Vilket ställe rekommenderas

28 juli 2016 20:41
Visningar: 344
Äntligen ska jag börja spana på resa till Thailand efter rest runt i Europa :)
Detta är drömmen och jag är lika förväntansfull som nervös

Ska resa med min 17 åriga dotter och jag ska nu lämna detta med charter och boka flyg och hotell var för sig själv och bara de är ett stort steg ;)

Men blir inte klok var vi vill åka?
Allt ser så fint ut och ungefär desamma

Krav vi har på våran resa är
Nära havet och fin strand
Lite shopping (gärna marknader)
Mycket restauranger och dessa både enklare och finare
Lite fart men ändå lugnt

Så alla fantaster och erfarna Thailand resenärer vart låter lämpligt för oss att åka?

Tacksam för svar
Av Sq7700
28 juli 2016 23:22
Om Thailand känns som ett stort steg kan en idé vara att börja med någon av de mer populära, lättillgängliga destinationerna som exempelvis Ko Samui. En nackdel är dock att lättillgänglighet förefaller vara starkt korrelerat med turisttäthet.

Ett tips är att boka flyg till Bangkok t/r och separat därifrån till slutdestinationen. Kolla t.ex. Bangkok Airways, Thai Airways eller AirAsia för inrikesbiljetter. Då kan ni, precis som många gör, tillbringa några nätter i Bangkok antingen i början eller slutet av resan eller både och. Det blir en spännande kontrast till strandlivet!
29 juli 2016 08:57
När planerar ni att resa och hur länge har ni tänkt vara borta?

Koh Samui passar som sagt första en förstagångsresenär, men det är lite dyrare att flyga direkt till Koh Samui från BKK. Via Surat Thani tar det längre tid eftersom ni även måste ta en färja.

Ett annat alternativ kan vara Ao Nang (Krabi) med alla små öar i närheten som man kan åka till på dagsutflykter. Ni kan även enkelt ta er till andra kringliggande större öar om ni vill byta boende under er resa. Gällande inrikesflyg så finns även NokAir och Lion Air, har själva flugit med NokAir flera ggr och tycker de är bra, du får checka in 15 kg/pers gratis på deras flyg.

http://www.nokair.com/nokconnext/aspx/Index.aspx
Av Mipec
29 juli 2016 09:03
Citerat från Jennienorgren:
Äntligen ska jag börja spana på resa till Thailand efter rest runt i Europa :)
Detta är drömmen och jag är lika förväntansfull som nervös

Ska resa med min 17 åriga dotter och jag ska nu lämna detta med charter och boka flyg och hotell var för sig själv och bara de är ett stort steg ;)

Men blir inte klok var vi vill åka?
Allt ser så fint ut och ungefär desamma

Krav vi har på våran resa är
Nära havet och fin strand
Lite shopping (gärna marknader)
Mycket restauranger och dessa både enklare och finare
Lite fart men ändå lugnt

Så alla fantaster och erfarna Thailand resenärer vart låter lämpligt för oss att åka?

Tacksam för svar
Vart ni ska åka beror delvis på när ni ska åka, den sydöstra delen av Thailand (tex Ko Samui - Koh Phangan - Koh Tao) har regnsäsong lite längre in på vintern, framåt nyår. Är planen att åka tidigare, tex november-december borde ni satsa på Sydvästra delen (Krabi - Koh Lanta - Phuket -Khao Lak) eller den östligaste delen (Koh Chang).

Det absolut bästa i min mening med att boka allt själv är att man kan lägga upp en resplan med flera olika stopp. Tex ett ställe med mycket shopping och restauranger. Sedan ett ställe som är lite mer lugnt. Och avsluta med storstad för den sortens upplevelser.

Skulle tex sydöstra öarna vara målet skulle jag lägga upp resplanen något så här:
Koh Samui 6 nätter (Tex Baan SamuiChaweng Beach)
Koh Phangan 6 nätter (Tex Santhiya på Thong Nai Pan Noi)
Bangkok 4 nätter (Tex Anantara Riverside som har ett fantastiskt poolområde)

Transporterna mellan ställen är busenkla i Thailand så det behöver ni inte oroa er för.