Vietnam eller Mauritius

Av Beccil
18 jan. 2017 11:32
Visningar: 371
Hej,

Jag har inte rest sådär väldans mycket i mitt liv, och den längsta resan gick till Thailand för ungefär 7 år sedan. Jag och min sambo sedan 5 år tillbaka har bara rest två gånger inom Europa, och jag börjar känna mig väldigt sugen på att utforska världen lite mer. Jag har funderat och gjort efterforskningar på olika länder i olika världsdelar, och har nu kommit fram till att jag vill åka till antingen Vietnam eller Mauritius. Om det blir Vietnam så blir det Phu Quoc då TUI erbjuder direktflyg dit... samma gäller med Mauritius.

Tänkte kolla med er vad ni har för erfarenheter av en eller båda dessa destinationer? För mig känns det som att Mauritius är lite mer exotiskt och någonting som jag vill uppleva någon gång i livet, men det är väldigt dyrt (vill ha all inclusive på ett bra hotell). Vietnam blir ju lite billigare, men fortfarande dyrt (jag vill gärna boka via TUI eller Ving, och vill bo lite lyxigt så då drar det iväg snabbt...)

Stort tack för era tips!
18 jan. 2017 13:32
Varför måste det vara charter? Betydligt fler valmöjligheter om man frångår det.
Av de två du nämner hade jag valt Mauritius. Men ännu hellre Seychellerna som känns lite mindre turistigt. Seychellerna är verkligen underbart!
18 jan. 2017 22:17
Håller med worldofmarie. Varför måste det vara charter?? Boka flyg och boende själv, så kommer du troligtvis att finna billigare alternativ. Vad är ni ute efter? Är det bara sol och bad? Har nyligen varit till Mauritius och det som fick mig att längta tillbaka var de underbara människor jag mötte där. Fanns inget exotiskt alls, kanske de som bor innanför hotellens murar i 14 dagar och käkar All Inclusive upplever det som exotiskt. Men hur ser det ut utanför dessa "lyxhotell"? Vill man bara ha AI och va på hotellen så finns det ju massor av alternativ på mycket närmare håll, och troligtvis billigare. Har inte varit i Vietnam, men finns många andra platser än, Phu Quoc, och säkert billigare an vad charter erbjuder om du bokar själv. kolla på forumet här!! Ett råd, om ni vill uppleva något på resan, strunta i AI och utforska den lokala maten. Mycket billigare, och tänk på att det finns inga resebyråer som idkar välgörenhet. de vill bara tjäna pengar på er...
Jens
Av Beccil
6 feb. 2017 13:11
Tack för era tips! Anledningen till att jag vill åka charter är att det ska bli kortare flygtid, får ångest vid tanken av en flygtid på 20 timmar... sen blir jag väldigt lätt stressad och orolig, varför det skulle kännas bra att boka allt på samma ställe. Är så rädd att det blir nån miss nånstans eller att nån bokningssida är oseriös så att hela semestern blir förstörd.
6 feb. 2017 15:34
Man kan åka till Mauritius på 15-18 timmar med reguljärflyg från Stockholm (om det är därifrån ni flyger).
Det kan inte bli fel om ni bokar direkt hos flygbolag/hotell.
Det är ingen garanti att det alltid fungerar med charter!
Charterbolag kan boka reguljärflyg också. Eller t.ex. Ticket och Resia som är pålitliga. Blir ju samma sak i slutändan. Förutom att man måste byta flyg.

Ni gör ju som ni vill, men det känns väldigt begränsande att alltid tvingas åka charter av en sådan anledning.
Av Beccil
6 feb. 2017 17:49
Citerat från Worldofmarie:
Man kan åka till Mauritius på 15-18 timmar med reguljärflyg från Stockholm (om det är därifrån ni flyger).
Det kan inte bli fel om ni bokar direkt hos flygbolag/hotell.
Det är ingen garanti att det alltid fungerar med charter!
Charterbolag kan boka reguljärflyg också. Eller t.ex. Ticket och Resia som är pålitliga. Blir ju samma sak i slutändan. Förutom att man måste byta flyg.

Ni gör ju som ni vill, men det känns väldigt begränsande att alltid tvingas åka charter av en sådan anledning.
Vad är fördelarna med att inte åka charter? ☺
6 feb. 2017 18:00
Man kan välja fritt på:
Vilka dagar och vilka tider man vill åka.
Vilket flygbolag man vill åka med.
Hur länge man vill vara borta.
Vilket hotell man vill bo på.
Man kan välja att bo några nätter på ett ställe, några på ett annat och några på ett tredje.
Ingen guide som försöker övertala en till det ena eller det andra.
Man kan åka till flygplatsen när och hur man vill (såvida man inte fixat egen transport vilket man ju kan på vissa charterresor).

Och:
Man slipper känna sig som en del av en skock får.

Det är några fördelar...
6 feb. 2017 19:34
Citerat från Beccil:
Citerat från Worldofmarie:
Man kan åka till Mauritius på 15-18 timmar med reguljärflyg från Stockholm (om det är därifrån ni flyger).
Det kan inte bli fel om ni bokar direkt hos flygbolag/hotell.
Det är ingen garanti att det alltid fungerar med charter!
Charterbolag kan boka reguljärflyg också. Eller t.ex. Ticket och Resia som är pålitliga. Blir ju samma sak i slutändan. Förutom att man måste byta flyg.

Ni gör ju som ni vill, men det känns väldigt begränsande att alltid tvingas åka charter av en sådan anledning.

Visa mer
Vad är fördelarna med att inte åka charter? ☺
Ta det som WoM skrev, gånger 5 så förstår du fördelarna. Man får ut så mycket mer av resan. Själv väljer jag helst familjeägda boenden, eller privata boende i rum etc. Så roligt som jag hade på Mauritius hade jag aldrig fått om jag valt charter. Blev inbjuden på privata fester, och tips om all god mat. Ven vill äta samma typ av buffémat i 14 dar? Sedan tycker jag inte att Mauritius var så exotiskt som jag förväntat mig. Finns mer exotiskt på närmare håll- Ex Seychellerna. Lufthansa flyger till M från Frankfurt, Air France från Paris och Air Mauritius från London. Ca 11.5-12 timmar
Jens
Av Beccil
6 feb. 2017 19:36
Citerat från Worldofmarie:
Man kan välja fritt på:
Vilka dagar och vilka tider man vill åka.
Vilket flygbolag man vill åka med.
Hur länge man vill vara borta.
Vilket hotell man vill bo på.
Man kan välja att bo några nätter på ett ställe, några på ett annat och några på ett tredje.
Ingen guide som försöker övertala en till det ena eller det andra.
Man kan åka till flygplatsen när och hur man vill (såvida man inte fixat egen transport vilket man ju kan på vissa charterresor).

Och:
Man slipper känna sig som en del av en skock får.

Det är några fördelar...
Okej, ja det har du rätt i! Synd att det ska vara så stört dyrt att resa! Har kollat resor som en besatt i typ ett halvår 24/7 men alla resor som attraherar ligger på minst 20-25 000 per person :(
6 feb. 2017 20:10
Jag besökte Phu Quoq strax innan dom färdigställde en flygplats för några år sedan och kan säga att det är en av de bättre resorna jag gjort. Klimatet är ju som Thailand men människorna är ärligare, det gjorde allt. Skulle aldrig besöka Phu Quoq igen dock, mest för att det tagits över av turister nu. Men turister finns överallt mer eller mindre och du som inte är resvan kommer säkerligen att trivas på Phu Quoq oavsett! :)