Vilka grekiska öar bör man inte välja för att slippa flyktingkaos?

19 juni 2016 20:35
Visningar: 31946
Hej alla glada ressjälar!

Jag och min sambo sitter och letar sista minuten till Grekland. Är det någon som kan säga hur flyktingläget ser ut på någon ö? Jag har bara hört att man ska passa sig för de öar som ligger nära Turkiet och att Kos och Lesbos ska vara värst. Vad säger ni om Samos eller Rhodos tex? Var på Kalymnos förra sommaren och då fanns bara flyktingarna där man kom iland med båten. Turisterna bodde liksom på andra sidan så det var inget man stördes av.
Tackar för all info vi kan få!
Av Sierra
19 juni 2016 22:21
Det finns inga flyktingar på Samos och kommer ej heller några dit längre.
19 juni 2016 23:00
Okej, ska se om där finns nåt bra på Samos. Verkar vara en mysig ö! Tackar vänligast för svar! :)
20 juni 2016 19:04
Du bör absolut undvika Lespos ifall du vill undvika flyktingkaoset. Desto mer österut du kommer desto mer kaotiskt men för övrigt har det lugnat sig relativt mycket! Skulle verkligen rekommendera Lefkas och Zakynthos :)
Av Emolis
23 juni 2016 12:59
Befinner mig på Kos just nu och kan då tala om för alla "flyktingrädda" att vi inte har sett en endast flykting under tiden vi varit här. Då har vi kört runt ön ett flertal gånger och besökt varendaste liten by och badvik känns det som :) Man ska inte tro på allt som står i tidningen. Dessutom förstår jag inte vad man är rädd för? De driver inte upp på badstränderna, de stryker inte omkring längs hotellen, man blir inte ihjälslagen eller rånad när man är ute och går på kvällen, vi pratar om människor som flyr för sina liv. Åk till Kos! En helt underbar ö tycker vi!
24 juni 2016 10:35
Citerat från Emolis:
Befinner mig på Kos just nu och kan då tala om för alla "flyktingrädda" att vi inte har sett en endast flykting under tiden vi varit här. Då har vi kört runt ön ett flertal gånger och besökt varendaste liten by och badvik känns det som :) Man ska inte tro på allt som står i tidningen. Dessutom förstår jag inte vad man är rädd för? De driver inte upp på badstränderna, de stryker inte omkring längs hotellen, man blir inte ihjälslagen eller rånad när man är ute och går på kvällen, vi pratar om människor som flyr för sina liv. Åk till Kos! En helt underbar ö tycker vi!
Bra skrivet!
26 juni 2016 19:32
Citerat från Sierra:
Det finns inga flyktingar på Samos och kommer ej heller några dit längre.
Du verkar ha bra koll på Samos :) Verkar som det blir en resa dit för oss. Vi vill besöka både Pythagorion och Kokkari, hur är avståndet däremellan? Kan man köra moped eller det är alldeles för långt?
26 juni 2016 19:35
Citerat från Emolis:
Befinner mig på Kos just nu och kan då tala om för alla "flyktingrädda" att vi inte har sett en endast flykting under tiden vi varit här. Då har vi kört runt ön ett flertal gånger och besökt varendaste liten by och badvik känns det som :) Man ska inte tro på allt som står i tidningen. Dessutom förstår jag inte vad man är rädd för? De driver inte upp på badstränderna, de stryker inte omkring längs hotellen, man blir inte ihjälslagen eller rånad när man är ute och går på kvällen, vi pratar om människor som flyr för sina liv. Åk till Kos! En helt underbar ö tycker vi!
Okej men Kos är där många resor till nu så får kolla på det också. Jag är absolut inte rädd för några flyktingar. Tycker bara det är tråkigt att åka på semester och se tråkigheter. Hade absolut kunnat åka dit för att hjälpa till med volontärarbete men på semestern vill vi bara slappna av och inte se hur hemskt vissa lever. Låter kanske hemskt när jag skriver så men så tycker jag iaf.
26 juni 2016 19:37
Citerat från Aalexandralundqvist:
Du bör absolut undvika Lespos ifall du vill undvika flyktingkaoset. Desto mer österut du kommer desto mer kaotiskt men för övrigt har det lugnat sig relativt mycket! Skulle verkligen rekommendera Lefkas och Zakynthos :)
Ja Lesbos ska man tydligen undvika. Finns många resor dit och det kan man väl förstå :P Kollar på Lefkas och Zakynthos! Tackar för alla tips! :) Var på Zakynthos ska man bo tycker du?
Av Sierra
26 juni 2016 23:14
Citerat från Emma_nilsson:
Citerat från Sierra:

Det finns inga flyktingar på Samos och kommer ej heller några dit längre.

Du verkar ha bra koll på Samos :) Verkar som det blir en resa dit för oss. Vi vill besöka både Pythagorion och Kokkari, hur är avståndet däremellan? Kan man köra moped eller det är alldeles för långt?
Det är ca 20 km mellan dessa platser och vi har kört många gånger till Kokkari från Pythagorion med scooter. Det tar lite drygt 30 min. Det finns inga moppar att hyra utan det är 50-kubikare eller större som gäller och du måste ha svenskt körkort för att kunna hyra.
Av Stekar
28 juni 2016 15:23
Fråga till Sierra!

Är det så att man behöver A kort för att hyra scooter?
Av Stekar
28 juni 2016 15:45
Citerat från Sierra:
Citerat från Emma_nilsson:

Citerat från Sierra:

Det finns inga flyktingar på Samos och kommer ej heller några dit längre.

Du verkar ha bra koll på Samos :) Verkar som det blir en resa dit för oss. Vi vill besöka både Pythagorion och Kokkari, hur är avståndet däremellan? Kan man köra moped eller det är alldeles för långt?

Visa mer
Det är ca 20 km mellan dessa platser och vi har kört många gånger till Kokkari från Pythagorion med scooter. Det tar lite drygt 30 min. Det finns inga moppar att hyra utan det är 50-kubikare eller större som gäller och du måste ha svenskt körkort för att kunna hyra.
Behöver man A kort?
Av Sierra
28 juni 2016 23:32
Citerat från Stekar:
Fråga till Sierra!

Är det så att man behöver A kort för att hyra scooter?
Jag har för mig att B-kort (för bil) krävs för 50-kubikare scooter. För 125-kubikare och uppåt behöver du A-kort (för mc). (Jag har alltid hyrt kraftigare scooter än 50 kubik).
11 juni 2019 07:42
Bäste Herr Sierra,
Flyktingkrisen på Samos började på allvar 2015, och har sedan dess eskalerat för varje år. Dock märks den bara av i och runt hotspoten i Samos stad, samt områdena runt de båda Bazaarbutikerna och i hamnen (den gamla) i Samos stad.
Vidare så är 50 cc klassat som moped, och du behöver numera AM-körkort även i Grekland för att hyra och framföra ett sådant fordon. Upplysningsvis finns det hundratals mopeder att hyra överallt på Samos.
Mvh//Magnus
Av Erik777
11 juni 2019 11:29
Citerat från Magnusydhag:
Bäste Herr Sierra,
Flyktingkrisen på Samos började på allvar 2015, och har sedan dess eskalerat för varje år. Dock märks den bara av i och runt hotspoten i Samos stad, samt områdena runt de båda Bazaarbutikerna och i hamnen (den gamla) i Samos stad.
Vidare så är 50 cc klassat som moped, och du behöver numera AM-körkort även i Grekland för att hyra och framföra ett sådant fordon. Upplysningsvis finns det hundratals mopeder att hyra överallt på Samos.
Mvh//Magnus
Fast AM ingår i både A och B-kort. Altså kan man hyra moped på B-kort.
12 juni 2019 10:11
Citerat från Erik777:
Citerat från Magnusydhag:
Bäste Herr Sierra,
Flyktingkrisen på Samos började på allvar 2015, och har sedan dess eskalerat för varje år. Dock märks den bara av i och runt hotspoten i Samos stad, samt områdena runt de båda Bazaarbutikerna och i hamnen (den gamla) i Samos stad.
Vidare så är 50 cc klassat som moped, och du behöver numera AM-körkort även i Grekland för att hyra och framföra ett sådant fordon. Upplysningsvis finns det hundratals mopeder att hyra överallt på Samos.
Mvh//Magnus
Fast AM ingår i både A och B-kort. Altså kan man hyra moped på B-kort.
Du har ju rätt i sak här, och jag var kanske otydlig. Jag menar att det inte behövs B-kort för att hyra moped eller EU-moped, utan att du behöver...ja du förstår säkert :)
Av Ollir
27 juni 2023 21:02 (redigerad)
Hej alla!
Någon som vet hur flyktingläget är just nu i Parga?