Visum eller overstay?

Av Saraho
22 mars 2016 23:18
Visningar: 1238
Hej!

Vi ska tillbringa 34 dagar i Thailand. Bör vi ansöka om visum eller betala overstay när vi lämnar Thailand? Vad gäller barnen, under 12 år; måste vi ansöka om visum för dem med. Lika så, betalar vi overstay för dem? Om vi skulle ansöka om visum, vilket är billigast? Att göra det hemma innan vi far el åka till t.ex. Krabi och göra det där?

Sara
Av Sierra
23 mars 2016 07:38
Tourist Visa Single Entry kostar 300 kr och det ansöker ni om på ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg.

Extension (förlängning) av de 30 dagar ni får när ni kommer till Thailand med ytterligare 30 dagar kostar 1900 THB. Detta kan ni göra i t ex Krabi Town.

Overstay kostar 500 THB/dag.

Billigast är alltså att ansöka om Visa innan ni åker.

Även barnen måste betala lika mycket som föräldrarna oavsett vad ni väljer.
Av Saraho
23 mars 2016 09:05
Hej och tack för snabbt svar!

Detta står det på Visumservice i Gbg som samarbetar med Thailändska konsulatet:

Typ av visum Visumavgift Serviceavgift Totalt
Single Entry 300:- 400:- 700:-
Multiple Entry 1 500:- 400:- 1 900:-

Med andra ord blir det 700kr per person. Alltså 4200kr för oss alla.
Men det är kanske visumservice som tar den avgiften på 400 kr. Inte ambassaderna?

Vi bor i Malmö o eftersom visa-ansökan måste lämnas in av mig eller ombud så blir det ju långt o krångligt eftersom ambassaderna ligger i Gbg o Sthlm Men det finns en ambassad i Köpenhamn, kan de ta emot vår ansökan där?

Overstay blir 500 THB per dag för 6 personer. Mao 2800 svkr för oss alla. Samma kostnad som om vi skulle förlänga i Krabi.

Tycker du ändå vi borde ansöka om visum i Sverige? Finns det ngt dumt i att betala overstay? Känns ju som om det är det enklaste o samtidigt billigaste alternativet.

Tack för att du tar dig tid.
Av Sierra
23 mars 2016 09:55
Visumservice är betydligt dyrare än om ni ansöker på ambassaden eller konsulatet direkt. Där betalar ni 300 kr/pers för ett Tourist Visa som ger er 60 dagar. Alltså 1800 kr för er 6.
Ni kan ansöka i Köpenhamn.

Overstay kostar 500 THB/dag/pers. 12000 THB för 6 pers 4 dagar. I dagens växelkurs ca 3100 kr.

Extension kostar som sagt 1900 THB/pers. 11400 THB för er 6, ca 3000 kr.

Som du ser så blir Visa-ansökan billigast men då skall du också ta dig till Köpenhamn.

Personligen skulle jag betala overstay.
Av Saraho
23 mars 2016 10:15
Hej!
Tack snälla för svar! Då vet vi.

Sara
Av Saraho
24 mars 2016 10:54
Hille2!
Jag har fått meddelande via mail att du svarat mig o jag kan även läsa ditt svar i mailet men kan inte läsa dina inlägg i tråden. Konstigt. Har försökt logga ut o in igen men funkar ändå inte.

Ja, jag har tänkt på det att en vistas olovligen i Thailand utan visum i slutet av semestern. får läsa på vad det kan innebära vid en ev händelse.

Tyvärr har både Gbg o Sthlms ambassaderna ändrat så man måste hämta o lämna in passen. Går inte att skicka längre, tyvärr.

Sara
Av Saraho
24 mars 2016 11:18
En annan fråga Sierra, du som verkar ha koll på det mesta. Vi ska åka från piren i Trang ut till Koh Mook o skulle så gärna vilja slippa ta det första flyget från Bkk kl 8 på morgonen, så frågan är: Om vi landar i Trang 14.35, kan vi då ta oss ut till Koh Mook samma dag?

Mvh, Sara
Av Sierra
24 mars 2016 13:00
Jag tycker inte att ni skall åka till Hat Yao Pier efter landning utan ta en minivan till Khuan Tung Ku Pier i stället. Dit tar det ca 50 min från Trang Airport och sedan fixar ni en longtail på plats som tar er ut till Mook. Det tar 30 min till Mook.

Det tar längre tid med longtail från Hat Yao till Mook.
Av Hille2
24 mars 2016 13:19
Citerat från Saraho:
Hille2!
Jag har fått meddelande via mail att du svarat mig o jag kan även läsa ditt svar i mailet men kan inte läsa dina inlägg i tråden. Konstigt. Har försökt logga ut o in igen men funkar ändå inte.

Ja, jag har tänkt på det att en vistas olovligen i Thailand utan visum i slutet av semestern. får läsa på vad det kan innebära vid en ev händelse.

Tyvärr har både Gbg o Sthlms ambassaderna ändrat så man måste hämta o lämna in passen. Går inte att skicka längre, tyvärr.

Sara
Jag har inte skickat något mail utan det var ett inlägg i tråden som jag tog bort eftersom Sierra redan hade svarat. Dessutom kom jag på att jag hade glömt att ambassaden i Sthlm inte tar emot visumansökan längre, himla taskigt minne eftersom jag själv sökte via Allavisum ifjol pga av detta ;)
Av Saraho
24 mars 2016 15:52
Aha, då fattar jag Hille2.

Sierra, planen är att flyga till Trang, menar piren där. Men kan man få tag på en longtail när som helst under dagen där?

Sara
Av Sierra
24 mars 2016 16:13
Trang är en provins som har ett antal olika pirer där Hat Yao är den största men den som ligger bäst till för överfart till Mook är Kuang Tung Ku.

Det är en liten fiskeby där du kan ta en longtail över till Mook. Pris ca 500 THB. Det går en reguljär större båt varje dag 08:00 och då man inte hinner den kan man chartra en egen longtail.
Av Megsi
24 mars 2016 20:50
Hej, för 1 år sedan så rekommenderade svenska ambassaden i Bangkok oss att betala overstsay istället för att förlänga visa när det gällde så få dagar. Vi blev kvar i Thailand pga av sjukdom. Och då får man väl tro att det den rekommenderar är bäst.
Av Saraho
24 mars 2016 21:40
Ok, Sierra. Då fattar jag. Tänkte mig den piren som var närmast bara o trodde Trang var en stad... Så fel visst. Visst behöver en inte förboka minivan som hämtar upp på Trang airport?

tack Megsi, vi satsar nog på det. Så slipper vi mecket. Fick ni betala overstay för barnen (om ni har några..). Sist vi var iväg så fick vi overstay med två dagar men vill minnas att barnen slapp betala, men vi kan minnas fel..

Sara
Av Sierra
24 mars 2016 21:48
Provinsen Trang har helt riktigt även en stad som heter Trang Town.
Du behöver inte förboka minivan.
Av Megsi
25 mars 2016 09:06
Saraho ja jag tror att vi betalade för barnet, minns faktiskt inte riktigt.
Av Sanook
27 mars 2016 09:31
Tidigare behövde man ansöka personligen på ambassaden i CPH men de kunde skicka passen i retur till Sverige.
Nu verkar det ha ändrats, så att även inlämning kan gå postvägen:
"Visa applications sent to the Embassy by post will take up to 15 working days in all seasons"
http://thaiembassy.dk/easy-steps-to-apply-for-visa-to-thailand/
Skicka rekommenderat beror ju på vikt, men under 200:- för alla passen i ett kuvert är min gissning.