Vilken tid på året trivs man bäst i Mexiko?

19 mars 2009 14:33
Visningar: 22216
Hej!

Jag har fyra alternativ till resmål i Mexiko:
- Cancun
- Acapulco
- Los Cabos
- Yucatan Peninsula

(jag är bunden till dessa och behöver inga förslag på ställen dit jag hellre borde åka! ;) )

Någon som har erfarenhet av en eller helst minst två av dessa resmål? Vore kul med korta redovisningar om för-och nackdelar.
Du kanske har tips om siter på webben.

När på året är det bäst att åka till resp kust? "Bäst" för mig är då det inte är 40 grader.
Är november eller december en bra månad?
Av Immeln
19 mars 2009 20:12
Yucatan är halvön där bla Cancun ligger, jag var där i okt-nov och det var ganska behagligt mellan 25-30 gr, men man får räkna med nån skur då å då, enl Mexarna så e de bäst mars -april då ligger havet som en spegel och då har man störst möjlighet att få se valhajen. Det är inte så fuktigt som tex Thailand så det känns inte så varmt.playadelcarmen.com e en bra sida mvh Christer
19 mars 2009 21:23
Tack Immeln,
jag var lite för snabb på knapparna där. Punkt ett och fyra är samma resmål så klart!
(det går inte editera mitt första inlägg...)

Mars - april låter som en trevlig tid att komma iväg från Sverige =)
20 mars 2009 01:27
hej! när jag var i mexico så var jag där i slutet av mars-april då var vädret myycket varmt men väldigt härligt! var änven där under juli ett år då får man räkna med regnskurar då å då men även fint å varmt då också! Kan varmt rekkomendera playa del carmen!!! underbart semester ställe där du har nära till tulum men världens vackraste strand enligt mig=)=) Cancun är även en upplevelse i sig! jag har inte varit i acapulco eller cabos med den enkla anledningen att jag föredrar karibiska havet! det är så vackert! hoppas du får en underbar resa!
Av Nickeb
20 mars 2009 09:43
Vi var i Mexico för några år sedan, 5 veckor i feb-mar, vi hade totalt ca 4 timmar regn på dessaa 5 veckor (vid två tillfällen) temp ca 27-30 grader och behaglig luftfuktighet.

Cancun och PDC är väl inte mina resmål, myyycket turister a´la charter, PDC påminde mig om Gran canaria som jag var på -92. men gillar man party, fart och fläkt så är PDC kanon. Cancun är ungefär samma stuk fast med mer all-inclusive och mer amerikaner (I PDC var det mycket skandinaver).

Kolla mina övriga inlägg i mexicodelen för mer info.
20 mars 2009 11:43
Jag är inte så mycket ute efter party och röj, snarare lugn och vackra vyer.
Bra tips det där med amerikaner och skandinaver nickeb! (Va synd att du inte har några bilder på din sida!)

Även om Cancun är ett partyställe sågår det säkert att hitta lugnet även där - om man är på rätt resort =)

Finns det någon som har erfarenhet av Los Cabos och Californiahalvön?
Av Nickeb
20 mars 2009 13:33
Citerat från nisse2ears:

Bra tips det där med amerikaner och skandinaver nickeb! (Va synd att du inte har några bilder på din sida!)
Det finns två skäl till det:
Dels hade jag ingen digitalkamera på den tiden, -05 var det och dels så är mina bilder i mina ögon är för personliga för att lägga ut på nätet.

Hade jag haft digitala bilder från mexico så hade jag gärna mailat dom däremot.