Vilket flygbolag bäst, enklast Vs. billigast till Florida

Av Olds98
19 jan. 2014 22:38
Visningar: 4963
Vi är en famil på fem personer (2 vuxna 3 barn, flicka 15 två pojkar 8 och 12 år) som har tänkt flyga till Florida vecka 25, 26 eller 27, och vara borta ungefär 18-21 dagar.
var i Florida vi anländer och avgår ifrån spelar mindre roll då vi ska åka runt lite, men gärna olika orter men inget krav.
Tror att vi kommer att ha med oss en väska var på ca: 20 kg och ett hand bagage.
Vi har varit där för 15 år sedan, men har inte flugit sedan dess, barnen har inte flugit tidigare men har inga större problem med långa bilresor.
Mitt dilema gäller bokningen av biljetter, har funderat på Norwegian, direktflyg och bra tider.
Avresa från Arlanda 15:15 (vi har 4 timmars bilresa till Stockholm) vilket gör att vi kan starta i lämplig tid på morgonen landar i Forth Lauderdale 20:00. Hem resa 21:30 från Forth Lauderdale, Arlanda 13:00 fyra timmars bilresa och är hemma i bra tid.
Pris i dag 38,432:- (med tillägg för mat, platsreservation, 1 kolli bagage).
Men sen går det att hitta resor som är 10,000:- billigare eller till och med mer på en del sidor på nätet, men då blir det en eller två mellan landningar per resa och lite sämmre tider.
Dom 10,000:- har jag gärna med till Florida och gör något roligare för, men vad är det vi måste stå ut med?
Priser, tider, mellanlandningar är ju lätta att hålla koll på och jämföra, men det övriga.
Byten på flygplatserna vad är det somm gäller där, vad händer om man inte hinner byta till nästa plan vid mellan landningen?
Tillkommer det avgifter för ”mat, dryck, platsreservation, 1 kolli bagage” mm. som det gör med Norwegian?
Den stora frågan är vad slut priset blir med alla påslag mat och dryck underhållning bagage mm.
vilka troliga problem kan man råka ut för om man väljer fel bolag?
I dag (2014-01-19) totalt 5 personer (och en vuxen) vet inte om det tillkomer något på dom priserna.
Iberia 34,293:- (7,031:-)
Norwegian 32,942:- (7,168:-)
Lufthansa 32,823:- (6,737:-)
Finnair 46252:- (9,445:-)
United Airlines 41,288:- (7,885:-)
Air France 28,888:- (5,901:-)
Iceland Air 37,924:- (7,228:-)
Sas 43,425:- (8,948:-)
Jag är inte ute efter den absolut billigaste resan, åkte jag själv skulle jag göra det, men familjen ska också med.
Av Birgere
19 jan. 2014 23:01
det är bara Norwegian som inte redovisar fullt pris, alla andra bolag som du hittar priser på är totalpriset inkl bagage, platsreservation o mat.
Den flygprissite som för tillfället ger bäst träff till iaf Orlando som jag ofta flyger till är momondo.se.
Jag har CPH som bas och därmed inga direktflyg att välja på så jag brukar leta efter flighter med kort restid och som undviker en övernattning vid CPH och jag vill inte komma fram för sent.

Jag gillar tex Air Canada via Toronto då man kör immigration till USA i Toronto och riskerar inte att hamna i timslånga köer på någon Amerikansk flygplats med kort transit tid. En annan bra rutt är vi via Frankfurt.

Jag har genom åren även testat att landa sent tex i NewYork och tagit en övernattning o fortsatt tidigt på morgonen. När jag landar riktigt sent i Florida så har vi några gånger tagit ett flygplatshotell där åxå o hämtat bilen på morgonen.
Virgin Atlantic via UK är åxå helt OK. Summa summarum, vilket flygbolag du tar spelar inte så stor roll och tänk på att det bolaget som säljer biljetten behöver inte alls vara samma som flyger. Jag har tex bokat United i Juni men ingen av delsträckorna flygs av United.
Kanske viktigare att kolla vilket typ av flygplan det är, undvik tex Boing 757 då man sitter 3+3 i kabinen.
20 jan. 2014 10:23
Av de bolag som du listar skulle jag absolut välja Lufthansa men som Birgere skriver var noga med att kolla om det verkligen är Lufthansa du flyger med då det lika gärna kan vara United och ja, undvik Boeing 757 på flygningen över atlanten om ni kan då det är trångt med bara en mittgång.

Väljer du Air France så kan det lika gärna vara Delta som flyger sträckorna.

Skulle även undvika Norwegian pga deras usla on-time record. Inte kul för en hel familj som eran att bli försenade med upp till ett dygn. Den risken skulle inte jag ta i alla fall.
21 jan. 2014 14:14
Personligen skulle jag inte valt Norwegian. Dels är det ju inte billigt, iaf inte i jämförelse med andra priser du hittat. Dels har de alldeles för mycket strul med sina plan just nu, och det är ju ingen som vet huruvuda det rättat till sig till i sommar. Det som är fördelen med de stora alliansbolagen i sådana lägen är ju att de har mycket större möjligheter till ombokningar än ett fristående bolag. En annan faktor är Norwegians personalpolitik.

Hur som helst. Hittade skapliga priser med Swiss. Knappt 30000 för 4 vuxna och ett barn. Byte i Zürich. Visserligen avgång 09.45 från stockholm, så det blir en tidig morgon. Annars verkar det ont om halvsena avgångar lyser med sin frånvaro.

Ett alternativ kan ju vara British Airways. Avgång 21.05 från Arlanda och ni får betala en övernattning på hotell vid Heathrow. Åkte själv BA till Miami i höstas och det fungerade utmärkt.
Av Hawaii
21 jan. 2014 15:11
Hade nog undvikit Iberia också. Har passerat Madrid flera gånger med Iberia och de är duktiga med att försena sina flygplan. Vid ett tillfälle missade vi anslutningen av den anledningen och fick tillbringa fem timmar på flygplatsen i Madrid. Plus att man tydligen måste byta terminal mellan Schengen och icke-Schengen destinationer. Tidsödande och mycket bökigt - och speciellt när Iberia klantar till det med sen ankomst... Lufthansa och Air Canada hade nog varit mina favoriter. Och Swiss.
Av Sv
21 jan. 2014 19:35
Jag har åkt med Lufthansa på ditvägen och Swiss hem. Båda fungerade alldeles utmärkt. Lufthansa hade bättre mat och service. Swiss hade finare stolar och underhållning, men båda var bra.
Av Olds98
22 jan. 2014 00:01
Tack för all information och åsikter.
Delta Airlines hade jag tänkt undvika, inte på grund av kritik som även dom får, utan mera för bristen av berömm.
Kollade Swiss via Zyric dom verkade intressanta 32,538:- för familjen.
En tidig avgång kan resultera i en natt på på hotell i Arlanda.

Tittade på Connect hotell i Arlanda (08-591 200 50) nu, det fins familje rum för 1301:-
Sov där för några år sedan det var det tystaste hotellet jag bott på, hörde inte ett ljud, inget spring, smällande i dörrar, elle ens spolande av vatten, men frukosten kl 05:00 på morgonen var väldigt sparsam.
Dom har även långtids parkering med transför för 250:-/vecka för hotellgästerna, tycker att det verkar mycket prisvärt.
Efter som vi inte är resvana så ska ni veta att informationen uppskattas mycket:
Av Bibby
22 jan. 2014 00:45
Generellt så kan man väl påstå att undvika alla amerikanska bolag är en bra rekommendation.
Av Hkn
22 jan. 2014 01:14
Citerat från Hawaii:
Hade nog undvikit Iberia också. Har passerat Madrid flera gånger med Iberia och de är duktiga med att försena sina flygplan. Vid ett tillfälle missade vi anslutningen av den anledningen och fick tillbringa fem timmar på flygplatsen i Madrid. Plus att man tydligen måste byta terminal mellan Schengen och icke-Schengen destinationer. Tidsödande och mycket bökigt - och speciellt när Iberia klantar till det med sen ankomst... Lufthansa och Air Canada hade nog varit mina favoriter. Och Swiss.
Spot on. Iberia har en stadigt stabil klantighetskurva i min bok. Aldrig i tid och ofta problem med planen.

Skriver under på Air Canada och Swiss. Mycket bra. Lufthansa har också varit stabila, men det var ett tag sedan jag flög med dem.
KLM håller stilen. De bygger en stor del av sin intäktsmodell på att få långdistansflygningarna att fungera, vilket betyder att man lägger fler mantimmar än andra på att få anslutningsflygen att fungera (annars spricker idén).

Dock: En av de största överraskningarna jag haft på länge var Delta från Amsterdam till Detroit. Obegripligt bra (och förvånande – har annars brukat avråda från dem). Mina amerikanska vänner, som flyger riktigt mycket, kommenterade att ”they re-invented themselves”.
Flög nyligen American Airlines. Även den upplevelsen i kabinen var bra, tycker

:: hkn ::
Av Hawaii
22 jan. 2014 01:30
Kan också lägga till att jag har gjort drygt 200 flygningar med United Airlines de senaste 20 åren eller så, inkl. en hel del Atlant och Stilla Havs flygningar. Inte en enda har varit försenad (jo, jag vet, nog mer tur än skicklighet!!), och servicen i ekonomi klass tycker jag är OK. United's International Business Class är suverän. Dock har jag inte flugit Atlanten i deras 757, endast 767 och 777.
Av Birgere
22 jan. 2014 01:54
Litet tips.. Flygbiljetterna till Florida går upp till höga sommarpriser på midsommardagen, kan du boka utresan tidigare spar du mycket.

20kg bagage per skalle, jag hoppas du menar på hemresan. På ditresan bör ni skicka med tomma väskor alt köpa nya väskor i Florida.
22 jan. 2014 08:44
Citerat från Birgere:
Litet tips.. Flygbiljetterna till Florida går upp till höga sommarpriser på midsommardagen, kan du boka utresan tidigare spar du mycket.

20kg bagage per skalle, jag hoppas du menar på hemresan. På ditresan bör ni skicka med tomma väskor alt köpa nya väskor i Florida.
Precis vad jag skulle skriva: Åk inte med fulla väskor till USA, ha plats med alla shopping.
Kan inte uttala mig om vilka bolag som är bäst men av de flygningar över Atlanten som jag gjort (Air Canada, SAS, United, American Airlines) tyckte jag att SAS hade sämst underhållningssystem. Man satt bra i Air Canada. Uppgraderade till Economy plus hos United för 100 USD vilket medförde att man fick utrymme på 35'' i pitch istället för normala 31. Vad gäller transfer i USA tog det låååång tid i Washington. nästan 1,5 timmar från det att man gick av planet till man kom ur customs. I Chicago fanns ingen kö överhuvud taget. Toronto gick kvickt det med. Där gick personal runt och frågade vilka flighter som folk skulle med för att slussa dessa snabbare till Pre-clearance.
22 jan. 2014 09:28
Som tillägg i och med att ni inte är så resvana, så skulle jag definitivt satsa på att ha eventuellt byte i Europa, och undvika stress vid ett byte i USA. Beroende på hur många plan som landar samtidigt så kan immigration ta rätt lång tid, och då kan det vara skönt att slippa tänka på en flight till.

Sedan håller jag med föregående skribenter. Packa minimalt! Framför allt inga/ytterst få långärmat/långbent. Vi var där i okt/nov och vi hade inte annat än shorts hela resan. Ett par tre ombyten bör räcka till ni stoppat vid en outlet/mall och shoppat loss lite.

Sedan kan det, beroende på hur mycket ni shoppar, vara ett alternativ att köpa ett extra kolli bagage på hemresan. Det brukar ligga på runt 100 $/80€.
22 jan. 2014 11:13
Jag lånar den här tråden lite om det är ok. Sitter även jag och planerar Florida-resa, har hittat en hygglig avgång med Air Canada från Köpenhamn till Miami via Toronto. Mellanlandningen i Toronto är dock bara 1,45. Hinner man det med tanke på immigrationen? Eller blir det ont om tid?
22 jan. 2014 11:57
Jag skulle också undvika Norwegian just nu, och alla andra flygbolag som flyger Dreamliner. Jag har åkt Dreamliner med två olika flygbolag de senaste månaderna, varav en var Norwegian, och jag har blivit sittandes på flygplatser alldeles för länge p.g.a. fel på Dreamlinern för att ens överväga att åka i en Dreamliner det kommande året.

Jag skulle ha valt Lufthansa eller Air France (om det är Air France som flyger rutten, inte Delta!!)
22 jan. 2014 12:20
Citerat från Lagerqvist:
Jag lånar den här tråden lite om det är ok. Sitter även jag och planerar Florida-resa, har hittat en hygglig avgång med Air Canada från Köpenhamn till Miami via Toronto. Mellanlandningen i Toronto är dock bara 1,45. Hinner man det med tanke på immigrationen? Eller blir det ont om tid?
Har flygit till USA via Toronto. Om bara planet landar i tid skall det inte vara problem. I Toronto gick det nämnligen flygplatspersonal runt och ropade ut och frågade vem som skulle med en viss avgång.. De som skulle med fick förtur i kön till customs. Nu stod vi kanske en halvtimme innan vi kom fram. I Washington däremot spelade sådant ingen roll. Det var bara att stå snällt kvar i kön oavsett hur stressade folk var.
Av Birgere
22 jan. 2014 12:28
Citerat från Lagerqvist:
Jag lånar den här tråden lite om det är ok. Sitter även jag och planerar Florida-resa, har hittat en hygglig avgång med Air Canada från Köpenhamn till Miami via Toronto. Mellanlandningen i Toronto är dock bara 1,45. Hinner man det med tanke på immigrationen? Eller blir det ont om tid?
Jag tycker Toronto är den bästa transit flygplatsen i Nordamerika när man ska till USA. 1.45 är gott om tid.
Av Fambo
23 jan. 2014 00:33
Vi (2 vuxna och 3 barn) var i USA över jul och nyår och flög med Virgin Atlantic via London. Vi är mycket nöjda med dem, fräscha plan med individuella skärmar, vilket "förkortade" restiden för oss alla...

Vi flög BA-plan från Stockholm till London City Airport och där bytte vi flygplats till Gatwick. Bytestiden var 4 timmar (vi bokade taxi) och vi fick själva frakta bagaget, men vi är resvana och "kan" London så det var inga problem. Vi flög till Orlando och landade på kvällssidan, då var vi MYCKET trötta så vi var glada att hyrbilsuthämtningen gick smidigt och att det var nära till hotellet.

Hem flög vi från Miami, landade på Heathrow på förmiddagen och hade 7 timmar på flygplatsen innan vi flög SAS-plan till Stockholm. Väntetiden i London var rätt dryg, men fungerade då kidsen somnade...

Vi fick ha 23 kg incheckat bagage per person och 10 kg handbagage, och det behövs verkligen på hemvägen!

Ett alternativ som inte nämnts i tråden är Icelandair till Orlando via Reykjavik. Bekanta som flyger rätt ofta till USA (dock inte Florida) flyger gärna med dem, inte billigast men trevligt bolag, "rak flygväg" och enkelt/smidigt byte i Reykjavik. Smidigt också om man vill göra ett stop-over på Island.

Lycka till! :-)
Av Olds98
23 jan. 2014 00:36
Det där med bagaget gäller förstås på hemvägen, vi kanske inte ens har en varsin väska på vägen dit.

Men det är fortfarande svårt att väga bolagen mot varandra, till exempel om det är två korta mellanlandningar mot en lång, det som har störst betydelse för våran del är priset mot avgångstider, flygtider, och mellanlandningar, sedan kommer servicen och det som händer och sker i planet.
Att missa ett byte är heller inte så roligt med barn, så det väger också tungt.
Att välja resa är inte lätt, men ni har gjort det lite lättare.

Lagerqvist det är OK. Ligger i mitt intresse också.
Av Fambo
23 jan. 2014 00:50
Personligen skulle jag prioritera EN längre mellanlandning före två eller flera kortare. Varje byte ger större risk för eventuellt strul (förseningar, inställda plan etc.)...
23 jan. 2014 15:24
Citerat från Fambo:
Personligen skulle jag prioritera EN längre mellanlandning före två eller flera kortare. Varje byte ger större risk för eventuellt strul (förseningar, inställda plan etc.)...
Håller med. Om inte prisskillnaden är väldigt stor, skulle jag definitivt satsa på byte i Europa med direktflyg från bytesdestinationen till Florida. Om det skulle strula med förseningar och annat, så är det rätt skönt att "bara" ha säkerhetskontroll på transitflygplatsen och inte immigration.

Framför allt så är det skönt att när man väl gjort "skuttet över pölen", slippa sitta på ett (oftast) trängre inrikesplan i ett antal timmar.

Själv hade jag prioriterat att få endast ett byte, och det i Europa. Fast hade jag haft långt till flygplatsen så hade naturligtvis avgångstiden vägt in också, men det finns ju alternativ med att ta en övernattning.
15 feb. 2014 08:23
Hej!

Jag tänkte låna tråden och ställa om fråga om flygbiljetter...

Igår släpptes Norwegian flygbiljetter till Fort Lauderdale till vinter 2014/2015. Vi har gjort en preliminär bokning, avgång 1 januari 2015 och hem den 18 januari 2015. Flygbiljetter kostade 12984 kr för två med incheckat bagage och mat. Eftersom vi var först ut lyckades vi även få platser vid nödutgång,

Vi måste bestämma oss idag om vi vill behålla biljetterna. Vad säger ni proffsen? Avboka och vänta eller betala och vara glad? Det finns ju kanske reguljära biljetter till billigare peng om man vågar vänta. Svåra val... Samtidigt är det ju skönt med direktflyg.

Ge mig kommentarer och tips! Måste avboka senast 12 idag?

Ni som har åkt runt nyår tiddigare. Hur mycket brukar det kosta?
15 feb. 2014 09:49
Om ni inte har alldeles speciella skäl att flyga till Fort Lauderdale, så går det att hitta resor med "riktiga" flygbolag till Miami för ca 7-800 kr mer. Då lär chansen att ni blir bra behandlade vid en eventuell försening öka. Nu är det ju nästan ett år framåt i tiden, så de kan ju hinna få ordning på sina prylar, men de har ju inget bra track-record.

Sedan kan man ju läsa lite i svenska tidningar om Norwegians personalpolitik och planer på utlflaggning till lågskatteländer, och göra sitt val utifrån det.

Summa summarum så är det inget superlågt pris, iaf inte om det handlar om att ta sig billigt till området kring Miami. Det beror mycket på hur man värdesätter direktflyg och att landa i FLL.
15 feb. 2014 10:02
Tack för svaret!

Vi ska ta en kryssning från Miami men har tänkt att bo I Fort Lauderdale. Ska bo i Miami nu i april så vore kul med ett annat ställe. + Ft Lauderdale är lite billigare när det gäller hotell. Jag såg att Lufthansa och BA flyger också men är lite dyrare, i alla fall just nu...Svåra val här i livet...;)
19 mars 2014 14:29
Såg alla inlägg, lite sent kanske.
Jag och min familj reser till Florida några gånger om året. Det har vi gjort i snart 15 år Vi har under åren så vi är nog ganska resvana och kunniga om just Florida. Vi har under åren rest med många olika flygbolag, letat efter bästa pris, bra flygtider, bra plan osv. SAS är helt ok, Air France och Brittish airways likaså. Nu sist i februari så vågade vi oss på att flyga med Norwegian med deras Dreamliner, direktflyg till Fort Lauderdale. Allt fungerade perfekt, billiga biljetter, även när vi bokade på 2 väskor till på hemresan, bokade seating och mat så blev det några tusen billigare än övriga flygbolag. Inga förseningar alls, kort väntetid vid ankomst på passkontroll, korta köer överhuvudtaget eftersom det är en mindre flygplats. Bra flygtider men räkna med att det tar ett tag att få ut hyrbil, så det hinner bli ganska sent innan ni är redo för att åka till ert hotell. Och det bästa av allt är att det är direktflyg, inga stressiga byten och passkontroller. Ni kommer inte alls att känna av jetlagen lika mycket tror jag.

Till sist ett litet tips, kolla in Vacations to go. De har otroligt billiga priser på kryssningar till Bahamas, vi brukar betala ett par tusen för en 3-4 dagars kryssning och då ingår all mat. Billigare än 3-4 nätter nätter på ett hotell faktiskt. Om man är förstagångs turist i Florida så finns det otroligt mycket pengar att spara genom att man läser alla tips från de som varit där förut och det gäller både hotell, Nöjesparker matställen mm. Ha en härlig resa alla ni som ska till Florida, själv åker jag tillbaka i maj, bästa tiden på säsongen tycker jag.
19 mars 2014 22:27
Fattar inte varför alla är så rädda för Norwegian!
Är förmodligen ett av dom bästa bolag jag flugit med, gott om benutrymme och gratis wifi.
Att dom sedan haft problem med Dreamlinern är inget att sopa under mattan men det gäller inte bara Norwegian utan många andra bolag som också använder dom planen. Skillanden är att Norwegian köpt en hel del för att ha en fräsch flotta.
19 mars 2014 22:41
Citerat från Jperss10:
Fattar inte varför alla är så rädda för Norwegian!
Är förmodligen ett av dom bästa bolag jag flugit med, gott om benutrymme och gratis wifi.
Att dom sedan haft problem med Dreamlinern är inget att sopa under mattan men det gäller inte bara Norwegian utan många andra bolag som också använder dom planen. Skillanden är att Norwegian köpt en hel del för att ha en fräsch flotta.
Fast alla gillar kanske inte att behöva betala dyra pengar för att få med sig bagage eller att få mat och dricka under en flygning på 10 timmar. Ang benutrymme är pitchen 31 tum i deras ekonomiklass. Det är inte bättre än i stort sett alla andra (större eller kända) flygbolag. Air Canada tex har 32 tum i sin ekonomiklass.
Av Birgere
20 mars 2014 01:09
Citerat från Jperss10:
Fattar inte varför alla är så rädda för Norwegian!
Är förmodligen ett av dom bästa bolag jag flugit med, gott om benutrymme och gratis wifi.
Att dom sedan haft problem med Dreamlinern är inget att sopa under mattan men det gäller inte bara Norwegian utan många andra bolag som också använder dom planen. Skillanden är att Norwegian köpt en hel del för att ha en fräsch flotta.
Det vart inte många rätt där inte.
Som påpekats är deras benutrymme sämre eller iaf inte bättre än andras.
WiFi finns inte i Dreamlinern
Visst har andra bolag haft problem men då kan dom ofta få support av sin allians kollega
Inga möjligheter att mixa biljetter mellan olika bolag
Väldigt få destinationer jämfört med allianserna
Få avgångar

Men visst, har man tur och råkar hitta en biljett som både är billig och passar destinations och tidsmässigt så skulle jag inte tveka med att flyga med dom på långsträckor under förutsättning att jag inte har något annat viktigt bokat i anslutning till ankomsten eller hemkomsten.
20 mars 2014 09:54
Jag är mycket medveten om att priserna varierar och också bekvämligheten på en flight. Vi har kanske haft tur med Norwegian till Fort Lauderdale, allt fungerade så bra. Maten var sådär ska villigt erkännas, men eftersom man åker på em dit och sent på kvällen hem så var det inga problem, vi åt en god middag innan. Vad gäller bagaget så var det mycket billigare att betala för extra bagage med dem, visserligen får väskan bara väga 20 kg istället för 23 men å andra sidan så var det flera hundra kronor billigare. Vi håller tummarna för att det blir lika bra i maj när vi åker dit igen. Kan tillägga att vi betalade under 10.000 för två personer inkl allt.
20 mars 2014 14:17
Citerat från Jperss10:
Fattar inte varför alla är så rädda för Norwegian!
Är förmodligen ett av dom bästa bolag jag flugit med, gott om benutrymme och gratis wifi.
Att dom sedan haft problem med Dreamlinern är inget att sopa under mattan men det gäller inte bara Norwegian utan många andra bolag som också använder dom planen. Skillanden är att Norwegian köpt en hel del för att ha en fräsch flotta.
Rädda är väl att ta i. Men om man eftersöker en så problemfri resa som möjligt, så är chansen (i mina ögon) större om man flyger med ett alliansbolag. Just på grund av att det då finns större möjligheter till ombokningar etc.

Sedan är ju, som en del redan påpekat, benutrymmet varken bättre eller sämre än andra bolag.

Till sist, priset. Sammantaget med att de har ett begränsat antal avgångar i veckan och (med bagage och mat) inte är speciellt mycket billigare, eller til och med dyrare, än andra bolag så ser jag personligen ingen fördel att flyga med Norwegian. Framför allt inte om jag inte bor i Stockholmsområdet.

Om man sedan ser bortom prislappen, på t ex antällningsvillkor o dyl så är valet ännu enklare (nu finsn det förvisso andra bolag man borde bojkotta på grund av detta).