Vilket är ditt absoluta guldkorn i världen?

Av Niclas
17 mars 2006 15:46
Visningar: 7913
Skriv och berätta om en plats, en restaurang, ett hotell, en strand eller något annat som du anser vara ditt absoluta smultronställe.
Av Memmie
17 mars 2006 16:22
Det finns ju så många! Men det första jag tänker på är ett litet ställe på en av Sveriges västligaste uddar. Norr om Strömstad ligger ett litet ställe som heter Capri. Det är en liten strand, en liten brygga, en liten pool, en liten klunga hus och så massor av runda klippor. Har varit där nästan varje år sedan jag var bebis, husen är andelsägda och familjen förfogar över några veckor där varje år. Det finns nog inget som kan slå en ljum sommarkväll med solnedgång och spegelblankt hav... bara ljudet av enstaka fiskmåsar. Där kan man sitta på en filt på en klippa, dricka vin och äta chips och bara njuta...!!!
Av Roy
17 mars 2006 16:57
Bron Pont Saint-Louis mellan öarna Ile Saint-Louis och Ile de la Cité i Paris är ett av mina smultronställen i världen.

Att hänga mot brons stenbalustrad i gyllene eftermiddagssol, slickandes på en läcker glasstrut från Berthillon medan man njuter av det lugna folklivet, ger en varm känsla av att vara mitt i allt livets goda.

Som bonus kan man under glassätandet avnjuta Notre Dames mäktiga ryggtavla och den lilla vackra trädgård som sträcker sig längs katedralens sydsida.

Är du i Paris, försök få möjlighet att uppleva av denna lilla, kanske obetydliga, högtidsstund.
17 mars 2006 22:16
Mitt guldkorn är Valle de Uruamba mellan Cusco och Machu Pichuu och det är en oerhört vacker dalgång på en höjd av mellan 2600 meter och 3800 meters höjd. Det är grönt och frodigt och man kan odla i stort sett allt nästan året runt. Vissa tider regnar det men för det mesta är det sol och relativt varmt.

Jag kommer dit så ofta jag kan och eftersom jag delvis bor i Peru och Lima så har jag inte så långt att åka.
Av Mikaa
17 mars 2006 22:41
Oj. Det finns så många små och stora guldkorn runt omkring oss. Men om mat (god sådan) och mysig miljö är det du är ute efter kan jag rekommendera ett par ställen. I Pondicherry, Indien, finns en restaurang som heter Satsanga. Har man varit i Indien några månader är det inte helt fel att beställa in deras tsatziki och fortsätta med en grönpepparstek... Har du tur så är någon av deras lägenheter ledig. Själv så hyrde jag tillsammans med min kompis Sara en lägenhet med tre rum och kök för 750 rupees per dygn, dvs ca 150 kronor. Helt OK, eller hur?

Vidare när det gäller bra kött: Blanes ligger en timmes färd norr om Barcelona. Restaurangen Dolce Vita har mestadels lokala besökare och är ofta fullsatt, men gör ett försök. Det är min absoluta favoritrestaurang alla kategorier.

Avkoppling? Ambalangoda på Sri Lanka västkust. Om jag minns rätt så är det ungefär elva mil söderut från Colombo. Nästa anhalt är Hikkaduwa som inte heller går av för hackor, men i Ambalangoda tillbringade jag två av mina mest relaxade månader hittills.

I Sverige finns det helt oväntade sensationer. Om du åker från Örebro till Karlskoga passerar du avfarten mot Garphyttan. Åk ditåt och när du når en liten oansenlig vägskylt som det står "Paris" på är det bara att följa vägen till slutet. Här hamnade jag en midsommaraftons natt. Ett gammalt kalkbrott som kändes som att vara i en lagun på helt andra breddgrader. Turkosblått vatten och vita klippor. Eller var det bara en dröm?
Av Annie
18 mars 2006 00:50
Dominikanska Republiken, så klart!!!
Har varit där 12 ggr de senaste 5 åren. Det finns alltid något nytt att upptäcka. Bra och billiga kommunikationer, gästvänliga människor och massor av musik och dans!
En av pärlorna är Samana-halvön med underbar grönskande natur, raka motsatsen finns i väst runt Monte Cristi och Haiti-gränsen. Där är landskapet torrt och kargt, men inte mindre vackert för det. Så har vi Cordillera Central - med karibien högsta berg Pico Duarte. Där är det underbart! Vattenfall, river rafting, turer på häst bad i floder - ja allt vad en äventyrare kan önska. Kort sagt - alla kan hitta något som passar i Dom Rep.
18 mars 2006 10:30
Hmmmm, mycket svår fråga. Beror helt på vad man är på för humör. Men idag känner jag mig lite slapp och då måste jag säga staden Vang Vieng i Laos. När man kommer hit så känner man bara hur lugnet flödar. Sitt på verandan och sippra på en apelsin/mangoshake, hyr cyklar och ge er iväg till en klarblå lagun där man kan svinga sig i lianer samtidigt som färgglada fiska simmar under en, glid ner för floden i ett innerdäck i flera tilmmar samtidigt som man ibland glider in till någon av barerna för att införskaffa en öl eller två. Åk på kajaktur och vandra i grottor, simma i underjordiska källor. Bara njut helt enkelt av denna pärla som ligger mitt i Laos.
Av Geilomg
18 mars 2006 10:53
just nu ær mittgullkorn, eller bæsta minne från en resa, nær jag sitter på kahiltna gacier i alaska på 2200 meter ove havet och steker biff på min primus. till detta serverte jag sparris(færsk kokt i smør) stekt svamp och tagliatelle. fint væder och masse snø med bergstoppar på over 4500 meter rundt omkring meg.

måste upplevas!!!
robert
Av Samos
18 mars 2006 18:26
Karpashalvön på Norra Cypern. Vildåsnor på vägen, ödsligt och vackert. En obeskrivlig känsla att bada från en flera km lång perfekt sandstrand utan en människa så långt ögat nådde.
Av Brinke
19 mars 2006 13:58
Perth!
Staden jag blev så förälskad i att jag återvände tre gånger under min resa i Australien.
Folket, stämningen, staden, allt är kanon. En mer laid back storstad får man leta efter.
Åk dit om ni får chansen!
Av Biskvin
20 mars 2006 09:01
Batavia, ett helmysigt orientalisk litet café på South bank i Brisbane, Australia. Vad sägs om en latto gatto. Först när du slår dig ner blir du erbjuden ett glas med kallt citronvatten på mjukt underlägg. Baställer du en latto gatto flr 5,90 får du snart en egen brocka med en stor skål med vaniljglass och en kanna med din valdra dryck, idet här fallet chai latte. Detta häller du i din egen takt över glassen och dat är makalöst gött. Gillar du inte te kan du få en kanna med expresso och en med varm chokladsås, underbart gott...Är du sen sugen på att krypa ner i biomörkret kostar alla filmerna högst 35 kronor efter klockan sju....
Av Ann
20 mars 2006 12:43
Jag gillar Gotland och speciellt stora muséet i Visby med bildstenar, igelkottflickan, tingstäde träskmodellen, Spellingsskatten och det geogogiska rummet med fossiler från bl a Lummelundagrottan. Man kan sätta sig och vila fötterna i museets fik, då passar det bra med saffranspannkaka samtidigt som man kollar i skrifter/böcker som handlar om Gotland. (Geologirummets fina fossiler gör att man lätt kan hitta fossiler i naturen och identifiera dem. ) Det är underbar natur på ön och Visby känns inte som en vanlig svensk stad.

Att bada på Fårö en solig dag (t ex under tiden medeltidsveckan pågår i Visby) är inte heller att förakta.
Jag längtar dit varje gång jag hör min gotlänske arbetskamrat prata... Kanske blir det cykling på Gotland om något år med barnen.
Av Ann
20 mars 2006 12:56
I Karesuando fanns/finns? ett hotell, Grapes hotell. Jag bodde där en vecka i början av 1980-talet, medan jag samlade material till en uppsats. Jag har aldrig mött så många vänliga och hjälpsamma människor som där. En del hyrde rum på hotellet ungefär som man hyr en lägenhet och jag fick betala ett lägre pris än överenskommet eftersom jag studerade.
Allt man frågade om fick man svar på, dessutom ordnade Elin Grape mitt livs längsta liftning utan min vetskap. En av hotellgästerna bodde i Vittangi och skulle till Kiruna samma dag som jag skulle åka hem, jag fick lift de 23,5 milen samt blev bjuden på lunch i Vittangi av ett par jag inte kände. De hade dock en snygg son , Pelle som jag gärna hade stiftat lite närmare bekantskap med om tiden inte varit så knapp.

I prästgården där jag höll till, blev jag ofta bjuden på kaffe dessutom. Känslan av att känna sig välkommen är guld värd. /Ann
Av Foxy
21 mars 2006 08:53
Det är väldigt svårt att välja, men som ett ställe säger jag nog hostelet "Mama Naxi's guesthouse", i byn Lijiang i Kina. Hela byn är oerhört välbevarad och genuint kinesisk, den står med på världsarvslistan. Mama, som har hostelet kan på sin höjd tio ord på engelska, men lyckas alltid göra sig förstådd ändå. Byn är ett matriarkat och Papa, hennes man, agerar springpojke medan Mama styr och ställer. På kvällarna äter alla gäster middag som Mama lagat på den lilla innergården, stämningen är tack vare Mamas glada humör ständigt på topp, alla dras med av det och blir typ hippiebästisar och sitter och sjunger ihop. När vi åkte därifrån fick vi ett smycke av Mama som hon hade gjort.
(Jag har aldrig varit lagd åt hippiehållet, men det går inte att låta bli, efter en kvart på stället står man utan att skämmas och kallar en vilt främmande kinesisk kvinna för Mama och en vilt främmande man för Papa.. Det är sjukt, men kul!)
Av Robbo
21 mars 2006 11:44
Så här långt är det CefaluSicilien!

Charmig stad/by med charmiga gränder och god mat !
Strande är inte så stor men bra...
21 mars 2006 14:33
Ett av mina guldkornsfavoriter är Island. Helt underbar miljö och mycket frisk luft. Mycket annorlunda natur än vad vi är vana vid här i Sverige. Några måsten på Island är geisrarna, att bada i heta källor (Hett tips: Den blå lagunen: ett utomhusbad med mycket varmt, vitt vatten), rida islandshäst, åka runt och titta på alla vattenfall, även huvudstaden Reykjavik är värd att titta närmare på.
Ett minus är dock att det är väldigt dyrt, både resan och att bo/leva där. Men det är värt det! Tro mig!
Av Ann
21 mars 2006 15:21
Hej Miss Saturnus resor! Det låter som om jag har satsat rätt i år då? Kul! Jag och mina barn åker dit i slutet av juni. Jag tänker mig Island i stort som något i fjällvandrarmiljö vilket jag uppskattar. Hålligånget i Rökviken som det talas om lite varstans får nog sparas till ett senare tillfälle. Jag har fattat att det är ett dyrt resmål, inflationen är hög också valutakursen under mars; 100sek=803 isk för att några veckor senare vara 100 mot 873 eller nåt sånt om jag inte minns fel. /Ann
21 mars 2006 19:59
Finns ju så många fina ställen. Och sen beror det på så mycket. Kultur, bad, fest m.m.

När det kulturen så är det Prag som gäller. Där finns så mycket vackert att titta på. Deras hus, kvarter, deras liv. Vackert att promenera runt i Prag.

När det gäller sol och värme rekomenderar jag Marmaris i Turkiet. Underbart vatten och underbara stränder.

Fest-livet är det i London med alla dess barer och fest-livet. Finns så många pubar.

I Sverige tycker jag att Norrland har underbart landskap. Sundsvall, Indalsälven, fjällen ... så vackert.
Av Ann
24 mars 2006 17:10
Hunneberg och Bergagården, där finns ett litet fik/matställe som har jättegod mat. (Vid Bergagården ligger Hunnebergs älgmuseum som nu tydligen skulle få ta över Grästorps museums vapensamling. )

Vid Bergagården kan man också åka skidor eller jogga, naturen är jättefin. Om man åker upp på Hunnneberg vid Vargön så kommer man först till ett fint litet vattenfall.
Om man åker upp på Hunneberg vid Västra Tunhem kan man titta på grottorna som ligger ganska nära Tunhems prästgård. Vid sjön Eldmörjan kan man grilla korv en fin sommarkväll, det har jag gjort många gånger.

Har man tur kommer älgarna fram....annars får man göra ett försök på Halleberg..att roa sig kungligt kan aldrig vara fel ; )
Av Koskull
24 mars 2006 17:50
Som stor Kinafantast så finns många av mina guldkorn i Kina:
(Nedanstående utan inbördes rangordning)

1.
Besöka Chongqing (fd Sichuan provinsen numera egen municipal med 32 miljoner människor!) och dess omgivningar! Staden ligger i ett otroligt landskap med mycket höga berg runt omkring (på ca 7500 m ö h) så om man älskar natur så kan man om inte annat än njuta, inte många turister men i och för sig många kineser!!!

2.
Ta sig 12 mil norr om Beijing till Simatai. Ta in på det enda guesthouset i den trakten för att sedan gå upp på kinesiska muren och ha picknick i solnedgången! Underbart! När jag upplevde detta så var det i slutet på juli 2003 precis när SARS hade klingat av... och då var jag och min kompis plus en kille från Bangladesh, som vi lärde känna i Kina, de enda på muren!!! Efter ett par timmars sömn på guesthouset gick vi upp tidigt i ottan för att uppleva soluppgången och sedan vandra på kinsiska muren till Jinshaling! Helt ensamma (3 pers) på den gamla muren i många timmar! Väl framme i Jinshaling, vid halv två på dagen, så fick vi kontakt med tre st kvinnor som bodde i en by några kilometer nedanför muren. Efter att på olika sätt kommunicerat med kvinnorna (de ej bra på engelska och vi ej bra på kinesiska) så hade vi den turen att vi blev hembjudna till en av kvinnorna! Denna resa/dessa dagar var helt fantastiska och något att minnas, kanske mycket också pga SARS tiderna, pga ej andra turister eller envetna försäljare!

3.
Åka tåg i Kina är också en stor upplevelse och speciellt om man köper de billiga biljetterna! Oförglömligt och man får ej ha tendens till klaustrofobi...

4.
Dricka mer eller mindre smaskiga drinkar på världens högst belägna bar i Shanghai; "Cloud 9" - då och då ser man någonting som rör sig långt där nere mellan regndimman eller så har man tur med vädret och har en hissnade utsikt så att alkohol nästan känns överflödigt...

Skulle kunna räkna upp massor av andra guldkorn i Kina...men men

/Koskull
24 mars 2006 18:38 (redigerad)
Hej ! Jag skulle nog säga att island är min absoluta favorit av de resmål jag varit till hittils, mycket på grund av den vackra naturen, de varma källorna, det vackra landskapet, de vänliga människorna och att man får kvalitet i allt som man upplever och köper här, okey det är inte världens billigaste resmål ,men man kan inte tänka sig ett renare och finare land än detta och dessutom är maten otroligt god på restaurangerna och vill man campa och laga sin egen mat så är matvarorna av mycket bra kvalitet speciellt mejeriprodukterna, köttet och fisken.
Detta uppskattade vi eftersom vi hade självhushåll när vi var på Island.
Vi lade upp våran resa på det viset att vi hade en hyrbil som väntade på oss vid Keflaviks flygplats när vi anlände, så vi hade bara att lasta in våran ganska omfattande packning i bilen och åka i väg.

Att ha hyrbil på island är nog en bra ide om man inte vill att större delen av reskassan skall gå åt till utflykter, för det är ganska dyrt med dessa på Island.
Vi luffade runt och bodde dels på vandrarhem och stuga men mest bodde vi i tält.
Om man är van att campa så kan jag rekomendera att ta med tältet om man inte tänker boka boendet redan hemifrån eller finner sig i att åka fram och tillbaka för att bo på hotell, för det är ganska fullbokat på stugor och småhotell på landsbygden under värsta turistsäsongen.
Är man intresserad av vacker natur, rida häst ,bada i varma källor eller fiska så blir man extra förtjust i Island för det finns det gott om här.

För den som tycker om att fiska så kan de kontakta mig om ytterligare info. om länkar osv.
Jag kan även tipsa om ridning boende mm.
Det är lätt attt tro att island är en ganska liten ö när man ser den på kartan men vI åkte 210 mil på våran första resa och vi lyckades inte att pricka in allt vi ville se ändå.
25 mars 2006 09:38
Jag har 2 favoriter. Bali, denna underbara ö. Jag bor helst i Sanur och åker därifrån runt ön. Vill jag ha puls, besöker jag Kuta, annars så finns lugnet på resten av ön. Tyvärr så har det varit flera bombdåd på ön, så man har lyckats förstöra för turisterna och befolkningenpå denna underbara ö. Vänligare människor finns knappast. De ber t.o.m. om ursäkt om det kommer en regnskur under din semester.
Min andra favorit är Oman. Underbar strand i Salalah, vänliga människor. Allt är ännu så nytt och orört. Turismen har ännu inte förstört Salalah. Hotel Crown Plaza har massor av aktiviteter, bra boende och underbar mat. Scotts surfskola är bara ett måste om man vill lära sig surfa. Man får en undervisning i toppklass!
Av Jojje21
26 mars 2006 20:08
Det är jättesvårt att bara välja ett, men ett av deförsta jag kom att tänka på är Colca Canyon i Peru. Att i den tidiga morgontimmen sitta på kanten på denna djupa canyon och se de otroligt mäktiga och enorma condorerna sväva fram över huvudet på en fram och tillbaka. Det går inte riktigt att beskriva känslan för den måste upplevas. En härlig tystnas och ett otroligt vackert landskap gö inte upplevelsen mindre, ville inte åka därifrån utan bara sitta kvar där på kanten och filosofera.........missa inte det ni som besöker det trelivga landet Peru. En av många höjdpunkter.
Johan
27 mars 2006 18:06
Hej!
Oj,det blir svårt..men det får nog bli Thailand =).
Rena paradiset,både med folket,stränderna,dykningen,maten,shoppingen,boendet, ja i stort sett allt.
Det är ju ett väldigt billigt land,både att äta,bo,resa runt i och shopppa.
När jag var där var jag en back-packers och vi reste runt på egenhand. Jag upplevde en hel del.
Vill också påpeka att thailändarna är ett av det vänligaste folket som finns i världen.
Rekomenderar att åka dit!
Själv då, vad är ditt smultronställe? *intressant och veta*
Ha det bra.
Av Torunn1
29 mars 2006 11:16
Citerat från niclas:
Skriv och berätta om en plats, en restaurang, ett hotell, en strand eller något annat som du anser vara ditt absoluta smultronställe.
Tanzania och Zanzibar är min smultronställe på denna planet!!11
29 mars 2006 12:11
Hej på er allihop!!
Jag har bott i ett antal år i Turkiet och där finns det bara så många otroligt vackra ställen men eftersom man bara kan välja ett nu så väljer jag att berätta om ett ställe som heter Side det ligger ca 1 timmes bilväg ifrån flyplatsen.....det är ett ställe som man ska åka till på bröllopsresa eller om man e nykär och bara vill ta det lungt....Otroligt vita långa stränder som e lång grunda..spelar nästan ingen roll hur långt man kommer ut i vattnet så ser man iallafall ner till botten.
Men det finns ju även mycket bra uteställen och discotek med så det finns allt man önskar sig där och mer där till.....
Hoppas att ni kommer att uppleva denna plats lika underbar som jag tycker att den är om ni åker dit
Madelene
Av Ivan
31 mars 2006 16:20
Att vaska fram ett enstaka guldkorn är omöjligt. Alla platser har ju så olika kvaliteter beroende på vad man just då söker. En lugn och mysig plats upplevs ju på annat sätt när man är mer taggad och inte söker relaxing utan snarare parasailing eller scuba diving.
Några smultronställen vill jag visa och lyfta fram som jag tror håller i alla sinnesstämningar. Som gammal greklandsfreak blir det först några av öarna där.

Lilla fiskebyn Posidonio vid vägs ände på östra Samos. Att sitta nästan i vattnet på Fish Tavern med en immig Ouzo och titta ut över vattnet på de hemvändande fiskebåtarna med bergen i Turkiet i fonden. Det är lyckan.

När turistbåtarna återvänt till Kos från Nissiros och livet återgår till det normala. Först en promenad ner i den ännu verksamma kratern (minns Bondfilmen!). Känn svavellukten och se och hör ur det bubblar och pyser ur marken. Sedan till Mandraki. Slå sig ner i en stol på Kafenión under Platanen på det lilla torget. Ibland märks en svag skakning i marken.
You dont need to shake your Dry Martini. It will be shaken by itself.

En sista grekö, Karpathos. Gör upp med en fiskare i hamnen Pigadia. Han tar dig ut till en egen liten strand. Du njuter av sand, sol och salt vatten. Efter några timmar kommer han tillbaka med nyfångade fiskar. Lägger en rutig duk på en ilandfluten lastpall under några Pinjeträd. Du startar med greksallad, Fetaost och kylda Retsinan som han tagit med. Under tiden grillar han fiskarna. Bara råvarorna rakt av med Tzidi ke ladi. Inga konstlade tillbehör. Världens bästa restaurang säger Yorgos, fiskaren. Jag håller med till 120%.
Kulinarisk katastrof säger de som inte förstått! Y zoi ine tora! Livet är nu!

Ett långt hopp till Antarktis. Gå iland på Half Moon Island från Zodiaken. Passera några halvsovande Fur Seals och sjölejon på vägen till pingvinkolonien. Du blir snabbt omgiven av alla de nyfikna pingvinerna som inte måste passa sina dunbollar till ungar. För dig gäller ett säkerhetsavstånd till dem på 5 m. Det vet pingvinerna inte om, så du har dem runt omkring dig, tittande upp på dig helt orädda. Här är det Gentoo Penguins (åsnepingviner) — det hörs!
När du fortsätter vidare efter trånga Lemaire Channel radar de mäktiga isbergen upp sig på rad. En och annan val passerar och du ser sprutet från blåshålet.

Det går att ta sig från Norra Thailand, Golden Triangle-området utan att passera STOP eller gå i fängelse (=Phuket). Flyget landar i Trang. Nu också utbyggt till international klass. Taxi till Pakmeng Pier. Utanför finns hela Trangarkipelagen. Jag vill inte rekommendera någon Resort framför andra. Men oberoende av var du bor finns ett måste. Mu Ko Lanta National Park och två öar mellan Koh Lanta och Koh Ngai (Koh Hai).
Hyr en egen longtail med driver och gast. Be dem ta med mat och dricka.
De tar dig till de två nationalparksöarna Koh Rok Nai och Koh Rok Nok bredvid varandra.
Bred ut dig i sanden eller vila i skuggan. Räkna med att du/ni blir ensamma.
Korallreven ligger nära stranden. Du snorklar lätt ut till dem. Inne på ön finns ett litet centra med nationalparksvakt (avgift) och en tent resort om du vill ligga över. Gör upp om när du i så fall vill bli hämtad.

En av de mäktigaste och mest spektakulära upplevelserna har jag hittat i Palenque, Chiapasland hos Subcomandante Marcos, México.Mitt inne i regnskogen reser sig plötsligt några enorma kullar helt överväxta med den frodiga grönskan.
Det är resterna av Mayapyramider. Några pyramider och tempel har blivit framgrävda, men de övriga kan bara anas. Skillnaden mot pyramiderna i Chichen Itza och Tulum är att dessa ser man inte förrän man har dem precis framför sig. Då blir upplevelsen desto större.

Sist men inte minst. Mitt eget smultronställe hemmavid. Stockholm skärgård lämnar jag inte under den alltför korta sommaren här. I Söderarmsskärgården långt utanför Furusund ligger Ådskären. Du hittar alltid ett eget skär. Sjöfågel och ibland säl är det enda som kan fånga din uppmärksamhet. Kanske ett segel långt bort vid horisonten. Här kan man ladda batterierna för att samla kraft för korta och långa resor andra tider på året.
Att resa är det roligaste man kan göra med kläder på.
Av 804683
31 mars 2006 21:36 (redigerad)
Av de 5 Söderhavsöar jag besökt, höjer sig Fidjiöarna (Korrolevu Beach) högt över de andra. Det är det enda stället där jag upplevt verklig romantik. Att vandra på stranden, under palmerna och i månskenet, helst hand i hand med någon, och lyssna på alla ljud som djuren åstadkommer samt här och där någon med gitarr, som sitter i sanden och spelar för sin älskade, det är en upplevelse, jag aldrig kommer att glömma.
Kjell
Av 804683
2 apr. 2006 18:01
Citerat från laplander:
Hej ! Jag skulle nog säga att island är min absoluta favorit av de resmål jag varit till hittils, mycket på grund av den vackra naturen, de varma källorna, det vackra landskapet, de vänliga människorna och att man får kvalitet i allt som man upplever och köper här, okey det är inte världens billigaste resmål ,men man kan inte tänka sig ett renare och finare land än detta och dessutom är maten otroligt god på restaurangerna och vill man campa och laga sin egen mat så är matvarorna av mycket bra kvalitet speciellt mejeriprodukterna, köttet och fisken.
Detta uppskattade vi eftersom vi hade självhushåll när vi var på Island.
Vi lade upp våran resa på det viset att vi hade en hyrbil som väntade på oss vid Keflaviks flygplats när vi anlände, så vi hade bara att lasta in våran ganska omfattande packning i bilen och åka i väg.

Att ha hyrbil på island är nog en bra ide om man inte vill att större delen av reskassan skall gå åt till utflykter, för det är ganska dyrt med dessa på Island.
Vi luffade runt och bodde dels på vandrarhem och stuga men mest bodde vi i tält.
Om man är van att campa så kan jag rekomendera att ta med tältet om man inte tänker boka boendet redan hemifrån eller finner sig i att åka fram och tillbaka för att bo på hotell, för det är ganska fullbokat på stugor och småhotell på landsbygden under värsta turistsäsongen.
Är man intresserad av vacker natur, rida häst ,bada i varma källor eller fiska så blir man extra förtjust i Island för det finns det gott om här.

För den som tycker om att fiska så kan de kontakta mig om ytterligare info. om länkar osv.
Jag kan även tipsa om ridning boende mm.
Det är lätt attt tro att island är en ganska liten ö när man ser den på kartan men vI åkte 210 mil på våran resa och vi lyckades inte att pricka in allt vi ville se ändå.
Jag och min 11 åriga dotter har funderat på Island till sommaren, men enbart resa och hotel kostar 30 000:- för en vecka för oss två och sedan tillkommer det man spenderar i landet. Hittade du eller ni något billigt flyg och dito hotel?
Hälsningar
Kjell L.
Av Tima
3 apr. 2006 20:30
1. Cay Caulker i Belize, en ö ute vid världens näst största barriärrev... hur vackert som helst.

2. Ankor Wat i Siem Reap i Kambodja, stället överraskar än, man kan inte få nog av alla intryck, som att åka tillbaka i tiden.

3. Guatemala för naturens skull, det är såååå vackert.

4. Barcelona - har allt, strand, uteliv, god mat och är nära hem
Av Jossy
3 apr. 2006 20:44
För mig finns det ingenstans som är så mycket sommar som Strömstad, antingen gå nere i stan och känna saltet i luften... Eller åka ut på Tjärnö för att bada och njuta av naturen, eller bada i Färingen, eller campa på Nordkoster, eller...
4 apr. 2006 08:06
Det är den plats jag ännu inte besökt.
Av Torunn1
4 apr. 2006 14:12
Har en favorit till på guldkorn i världen! Sverige på sommaren är helt klart toppen, helst myggfritt!!!!
Av Alx
5 apr. 2006 16:29
Dubrovnik i Kroatien! Jag var där "med jobbet" i höstas! Helt underbart! Man ska bo utanför gamla stan i Dubrovnik i något som heter Lapad. Bra klippstrand, mysiga restauranger och ganska billigt jämfört med gamla stan! Trevligt folk också! Dit måste man åka!
Av Sunrise
12 apr. 2006 16:06
Citerat från alx:
Dubrovnik i Kroatien! Jag var där "med jobbet" i höstas! Helt underbart! Man ska bo utanför gamla stan i Dubrovnik i något som heter Lapad. Bra klippstrand, mysiga restauranger och ganska billigt jämfört med gamla stan! Trevligt folk också! Dit måste man åka!
Skulle också vilja åka till Dubrovnik. Kan du rekommendera några hotell och bra resebyrå, gärna
även när på året det är bäst att åka dit.

Mvh Sunrise
Av Emelie
13 apr. 2006 16:29
Säger kort med gott.... Califonien!!! ;)
Av Big_ben
16 apr. 2006 19:00
Det jag spontant kommer att tänka på är Venedig, det skall upplevas på tidig morgon eller sen kväll när alla turistbussar har vänt hem. Att vandra kring i smala gränder och över alla kanaler ger en skön stillhet i själen. Varför inte ta en tur med en gondol.....
Av Hemulia
19 apr. 2006 20:46
PALAWAN i FILIPPINERNA! I höstas var jag i Fiippinerna i två månader. Skulle bara varit där 1 månad, men blev helt förälskad i detta land som jag inte visste särskilt mycket om. 7100 öar att utforska och på de flesta finns inte en människa. Och på de öar som är bebodda var det inte många fler turister än mig! Ändå fanns det alltid någonstans att bo och äta. Alla pratade utmärkt engelska (eftersom Filippinerna varit amerikansk koloni) och man blev tusen gånger artigare och välkomnande bemött än i storbritannien! Naturen, åååå, naturen!!! Det finns allt! Risodlingar som står med på världsarvslistan, öde vita stränder, massor av vulkaner bl.a världens mest symetriska, regnskogar, ett sanslöst fiske och bland den bästa snorklingen i världen. Ön längst västerut, Palawan, som även kallas för Filippinernas sista utpost, bjuder på allt detta och de vänligaste människor jag träffat. Vad kan jag säga? Har en del bilder upplagda på min sida, så det är bara att gå in och spana om ni vill ha smakprov av paradiset! / Emilia
Av Alx
20 apr. 2006 21:03
Skulle också vilja åka till Dubrovnik. Kan du rekommendera några hotell och bra resebyrå, gärna
även när på året det är bäst att åka dit.

Mvh Sunrise
Jag skrev ett meddelande till dej med lite tips om Dubrovnik, hoppas de kan vara till lite hjälp!

Mvh Alx
Av Jen
25 apr. 2006 13:33
VENEZUELA!!!!!
14 maj 2006 15:29
Håller med Niclas om att Phra Nang Beach, Krabi, Thailand är ett verkligt guldkorn, men det finns ett större guldkorn i Thailand och det är "island number one" på Similian Island.
Av Boddan
14 juli 2006 15:34
Citerat från niclas:
Skriv och berätta om en plats, en restaurang, ett hotell, en strand eller något annat som du anser vara ditt absoluta smultronställe.
Världen är så vacker och jag har sett många platser men många gånger då vi se ut över den skånska slätten så konstaterar vi " här är det ändå vackrast" . Upplevt det? Prova annars.
Av Zappe50
23 juli 2006 14:39
Min absoluta favorit är Jacares beach i staden Joao Pessoa som ligger ca.18 mil söder om Natal i Brasilien.Här inträffar något mycket speciellt 5 kvällar i veckan ,varje vecka året om.Vid solnedgång kommer det en kanot paddlande förbi restaurangerna som är placerade invid flodstranden.I kanoten står en man som spelar Ravels bolero på saxofon allt medan solen sänker sig under horisonten och himlen blir flammande röd i ett crescendo av olika nyanser.Det är så otroligt stämningsfullt att alla samlade bara sitter andlösa och njuter av skådespelet.Det otroliga är att varje solnedgång är lika fantastisk! Vad sedan alla förälskade par tar sig till med efter detta förtäljer inte historien.
Av Amerita
30 aug. 2006 16:22
Jag måste säga att Rom är helt fantastiskt. Likaså Liége. Naturen i norra Pakistan går inte heller av för hackor.
Av Tj
12 sep. 2006 23:26
Betlem (tror att det stavas så) på Mallorca.
Liten håla fina vyer o lugnt.
Vandrade runt där hösten 02.
Av Aoife
16 sep. 2006 10:29
- Absolut favorit plats är Streedagh Beach norr om Sligo, Irland. En helt fantastisk strand på en halvö som aldrig tar slut med atlantvågor som dundrar in. På grund av starka strömmar går det inte att bada, men istället kan du surfa eller rida och promenera längs stranden. Att landskapet runt omkring är magiskt vackert gör det bara ännu bättre.

- Bästa hotellet är helt klart Claridge's i London. Det har allt och då menar jag allt. Men söker du efter något mindre exklusivt rekommenderas Brittas Pensionat i Harads.

- Bästa stranden finns på ön Kecil i Malaysia. Utan tvekan.
Av Homman
5 dec. 2006 22:54
Upptäck ett annorlunda Italien. Åk till Umbrien och bo i en medeltida lägenhet i Panicale. Det är verkligen en häftig känsla att få vakna upp under medeltida takbjälkar. Att få vara med att skörda vin i september eller oliver i November. Att få delta i de många lokala festerna i de närbelägna grannbyarna. Eller fira påsk eller jul på ett alldeles nytt sätt.
13 dec. 2006 09:47
Detta är svårt men jag kan ju iallfall välja ett av dem, var några årsedan nu men Frasier Island på Australiens östkust, bland det häftigaste man kan vara med om. Vi åkte gruppvis med jeepar på en färja över till som det sades världens största sandö, väl på ön turades vi om att köra, både i svår djungel liknande terräng men också på raksträckorna längs de långa breda stränderna, mitt på ön finns en söt vatten sjö, dess vatten var så klart och friskt att det tydligen var ok att dricka det, provade aldrig men troligen stämde det.

Innan avresan hade vi fyllt upp jeepen med mat och alkohol, så när det blev kväll var det dags att sätta upp tältet på ett passande ställe längs stranden, göra upp eld och njuta av detta paradis.

Vet inte om det är det absoluta guldkornet för mej men det är ett som har etsat sej fast i mitt minne även om det var ca 10 årsedan.
claes
27 dec. 2006 12:20
Sarajevo, absolut.
Skön värme, god mat och vackert så att det bara skriker om det :)
Jag var där i somras med ett gäng vänner, vi bilade ned dit, något jag verkligen rekomenderar.
Sen kom vi till Sarajevo. Husen är fortfarande trasiga och sönder, man ser ofta stora hål i väggarna. Lite då och då ser man en människa med ett ben. Bergen runtomkring Sarajevo är fulla med minor och om man vågar sig upp dit så kör bil på vägarna. Klättra aldrig :)
Utsikten från bergen är otrolig, så sjukt vackert...

Mitt guldkorn, mitt absoluta smultronställe är Sarajevo.
11 juni 2007 21:56
Rom!

Den absolut bästa storstan som du inte får missa!
Kolla gärna in min sajt, http://www.romulus.nu och läs mer. Där har jag samlat bilder, fakta, restips mm!
12 juni 2007 09:42
Tipsar om mitt guldkorn; Restaurang Springdeer i Hong Kong, Kowloon. Helt ljuuuvlig pak choi som man äter vid stora runda bort under lysrörslampor, de serverar även hel anka som jag hört ska vara fantastiskt god.
18 juni 2007 20:42
Prag, kan det bli bättre? Älskar kulturen, folket och framför allt priset :P
Av Jojes
18 juni 2007 21:26
Jag återvänder gärna till N.Y.C. Att ligga hemma på gräsmattan med en bra deckare och lyssna på vattnet som strilar i fontänen är inte heller kattskit.
27 sep. 2007 12:51
Hade varit kul att få igång denhär diskutionen igen, så därför fliker jag in Geiranger i västra Norge. Naturfreak som jag är så är det defenitivt mitt guldkorn som jag garanterat inte besökt för sista gången!
1 okt. 2007 18:17
Dykning: Så långt väster ut du kan komma i Norge. Bulandet. Grym dykning. Stora barriärevet i cairns, röda havet, grottdyk mexico.
Snorkling: Helt klart perentian island i malaysia, Så jävla fint ser korallerna precis vid kanten.
Surfing: Noosa australien, dream land bali.
Chillställe: Gilli travang utanför lombok i indonesien
Finaste stränderna: Perenian island besar, krabi phang na, Tulum mexico
Bästa mat: Sri lanka hikkaduwa god o billig mat seafood. mexico allinclusive
Bästa land: THAILAND
:-)
Av Ullsan
1 okt. 2007 21:26
Citerat från niclas:
Skriv och berätta om en plats, en restaurang, ett hotell, en strand eller något annat som du anser vara ditt absoluta smultronställe.
The Whitsunday Islands and Great Barrier Reef, Airlie Beach, Australien!!!!
Av Zappe50
1 okt. 2007 23:55
Syrien med platser som Damascus, Aleppo, Latakia, Homs, Hama, Tartous, Krack des Chevalliers, Salah d´ins castle, Palmyra, Marcab och sist men inte minst den helt enkelt ljuvliga lilla ön Arwad som f.ö. är Syriens enda ö.
2 jan. 2008 17:41
Perhentian islands i Malaysia är riktiga paradisöar! Fantastisk snorkling! Jag bodde på den lilla ön, Perhentian Kecil. Stranden Long Beach är superfin, bra restauranger och här är det party. På stranden Coral Bay på andra sidan ön är det lugnare. Här ska solnedgången vara som finast, tyvärr drog regnet in på kvällarna när vi var här. Det är inte lika bra här om man vill bada pga alla koraller. Trots korallerna gillade jag Coral Bay bäst. Låg i vattenbrynet och hade det gott som bara den! Och på den här stranden låg på restaurangen Barracuda som har världens godaste mangolassi! Vi promenerade genom djungeln över till Long beach och badade, det tar bara 10-15 minuter..

Singapore är värt ett besök! Shoppingparadis! Och man får inte missa att ta en Singapore Sling i Long Bar på Raffles hotel. Ett annat tips i Singapore är att besöka New Asia Bar på Swissôtel The Stamford för att ta en drink och titta på utsikten (glöm inte långbyxor bara, annars kommer du inte in).

Den grekiska ön Santorini är otroligt vacker, särskilt tidigt på morgonen när dimman ligger kvar. Vinprovning på SantoWines samt ett besök i byn Oía rekommenderas.
Av Anis
3 jan. 2008 07:51
Absoluta guldkorn för mig:
Italien med Venedig, Rom, Toscana, Pompeji,Possitano. God mat, intressant arkitektur och historia, vackra kläder och möbler. Här finns inget övrigt att önska.
London, storstaden som har allt t.o.m. väldigt trevliga människor.
Rajastahn i Indien, man känner sig förflyttad flera hundra år tillbaka till en spännande tid och ett spännande land.
Hawaii för klimatet, den undersköna naturen och härliga bad i havet, många sevärdheter m.m.
Sydafrika för vacker natur, de vilda djuren och den bästa maten i världen (med tillhörande viner) dessutom prisvärt. Vill framhålla Knysna med underbara skaldjur, ostron stora som manshänder.
1 mars 2008 17:40
Citerat från ann:
Jag gillar Gotland och speciellt stora muséet i Visby med bildstenar, igelkottflickan, tingstäde träskmodellen, Spellingsskatten och det geogogiska rummet med fossiler från bl a Lummelundagrottan. Man kan sätta sig och vila fötterna i museets fik, då passar det bra med saffranspannkaka samtidigt som man kollar i skrifter/böcker som handlar om Gotland. (Geologirummets fina fossiler gör att man lätt kan hitta fossiler i naturen och identifiera dem. ) Det är underbar natur på ön och Visby känns inte som en vanlig svensk stad.
Jag gillar också Visby. Min släkt härstammar ju därifrån, så jag har haft några trevliga resor dit, för att undersöka släkten. En i min släkt finns faktiskt avbildad på Visbys Museum. Många fossiler, som säkert finns på muséet är framtagna av min farfars farbror, Gustaf Lindström, som sedermera blev professor i Paleonotologi i Uppsala. Han var född i Visby och växte upp där. Sen tog han sin studentexamen i Uppsala, eftersom man inte kunde examinera studenterna i Visby. De hade endast ett Gymnasium utan examensrätt på den tiden.

Nej Visby är verkligen inte en vanlig svensk stad. Jag citerar min syster, när hon var med mig där och sa: "Hur kan man resa utomlands, när det är så vackert här?"

Gilla
Av Fozzie
1 mars 2008 21:46
Hej,
En av mina absoluta favoritrestauranger ligger i Glasgow och heter Ristorante Caprese. Kommer ni till glasgow så gör er besvär att hitta dit eftersom det är en väldigt oansenlig entre'. Tror att det är lättast att googla innan och få vägbeskrivning.

Hälsningar
Fozzie
Av Mpc
1 mars 2008 22:25
en av mina reser gick till wilemstad som liger på ön curacao vill gärna åter se den lilla fina ö
2 mars 2008 09:29
En plats i Sverige: BÅSTAD

En strand i Australien: Thistle Cove, Cape Le Grand National Park, Western Australia - folktom kritvit sand med fantastiskt vatten
En strand i Karibien: Rendezvous Bay, Antigua - folktom vacker palmstrand
Av Amerita
2 mars 2008 09:32
Sverige har fantastisk natur att erbjuda. Vad sägs om de svenska fjällen? Eller Höga Kusten och Bjärehalvön? Otroligt vackert!!
Sevilla och Malaga har vacker arkitektur, speciellt om man ser till de gamla fästningarna och "gamla stan". Fantastiskt! Personligen trivs jag med livsstilen där vilket inte gör landet sämre. Där finns oxå trevliga och mysiga pensionat att bo på. Me gusta!
Jag älskar historia och då kommer givetvis Rom på första plats. Vilken atmosfär! Vilka byggnader! Vilka konstnärer och arktitekter det har funnits! Språket och maten! Mi piace!
Azorerna däremot har ebjudit något av den mest fantastiska natur jag nånsin sett! Oerhört dramatiskt tillsammans med de snabba väderskiftningarna.
Svårt att välja något specifikt egentligen...allt är så fantastiskt!
/amerita
Av Veiken
2 mars 2008 09:35
Kul att ni väljer Båstad. Sitter just nu och längtar dit. Ska boka på pensionat Enehall i slutet på juli.Bo på pensionat är som att vara i svunnen tid. Måste komma ut till Hallands Väderö i år, vädret har hindrat oss dom andra gångerna vi har varit därnere.
2 mars 2008 16:20
Jag kan bara säga en sak....Malaysia :-)
Kolla in www.lagunaredang.com.my
Redang ligger 1 timmes båtfärd från fastlandet men det går att flyga direkt från KL till öns lilla flygplats. Vill man ta båten ut får man först flyga till Kuala Terengganu från KL.

Hälsn. Ellis
Av Familyb
10 apr. 2008 10:35
Det är nåt med gränderna i Palma som bara gör mej lycklig, vet inte riktigt vad, om det är arkitekturen eller den ljumma vinden, atmosfären...åhh bara vackert!
Sen måste jag nog säga att våra dagar på Freedom Beach i Thailand har varit ljuvliga, vi stannar alltid sent och det blir så lungt och skönt mot kvällen.
Solnedgångarna på Lido Beach Sarasota, Florida...med saltvatten i håret, en bricka skivad melon, Bud och chips.
Åka MC ut till Lysekil, köpa sig en baguett med färska räkor, gå ut och sätta sig på piren och bara n j u t a !
Livet är allt bra härligt!
11 apr. 2008 09:23
Ett speciellt ställe tyckte vi var Samburu Reservatet i norra Kenya på safari med sin vackra natur, alla sina underbara acacciaträd, bergen och den gröna floden, savannen, det fantastiska djurlivet: allt från leoparder, lejon, geparder, färggranna fåglar, stora elefanthjordar, giraffer och mycket annat! Har varit på safari många gånger genom åren i olika nationalparker i både Östra Afrika och Södra Afrika, men Samburu Reservatet i Kenya är enastående! Verkligen ett av mina guldkorn!
11 apr. 2008 15:16
Mimosa Bay i Protaras på Cypern! Det känns som min strand!
11 apr. 2008 17:10
Börjar nog luta mer och mer åt det som Ivan säger längre upp i tråden det är ganska svårt att vaska fram enstaka guldkorn jag tycker det dyker upp en del på nästan varje resa vi gör men jag vidhåller fortfarande att för mig personligen så är det nog Island och svenska fjällen som smäller högst på sommaren ,men är man sugen på sol och bad vintertid ja då finns det ju massor av ställen som jag vill tillbaka till.

Eller kanske gäller det en resa mest för att njuta av god mat och litet värme på våren eller hösten så smäller ju Malta högt, eler varför inte vacker natur vintertid då gäller Madeira eller Azorerna, ja listan kan ju göras lång det beror liksom på vad som drar för stunden.

I vilket fall som hellst så är det jätteroligt att läsa om andras guldkorn.
ha det bra mvh. Bosse.
11 apr. 2008 17:15
Kambodja, Otres Beach - sagolikt vackert.
Av Bibby
11 apr. 2008 19:17
Moalboal på Cebu, Filippinerna. Är min bästa semester fast det var några år sen, men hoppas det inte utvecklats allför mycket.
Av Tretjak
11 apr. 2008 19:50
Yerevan i Armenien är en av de häftigaste platser jag besökt. Otroligt vackert + väldigt trevligt bemötande från "the locals".
11 apr. 2008 22:17
Tulum i Mexico. Tulum Tulum. tack för mig! ÅK DIT NU!
11 apr. 2008 23:11
Har två farvoriter.
Öland
i slutet av september. Där finns allt, Konstrundan från norr till söder, Ett mateldorado med all öländsk/småländsk inspiration. Nästan uteslutande med öländska råvaror, "Öland ingår sedan flera år i det europeiska nätverket Regional Matkultur Europa som finns representerat i tio länder. Medlemmarna måste leva upp till högt ställda krav, och inom de olika regionerna skördar man lokala råvaror och utvecklar lokala traditioner". Detta är ett direkt citat från den oficiella hemsidan. Det är inte långt mellan dessa (oftast tillfälliga) matställen.
känner du för det-kolla denna sidan. http://www.skordefest.nu/
Portugal
Har varit i Portugal ett flertal gånger och blir mer och mer förtjust. Lissabon, en av de vackraste europeiska huvudstäder jag besökt. Ta en tur i gamla stan, en upplevelse. För den kulturelle, Vasco da Gama är som säkert många känner till en mycket betydande upptäcktresande från Portugal. Finns massor av historiska perspektiv.
Portvin kan du smaka uppe i Porto. Du kan lägga en förmögenhet på detta vin, men också få ett portvin för en billig penning.
Sist men inte minst, maten - Skaldjur, ett eldorado, Cataplana deras signaturmat . Nedan följer ett recept för er som är intresserade.

Cataplana är ett recept på Portugisisk fiskgryta. Här ett cataplanarecept från Restaurang "Tres Coroas", en restaurang med svensk bakgrund i Albufeira. Till Cataplana och torsk är vitt vin klassiskt, speciellt så kallat Vinho Verde. Här kan man givetvis välja ett dyrare vitt vin.

Ingredienser till recept
500 gram skaldjur av förslagsvis musslor och räkor
500 gram fisk av lax, bläckfisk, makrill och/eller vit fisk som torsk
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
1 burk skalade hela tomater
2 paprikor, en grön och en röd
4 msk olivolja
3 msk grovt hackad färsk koriander
3 msk grovt hackad färsk mynta
2 tärningar buljong av höns och fisk
Tillbehör som ris, kokt potatis eller pommes frites
Tillagning av recept
Skiva lök och paprika. Pressa vitlök. Koka ihop lök, paprika och vitlök med olivolja och tomater i en större kastrull med lock. Tillsätt buljong. Släng öppna (döda) musslor. Placera skaldjur och fisk i bitar på tomatröran. Sätt på lock och tyngd. Koka på medelvärme cirka 20 minuter. Servera med ris, kokt potatis eller friterad potatisI all enkelhet, halstrade sardiner och ett gott öl vid badstranden.
4 juli 2008 00:42
Lima Peru
Häftig stad i sydamerica enl lokalbefolkning synd att turisterna missar det roliga

Magaluf-Mallorca
Världens bästa partyställe för de som inte har råd att åka till Ibiza.
Underbara stränder o party liv.Mkt britter = mkt fest och utklädd ska man gå på gatan.
Världens bästa klubb BCM med världens bästa skum,vatten och popcorn party

Ayia-Nappa Cypern. Underbar strand,coolt party, Bästa restaurangen Los Bandidos.

Florida USA-Mkt bra lågbudget restauranger La Granja..bra shopping uhmmmm
4 juli 2008 18:05
Arnes & Reginas restaurang vid stranden i Fuengirola (Spanien).. numera den kanske bara heter "Reginas", är inte säker.. men fin utsikt, mysigt hus, godaste spaghettin och trevligaste (norska) ägarinnan finns där! :)
4 juli 2008 20:48
Jag börjar med det enklaste - det jag minns bäst :)
När vi bodde på Koh Tao och tog dykcert var vi inte mer uppfinningsrika än att vi bodde på dykcentrets hotell. Om man däremot promenerade några hundra meter "åt höger" längs den enda gatan kom man till en liten restaurang med filmduk, inte helt ovanligt därnere. Jag ska inte säga att det var en fantastisk restaurang på grund av maten, drycken, eller något annat för den delen. Det var helt enkelt känslan som gjorde det! Vi fick alltid förrätten sist. De hade inte allt på menyn och vissa dagar kunde de säga nej till allt utom, i princip, pasta med sås eller friterat kött. Såklart fanns det inga väggar och myggen var fler än någonsin när vi åt där.
Fast allt det där kvittade, att gå dit och äta var den bästa upplevelsen på hela vistelsen där - även när det spöregnade och man fick vada dit i vatten som gick halvvägs upp på vaderna :) Avgjort den bästa restaurangen!

Den bästa platsen i världen hittills ligger något närmare, tursamt nog. I Kroatien finns mina två bästa guldkorn - det är två stycken campingplatser. Vi har tältat i Kroatien i flera år, två till fyra veckor per år, och vi väljer mellan Valkanela, en camping nära Porec, och Martinscica, en camping vid staden med samma namn på ön Cres. Det är inte särskilt fashionabelt (luftmadrass och partytält säger väl allt) och knappast vidare luftkonditionerat, men det är fortfarande mina hem hemifrån. Mysiga restauranger, kvällar när vi grillar på stranden eller bär med oss hämtpizza till vattnet, när vi sitter och läser på nätterna i skenet av fotogenlampa. Ingenstans har jag känt mig så lugn och tillfreds som på de två platserna. Även i år kommer vi att återvända till en av platserna, vilken är ännu inte bestämd, men jag är ändå övertygad om att det blir underbart.
5 juli 2008 12:00
Jag tycker absolut Dominkansk Republiken,cabarete :D Min bästa reseupplevelse någonsin :)
Av Hkn
7 juli 2008 19:56
Post Ranch Inn – ett hotell 24 mil söder om San Francisco. Det är beläget dryga trehundra meter över Stilla Havet och det brukar ligga ett molntäcke nedanför hotellet. Servicenivån är nästan olagligt hög och plastkortet jämrar sig när du betalar, men det är en hotellvistelse som du aldrig glömmer. Aldrig någonsin.

Om du vill se hur det var; titta in på

http://www.guidebook.se/?p=233

Hej så länge,

:: h ::
Av Lucas2-
7 juli 2008 20:49
Paternoster i Sydafrika och udden den ligger på. Allt ifrån Colombine naturreservat till blomsterängarna utmed St. Helena Bay. En strand som lyser i ljust blått av miljontals krossade snäckskal och på vilken man kan tillbringa timmar utan att se en människa utan bara valar och delfiner och mängder av fågelarter inklusive den starkt utrotningshotade swarttobien. När man tröttnar på detta finns "Affären" som utöver de vanliga förnödenheterna har ett stort lager av genuin kuriosa och antikviteter. Vandringslederna är utmärkta och när man når Stompneus Point träffar man också på semsterparadiset Shelly Point med sitt Vasco da Gama museum (det var här Vasco da Gama steg i land på afrikansk mark för första gången). Efter detta kan ett besök på restauranger Cattle Baron kanske vara en bra avslutning på dagen.
Av Hkn
8 juli 2008 16:01
Dzanga-Ndoki National Park i Centralafrikanska Republiken.

Där forskar WWF på ett par familjer med låglandsgorillor. För att finansiera forskningen låter man turister följa med forskarna och deras assistenter – på forskarnas villkor. Det är inte direkt ett zoo vi pratar om här. Till skillnad mot bergsgorillorna som mest sitter på en och samma plätt och äter groddar och termiter, är låglandsgorillorna nomader, det gör att de inte blir lika blasé inför besök av människor. Forskarna följer dem genom regnskogen.

Att få se en familj med tretton gorillor vakna i regnskogen i det sydvästra hörnet av ett land som knappt får besök av några turister... DET är ett smultronställe, om än lite otillgängligt.

Några bilder och lite mer om besöket: http://www.guidebook.se/?p=303

Enjoy!

:: hakan ::
9 juli 2008 02:57
Vilket är bästa EU-landet - av dagens 27 - för en svensk att pensionera sig i?
Globetrotter75
Av Jesperw
9 juli 2008 15:11
Som alla sagt tidigare, så är världen alldeles för stor för att välja bara ett guldkorn! :-)

Jag tycker USA känns fräscht, allra helst eftersom dollarn gått ner kraftigt på sistone. I USA väljer jag nog Peter Luger Steakhouse i Brooklyn, för att efter maten beundra Manhattans skyline. Glöm inte att boka bord och att de endast tar cash.
Av Mr12
12 mars 2009 12:06
har läst de flesta inläggen och ja....smaken är ju som baken, endel har mer av den!
Nä då skojar bara!
Men till skillnad från de allra flesta som skriver att det är svårt att plock ut nått så är svaret väldigt lätt för mig! Har rest världen runt i jakt på de där guldkornen och aldrig hittat nått som överträffar Dingle halvön på Irlands sydväst kust!
Att sitta på Fentons restaurang och äta lax, fångad bara ett par hundra meter utanför dörren i atlanten är underbart! Dingle halvön är av national geographic utsedd till världens vackraste plats! och jag kan inte annat en att hålla med! Har man tur eller otur, beroende på hur man ser det kan man stöta på amerikanska filmstjärnor på fentons, många är dom som har fentons och dingle halvön som favorit! Där får dom oftast vara i fred långt ifrån paparazzin!
Av Elgona
12 mars 2009 17:28
har flera guldkorn.
kosteröarna,gullholmen,skagen , klint,en liten vik på kalymnos,balat i dakhalaoasen(egypten)deserten,
bornholm,ön helgoland,,en skog en stig i medelpad.,bl annat.
15 mars 2009 23:58
Kapstaden!
Trendigt men samtidigt avslappnat med fantastiska stränder, underbara vingårdar, choklad- och vinprovning, safari, vänliga och hjälpsamma människor, grymma restauranger och nattklubbar.
16 mars 2009 23:16
Citerat från niclas:
Skriv och berätta om en plats, en restaurang, ett hotell, en strand eller något annat som du anser vara ditt absoluta smultronställe.
Plats: Sydney, trots att jag älskar New York och Barcelona slår inget Sydney. Allt finns här... Människorna är vänliga, restaurangerna är diversifierade, kulturblandningen stor, dynamiken enorm (där det t ex i Stockholm debatteras var, när och hur det skall byggas så står aldrig Sydney still), pubar, barer, klubbar, kaffekultur... Allt finns i staden jag vill kalla mitt andra hem.

Restaurang: Becasse, Justin Norths restaurang i Sydney. Fantastisk mat, trevlig restaurang, riktigt schysst vinlista och bra personal.

Hotell: Exhibition Hotel, ett litet oansenligt pubhotel/hostel i Sydneys Surry Hills. Ligger nära allt men ändå lite offside. Har rockklubb i bakfickan och trevlig gammaldags pub i framfickan. Surry Hills är också en otroligt trevligt med en utvecxkling som är otrolig. Allt finns här numera.

Strand: Whitehaven Beach i Queenslands Whitsundays Islands, helt oexploaterat, 95% kritvit siliconsand. Visuellt fantastiskt, framförallt om man flyger in med helikopter.

Bubblare: Port MacQuarie. "Vann" i en utländsk (ej australisk) undersökning "Världens bästa stad att bo i" när parametrar som väder, läge, omgivningar, stad etc vägdes in.

Boende jag bara besökt men aldrig bott på: Old Leura Dairy i leura, Blue Mountains, Oz. Ett hotell bestående av ett gäng fristående byggnader uppbyggt av 95% återvunnet material på gamla mejeriområdet. OTROLIGT häftigt ställe med hus för allt från 2-14 pax.