Vettig rundresa, öar i södra Thailand?

15 feb. 2018 10:28
Visningar: 181
Tjena! Planerar en tripp januari - februari nästa år, tre - fyra veckor. Målet är att ha det gött, undvika den galnaste massturismen (Koh lipe ser ju vackert ut men verkar vara mer av den turism vi vill undvika tyvärr, rätta mig gärna om jag har fel), simma, snorkla, lite natur och äta gott. 2 personer runt 30 som åker själva.

Tanken är flyg till BKK byta flygplats och inrikesflyg till Trang och sedan taxi eller liknande till båten till Koh mook.

Frågor :

Låter det som passande öar eller är det några andra i området vi bör kolla upp?

Är det smidigt att ta sig mellan dessa öar? Kostnad?

Vi vill gärna bo i bungalows, några särskilda tips?

Tänker ta några båtturer för snorkling, några särskilda ställen vi bör åka till?

Andra utflykter, restauranger eller upplevelser vi bör ha koll på?

Visum löser vi på flygplatsen?

Något annat vi bör tänka på?
15 feb. 2018 10:36
Koh Bulon är en väldigt lugn ö - finns inget annat att göra än att sola, bada, snorkla och ta det lugnt. Elen stänger de av på dagtid... Vi tyckte väldigt mycket om denna ö just för att det var så lugnt.

Snorkeltur till Koh Rook - helt fantastiskt fint!

Har hört bra om Koh Ngai och Koh Kradan, men inte varit där själv - får nog bli nästa gång ;)
15 feb. 2018 10:39
Hej :)

Låter härligt!

Angående visum får du automatiskt 30 dagar i Thailand om du har svenskt pass och flyger. Om du ska stanna längre kan du söka visum för 60 dagar i förväg hemma eller betala overtsay som kostar ca 500 bath per person per dag och betalas på flygplatsen.

I södra Thailand har jag varit på Phuket, Koh Phi Phi, Railey, Koh Lanta, Koh Lipe och Koh Tarutao. Det är väldigt smidigt att ta sig mellan de flesta ställen. Kommer inte ihåg priserna riktigt men de var rimliga tyckte jag. Åkte inte så mycket speedboat vilket jag tror man kan göra mellan vissa öar för att förkorta restiden men det är lite dyrare.

Av platserna jag varit på i södra Thailand tycker jag Koh Lipe hade bäst snorkling (men har ju inte varit på alla öar) Dock är där mycket turister och en av de dyraste ställena i Thailand. Koh Tarutao en timme därifrån med speedboat är betydligt lugnare (var där 2016). Jag snorklade inte där men det ska vara fint att snorkla om man åker på båtutlykt har jag hört.

Om de erbjuder båtutflykter där ni kan simma med lysande plankton på kvällen på Koh Mook rekommenderas det starkt då jag gjort det på Koh Lipe :)

Lycka till med planeringen!
15 feb. 2018 10:56 (redigerad)
Hej, tack för svaren! Jättebra tips från er båda! Jag ser nu att en del av mitt inlägg försvann.

De öar som vi kollat in är framförallt Koh Mook, Koh Kradan och Koh Lao Liang.

Så om ni har några kunskaper eller tips om dessa så är det välkommet, men uppskattar alla tips ni kommit med! :)