Vilket intryck skall man ta av andras reseerfarenheter? Isla Margarita,Venezuela ?

Av Fredros
2 feb. 2010 08:15
Visningar: 1813
Innan vi åkte Till Isla Margarita(IM) läste jag massor på nätet från tidigare resenärer. Erfor att Ving/Apollo/Fritidsresor, alla upphört med IM.Trots att vi hade flygbiljetter, "all inclusive" hotell Isla Caribe, så var vi på vippen att hoppa av pga allt negativt.
Vi åkte dock iväg med mycket låga förväntningar pga förväntad kriminalitet, magåkommor, ointresserad personal....
Vi minskade risken för problem genom att t ex ej bära värdesaker alltför synligt, ej äta kalla sallader, alltid taxi efter mörkrets inbrott... allt ganska enkla "anpassningar".

Nyss hemkommen konstateras att vi varit nära paradis i 2 veckor. Sol varje dag, 30-38 grader svalkat av härliga havsvindar. Ljuvligt i hav/pooler/utebarer långt in på kvällarna, personalen slet för att vi skulle ha det toppen....
Jag skräms av tanken: alla negativa omdömen höll på att ta ifrån oss bland de två bästa veckorna i våra liv !
Av Bengtar
2 feb. 2010 09:14
Jag håller helt med dig i sak.
Det ser ofta ut som om dom som letar fel har den största skrivklådan.
Att sen de stora researrangörerna har lämnat IM beror nog enbart på att det är mycket mer lönsamt at storsatsa på Sydostasien.
Pengar helt enkelt.
Att ni uplevt er resa som så fin tycker jag låter trevligt för oss andra med resplaner åt det hållet!
2 feb. 2010 14:09
Hej alla glada här på reseguiden!

Jag heter Rulle och är helt ny här, men är, kan man väl säga, en känd profil på www.reseforum.se och de flesta svenskar (även andra skandinaver) som har varit på Isla Margarita eller funderat på att resa hit, är ganska väl bekanta både med min person, min restaurang och min sida för uthyrning av lägenheter. Jag har varit verksam på Margarita i cirka sex år och varit bosatt här i fem år...restaurangen har jag haft i tre. Detta var en kort presentation och vill Ni veta mera så är det bara att fråga!

Jag kan bara hålla med om det mesta och i synnerhet det där med att de som är negativa är även de som är mest aktiva, tyvärr! Jag har hört så många liknande historier från så många olika grupper det senaste åren att det är skrämmande faktiskt. Folk som har varit på vippen att ställa in sina resor utan att få pengar tillbaka bara för att det finns så många "negativister". De e så att man bli trött! :-) Positivt tänkande kan flytta berg! Tänk positivt! :-) Dess då bättre så har de kommit hit och gjort precis som Fredros, sina egna erfarenheter, gör det Ni med! Allt som skrivs och sägs är ju som bekant inte sant!

Margarita passar kanske inte alla, precis som de flesta övriga resemål här i världen, men det passar MÅNGA!

Idag så bjuder Margarita på lite disigt väder, inte mig emot, men jag lider lite med soldyrkarna. Fast handen på hjärtat så tror jag nog att de får så de tider, för här skiner solen nästan jämt och är det färg Ni är ute efter så tar den otroligt. man får passa sig och använda HÖG solskskyddsfaktor!

Nä, jag tror det får räcka så där för stunden, men Ni hittar mig här, på reseforum och på via mina hemsidor. Ni är också välkomna att skriva direkt till mig med frågor och vad det nu kan vara, på min personliga email: (Logga in för att se e-postadress)

Over and out från ett varmt & gött Margarita! / Rulle
Av Staul
3 feb. 2010 11:25
Har också varit där, vi åkte med fritidsresor första året de körde dit. VI bodde på ett litet hotell som hette Corall Caribbe helt fantastiskt.
Fina stränder bra klimat men lite matställen då nästa alla bor med all inclusive, trist.
Ett bra alternativ för alla som åker till Thailand ( det nya kanarias)
Av Fredros
5 feb. 2010 20:42
Trevligt att läsa positivt om Isla Margarita !

Redan på planet mellan Paris och Caracas "laddades" Venezuela positivt i mitt fall. Bredvid mig satt en venezuelansk man och vi talade om Sydamerika historia samt hur indianska,spanska,afrikanska gener blandats. Indianskorna i "Venezuela" hade redan på Columbus´ tid stora bröst, sa min medresenär. Den "folkblandning" som idag är befolkningens bakgrund är den för Sydamerika optimala. Det är ingen tillfällighet att miss World flera gånger kommit från Venezuela, fick jag höra och jag kan bara bekräfta att här fanns många, många vackra kvinnor!

Poängen i mina inlägg är just detta, att göra en "inre resa" från allt negativt man läst hemma innan resan för att sedan hamna i något av det härligaste vi upplevt.
Vore spännande om flera delgav oss sina synpunkter hur man skall värdera andras reseberättelser!??
6 feb. 2010 02:03
Det är lite som vår resa till Tobago... Det har varit en hel del negativa skriverier (åtminstone internationellt) om våld och brott på ön men alla farhågor kom på skam.

Sedan så stämmer säkert statistiken med brott per capita, att allt går långsamt etc... Sett i ett personligt persepktiv finn däremot inga negativa aspekter på resan.
Av Fredros
7 feb. 2010 08:41
Isla Margarita(IM): Ytterligare om hur tankar innan resa möter verkligheten på plats på resmålet :

Åter beklagade jag inom mig att jag inte kan någon spanska. Åter visade det sig att i ett spansktalande land räcker inte engelska till i många situationer..

Vad blilligt det var med transporter - full bensintank för tio kronor(taxi betalar halva priset) - taxi för 4 personer de 2,5 milen till "storstaden" Porlamar kostade ca 70 kr, samma resa med buss 5 kr per person.

Jag talade med många svenskar om hur man upplevde Isla Margarita och tyckte det var intressant när en person med negativa erfarenheter motiverade detta.
Mycket var bättre i Thailand.Det var renare, vänligare människor... Själv har jag inte varit i Thailand och utan den jämförelsen så hade jag slagits av hur vänliga människorna var på IM. Här ligger en förklaring till att vi upplever samma resmål olika - vi har olika referenspunkter ! Men Thailand har förmodligen bättre renhållning, på IM ser man en hel del skräp....