Vilket flygbolag tycker ni är bäst och sämst till Bangkok?

29 jan. 2013 12:22
Visningar: 9378
Vilket flygbolag tycker ni är bäst och sämst?

Vi har rest med flera flygbolag.

Aeroflot 2005: Mycket dåligt, gammal flyg Ilosthion IL 96. Otrevlig personal, då jag var magsjuk hela resan. NU skall aeroflot vara bättre med nya airbus plan.

Air china, Flygen var nya och bekväma, transit-tiden i Beijing var dock lång. Men det finns ett hotell att checka in på i transit area 70euro.

Turkish airlines. Inga problem, lång väntan på hemresan dock.

Austrian airlines, Inga problem. Snabb transit.

Egypt air: Deras nya boeing 777 var mycket och fint bekvämt. Men resan mellan CPH CAI var gammalt plan. Lång vänte tid i Cairo. Positivt med 46 KG baggage.

Thai airways: Gammalt plan till BKK. Endast 20 KG check in baggage. och 300KR/KG i över vikt avgift.. Nej aldrig mer thai airways.

Väljer nu för tiden endast flygbolag med Peice concept. Betala övervikt per resväska.

Nästa resa blir med Finnair. Och troligen blir det nog finnair många fler resor.
Av Tubbe
29 jan. 2013 20:20
Hej

Tycker att Wizzair är ibland de sämsta.

/ T
Av Annl
29 jan. 2013 20:32
Inte Qatar i alla fall...

Finn Air är inte så dumma - Helsingfors ligger rätt till sett ur ett asiatiskt perspektiv och finnarna vinnlägger sig om att det ska funka med korta transittider och smidiga byten. Att de sen har rätt trist service på planet och att maten är kass är ju något som man får leva med.

Vi bannade oss själva i julas när snålheten bedrog visheten och vi bokat Qatar för att det var billigast..
Av Hille2
29 jan. 2013 21:13
Finnair vinner på den korta resan och inget större fel på service heller
Thai blir det om de rear biljetterna. Också för den korta resans skull
Malaysian = bästa servicen. Tyvärr flyger de ju inte Stockholm - Thailand längre

Sämst.
Aeroflot (men det var längesen)
Qatar - trångt om utrymme i de nya planen, dålig service
Av Bibby
29 jan. 2013 22:22
Korean Air, då får man dessutom transit på en av världens bästa flygplatser, Incheon. Mycket bra plan och service samt AVOD.
30 jan. 2013 16:52
Vad var dåligt med Qatar airways? De ska ju vara så bra säger många....
Citerat från annl:
Inte Qatar i alla fall...

Finn Air är inte så dumma - Helsingfors ligger rätt till sett ur ett asiatiskt perspektiv och finnarna vinnlägger sig om att det ska funka med korta transittider och smidiga byten. Att de sen har rätt trist service på planet och att maten är kass är ju något som man får leva med.

Vi bannade oss själva i julas när snålheten bedrog visheten och vi bokat Qatar för att det var billigast..
30 jan. 2013 16:56
Det godaste jag ätit var på Air china. (arlanda-peking) kyckling och ris. Det är väl så att all mat lagas på samma ställe till samtliga flygplan på arlanda??
Av Hawaii
30 jan. 2013 17:17
Kan vara bra att veta att fr.o.m. den 16 juli 2013 så kommer Thai Airways International att ha en daglig Arlanda-Bangkok flygning med sina nya Boeing 777-300ER plan. Ersätter de äldre Boeing 747-400.
Av Annl
1 feb. 2013 19:16
Ymmot,

Mycket var dåligt - enligt min uppfattning. Jag har skrivit en separat tråd om det för det fallet att du är nyfiken.
Citerat från ymmot12345:
Vad var dåligt med Qatar airways? De ska ju vara så bra säger många....
Citerat från annl:
Inte Qatar i alla fall...

Finn Air är inte så dumma - Helsingfors ligger rätt till sett ur ett asiatiskt perspektiv och finnarna vinnlägger sig om att det ska funka med korta transittider och smidiga byten. Att de sen har rätt trist service på planet och att maten är kass är ju något som man får leva med.

Vi bannade oss själva i julas när snålheten bedrog visheten och vi bokat Qatar för att det var billigast..
Av My53
2 feb. 2013 17:38
Om man åker på vintern så är det att föredra att åka via Helsinki istället för Amsterdam eller paris utanfall det skulle bli snöstorm.Finnarna har ju bättre beredskap för det.
Av Kerstin
3 feb. 2013 11:42
Sämst flygturen tycker jag var mer Aeroflot men det var längesedan nu, så de kanske blivit bättre ? Klart bäst gillar jag Finnair. Enkla byten,bra mat och bra flygplan! Att de i Helsingfors är vana vinter och snö tycker jag också känns som ett stort plus om man flyger på vintern.
Kerstin
Av Dino_81
26 feb. 2013 08:02
Från Stockholm till Bangkok brukar jag välja det flygbolag som är billigast och har en maximal restid på 15-17 timmar inklusive mellanläandning. Att spara någon tusenlapp men istället för vara på resande fot i närmare ett dygn tycker jag är bortkastad tid.

Har man lite framförhållning eller undviker att resa under värsta peaken brukar Thai ha rätt bra priser. Fördelen är att det är direktflyg. Senaste åren har jag åkt med nedan bolag:

Etihad Airways. Bromma-Bryssel-Abu Dhabi-Bangkok t/r.

Fyrstjärningt bolag med bra service och in flight entertainment (IFE). Iom två mellanlandningar tog denna resa 17 timmar vilket är på gränsen till för mycket.

SAS. Arlanda-Köpenhamn-Bangkok.

Tryggt och "svenskt". Bra plan även om de är lite äldre och saknar senaste IFE. Tyvärr ofta ganska dyra biljetter.

Qatar Airways. Arlanda-Doha-Kuala Lumpur.

Moderna plan med bra IFE (marknadens bästa?) och god service. Varning för att stop over i Doha frestar på nerverna. Om kabinpersonalen är i toppklass är deras markpersonal botten. Otrevligt och fullständigt kaotiskt när många flighter ankommer/avgår vid samma tider.

Thai Airways. Arlanda-Bangkok t/r / Bangkok-Paris

God service och direktflyg. Lite äldre flygplan som saknar bra IFE. Man moderniserar dock flottan och sätter in nya stolar med egen skärm. I höst ändrar man typ (från Boeing 747 till moderna Boeing 777) och då kommer standarden att öka. Något som är bra med den gamla kabinen är dock ett väl tilltaget benutrymme.

Kommer även jag att nyttja Finnair vid min nästa resa till Thailand.
Av Moth63
26 feb. 2013 08:42
Flyger alltid med Thai även om det skulle kosta lite mer, tid är också pengar
Har flygit med SAS och långt tillbaka Areoflot, inget jag kommer att göra igen
26 feb. 2013 10:27
Thai tycker jag är enklast, då de flyger direkt. Nu har de även blivit bättre med fräschare plan och bättre mat.
26 feb. 2013 21:10
Emirate Airlines, flyger från kastrup (osäker på hur det ser ut i Sverige). Väldigt trevlig/hjälpsam personal, billiga biljetter, bra mat, både "korta" och längre (lite billigare) biljetter. 30 kg tillåten baggagevikt... Väldigt nöjd med alla resor jag gjort med dem (CPH-Melbourne/Sydney-Auckland Melbourne-Bangkok-Köpenhamn)
Av Jeppe5
27 feb. 2013 13:57
Vi har rest med många olika flygbolag med utgångspunkt från Göteborg.
Här är mina erfarenheter:

Klart sämst tycker vi är Aerosvit (Ukraina).
+ Bra plan, låga priser
- Usel service, tråkig mat, bara 20 kg. Kändes ofräscht på planet speciellt på toaletterna :o(
Flygpersonalen borde lära sig begreppet "Service minded". Synd att servera varmt vitt vin och iskallt rött vin.

Bättre är Air China
+ Bra mat och dryck, trevlig personal, låga priser.
- 20 kg, Ofräscha plan, Ingen skärm på stolen framför, dåligt ljud. Dåliga connections i Peking med oftast lång väntetid.

Finnair
+ Kort flygtid, bra priser, trevlig personal. Inflight entertainment på alla platser.
- 20 kg, Snälla Finnair, vad har ni gjort? Ni har sämre mat än de sämsta charterflygen till Mallis! Plast, plast och rivna morötter till förrätt! Vi har åkt många gånger med Finnair men det sista året har standarden sjunkit REJÄLT! Snålt med dricka (vin/öl) till maten och vill du ha en drink får du betala extra!

SAS
+ 23 kg (ok?!), Bra anslutningar, bra service ombord, maten ok ändå. Inflight entertainment på alla platser.
- Synd att SAS är så dyra annars hade jag gärna alltid åkt med dem!

Thai Air
+ Bra service, god mat och goda viner, fria drinkar, fräscht & rent! Bra benutrymme på 747.an (har åkt både från ARN och CPH. Känns dock som standarden var bättre på flygen från CPH, kan ha fel men så kändes det).
- 20 kg, Ingen skärm på stolen framför, dåligt ljud. (Uppgraderade 747-400 samt nya 777-300ER har Inflight entertainment på alla platser). Svårt att hitta de riktigt bra priserna.

Turkish Airline
+ 30 kg! Mycket bra mat, fria drinkar :o) Fräscht och rent. Den A330 vi åkte med sist från Istanbul var nästan ny. Låga priser! Inflight entertainment på alla platser.
- 3,5 timmar i Istanbul på vägen hem.

Trevlig resa!
1 mars 2013 12:02
Quatar tyckte vi var hur bra som helst! Dock oskäna stolar, men vem har inte det? Jättebra service! Man blir bjuden på fika och mat och dryck i princip hela tiden osv. Tvskärn i varje stol.

Senast flög vi med Thai Airways, även dem riktigt bra. De flyger med 2 olika plan. Det nyaste var riktigt sköna stolar i vilket är ovanligt + tvskärn i varje stol vilket var toppen!

MVH Sandra

http://www.bloggithailand.se/