Vilken är eran värsta madröms resa ni upplevt?

Av Pablito
28 maj 2008 14:31
Visningar: 2042
Min absolut värsta resa va när vi va försenad till JFK med 12 minuter och vi inte fick checka in,
va tvungen att köpa en helt ny biljett som kostade mer än va hela tur och retur resan hade kostat.
Hade inte en krona på mig, för att ens ringa så jag fick låna flygbolagets telefon....
From då har jag ALLTID vart i tid för mina resor.

// Pablo
Av Bibby
28 maj 2008 16:56
Har du sett TV-serien Airline om Easyjet, på Femman tror jag?
Du låter som en av många där... jag är ju BARA några minuter sen, men jag ser ju flyget, men jag blev körd till fel flygplats, men det var ju en trafikolycka.. etc...
Du har åtminstone lärt dig nåt!!

OK, en av mina värsta resor var nog hem från Tampa. Skulle byta i Memphis men planet till Memphis var sent p.g.a. dåligt väder där det kom ifrån, Chicago eller nåt, och till råga på allt så hade det fått en lampa krossad av en fågel vid landningen till Tampa så den turen blev inställd. Fick sova över på ett sunkigt Radisson (inga lyxhotell där inte) och en liten check som knappt räckte för en burgare. Nå, ett nytt försök dagen efter, tog första planet till Memphis så blev många timmar där. Planet från Amsterdam som skulle ätervända dit med oss var lite försenad men inte så farligt, MEN de had fått in en fågel i ena motorn så den var tvungen att repareras och de fick flyga in reservdelar från ... kom inte ihåg, men nån annan stad, och detta sent på kvällen. 8-9 timmar sena kom vi dock iväg och hade då missat en gäng flyg i Amsterdam till Göteborg men till slut kom vi hem, nästan 36 timmar sena. Jag hade planerat att vi skulle komma hem dagen innan midsommarafton, nu kom vi hem på midsommardagen. INTE vad jag hade tänkt mig...
Skrev och klagade och fick en valfri Europaresa för två som plåster på såren KLM.

Förra året skulle jag till Beijing. Bytte i Wien. När vi passerat Moskva så sade piloten att vi fått nåt tekniskt problem så vi återvände till Wien och jag blev ombokad till Lufthansa via München. Kom till Beijing ett dygn för sen, men jag hade det ändå ganska förspänt. Jag var en av de första som de bokade om så fick en vettig rutt. Jag hörde de som bokades om via Italien, via Egypten.... Dessutom så kunde jag återvända till Schengen (passera passkontrollen alltså) för att där hitta caféer, lounger, m.m. Det var många kineser med på denna flighten och de hade nu förverkat sitt visum, antingen i tid eller antal besök i Schengen, så de fick stanna "därinne" och de kan inte ha varit kul.
Jag blev uppgraderad på flyget hem, tillfällighet eller inte, ingen aning?

Jag har en till men den kommer senare.
Av Bibby
28 maj 2008 18:38
Åkte till KL via BKK för några år sen. Missade flyget till KL då vi var sena till BKK men bokades om till nästa så ingen katastrof.

Efter att jag bokade resan så ville jag stanna ytterligare ett par dagar i BKK (varifrån min hemresa utgick) av personliga skäl. Jag ringde då resebyrån här i Sverige men de sade att det går inte men försök på plats, de är ofta lite mer flexibla. Väl framme i KL så gick jag till Thai's kontor (som jag flög med) och frågade om det gick att boka om och åka hem två dagar senare. Inga problem sade de, vi fixar det, jag fick en utskrift (BKK-CPH) men blev ombedd att få CPH-GOT flighten bekräftad senare p.g.a. tidskillnaden. Senare så gick jag till Thai's kontor i Georgetown (Penang) där jag fick en utskrift att min ombokning var bekräftad och klar.

När jag kom till Don Muang och skulle checka in för min hemresa så sade de att min biljett var förverkad då det stod att jag inte fick ändra alls och att jag skulle varit där för två dagar sen. Då påpekade jag att jag faktiskt gått till deras egna kontor (och inte nån resebyrå, vilken som helst) och hade ett papper på att min biljett var ombokad. De bekräftade att jag faktiskt var inbokad på dagens flight men biljetten gällde inte.
De sade att de skulle fråga CPH om de godkände detta och bad mig återkomma om en timme. Detta var en av de längsta timmarna jag upplevt. När jag kom tillbaka så hade de sagt nej, ej heller deras supervisor hade rekommenderat att jag skulle få åka hem på den biljetten. Dock, så frågade hon varför jag bokat om men det skälet hade inte kvalificerat, tro mig! Nå, då kom jag ihåg att jag missat ett plan till KL, så jag sade att då jag kom ner försent så fick jag boka om mina möten, sen ringde hon sin supervisor och då hade de ett godtagbart skäl att godkänna mig. När jag väl fick mitt boardingkort så sprang jag till gaten och satte mig där (OK, folk kan bli bortplockade även när de sitter på planet).
Av Veiken
30 maj 2008 19:03
Vi var hade bilat till Italien och skulle hälsa på vänner som bodde i Arma di Taggia och hade en härlig vistelse därnere. När vi ändå var så nära Monaco skulle vi naturligtvis åka dit på en heldagsutflykt! Dagen började perfekt och det var verkligen en underbar dag. Fram på middagen blev vi hugriga hela familjen och skulle leta reda på en restaurang. Vi skulle bara växla till franska franc först (det är några år sen)
Inte en enda bank var öppen och inga växlingskontor heller. Allt annat var också stängt! Bara några restauranger var öppna och dom tog inga andra valutor utom sin egen!
Förklaringen: Det var den 14 juli och Frankrikes nationaldag! Vi fick avbryta och fort som bara den åka över gränsen så vi kunde få mat i oss!
Av Ziesta
1 juni 2008 00:32
Vet inte om man kan kalla det mardrömsresa men min mest misslyckade semester var när vi hyrt en lägenhet en vecka i en liten mysig fransk by i Provence.. Redan andra dagen drabbades jag av feber. Av någon anledning kändes det som en klok idé att besöka byläkaren för att få utskriven någon käck medicin som kunde rädda semestern. Tur! Dessutom nämnde jag att jag några veckor tidigare besökt Thailand.. Var en världsvan byläkare så han skickade mig på provtagning för malaria. Var några nervösa timmar innan jag fick reda på det "positiva" resultatet. Så veckan i den mysiga byn slutade innan den knappt hunnit börja och jag hamnade istället på sjukhuset i Antibes. Ironiskt nog hade jag en läkare som hette Doktor Dör (åtminstone lät det så på franska..).. men det hela gick bra.. även om jag missade flyget hem. Såhär i efterhand är jag glad att det blev som det blev. Om jag gått till sjukhus i Sverige med min feber hade jag säkert bara blivit hemskickad med Alvedon..
2 juni 2008 00:32
Måste vara en av dem i allfall, när jag som 17-åring åkte med min kompis och tågluffa i Europa. Höll på bli antastade i Marseille på tågstationen, av stationsmedarbetare men vi sprang iväg och satt och huttrade på stationen tills vårt tåg skulle gå.
Och när vi kom till Paris såg vi en man som blev sparkad rakt i ansiktet och blev liggandes på perrongen i tunnelbanan.
Sen gick vi vilse i Paris en halv natt och var skiträdda. Blev räddade av en taxichaufför som sett oss virra omkring och springa över gatorna så fort vi mötte stora gäng. Bara det att när han skulle köra oss till vårt hotell kom vi inte ens på vad vårt hotell hette!? Men vi mindes dock tunnelbaneuppgången vi kommit upp till så vi fick leta därifrån.
När vi åkte hem hade vi inga pengar kvar och fick nästan stå hela vägen hem och fick dela på en jambon de Paris-macka och dricka vatten från kran på toan.
OCH ELVIS PRESLEY hade dött, 17 augusti 1977 såg vi i tidningarna på tåget på väg hem!
Det var en jädra resa det! Ha ha.
Mvh Eva
Av Candy
2 juni 2008 18:27
Då får jag väl komma med ett utdrag från min blogg här:
Helvetesveckan är nu över, puh.. Flyget gick utan mig :-(

Äntligen en ny underbar vecka. Vaknade i dag kl 06.00 det var ström i huset och jag hade inte ont någon stans. Drömde jag? nä, det var en ny fin vecka som förhoppningsvis är något bättre än föregående. Jag är ett controlfreak utan dess like så jag har knappt kommit över det som har hänt! Jag skrev vissa saker i mitt förra inlägg som jag i min vildaste fantasi inte trodde skulle bli sann. Vad har hänt, kan man undra?? Ja utöver som jag skrev lämnade min barn till skolan förra måndag och dom var lediga, upptäckte att Thailandsresan var 15/2 och inte 14/2, att jag var strömlös ett dygn före jag skulle ut att resa. Detta tyckte väl jag räckte. Men..... Man kan säga så här att det tog 3,5 timme i natt att åka från Oslo till mitt hus. Och i Torsdag fläskade vi på med tid. Vi hade hela 8 timmar på oss, och vi använde allihopa!!!! Det var halkit, lastbilar stod hur som hälst och blockerade vägarna. Det var nollgradigt och underkyld regn. Vi har en bra bil med bra däck, men det var det många andra som inte hade. Flygplanet skulle gå från Oslo till Bodö 19.55 och 19.15 har vi 5 kilometer kvar att köra!!!!! Jag tänker att det är nog bäst jag ringer kundservice och ändrr mina biljetter. Svensk telefon i Norge går inte att ringa 118 118. Desperasionen växer kan jag lova och jag ringer bästa kompisen i Norge som går in på nätet och tar fram alla möjliga telefonnummer. Puh, ringer och dom j.... stänger kundservicen 16.00. Svettas numera kraftig eftersom farten är 30 km/timmen. En unge som är desperat kissenödig och jag slänger en tomflaska bak. "kissa i den annars får du pinka ner dig" (Bris kan vänta samtal från min son) Vad göra???? Hittar ett annat nummer och då är klockan 19.45 (10 min till flyget åker) Kommer fram på telefonen och jag säger att jag må nog ändra mina bijetter nu. DET ÄR FÖR SENT! Du måste ringa 30 min före! ähhh jag har suttit i kö och väntat, jaha säger hon tveksamt, det får gå då. pust!!!! 1300:- så är alla biljetter ändrat. Och " titta mamma ropar sonen, där åker vårat flygplan" hehe ojdå vad tråkigt. "Mamma, Du skulle ringt och sagt att du var Mette Marits syster så hade planet väntat på oss" Nej, min vän, tror inte det för mamman din har läst SE &HÖR och där står det att MM`s syster blev slängt ut från en pub nu i veckan....SAS radisson hade i alla fall än jädrans god frukost och ja, det blev väldigt dyrt!! Lugnt o skönt går vi till flygplassen (200 m) går till gate 21, jag är numera passiv och har slutat tänka. Planet går 08.30 och 08.20 slänger vi käkt fram våra biljetter och killen säger kaxigt" vad står det här då" och pekar på skärmen. Ähhhh SAS säger jag och får black out. JA JUST DET, och du flyger med Norwegian och det är inte här så det så.. Ska jag möda jäveln eller ska jag nypa mig i armen, detta måste vara en mardröm. Men just då hör jag hela familjens namn bli ropt ut över hela avgångshallen och vi springer som om det var OS. Och hinner, tack o gud in i planet och nu måste väl ändå denna otur vara över. Trodde jag:-( Lördag fyller farsan år, stort kalas och jag är toastmaster (hur törs dom, tänk om jag hittar på nåt knasigt..) Hade iaf hårmousse i håret på min son, fin ska man va, fast min syster undrade varför jag hade hennes makeup remover i håret på honom. jag säg det du... sen tappade jag bort bilnyckeln till farsan och när vi skulle åka ut till flygplassen i går kväll. Då spricker hela resväskan och alla kläder bara ramlar ut, är detta möjligt tänker jag??? Lånade resväskor o packar om, får sms från svågern att stort träd ramlat ner 2 m från vårat hus, so what? är strömlös och flyget var 35 minutter sen. Annars hade jag en otroligt rolig fest och denna resan/ veckan lär jag inte glömma på ett tag. När jag åker till Thailand skall jag sitta på flygplassen 1 dygn i förväg. Förresten vet någon om det finns försäkringar som täcker sådana dumma saker som missat flygplan?

Är numera livrädd för att missa planet när jag skall ut och resa!
3 juni 2008 02:06
Citerat från candy:
Då får jag väl komma med ett utdrag från min blogg här:
Helvetesveckan är nu över, puh.. Flyget gick utan mig :-(

Äntligen en ny underbar vecka. Vaknade i dag kl 06.00 det var ström i huset och jag hade inte ont någon stans. Drömde jag? nä, det var en ny fin vecka som förhoppningsvis är något bättre än föregående. Jag är ett controlfreak utan dess like så jag har knappt kommit över det som har hänt! Jag skrev vissa saker i mitt förra inlägg som jag i min vildaste fantasi inte trodde skulle bli sann. Vad har hänt, kan man undra?? Ja utöver som jag skrev lämnade min barn till skolan förra måndag och dom var lediga, upptäckte att Thailandsresan var 15/2 och inte 14/2, att jag var strömlös ett dygn före jag skulle ut att resa. Detta tyckte väl jag räckte. Men..... Man kan säga så här att det tog 3,5 timme i natt att åka från Oslo till mitt hus. Och i Torsdag fläskade vi på med tid. Vi hade hela 8 timmar på oss, och vi använde allihopa!!!! Det var halkit, lastbilar stod hur som hälst och blockerade vägarna. Det var nollgradigt och underkyld regn. Vi har en bra bil med bra däck, men det var det många andra som inte hade. Flygplanet skulle gå från Oslo till Bodö 19.55 och 19.15 har vi 5 kilometer kvar att köra!!!!! Jag tänker att det är nog bäst jag ringer kundservice och ändrr mina biljetter. Svensk telefon i Norge går inte att ringa 118 118. Desperasionen växer kan jag lova och jag ringer bästa kompisen i Norge som går in på nätet och tar fram alla möjliga telefonnummer. Puh, ringer och dom j.... stänger kundservicen 16.00. Svettas numera kraftig eftersom farten är 30 km/timmen. En unge som är desperat kissenödig och jag slänger en tomflaska bak. "kissa i den annars får du pinka ner dig" (Bris kan vänta samtal från min son) Vad göra???? Hittar ett annat nummer och då är klockan 19.45 (10 min till flyget åker) Kommer fram på telefonen och jag säger att jag må nog ändra mina bijetter nu. DET ÄR FÖR SENT! Du måste ringa 30 min före! ähhh jag har suttit i kö och väntat, jaha säger hon tveksamt, det får gå då. pust!!!! 1300:- så är alla biljetter ändrat. Och " titta mamma ropar sonen, där åker vårat flygplan" hehe ojdå vad tråkigt. "Mamma, Du skulle ringt och sagt att du var Mette Marits syster så hade planet väntat på oss" Nej, min vän, tror inte det för mamman din har läst SE &HÖR och där står det att MM`s syster blev slängt ut från en pub nu i veckan....SAS radisson hade i alla fall än jädrans god frukost och ja, det blev väldigt dyrt!! Lugnt o skönt går vi till flygplassen (200 m) går till gate 21, jag är numera passiv och har slutat tänka. Planet går 08.30 och 08.20 slänger vi käkt fram våra biljetter och killen säger kaxigt" vad står det här då" och pekar på skärmen. Ähhhh SAS säger jag och får black out. JA JUST DET, och du flyger med Norwegian och det är inte här så det så.. Ska jag möda jäveln eller ska jag nypa mig i armen, detta måste vara en mardröm. Men just då hör jag hela familjens namn bli ropt ut över hela avgångshallen och vi springer som om det var OS. Och hinner, tack o gud in i planet och nu måste väl ändå denna otur vara över. Trodde jag:-( Lördag fyller farsan år, stort kalas och jag är toastmaster (hur törs dom, tänk om jag hittar på nåt knasigt..) Hade iaf hårmousse i håret på min son, fin ska man va, fast min syster undrade varför jag hade hennes makeup remover i håret på honom. jag säg det du... sen tappade jag bort bilnyckeln till farsan och när vi skulle åka ut till flygplassen i går kväll. Då spricker hela resväskan och alla kläder bara ramlar ut, är detta möjligt tänker jag??? Lånade resväskor o packar om, får sms från svågern att stort träd ramlat ner 2 m från vårat hus, so what? är strömlös och flyget var 35 minutter sen. Annars hade jag en otroligt rolig fest och denna resan/ veckan lär jag inte glömma på ett tag. När jag åker till Thailand skall jag sitta på flygplassen 1 dygn i förväg. Förresten vet någon om det finns försäkringar som täcker sådana dumma saker som missat flygplan?

Är numera livrädd för att missa planet när jag skall ut och resa!
Hahaha stackars dig men så här efteråt är det väl ganska kul läsning i allafall.....*L*
Mvh Eva
Av Pablito
3 juni 2008 06:10
Verkar som min resa inte va så farlig ändå.
Av era reser så skulle jag bara släppt allt och bara börjat grina.
Specielt av Candys mardrömsresa...
3 juni 2008 09:19
varje resa kan bli en mardröm, om det vill sig...tycker inte man ska klaga på misslyckad resa om man själv förorsakat olyckan, tex genom att försena flyget eller genom att missa att ta reda på vad som gäller på resmålet! tror vår värsta resa började när bilen fick något fel strax söder om stockholm (på väg till rivieran) en lördagsmorgon - hela batteriet varningslampor på instrumentpanelen brann, det var som julskyltning, men motorn gick ju...ingen verkstad öppen längs e-fyran, och detta var före mobiltelefonernas tid! till slut tipsade ett tankställe i helsingborg oss om en volvodejourkille som kom och fixade generatorkolen på en kvart! när nervositeten lagt sig fortsatte vi över sunden till tyskland - sen började magsjukorna, en vecka på väg ner och en vecka på väg upp! någonstans på vägen skulle vi växla pengar, men i den staden var banken öppen "varje tisdag 12-2". Men när åren gått är alltsammans bara trevliga minnen....
Av Candy
4 juni 2008 22:30
Finns många kategorier av värstingresor. Jag var i storstaden Stockholmo förra veckan 2 dagar och dert var oxå en upplevelse. Hade beställt taxi, vi "lantisar" går av flyget och ingen taxi där. hmm Min mannliga kollega ser på mig och säger du skulle ju fixa allt sa du.... javisst, drar fram faxet med bekräftelsen på beställningen från Taxi Kurir (fy på er!) Ringer och jajamen taxin är på väg. Efter 1 timme är min kollega förbannat och jag är hungrig, sur och förbannat. J... storstäder och... Gick upp 04.30 så tålamodet tryter hos oss båda. Vi får till slut en annan taxi och chaffisen frågar var vi ska. Jag förklarar att det är en kursgård i Bålstad (jag vet inte ens var Bålstad är, eller var Arlanda ligger i förhållande till Bålstad) Och nu var det bara att hålla i hatten, fästa säkerrhätsbältet och hoppas att vi kommer levande fram. Taxin kör i 160 km/timmen ok det var motorväg. Han har kartboken i mellan benen i kneet, knappar in på Gpsèn och pratar med sin fru i telefonen. Ahhhhh undrar om vi skall ringa hem och säga att vi älskar dom säger min kollega. ehh. Ojdå säger chaffissen nu körde jag fel... Han svängde av för tidigt. Naturliga vägen är väl ändå att fortsätta och sedan köra tillbaka. NEJ du, han tar på varningsblinkersen och BACKAR 3-400 meter på motorvägen. Jag får nästan panikångest eller liknade, i alla fall panik. Och sedan svängar han rakt över konerna mellan motorvägens körriktningar och rakt in i snabbfilen på motgående trafik. Jag trodde jag skulle dö av rädsla. Vi kom ju fram i livet som ni förstår efter som jag berätta om denna resa. Hemresan nästa dag ringde jag taxibolaget för att bekräfta tiden 16.30 eftersom vi skulle hinna med ett flygplan. Efter ring och tjat kommer en 40 minutter sen och jag skäller ut honom för att han inte ringt oss. Och denna chaffis babblar i sin telefon och knappar in på gps så han kommer i fel körbana och nästan krockar. Ursäkta mig är det via postlådan man får taxikort i Stockholm?? Borta bra men hemma bäst!!
Av Pablito
7 okt. 2008 21:19
Låter som alla har en historia av sin mardrömsresa .
7 okt. 2008 23:49
Det var en gång på 1980-talets slut, som vi, jag och maken, samt hans föräldrar, skulle resa till Tenerife. När vi stod på Kastrup, för incheckning, råkade jag läsa högt på en affisch, där det stod, att man inte fick ha kniv med i handbagaget. Då hojtade svärmor till och öppnade sin handväska och plockade upp en tjuring (som min make brukar säga om stora knivar), öppnade sin resväska och stoppade ner kniven där. Så passade hon på, att ta av sig sin lilla hatt, som var gjord av små, små dun och skulle stoppa ner den i handväskan i stället. När hon drog igen blixtlåset, fastnade dunet i det. Ja, det här var väl inte så farligt, utan vi har kunnat skratta åt det många gånger.

På hemvägen (det var i januari) fick vi reda på, när vi började närma oss Kastrup, att det snöade så mycket, att vi inte kunde gå ner där, utan skulle landa i Billund i stället. Men på halva vägen dit så vände planet mot Kastrup igen. Det gick fortfarande inte att landa där, utan vi blev omdirigerade till Göteborg i stället. Där fick vi övernatta på ett fint hotell, blev väckta tidigt för frukost och sen fick vi åka med buss till flygplatsen. Men vi hade inte fått ut vårt bagage vid ankomsten, så vi kände oss inte så bra utan tandborstning och sånt där. Nåväl, planet lyfte och vi kom alltså tillbaka till Köpenhamn så småningom.

Vi fick ta taxi hela vägen från Köpenhamn till Helsingör, för det gick inga tåg så ofta på den tiden. Jag hade nämligen en damaffär och hade i förväg annonserat om att jag skulle öppna klockan 12 med brakrea. Jag hade ritat affischer i fönstret med palmer och så vidare. Vi kom över med färjan till Helsingborg och jag rusade först iland (på den tiden kunde man gå iland över bildäcket också). Jag hade bland annat i handbagaget en stor vägglampa, som vi hade köpt i Puerto de la Cruz och även någon flaska alkohol. När jag kom upp till affären, som alltså låg rätt nära färjeläget, stod det en hel kö och väntade på mej klockan ½ 1. Åh, så skönt att du kom. Vi trodde att det hade hänt något.

Resten av sällskapet kom i land lite senare. Och ni kan ju tänka er, naturligtvis blev maken stannad i tullen och dom gick igenom bagaget och hittade naturligtvis mina kläder också. Då undrade dom förstås. Vid förfrågan om han hade alkohol med sig svarade han, att det hade ju jag tagit med mej. Vi brukar aldrig ha för mycket i den vägen så det hade ju inte varit så farligt om jag hade blivit stannad mer än att jag hade blivit ytterligare försenad.

Ja, mycket värre resor har vi inte varit med om, men det kändes riktigt oroligt då. Men som vi har skrattat åt allt vad som hände oss på den resan ändå.
Av Whizzer
8 okt. 2008 16:01
Haha, kan berätta om vår Thailandsresa för 10 år sedan =)
Jag o min bror var 15 resp 13år gamla då, och min bror köpte sej en laserpekare på nån av marknaderna. Den lyste han ju med i tid o otid till storasysters förtret.
När vi sedan var iväg på en utflykt, och sedan hade "fikapaus" så satt han o lekte med den där pekaren. Han satt o lyste i ett av andehusen som stod precis bredvid. Då skojade vi med honom o sa "akta så att inte anden flyttar in i pekaren" (de hade berättat i bussen dit om dessa andehus och tron på andarna).
i bussen på väg hem så var helt plötsligt pekaren borta.. fanns inte nånstans..
"det var anden" sa vi

Dags för hemfärd till kalla Sverige igen. Bussen hämtade oss mitt inatten (runt 00) o körde oss till Bangkok edå flyget skulle gå vid 7 på morgonen. När man kliver in på Bangkoks flygplats får man först gå genom en säkerhetstull med ALLA väskorna innan man checkar in dom. Där stod vi alla trötta och halvvakna. Helt plötsligt när våra väskor är inne i röntgen maskin blir det värsta upploppet på säkerhetspersonalen. Det börjar skrikas o viftas och helt plötsligt kommer det fram 2 män med k-pistar hängandes runt halsen och ber oss följa med.. hjälp.. "do you have guns?" frågar de.. vi tittar på varandra o fattar ingenting.. den ena mannen upprepar sin fråga och ber oss öppna väskorna.. då kommer vi på.. min bror hade ju fyndat en hel del soft-air-guns på nån marknad.. dessa hade ju såklart synts i röntgen.. eftersom vi är trötta och smånervösa så börjar vi ju fnittra och skratta.. min bror försvinner som en avlöning bort och in på flygplatsen (mamma o pappa hade tjatat om Bangkok hilton hur många gånger som helst innan vi åkte iväg till Thailand just för att vi inte skulle hjälpa nån med något bagage eller inte ha koll på vårt eget, o brorsan var livrädd att han skulle få bli kvar). Säkerhetsvakterna tycker ju inte att det är lika roligt som vi tycker, o sliter åt sej alla leksakspistolerna.. efter mycket vridande och pillande så får vi tillbaka grejorna och de låter oss gå igenom..
"det var säkert anden" sa vi till brorsan när vi hittade honom inne på själva flygplatsen..

1timme innan boarding får vi se på alla skärmar att planet är försenat.. vi fortsätter att skylla på "den där anden"

efter ytterligare 4 timmar så är planet ännu mer försenat, nu ska det inte gå förrän runt 14-tiden.. "den där anden såklart"

Anledningen till att planet var så försenat var att kaptenen/piloten blivit sjuk och de fick inte tag i nån annan pilot. Eftersom det var ett svenskt bolag så var de tvungna att ha tag i en svensk pilot, så tanken var att de skulle flyga ner någon från Sverige som kunde flyga oss hem.. men de fick tag på en av sina piloter som var i Phuket på semester, så han flögs från Phuket upp till Bangkok och sedan flög han oss hem och sen tillbax.. hoppas han fick ordentligt med betalt!! Det blev säkerligen billigare för bolaget att göra så än att kompensera alla passagerare
oxå andens fel

vid 17 på eftermiddagen får vi äntligen gå ut till planet som då har stått HEEELA dagen ute på plattan... det var rätt så varmt i planet om man säger så... fortfarande andens fel..
De kan inte slå igång nån AC förrän alla dörrar är stängda och låsta, och såklart saknas det ju folk så vi sitter säkert en halvtimme mitt ute på plattan i planet och håller på att dö av värmeslag (näst intill ialf). Ingen fick ju gå av planet heller för att ta luft, så det blev rätt så kaotiskt och panik i planet efter ett tag, det kändes ju som om vi inte fick nån luft..
vi skyllde detta på anden oxå, såklart..

Väl hemma i Sverige är det dags att leta reda på bilen och åka hemåt. Eftersom planet blivit nästan en hel dag försenat, + att själva flygresan hem tog ungefär 14timmar (om inte mer pga mellanlandning i abudahbi) så hade vi snart varit vakna i 3 dygn.. lagom trötta.. det tog 6 timmar hem från sthlm till Motala den natten.. jag kommer inte ihåg nåt av resan i bilen hem, bara en kort blänkare av att jag får en korv med bröd.. vet inte ens om jag åt den..
Väl hemma på våran gata tidigt på morgonen är det så äntligen dags att gå in i huset (o sängen!) men vad är det som låter?? Kliver in i huset, det låter ännu mer nu... brandlarmet?? Jajamensan, brandlarmet står o tjuter vid källaren, värmepannan har fått spelet och nåt hade precis börjat brinna när vi kommer hem..
såklart så skyllde vi ju på den där anden igen...

I efterhand så kan man ju undra lite, om planet hade landat som planerat så hade vi inte åkt till Motala förrän dagen efter (det var planerat att stanna hos våra bekanta i sthlm för att fira pappa med lite mat och fest eftersom han fyllde 50 när vi var iväg, o sen pka hem dagen därpå, utvilade) o då hade förmodligen inte huset stått kvar/hade det börjat brinna ännu mer när vi låg och sov bort våra jetleg..
läskigt..

Nämner man den här historien för min bror idag och pikar honom för att han lyste i andehuset så blir han rätt så trälig.. han vill inte höra talas om det =)
Av Mape
8 okt. 2008 19:12
Hej

Läs min blogg "Äntligen framme efter alla problem"" orkar inte skriva om den,men det var första sides stoff i Finland i alla tidningar
och en liten rubrik i Sverige med, detta hände med Finnair nov 2007 inget ont om Finnair de skötte sej galant,kunde inte gjort det bättre.
Har tänkt på dessa 2 Finnar som ställde till det så,de kapade nästan planet,så gott som,tänk att vakna till liv,och förstå vad de gjort,och vad detta kostat dem,att ett flyg får återvända till Helsingfors efter 2 timmars flyg,på väg till Bangkok.Ja det var en mardrömsresa.

Varma och soliga hälsningar från Ban Phe i Thailand
Av Pablito
16 juli 2009 21:58
Svårt att så dessa resor
Nån mer som har mardrömsresor?