Visum Bali

1 apr. 2015 01:40
Visningar: 6478
Hej!

Jag har försökt läsa på hur det exakt fungerar med visum till Bali men läser lite olika här och var. Vissa inlägg är också några år gamla så det kanske har ändrats undertiden. Har därför ett par frågor jag behöver hjälp med svar på :)

1. Jag ska vara på Bali i 7 nätter- vad kostar visumet då?

2. Måste det betalas i just USD?

3. Måste man ha med ett fotografi?
-om ja, räcker det med en bild utskriven på papper?

4. Vad betalar man vid utresan? Och är det USD som gäller då?

Kommer ni på något annat jag bör veta inför ankomsten?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! :)

Har ni övriga tips- vad som är bra att tänka på eller vad man kan uppleva och hitta på så är det väldigt välkommet. Tack på förhand!
Av Ewa_h
1 apr. 2015 08:54
Hej , jag ska försöka hjälpa dig lite.
1: Tror inte att det är någon skillnad på priset på Visa, det står iaf bara ett pris när du kommer fram till disken. 35 dollar (om jag inte minns helt fel)
2: Tror det går bra med IDR men Dollar är nog att föredra
3: nej du behöver inget foto
4: Du betalar en flygplats skatt när du lämnar Bali (iaf förra året), olika pris beroende på om du åker utrikes eller inrikes. (Betalas i IDR)

Hoppas du får 7 härliga dagar på Bali!
Av Mipec
1 apr. 2015 09:37
Här finns bra tips

http://www.bali.com/airport-dps-arrival-departure.html

OBS beroende på när du köpt biljetten ingår utreseskatten på 200000 (vilket du annars måste ha kvar när du kommer till incheckningen).

Ett tips: Det finns massor av bankomater, men alla jag hittade hade väldigt låga maxgränser för uttag (tror det var runt 1500 kr). För att minimera avgifterna kan du kolla på ett bankkort som är avgiftsfritt vid uttag utomlands.
1 apr. 2015 17:43
Tack Eva_h och Mipec!

Era svar har verkligen rätat ut mina frågetecken :D

Vet ni möjligtvis vad man bör pruta ner taxipiset till om man väljer att inte gå till den där taxidisken utan pratar direkt med en chaufför?
Av Ewa_h
2 apr. 2015 08:27
Tyvärr inte, vi har alltid bokat upphämtning genom hotellet... Det är ganska skönt att ha någon som står och väntar på dig när du kommer ut från bagageutlämningen. :)
Av Mipec
2 apr. 2015 08:50
Om jag inte minns fel betalade vi 180000IDR (på taxametern) för att åka från vårt hotell i Legian till flygplatsen, taxi generellt sett är rätt billigt.
3 apr. 2015 07:33
Va kul att du ska till Bali! En underbar plats! :)

Visumet då får när du landar är ett 30-dagarsvisum och kostar 35USD per person, vilket du bör ha med dig i kontanter och i USD (de tar inte kort). Priset är detsamma även om du bara är på Bali i 7 dagar. Foto behövs inte, det är en borttagen regel. Mer info om visum kan du hitta här bla; http://www.29grader.se/2015/01/visum-for-bali.html

Vid utresa betalas flyplansskatten i IDR vilket höjts till i år, har för mig 200.000 IDR per person (ca 130kr). Behöver också betalas i kontanter.

Taxi från flyplatsen skulle jag säga är väldigt svårt att pruta ner billigare än om du köper till fast pris i "taxi-disken". Där är priset under 100.000IDR från flygplatsen in till Kuta (om du reser utan surfväskan, för med den blir det lite dyrare).

Vill du ha tips på saker att se och göra på Bali får du gärna kika in på min blogg; www.29grader.se Är på Bali just nu! :)

Ha en härlig resa!
3 apr. 2015 18:17
Tack för länken Shattered_84!
Jättbra blogg Chriholm! Kommer läsa på en hel del där.

Får jag passa på att ställa en sista fråga till innan avfärd? :)

Vi har redan vårat boende betalt.
Vad kan vara en rimlig dagsbudget utan boende inräknat?

Eftersom vi bara är 1 vecka på just Bali kommer vi inte snåla. Men heller inte kasta pengar omkring oss.
Kommer förmodligen bli en tripp till Gilli Trawangan, lite fest på kvällarna och sol, bad, öl och någon utflykt på dagarna.

Tack för era hjälpsamma och tydliga svar hittills!
Av Hilmis
4 maj 2015 08:52
Hej!
Vi har just kommit hem från Bali. Vi hade läst nyheten att visumtvånget är borttaget från 1.4 för bland annat Sverige och Finland. Men så var det inte i praktiken :(. Vi hade tillbringat några dagar i Singapore före så på flygfältet innan avfärd till Bali så frågade vi i INFOn om vi behövde visum i Bali. Vi funderade om vi skulle växla till oss US-dollars. Damen i infon googlade och konstaterade att vi INTE behöver visum så vi växlade inga pengar. När vi kommer fram till Depensar så var måste vi betala visumet iallafall. Som tur var så gick det att betala kontant med euro, samma summa 35€ per person. Dom tar inte kort, det frågade vi.

Vid utresan betalade vi 200.000 IDR per person i flygplatsskatt som dom kallade det. Det betalades vid incheckningen och man fick en stämpel på boardingkortet att skatten var betald.

Konstaterar bara att det inte går att förlita sig på tidningsartiklar och inte heller internetuppgifter.

Hoppas att visumtvånget tas bort även i praktiken så småningom inte endast på pappret.
Av Ewiberg
24 nov. 2015 15:55
Men om man skall vara mer än 30 dagar på tex Bali då måste man skaffa visum?
24 nov. 2015 16:42
Citerat från Ewiberg:
Men om man skall vara mer än 30 dagar på tex Bali då måste man skaffa visum?
Ja precis. Du måste skaffa ett turistvisum, det är giltigt 60 dagar.
Av Ewiberg
24 nov. 2015 17:27
Skall vara där lite mer än 70 dagar?! Finns det som mest 60?
Kan man vara i Insonesien 30 dagar, 1-2 veckor i något annat land och sedan åka tillbaka till Indonesien o vara där 30 till?
29 nov. 2015 00:22
L>Citerat från Ewiberg:
Skall vara där lite mer än 70 dagar?! Finns det som mest 60?
Kan man vara i Insonesien 30 dagar, 1-2 veckor i något annat land och sedan åka tillbaka till Indonesien o vara där 30 till?
Vad jag förstår det som kan man åka ut ur landet (minst 24h) och sedan åka in igen och fått nytt visum. Om man gör som du skriver räcker det ju med att du skaffar ett 30 dagars visum när du landar på flygplatsen, åker ut ur landet i minst 24h och sedan reser in igen och då få 30 nya dagar.

Det finns alltså som mest 60 dagars turistvisum vad jag förstår det som.