Vilket ställe att välja i Costa del sol/Malaga, Spainen

Av Jonal
15 apr. 2016 12:23
Visningar: 2747
Hej!
vi är familji : 2 barn ( 3 + 10 years) and 2 vuxna. Planerar semester resa till
Spanien
solkusten juli/augusti 2016. Har dock aldrig varit där och vet inte vilket är bäst , Marabella ? Nerja? eller annat?. Framför allt söker vi sol& bad men också god mat och grönska. Entertainment för barnen också.
Alla erfarenheter välkommna. Tack !
Av Desires
15 apr. 2016 19:19
Nerja tycker jag är den mysigaste orten i det området, men det finns säkert många fler! Från Nerja har ni också relativt nära till andra platser som t ex Malaga, Alhambra, Ronda, + väldigt nära den sötaste lilla staden Frigliana som ligger bara några kilometer ifrån Nerja, vandra dit eller ta bil/taxi/buss!
Här är mitt inlägg med många foton o tips ang dessa trakter http: //www.desires.se/#post164

Lite annat att göra i dessa områden:
Teleférico de Benalmádena
Här kan du åka linbana. Från sin högsta punkt 769 meter över havet (Eiffeltornet x 2) kan du vid klart väder se Afrikas kust och Sierra Nevada. Totalt åker du 2.646 meter från start till mål. Fint att vandra där uppe, titta på fågeluppvisningar, hästshower eller bara ta en fika. www.telefericobenalmadena.com

Tivoli World, Benalmádena
Kustens traditionella nöjespark där du hittar klassiska attraktioner samt nya, moderna och läskiga åk. Under högsäsong dansföreställningar med bl a flamencodans.
Missa inte den fina botaniska trädgården som under årens lopp mottagit många utmärkelser för sin variation och skönhet.www.tivolicostadelsol.com
17 apr. 2016 08:39
Jag gillar personligen Marbella och Estepona.

Då menar jag själva städerna och inte de (oftast) av engelsmännen uppbyggda områdena. De senare är ofta välordnade men är inte direkt Spanien utan snarare ett försök till England i Spanien.
5 juni 2016 09:02
Jag håller definitivt med Desires om att Nerja är mysigast.
Det vi såg i övrigt av spanska solkusten var svårt ocharmigt med stora hotellkomplex och samhällen helt uppbyggda för turisk och andelslägenheter.

Har skrivit om min resa till Andalusien här, men massor av bilder och tips på sevärheter:
http://4000mil.se/index.php/andalusien/