Vilken är din grekiska favoritö?

Av Ellinor
17 dec. 2009 16:02
Visningar: 16208
Grekland är ett populärt sommaresmål och många har en alldeles egen favoritö. Förra veckan frågade vi i nyhetsbrevets "veckans fråga" vilket grekisk ö ni gillar allra bäst och många har röstat på Kreta. De andra alternativen som gavs var Rhodos, Kos, Korfu, Santorini, Samos, Zakynthos, Lefkas, Naxos, Skiathos och Kefalonia. Nu vill vi gärna veta mer – vilken är just din favorit av de ovanstående och varför? Eller kanske har du en annan ö som du gillar bättre?

Vänliga hälsningar,
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Av Sierra
17 dec. 2009 16:56 (redigerad)
Jag har endast besökt Kreta, Rhodos och Samos av ovanstående. Av dem är Samos i en särställning i mitt tycke. Varför den är min favorit? Svårt att säga men det är naturen, atmosfären och tempot som tilltalar mig.
Jag har haft nöjet att besöka ön två gånger hittills och det kommer att bli fler i framtiden, var så säker.

Alltså, mitt svar är SAMOS!
17 dec. 2009 18:14 (redigerad)
Helt klart Amorgos! För mig kan ön inte jämföras med någon annan, framför allt för de storslagna bergen som verkligen är härliga att vandra i.
17 dec. 2009 18:53
Vi har varit på Kos nio gånger, men nu börjar vi bli lite mätta på den ön. Inte alls för att den är dålig, men det finns flera trevliga öar. Annars en favorit.

Vi besökte Rhodos förra året och en gång 1981. När vi kom tillbaka efter så många år frågade vi oss: Varför har vi inte kommit tillbaka förrän nu? Så Rhodos kan jag säga är en av favoriterna.

Vi har varit på Naxos två gånger och har längtat tillbaka igen, men eftersom vi hade otur med återresan till Santorini båda gångerna med storm och hög sjögång har det inte blivit av igen. Men kanske, kanske , kanske, för den är så underbar också den ön.

Det är svårt att utnämna någon av de grekiska öarna till favorit, för de vi har varit på har alla haft sin alldeles egna charm.

Gilla
Av Zahide
17 dec. 2009 18:56
Av dessa ovannämnda har jag varit till Kreta, Santorini och Samos.
Bäst tyckte jag om Samos, lagom stor - lagom liten, maten och lugnet.

Mitt svar: SAMOS
Av Katitzi
17 dec. 2009 19:25
Har besökt ca. 18 Grekiska öar och måste säga att så gott som alla har sin charm! På Rhodos och Kreta märks ju förstås massturimen mer än på de mindre öarna.

Ska jag nämna några favoriter är det tex. Samos, Karpathos,Thassos,Kefalonia och Poros.

Älskar Grekland! Katitzi
Av Mpc
17 dec. 2009 19:37
Har ingen uppfating för jag har aldrig varit på någon ö i grekland utan bara varit i Pireus
Av Cribba
17 dec. 2009 22:52
Har besökt riktigt många öar där nere. favoriten är helt klart Naxos som är Navet i Kykladerna.
Där finns både det turistiska och det vanliga livet, en ö som erbjuder det mesta med bl.a kanonbra stränder.
Bra utgångspunkt om man ska luffa runt lite.
Enda minus kan väl vara att de inte flyger charter direkt dit men det tar ju bara 1-2 tim från Santorini.
18 dec. 2009 10:22 (redigerad)
Jag håller med Katitzi. De olika öarna har så mycket olika att erbjuda.
Amorgos är en vidunderlig vacker ö med sin dramatiska kustlinje. Där kan man njuta av lugn och ro och slippa "tingel-tangel" för turister om man vill det.
Santorini är en ö med mycket turism, ändå älskar jag den för de vackra vita husen. För mig är Santorini romantik och det är inte konstigt att många gifter sig på ön eller firar sin smekmånad här. Byn Oia är otroligt vacker och känd för dess vackra solnedgång.
Den här bilden är tagen i förmiddagsljus en dag i September i Oia. Den finns som mitt skrivbordsunderlägg så att jag ser den varje dag.
http://www.reseguiden.se/minsida/grekland/bilder/15801

Milos är en annan favoritö. "Milos is for lovers", sägs det och det klarblåa, nästan turkosa vattnet får en nästan att tappa andan. Båthusen i Klima är mycket speciella. En båttur runt ön är ett måste då du enbart båtvägen kan komma till Kleftiko som är ett gammal piratnäste med underbart blått vatten.

Mykonos har de allra bästa stränderna tycker jag. "Lilla Venedig" är mycket vackert. Här, liksom på Santorini, kommer stora kryssningsfartyg med turister. Vill man undvika trängsel bör man inte åka under juli-aug.

Folegandros är en liten ö som man gärna tillbringar några dagar på. Chora, huvudbyn mitt på ön har en del fint boende att erbjuda men kan lätt bli fullbelagt under högsäsong. Liksom på Milos så bör man åka båttur runt ön.

Tinos är en annan favoritö som du kan besöka om du vill uppleva lite mer genuint grekiskt. Här semestrar mest greker själva och du kan möta mycket religiösa seder som t.ex den röda mattan som pilgrimer krypande, bedjande tar sig upp till kyrkan för att kyssa ikonen som finns där och sägs bota sjukdomar. En del riktigt mysiga byar finns på ön att besöka.

Skopelos, ej att förglömma. Klart fint vatten. Det är lätt att förstå att man valde ön för filminspelningen av filmen "Mamma Mia"

Ja, om jag som älskar Grekland får fortsätta så blir listan lång!
Av Elgona
4 jan. 2010 14:04
Mina favoritöar
Kalymnos för aatt jag känner dess familjära stämning,varit där massor av gånger.
Att plocka vilda kryddor här en given sysselsättning,och att se solnedgång över Telentos en given kvällsnjutning,
ofta sittande på fam Stalloos restaurant nere vid hamnen i Myrties.
Chios,en annan favoö.annorlunda.Att besöka Mesta en enormt mysig labyrint stad,Nea Moni,ett fantastiskt kloster,
Avantos,en spännande spökstad...o pirgi,en stad helt byggt i mosaikmönster..
Att hyra moppe o ta sej runt ön o hitta alla små enskilda stränder helt nice...
En upplevelse ö..
Av Lerh
6 jan. 2010 10:11
Jag håller med andra att Amorgos är en helt otrolig vacker ö. Santorini är också en favorit, hyr moppe eller bil och åk runt. För barnfamiljer tycker jag Naxos är perfekt.
/ Lena
6 jan. 2010 13:53
Gissa 3 ggr vad som är min favorit ;-)

1: Leros (såklart)
2: Kreta
3: Karpathos
Av Homeros
10 jan. 2010 11:32
Har genom åren besökt stora delar av Grekland, både fastland och övärld..Thessalonikis och Aten storstadshets, Lugnet vid lilla Hanioti i Halkidiki, Alexander den Stores Pella och vattenfallen i Edessa. Den otroliga utsikten från den lilla bergsbyn Litohoro och mystiken runt gudarnas boning Olympos.

Men det finns inget som ger mig den känslan av total frihet än att guppa runt i Medelhavet och njuta av den Grekiska mentaliteten och gästvänligheten på alla otaliga öar. Svårt att sätta fingret på den allra bästa ön då alla erbjuder något av allt det man vill ha.

Att strosa runt i gamla stan på Rhodos och uppleva en blandning av folk från hela världen, små fiskebyar på Paros och det underbart gröna Korfu med en arkitektur så otroligt vacker efter att en rad olika folkslag satt sin egen prägel på ön. Allt från Korinthiska nybyggare till Goter och Normander. Romare och Venetianare. Bysanter, Fransmän och Britter har alla lämnat sina spår.

Att sitta uppe i Fira på Santorini och blicka ut över Nea Kameni med en kall Mythos i handen och alla de härliga stränderna på Naxos. Det lilla, så gott som folktomma men charmiga Nisyros med sin vulkan där den skarpa lukten av svavel knappt lämnar dig under resten av semestern.

Nu har jag totalt fastnat för Kos efter en massa besök där och kommer att åka dit i sommar igen. Även ett besök på Amorgos och Leros är inplanerat efter tips från en medlem på sajten men vart man än hamnar bland alla dessa öar så lämnas man aldrig oberörd.

Det är något speciellt med Grekland som man inte kan förklara utan måste uppleva.

Det är som man säger: Greece is not just another country, It is another world!!
Av Roddy
11 jan. 2010 21:45
Som en gammal glad hippie så är Kreta fortfarande spännande. Glömmer aldrig Matala på 70-talet.
Man kan fortfarande hitta små härliga byar vid havet där man bara finns till.
En liten hemlighet är ön Gavdos, europa sydligaste utpost, som jag skulle kunna berätta mycket om.
Men det får bli en hemlighet...!
Av Ankri
12 jan. 2010 20:10
1. Paros med den lilla byn Aliki
2. Milos
3. Lefkas och byn Agios Nikitas

Men det finns så mycket bra med de olika öarna så det är egentligen svårt att favorisera någon.Grekland är Grekland :-)
12 jan. 2010 22:24
Även om många tycker att den är litet väl turistisk så skulle jag nog ändå säga Kreta,där trivs jag otroligt bra och ön är så pass stor att man inte behöver tröttna på den även om man är där en längre tid dessutom en lagom mix av mysiga städer fina stränder och kultur för de som vill ha det dessutom med en fantastisk natur på sina ställen.
Nåväl Grekland är ju ändå grekland även om öarna har olika karaktär och jag skulle nog trivas på de flesta av greklands öar desutom älskar jag grekernas mentalitet där vilar oftast inga ledsamheter.
Bosse.
21 jan. 2010 08:54
Jag har varit på Rhodos, Symi, Kreta, Skiathos, Athen, och nu senast Egina. Där var det betydligt lugnare än på de andra öarna. I höst är det tio år sedan jag var på Rhodos så vi återänder dit. Nästa sommar blir det Santorini och Naxos. Vill man äta underbart gott rekommenderas Skiathos / Agneta
Av Kotleta
1 feb. 2010 19:11
Älskar Grekland, det är svårt att välja, men här kommer min topp tre-lista:

1. Korfu (västkusten) för underbart dramatisk natur, höga berg och havutsikt som får en att tappa andan, speciellt från klostret högst upp på berget i byn Paleokastritsa. Västkusten har även helt fantastiska sandstränder.

2. Skiathos, liten mysig ö, med fina stränder efter varandra som ett pärlband, som det går att åka buss till, om man nu inte föredrar att åka moppe... Skiathos stad har en otroligt mysig stadskärna, med vindlande gränder och krypin, har även ätit bland de mest vällagade grekiska rätter i just Skiathos stad.

3. Samos, hit gick min första resa till ett varmare land, jag var också nyförälskad och detta färgar naturligtvis mitt minne positivt. Samos stad har en mysig stadskärna, och ön i övrigt väldigt många fina stränder att utforska.
Av Energi
2 feb. 2010 07:44
Svårt att välja! Har varit ca 20ggr på olika Grekiska öar och det är lika underbart vart jag än kommer.
3 feb. 2010 19:29
Det är ju något speciellt med Grekland på sommaren...
Har inte besökt mer än Kreta, Zakynthos och Olympia på fastlandet (än så länge),
men av dessa så är Zakynthos min favorit, om man skall åka en vecka, max 2 (om man kombinerar med grann ön).

En riktigt fin, grekisk ö som är lätt att åka runt och utforska själv,
och det finns så många fina, vackra badställen :-)
Av Ellinor
4 feb. 2010 09:33
Kul att så många har tipsat om sina favoriter! Min egen favorit är nog Santorini, för den dramatiska naturen, men jag är väldigt nyfiken på Sporaderna och skulle gärna vilja båtluffa där och upptäcka exempelvis Skiathos.
/Ellinor
4 feb. 2010 20:32 (redigerad)
Hej

Har själv varit på Kreta och Lefkas............om jag skulle välja nån så blir det Kreta.
Tycker att Kreta och då området runt Chania var jättefint.
I själva Chania stad fanns det många mysiga restauranger vid vattnet, eller i dom trånga gränderna.

Vi gjorde bla en utflykt med bil till en av Grekland finaste stränder nämligen Elafonissis.
Som ligger ca 2 h från Chania.
Om man inte vill åka bil dit, så går det buss 2 gånger per dag från Chania till Elafonissis under högsäsongen.
Vill bara säga att vattnet var magiskt......

Trots att det var för över 10 år sedan, så har jag fina minnen kvar

MvhISiam
4 feb. 2010 21:21
Jag har varit på så många olika öar i Grekland och alla har de sin charm.
Kreta är den ö som jag faktiskt tycker minst om. Det är fint där men jag tycker den är för stor och bergig. Fem mil kan ta lång tid att färdas. Jag skulle däremot gärna göra som Gerd och åka runt i två veckor med bil och slippa returresan varje gång.
Jag tror att Kreta vinner många röster för att man kan åka dit från så många mindre orter och många vill ha direktflyg.

För mej är det ett lätt val att säga att Rhodos är min favoritö. Jag har varit där 24 ggr och hittar nya saker varje gång. Det finns massor av saker att se och vi hyr alltid bil en eller två dagar. Kallithea är ett måste att åka till. Det är en gammal kurort som restaurerats upp till ett fint ställe där man kan bada, sola och bara vara. På kvällarna är det också ett välbesökt ställe.
http://www.reseguiden.se/minsida/ingridhell/bilder/99913 Här ser man muren runt Gamla Stan full av vallmo på våren. Två dagar i veckan kan man gå på muren runt stan. Fantastiskt vackert på våren.

Agistri som ligger strax utanför Egina är också en pärla. Genuint i byn Milos och lite mer fart i Skala dit Atenarna åker på helgerna. Måste upplevas...

Milos är en fin ö med fantastiska bad och klippor i olika färger. En av mina favoriter.

Och Lipsi...Varje ö har som sagt sin kvalitet.
Av Tj
5 feb. 2010 12:08
Har bara varit på Samos men vad folk har berättat o efter att tittat på ett ofantligt antal bilder så gör jag som Sierra Samos är favorit!! : )
Av Yuzu
7 feb. 2010 13:54
Jag har varit på Kos, Rhodos, Kreta, Lefkas samt kryssat runt bland de västra öarna t.ex Korfu med båt. Dessutom har jag varit i Aten, Trikala och i Parga, som inte är en ö men ändå är ett paradis. Det är faktiskt Parga jag gillar bäst av de jag nämnt. Det var ett paradis. Övärlden där i väster är väldigt vacker över huvudtaget. Grönare och mindre sönderbränt. Men jag gillar hela Grekland.

Lefkas (Vassiliki) var väldigt fint men det var ett minus med stenstrand. Rhodos (Rhodos stad) var också trevligt, men lite för turistigt och svenskt och för blåsigt. Kos (Kos stad) var fint, men även här lite för turistigt och svenskt. Vi åkte dock på båtutflykt till ön Kalymnos, som var väldigt gemytlig. På Kreta var jag när jag var lite yngre så det minns jag inte lika tydligt.
Av Desires
10 mars 2010 10:24
Har varit på 15-tal öar i Grekland, och tycker som många redan sagt att alla öar har ngt som är specifikt och fint. Min favoritö är: Kefalonia (otroligt vacker ö men hyr bil för att åka runt på den ön och du får uppleva en annorlunda ö med vacker natur, sköna stränder, och lite lugnare byar som söta Fiskardo etc.), jag gillar också Samos där jag varit 2 ggr. Och i Mykonos stad är det så mycket gränder - som labyrinter - att man knappt hittar ut därifrån….fin stad och otroligt vackra stränder hittar man där.
Andra favoriter är: Parga (på fastlandet!), Poros (jättesöt liten ö!), Skiathos (för staden och stränderna), och Skopelos (där MammaMia spelades in) för att nämna några. Även Kreta där vi varit 3 ggr fastän på olika platser och också bilat runt mycket på Kreta. Om du är i närheten av Chania, missa inte lagunen Balos med de vita sandöarna och det azurblå vattnet, otroligt vackert! Se här: http://www.desires.se/#post54
10 mars 2010 11:19
Att läsa den här tråden är nästan som tortyr för någon som aldrig har varit i Grekland men hemskt gärna vill åka dit! Jag vill åka nu!!
Av Dancer
3 apr. 2010 20:31
Amorgos är ju något helt speciellt. Det stora blå spelades ju in där. Vi bodde i Egiali på norra delen. Magiskt.
3 apr. 2010 22:58
Jag har varit på Kefalonia och Kreta. Och av dom så är Kefalonia en mycket stor favorit. Otroligt fin natur och fina platser att besöka. Rekomenderar starkt. Verkar inte vara lika många som besökt den ön.

//Jennie
4 apr. 2010 09:50
Det var länge sedan jag var i Grekland nu men de resor jag gjorde dit när jag var yngre är fortfarande färska i minnet. Det är något visst med Grekland! Min favoritö är Naxos. Men även Santorini är en ö jag gärna skulle besöka igen.
Av Linraz
4 apr. 2010 11:00
Naxos för stränderna och staden
Av Csb
26 jan. 2011 10:26
Absolut Rhodos!
Har varit på många grekiska öar och den jag gillar sämst är Kreta, det är mer som ett land i sig, invånarna känns inte som greker.
27 jan. 2011 12:53
Milos är det absolut häftigaste ön med massor av grottor och annorlunda stränder. Fantastisk snorkling. Inte så många fulla turister och stökiga klubbar heller.
31 maj 2011 17:04
Citerat från hvarski_med:
Att läsa den här tråden är nästan som tortyr för någon som aldrig har varit i Grekland men hemskt gärna vill åka dit! Jag vill åka nu!!
Instämmer.. Jag var inne på Zakynthos men nu vet jag inte alls vart jag ska åka.
14 juni 2011 12:42
Jag måste säga Thassos. Jag åkte dit direkt efter gymnasiet och gillade det så pass mycket att jag blev kvar i ca 5 år. Underbar ö som är riktigt genuin!

Thassos <3
Av Matta
23 jan. 2012 12:53
Har varit på Kreta många gånger och där finns alltid något att se. Har även varit på Santorini, Naxos, Paros och Antiparos. Naxos är kalasbra med fina stränder men Paros var oxå riktigt bra. I sommar blir det Samos som verkar fint.
Men
Paros
Naxos
Kreta är min lista
15 aug. 2012 19:49
Sifnos! En vääldigt mysig lungn ö med väldigt fina stränder och klart vaatten.
29 aug. 2012 09:19
Har varit på Lesbos, Kos, Kreta, Samos, Tinos, Mykonos, Naxos, Santorini, Små Cykladerna, Skiathos, Skopelos mm.
Mitt val blir Skopelos: fantastisk liten söt stad, oerhört fint vatten.
7 sep. 2012 21:01
Jag var på Korfu i somras verkligen älskade ön, mycket natur och väldigt många fina stränder.
Vädret var bra hela veckan vi var där.

Här är lite bilder jag tog från resan:
http://korfugrekland.com/bilder/