Vilken grekisk ö passar oss?

Av Andrez
17 juni 2016 12:58
Visningar: 1549
Hej! Jag och min pojkvän ska åka till någon utav Grekland öar i slutet av juli/början av augusti nu i sommar. Problemet är att jag har en sån extrem beslutsångest om vilken ö vi ska åka till. Har sökt runt i flera veckor men alla Greklands öar verkar bra så kan helt enkelt inte bestämma mig och behöver nu er hjälp.

Det vi söker är:
Vacker natur
Fina stränder
Mysiga gränder
Vi vill gärna åka runt på mopder och utförska ön
God mat, mysiga restauranger gärna vid vattnet
Inte så jätteturistigt
Ett plus är om man lätt kan hitta en "egen" strand

De öar jag tittat mest på är Kefalonia, Lefkas, Naxos, Milos, Skiathos och Skopelos

Alla tips uppskattas!
Av Hilmis
17 juni 2016 14:45
Hej!
Jag tror inte du behöver ha så stor beslutsångest. Du kommer att bli förtjust, oberoende vilken av öarna du väljer. Dessutom föreslår jag att ni passar på och tar två öar, det hinner man bra på en vecka, är ni en längre tid så hinner ni kanske en tredje ö utan att behöva stressa. I förra veckan besökte jag två öar Tinos och Andros, lite udda öar utanför dom vanliga turiststråken. Speciellt ön Andros blev jag förtjust i. En vacker grön ö, lugnt och fint. Men kanske ingenting för party, party.... men ni är kanske inte heller intresserade av det.
Alla öar har sin speciella charm, men Kefalonia... tycker jag är lite vackrare än dom andra..., men det finns säker många, många fler. Har själv besökt, Kreta, Kos, Rodos, Kefalonia, Poros, Leros, Lipsi, Andros, Tinos, Hydra och även någon liten holme med segelbåt.
Grekland är som ett stort konditori, du har svårt att välja men du blir oftast nöjd. Nästa gång prövar man något annat.
20 juni 2016 19:08
Lefkas är min hemö och kan verkligen rekommendera den utifrån era önskemål!
Av Meilina
27 juni 2016 01:15
På lör åker jag och min pojkvän till Kefalonia men tänker även åka över till ngn av grannöarna. Alexandra vill du berätta lite mer om Lefkas? Vi behöver inte tvunget vacker strand..de har jag förstått att det finns på Kefalonia redan och även hemma här i Åhus. Men jag älskar gränder...gamla små byar, vackra hus..utsikt..och vi är passionerade i mat och vill gärna gärna få hemmalagad grekisk mat...Kan du hjälpa oss? Eller någon annan som kan? Tack:)
Av Iyes86
29 juni 2016 12:54
Armorgos! Älskar ön!
Av Zahide
29 juni 2016 23:05
Måste det vara en ö? Annars är Parga väldigt mysigt.
30 juni 2016 10:24
Naxos skulle jag rekommendera er. Var där förra året och hur mysigt som helst. Vi bodde i Agia Anna som ligger kanske 20 min med bil utanför Naxos stad. Finns också bra bussförbindelser till Naxos stad. Där finns även många restauranger precis på stranden så man kan sitta man fötterna i stranden och äta en fin kvällsmat. Supermysigt! Ön är ganska stor, vi hyrde moppe över en dag och åkte runt vilket också gör det kul. Finns mycket fint att se i Naxos och en underbar natur när man åker högre upp =)
åker man in till Naxos stad så finns "gamla" staden där som har det där mysiga med gamla gränder och vackra hus och ännu vackrare utsikt.
Vi var där i mitten av Juni och var nästan ensamma på stranden då, men åker ni i Juli/augusti så är et nog mer folk där.

Vi ö luffade när vi var där och kom med båt, hade inte bokat boendet sedan innan, men hitta ett väldigt fint hotell där vi bodde för 30Euro /natt på 3 personer.
Av Sussiev
5 juli 2016 13:46
Citerat från Aalexandralundqvist:
Lefkas är min hemö och kan verkligen rekommendera den utifrån era önskemål!
Blivit väldigt intresserad av att åka till Lefkas men att ta sig dit verkar inte så enkelt. Hur tar man sig dit bäst tycker du?
Av Giggsan
8 juli 2016 15:07
Sussiev
Man landar på Preveza flygplats och sen är det inte så jättelång transfer till lefkas, fast det är en ö så är det broförbindelse till fastlandet :D
Av Giggsan
8 juli 2016 15:10
Citerat från Andrez:
Hej! Jag och min pojkvän ska åka till någon utav Greklands öar i slutet av juli/början av augusti nu i sommar. Problemet är att jag har en sån extrem beslutsångest om vilken ö vi ska åka till. Har sökt runt i flera veckor men alla Greklands öar verkar bra så kan helt enkelt inte bestämma mig och behöver nu er hjälp.

Det vi söker är:
Vacker natur
Fina stränder
Mysiga gränder
Vi vill gärna åka runt på mopder och utförska ön
God mat, mysiga restauranger gärna vid vattnet
Inte så jätteturistigt
Ett plus är om man lätt kan hitta en "egen" strand

De öar jag tittat mest på är Kefalonia, Lefkas, Naxos, Milos, Skiathos och Skopelos

Alla tips uppskattas!
Har ni bokat ngt ännu?
Har varit på Kefalonia och det är verkligen vackert!
Annars kan jag rekommendera Samos och då kanske Pythagorion om ni vill ha gränder. Finns strand nära men ännu bättre stränder runt hela ön om ni hyr bil/moped. Jättenkelt att ta sig runt hela ön!
Inte turistigt utan lugnt och skönt!
Av Andrez
8 juli 2016 15:55
Tack så hemskt mycket för alla era svar! Efter mycket om och men bokade vi Menorca och åker dit om 2 veckor (Har ju trots allt aldrig besökt Spanien så det ska bli riktigt kul!). Vi sparar Grekland till i höst, och tack vare era hjälpsamma svar kommer det garanterat bli lättare att bestämma sig. Förmodligen blir det kombinationsresa mellan Kefalonia-Lefkas eller Naxos + någon annan mysig ö i Kykladerna. Är det någon som gjort en sån resa och har ni då bokat hotell/färja i förväg eller varit helt spontana?
Medlemmen har tagit bort svaret