Av Sierra
18 apr. 2016 22:36
Det är samma regler som gäller för Peking. Du kan alltså stanna i staden i 72 tim utan Visa.
Passet måste ha längre giltighetstid än 6 månader.

Ni flyger till Shanghai Pudong International Airport som ligger ca 30 km från city center.
Av Vigren
19 apr. 2016 10:50
Tack:)
Är det en Stad värt besöka?
Såg skulle öppna ett Disneyland där,något du vet ligger nära city?

Hotel rek?
Tack för hjälpen